ما قدرت‌طلب نيستيم كه براي حفظ قدرت هر كاري بكنيم!
اذعان ابتكار به اشتراكات‌غيرقابل انكار با قاليباف و احتمال‌ائتلاف‌انتخاباتي

 

معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست در دولت محمد خاتمي و از اعضاي شوراي شهر سوم كه به‌عنوان عضو جريان موسوم به اصلاح‌طلب شناخته مي‌شود، اشتراك‌هاي اين جريان با محمد باقر قاليباف شهردار تهران را غيرقابل انكار دانست و احتمال ائتلاف با وي براي انتخابات مجلس را رد نكرد.

به گزارش رجانيوز، ابتكار در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد همچنين از انتخاب قاليباف براي شهرداري تهران و عملكرد وي در مديريت شهري دفاع كرد.

وي در اين گفت‌وگو تعابير جالبي از جمله مدارا، شرافت، اعتدال و سوء استفاده نكردن از موقعيت براي ماندن در قدرت را به جريان اصلاح‌طلب منسوب كرده است كه با توجه به آشوب‌هاي براندازانه فتنه 88 تحت هدايت و طراحي همين جريان، ادعاهاي مضحكي به‌نظر مي‌رسد.

اين عضو جريان نزديك به فتنه در پاسخ به سؤال مصاحبه كننده كه جريان اصلاح‌طلب را با ويژگي‌هاي مثبت توصيف كرد، گفت كه اصلاح‌طلبي برخي از اين صفاتي كه گفتيد مانند مدارا و شرافت را همراه خود به صورت ذاتي دارد. يعني ذات اصلاح‌طلبي با اعتدال، نگاه علمي و كارشناسي توام با روحيه نقادي و خواست مصلحانه همراه است.

وي در ادامه ادعاهاي جالب خود بدون اشاره به مواردي از جمله تحصن مجلس ششم و به‌ويژه آشوب‌هاي فتنه 88 كه عده‌اي قدرت‌طلب از دوستان خانم ابتكار كل كشور را به‌دليل مطالبات باج‌خواهانه خود از نظام به آتش كشيدند، ادامه داد: اصلاح‌طلبان در هيچ دوراني، چه دوره‌اي كه اكثريت مجلس شوراي اسلامي را در دست داشتند، چه دوره‌يي كه بر دولت مسلط بودند و چه اكنون كه در اكثر نهادها اقليت هستند، هيچگاه از موقعيت و جايگاه خود سوءاستفاده نكرده و نمي‌خواستند به هر قيمت در قدرت باقي بمانند.

در ادامه اين گفت‌وگو، مصاحبه كننده به سراغ مواضع اعضاي دوم خردادي شوراي شهر تهران در قبال شهردار تهران رفت و سعي كرد كه نگاه سياسي اين اعضا به قاليباف را بازتاب دهد. در اين بخش از گفت‌وگو، اگرچه ابتكار سعي مي‌كند القاي اين هماني ميان ديدگاه‌هاي طيف خود با طيف قاليباف نشود اما در مواردي نيز نمي‌تواند اين همسويي‌ها را پنهان كند.

وي در پاسخ به اينكه "آيا قاليباف بهترين انتخاب براي شهرداري تهران بود"، اذعان مي‌كند: اينكه آيا مي‌شده كسي بهتر از آقاي قاليباف انتخاب شود كه به‌طور قطع ما در آن مقطع چنان ديدگاهي نداشتيم و الان هم كماكان به اين نتيجه نرسيديم كه با نگاه به جميع جهات به‌ويژه جنبه سياسي و فضاي سياسي كشور انتخاب بهتري وجود دارد. بنابراين معتقدم انتخاب ما يك انتخاب منطقي بود. اما اينكه عملكرد ايشان را چگونه مي‌توان ارزيابي كرد به نظرم بايد بياييم در هر بعد با نگاه كارشناسي نقاط قوت و ضعف را ببينيم.

عضو شوراي شهر تهران سپس به دفاع از عملكرد قاليباف پرداخت و انتقاد خود را به يك موضوع خاص كه قطع برخي از درختان براي توسعه راه‌ها است، اختصاص داد و گفت: مثلا بطور مشخص بگوييم در حوزه محيط زيست يا ترافيك يا توسعه شهري چه عملكردي داشته است. در بسياري از موضوعات بايد بگوييم كه كارنامه مجموعه شهرداري كارنامه مثبتي است. اما در بعضي از همان دستاوردها هم ما ايراداتي به جهت كيفيت كار يا هزينه‌ها داريم. به عنوان مثال در حوزه محيط زيست ما با يك عملكرد مثبت مواجهيم و توسعه فضاي سبز را به‌ويژه در مناطقي كه از نظر توسعه و سرانه فضاي سبز تا پيش از اين كمبود داشتند، به عينه مي‌بينيم اما باز هم مي‌بينيم كه در همين عملكرد قطع درختان هم اتفاق مي‌افتد بويژه براي توسعه راه‌ها. بنابراين نمي‌توان صد درصد عملكرد را تاييد كرد اما به اعتقاد من برآيند كارنامه شهرداري در اين دوره مثبت است.

