گزارش مراسم رونمايي از كتاب
اوج‌هنرمندی‌رهبرانقلاب در مدیریت‌چندلایه فتنه/سران‌فتنه دين‌فقاهتي‌نداشتند

 

کتاب "نقشه‌ي نقش بر آب" كه گردآوري بيانات رهبر معظم انقلاب در فتنه 88 است، عصر روز شنبه از سوی انتشارات انقلاب اسلامی، وابسته به موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی رونمایی شد و در اين مراسم محمد حسين صفارهرندي كه مقدمه كتاب نيز به قلم او نوشته شده، موسي حقاني كارشناس مسائل تاريخي و مهدي محمدي كارشناس مسائل سياسي سخنراني كردند.

به گزارش رجانيوز، محور بحث سخنرانان اين جلسه مديريت چند لايه رهبر معظم انقلاب در قبال قضيه فتنه بود؛ به‌طوري كه صفارهرندي از مديريت چند لايه و هنرمندانه در اين زمينه گفت و توضيح داد كه ايشان چگونه توانستند بساط فتنه‌اي را كه هر لايه‌ي آن به تنهايي ظرفيت از نفس انداختن نظام را داشت، مديريت كنند.

موسي حقاني نيز با بيان اينكه در انتشار كتاب "نقشه‌ي نقش بر آب" تأخير شده است، ريشه‌هاي فتنه 88 را با مشروطه مشابه سازي كرد و توضيح داد كه در دوره پس از مشروطه اسلام‌هاي غيرفقاهتي از جنس ليبراليستي و سوسياليستي افزايش يافت. محمدي نيز در اين نشست، نسبت به تكرار فتنه 88 هشدار داد.

اوج هنرمندی رهبر انقلاب، بحران مدیریت چند لایه فتنه 88 بود

محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم اظهار داشت: تعبیر فتنه در کلام رهبری مبتنی بر همان کلام معروف امام معصوم(ع) است که می‌فرماید شروع فتنه از جایی است که از هوای نفس پیروی شود و بدعت‌هایی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آنچه در فتنه شاهد آن بودیم شاید با منطق عموم مردم سازگار نباشد، گفت: در هیچ موردی در گذشته سابقه نداشته که عده‌ای دامنه اعتراض‌شان به نتیجه انتخابات را تا حدی گسترده کنند که فضا برای سوء‌استفاده دشمنان فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم ادامه داد: البته سابقه اعتراض به نتیجه انتخابات قبلا وجود داشت و پیش میآمد که عده‌ای نسبت به نتایج انتخابات مدعی باشند، به طور مثال در مجلس سوم بین شورای نگهبان و وزارت کشور اختلاف نظری در مورد نتایج انتخابات به‌وجود آمد که امام خمینی(ره) به موضوع ورود کردند و حتی نماینده‌ای از جانب ایشان برای این موضوع مشخص شد تا مسائل را بررسی و اختلافات را حل کنند.

صفار هرندی اظهار داشت: در دوره پس از امام هم در انتخابات مجلس ششم هم مورد مشابه‌ای پیش آمد که طی آن اختلاف نظری میان دست اندرکاران و گروه‌های سیاسی کشور پیش آمد که با ورود رهبری به همراهی شورای نگهبان، در نتیجه آن انتخابات هم نجات پیدا کرد.

وی گفت: در هر دو مثال ذکر شده جریان عمومی کشور از یک شخصیت آرام‌بخش و امید‌آفرین تبعیت داشت که این مسائل را حل می‌کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم خاطرنشان کرد:‌ در جریان اتفاقات سال 88 علاوه بر سرکشی که در مقابل دستگاه‌های کشور صورت می‌گرفت، تمکینی هم در برابر اقدامات رهبری وجود نداشت.

وی با بیان اینکه یکی از بدعت‌های بوجود آمده در جریان حوادث سال 88 خروج از چارچوب‌های قانونی است گفت: کشاندن جمعیت تحریک شده برای اعتراض یکی دیگر از بدعت‌های بوجود آمده در جریان حوادث سال 88 بود که باید به آن توجه کرد.