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، ابتكار با يادآوري لزوم سوء استفاده نكردن شهرداري از امكانات خود براي كار انتخاباتي، موردي را مثال مي‌زند كه علي‌رغم ادعاي حساسيت داشتن بر روي اين هزينه‌ها نشان مي‌دهد اين ادعا فقط مصرف رسانه‌اي دارد و به‌طور رسمي از سوي طيف همسو با وي در شوراي شهر تهران پيگيري نمي‌شود.

وي گفت: مثلا براي مجموعه شوراي شهر سوال بود كه در قضيه جشن‌هاي شعبانيه يا افطارهاي ماه مبارك رمضان هزينه‌ها به چه صورتي انجام گرفته است. يادم هست كه در زمان شهردار قبل هم اين موضوع سابقه داشت و اين سوال مطرح شد كه اقلام خوراكي با چه اهدافي در اين سطح توزيع شده است. در واقع اين شبهه مطرح بود كه اين نوع رفتار كاركرد انتخاباتي دارد يا نه؟ بنابراين حساسيت مجموعه شورا به‌ويژه اصلاح‌طلبان اين است كه در اين مسائل دقت شود.

اين در حالي است كه دو هفته پيش زماني كه اين مسأله در شوراي شهر مطرح شد، تنها حبيب كاشاني بود كه در مورد هزينه‌‌هاي اين جشن‌ها سؤال و انتقاد كرد و علي‌رغم ادعاي خانم ابتكار وي و سه عضو ديگر همسو با وي هيچ اظهارنظري نكردند.

ابتكار در پاسخ به اين سؤال كه "در نهايت مقصود شما اين است كه براي انتخابات آينده امكان ائتلاف براي طيف نزديك به قاليباف و اصلاح‌طلبان يا حداقل گروه‌هايي از اصلاح‌طلبان به هيچ‌وجه وجود ندارد؟"، گفت: اين خيلي زودهنگام است كه بخواهيم شرايط را پيش‌بيني كنيم. ببينيد هنوز سياست اصلاح‌طلبان يا گروه‌هاي منتسب به آنها مشخص نيست. هنوز به تصميم قطعي نرسيده‌اند.

وي با يادآوري شرط گذاري‌هاي خاتمي اذعان كرد: اما اينكه بين ما و طيف آقاي قاليباف مشتركاتي وجود دارد، قابل انكار نيست. حتي در نگاه خوشبينانه با كل جريان اصولگرا هم مشتركاتي وجود دارد. اتفاقا اگر در بسياري از موارد روي اشتراكات‌مان تاكيد مي‌كرديم، منافع ملي بيشتر تامين مي‌شد و اگر اصولگرايان روي برخي نگاه‌هاي انحصارگرايانه تاكيد بيش از اندازه نمي‌كردند بسياري از مشكلات كنوني پيش نمي‌آمد. اينكه تصور كردند مي‌توانند يك تنه مسائل و مشكلات كشور را حل كنند در برنامه‌ريزي‌هاي آنها درست نبود و بخشي از مشكلات كنوني مربوط به همين طرز تلقي است.

اين اظهارات در حالي است كه اصولگرايان براي فعاليت مشترك انتخاباتي بر مرزبندي دقيق با جريان براندازانه فتنه تأكيد كرده‌اند. در عين حال، مشخص نيست جريان نزديك به فتنه چه چيزي در جريان قاليباف ديده و به آن طمع كرده است كه حاضر نيست ائتلاف با اين طيف را رد كند. نكته قابل توجه در اين زمينه، همگرايي برخي رسانه‌هاي نزديك به جريان فتنه از جمله ايلنا، روزنامه‌هاي اعتماد، شرق و روزگار در تأييد قاليباف و هجمه به جبهه پايداري با رسانه‌هاي پرشمار متعلق به شهرداري تهران است.

جريان فتنه و متعلقين به آن نسبت به جريان‌هايي مانند جبهه پايداري موضع كاملاً‌ منفي دارند و به‌دليل مواضع شفاف اعضاي اين جبهه حتي تصور امكان فعاليت مشترك را به ذهن خود راه نمي‌دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : قدرت ‌طلب, براي حفظ قدرت, اذعان ابتكار, اشتراكات ‌غير قابل انكار, اشتراک با قاليباف, احتمال‌ ائتلاف‌ انتخاباتي, معصومه ابتكار, رئيس سازمان حفاظت, دولت محمد خاتمي, اعضاي شوراي شهر سوم, عضو جريان اصلاح‌طلب, ,