اين فعال سياسي افزود: هنر رهبر معظم انقلاب در جریان فتنه، تفکیک حیطه‌های مختلف دخیل در این غائله بزرگ اعم از جریانات داخلی و خارجی بود که خواسته یا ناخواسته در این جریان حاضر بودند.

وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شاید بتوان گفت که اوج مدیریت رهبری، بحران مدیریت چند لایه‌ای بود که هر کدام از این لایه‌ها شاید برای از نفس انداختن نظام کفایت می‌کرد.

صفار هرندی تصریح کرد: ایشان از ابتدا مطمئن بودند که عامه مردم نسبتی با این ماجرا ندارند؛ با وجود اینکه برخی از آنها به این قصه وارد شده بودند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بارها در سخنان خود اشاره کردند که به هدف‌شان که همانا حضور حداکثری مردم برای دفاع از نظام بود، رسیده‌اند و این بدان معنی است که گزینه‌های بدیل نظام در درون خودش موجود است. رهبری بعد از انتخابات سال 88 از 40 میلیون شرکت‌کننده تشکر کردند و آنان را صاحب انتخابات دانستند و در مورد آن 13 میلیون هم گفتند که این عده نزد خداوند اجر دارند.

وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که رهبر فرزانه انقلاب بعد از پایان انتخابات از مردم ایران تشکر کردند و آنان را صاحب انتخابات دانستند. در واقع این مواجهه ایشان باعث شد که بعد از خواندن آن خطبه‌های تاریخی در 29 خرداد و به رغم آن فراخوان شیطانی که بیرون آمدن مردم را درخواست می‌کرد، عده کمی به غائله دامن بزنند و به دلیل آگاهی به وجود آمده در میان مردم حضوری تنها چند ده هزار نفری را شاهد باشیم.

وی با ذکر این نکته که مدیریت احساس و اندیشه و قلوب مردم به خوبی توسط رهبری صورت گرفت، یادآور شد: اگر برخی عناصر سیاسی در جریان فتنه دقت می‌کردند، می‌دیدند که علَم فتنه‌گران همان عَلَم منافقان بود.

او افزود: رهبر انقلاب در مدیریت فتنه، بارها اعلام کرده بودند که سران فتنه را فریب‌خوردگانی می‌دانند که قائل به نجات‌شان هستند. این سخنان به مردم اطمینان می‌داد که کشورشان صاحبی دارد و از ساز و کار قانونی خوبی بهره‌مند است.

صفار هرندی اظهار داشت: رهبری همواره تاکید داشتند که سر فتنه در خارج است و حتی ایشان برای نجات عنصر فتنه‌گر داخلی هم گفتند که کسی حق ندارد در حق او ظلم کند، بلکه باید این افراد متناسب با گناه‌شان مجازات شوند.

وي با یادآوری تذکرها و هشدارهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه خودتان را آماده فتنه‌های بعدی کنید، گفت: همانطور که ایشان بارها و بارها به مردم و مسئولان متذکر شده‌اند، فتنه‌های آینده به مراتب پیچیده‌تر و حساس‌تر از عرصه‌های دشوار انقلاب در سال‌های 78 و 88 خواهد بود.

آسيب‌هاي مشروطه در فتنه 88 نيز تكرار شد/ سران فتنه اسلام فقاهتي نداشتند

در ادامه اين نشست، موسي حقاني کارشناس مسائل تاریخی نيز با بیان این که فتنه 88 جنگ احزاب جمهوری اسلامی بود، گفت: در جریان فتنه 88 همه طیف‌های مخالف نظام حضور داشتند.

به گزارش فارس، وي در مورد كتاب "نقشه‌ي نقش بر آب" اظهار داشت: این کتاب، کتاب مهمی است ولی متاسفانه ما این طور کارها را کمی با تأخیر انجام می‌دهیم چرا که در حال حاضر مدتی از فتنه می‎گذرد. دشمنان انقلاب در برخی مواقع از ما جلوترند، رهبری در فتنه تأکید داشتند که باید روشنگری کنیم تا بتوانیم از فتنه رد شویم.

حقانی با ذکر این مسئله که بعد از گذشت مدتی از فتنه قطعاً مستندات زیادی در مورد آن وجود دارد خاطرنشان کرد: توقع ما در مورد مسائلی که مربوط به رهبر انقلاب می‌شود، بسیار بالاست.

این کارشناس مسائل تاریخی با بیان اینکه فتنه آمیخته شدن حق و باطل برای رسیدن به یک مقصود باطل است، تاکید کرد: ‌معلوم است که فتنه‌گران به دنبال یک هدف باطل بودند.

حقانی با ذکر این مسئله که مردم در تصمیم‌گیری‌های خود تحت تاثیر خواص هستند، اظهار داشت: رهبری هدف فتنه را جمع کردن بساط جمهوری اسلامی ایران و حقیقت دین و حتی شعارهای دینی معرفی می‌کنند که ما از این نکته غفلت کرده‌‌ایم.

این کارشناس مسائل تاریخی بیان داشت: سران فتنه در راستای براندازی حرکت می‌کردند، یا اینکه عواملی دیگر آنها را به صحنه هل داده‌اند، بحث دیگری است ولی یکی از نکاتی که در رابطه با جریان فتنه 88 باید مورد توجه قرار گیرد، ارتباط آن با فتنه 88 است که ما از آن هم غفلت کرده‌ایم.

حقانی گفت: نکته دیگر بحث اسلام ناب و اسلام آمریکایی در جریان فتنه است که باید به این مسئله هم توجه صورت گیرد.

وی یادآور شد که ما در جریان مشروطه دنبال مردم‌سالاری دینی بودیم ولی با مسائلی که برخی در آن زمان به‌وجود آورده‌اند، حتی بسیاری از بزرگان هم نتوانستند تحلیل درستی داشته باشند.

حقانی تصریح کرد: بعد از مشروطه ما شاهد رشد جریانی در کشور هستیم که یا از اسلام مارکسیستی و یا اسلام سوسیالیستی سر در آورده و به نظر من شاید مشکل سران فتنه هم این باشد که مسائل دینی خود را خارج از چارچوب اسلام فقاهتی مطرح کردند.

وی با تاکید بر این نکته که فتنه 88 جنگ احزاب جمهوری اسلامی بود، اضافه کرد: در جریان فتنه 88 همه طیف‌های مخالف نظام حضور داشتند.

حقانی در پایان سخنانش با بیان اینکه جریان انحرافی هم از همین معضلی که ذکر کردیم رنج می‌برد، اظهار داشت: اگر ما به این معضل نپردازیم و به آن دقت نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم، بر این اساس باید ارتباط با نظام ولایی و مرجعیت و همچنین اسلام فقاهتی توجه کافی داشته باشیم.

اراده‌هايي براي بازسازي فتنه 88 در انتخابات مجلس نهم وجود دارد

در ادامه، مهدي محمدي کارشناس مسائل سیاسی نيز با بيان اينكه "در جریان انتخابات مجلس نهم اراده‌هایی برای بازسازی فتنه 88 و شکل‌گیری مجدد آن وجود دارد"،‌ گفت: در انتخابات سال 88 همه به این مسئله واقف بودند که ما با یک اتفاق حساس و ویژه روبرو هستیم و این مسئله از همان آستانه انتخابات معلوم بود.

وی با بیان اینکه ورود رهبری به صحنه بحث‌های انتخاباتی از ویژه بودن آن حکایت داشت، افزود: رهبری حدود شش ماه قبل از برگزاری انتخابات شروع به توصیف الگو و راهنمایی کردن جامعه سیاسی و افکار عمومی پرداختند.

این کارشناس مسائل رسانه‌ای ادامه داد:‌ همه در سال 88 شنیدیم که رهبری وقایع این سال را "فتنه" نامیدند ولی چرا ایشان نام این وقایع را فتنه گذاشتند سؤالی است که می‌شود در کتاب "نقشه نقش بر آب" پاسخ آن را پیدا کرد، همچنین می‌توان در این کتاب در مورد مفهوم بصیرت مطالب خوبی را دید.

محمدی با بیان اینکه تصمیمات مختلف در طول تاریخ و در طول زمان اثر خود را نشان می‌دهد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم کتاب نقشه نقش بر آب این است که به نظر می‌آید زمان انتشار این کتاب بسیار به موقع است.

وی گفت: در شرایط کنونی ما نیاز به بازخوانی مسائل فتنه داریم و بازخوانی سخنان و تصمیمات رهبری در طول فتنه که بسیار هم مهم است، برای ما راهگشا خواهد بود.

این کارشناس مسائل رسانه‌ای یادآور شد که ما در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم و اراده‌هایی هم وجود دارد برای بازسازی فتنه 88 و یا شکل‌گیری مجدد آن که نباید این مسئله را فراموش کنیم.

محمدی اظهار داشت: بازیگران سیاسی احساس می‌کنند شرایط برای آنچه که در سال 88 در کشور ایجاد شد، باز هم به‌وجود آمده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید سعی کنیم که در حد وسع‌مان ابعادی از مدیریت فتنه 88 را مرور و تحلیل کنیم، افزود: ما باید تحلیل محتوایی در مورد مدیریت رهبری در جریان فتنه 88 انجام دهیم که این مسئله مستلزم کار تحقیقی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با ذکر این نکته که هنوز هم اسنادی در مورد فتنه 88 بدست می‌آید که کاملا جدید است، گفت: کتاب "نقشه نقش بر آب" کمک می‌کند تا قدر نعمت ولایت فقیه را بدانیم.

محمدی تصریح کرد: مدیریتی که در فتنه 88 انجام شد، بزرگ‌تر از خود فتنه بود لذا باید توجه جدی‌تر به کتاب نقشه نقش بر آب داشته باشیم.

وی در عین حال یادآور شد که رهبری اولین کسی بود که حوادث سال 88 را فتنه نامید و شاید خیلی‌ها فکر نمی‌کردند در زمان خودشان ببینند که مثلا ببینند که خواص تصمیمات اشتباه می‌گیرند.

این کارشناس مسائل رسانه‌ای در ادامه با بیان اینکه رهبری در جریان فتنه با گروه‌های مختلف و به زبان‌های متفاوتی سخن گفتند، اظهار داشت: در کتاب "نقشه نقش بر آب" مخاطب سخنان رهبری سه گروه هستند که یک گروه از این‌ها توده مردم‌اند.

محمدی، خواص را یکی از گروه‌های مخاطب سخنان رهبری در جریان فتنه معرفی کرد و ادامه داد: ماجرای خواص در سال 88 ماجرای مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی اظهار داشت: دسته سوم از افرادی که مخاطب سخنان رهبری قرار گرفتند، مسئولین کشور بودند و البته دسته چهارمی هم وجود دارد که مخاطبان خارجی هستند.

این کارشناس مسائل رسانه‌ای گفت: در بیانات رهبری مشاهده می‌کنیم که ایشان در ابتدا از مردم برای حضور در انتخابات تشکر می‌کنند و بعد از آن هم ایشان از مردم می‌خواهند که نسبت به اقدامات دشمن بصیرت داشته باشند و سپس ایشان مردم را به وحدت دعوت می‌کنند.

محمدی در پایان سخنانش گفت: بخش دیگر از سخنان رهبری خطاب به مردم این است که ایشان مردم را جمع‌کننده فتنه می‌دانند و می‌گویند که توده مردم فتنه را جمع خواهند کرد.

خبر مرتبط:

پيك‌هاي فتنه از موضع دلسوزي! پيشنهاد تسليم در برابر باج‌خواهي دشمن را آوردند/ شامگاه 9 دي دعای مولا مستجاب شد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارش مراسم رونمايي, كتاب نقشه‌ي نقش بر آب, اوج‌هنرمندی‌رهبرانقلاب, مدیریت‌چندلایه فتنه, سران‌فتنه, دين ‌فقاهتي‌, ,