بخش دوم گفت‌وگوي رجانيوز با نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي
جان تازه خطبه 15بهمن رهبر انقلاب به قيام مصر/ حسنين هيكل از اختلاف انگيزي برخي مسئولان سابق انتقاد كرد
 

 

گروه استان‌ها – خوزستان: در بخش اول گفت‌وگو با ناصر سودانی نماینده مردم اهواز و عضو کمیسیون انرژی مجلس هفتم و هشتم شورای اسلامی با توجه به نزدیک شدن به فضای انتخاباتی و انجام تحرکات زیادی در بین اهالی مجلس از جمله تشکیل جبهه پایداری و کمیته 7+8 با این عضو فراکسیون اصولگرایان در ارتباط با ساز و کارهای تصمیم‌گیری این طیف سیاسی به گفتگو پرداختیم. با توجه به سفر اخير اين نماينده به مصر با هدف تقديم پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي به شخصيت‌هاي مصري و تقديم پيام دعوت به آنان براي حضور در كنفرانس فلسطين در مهر ماه، بخش دوم گفت‌وگو به موضوع بيداري اسلامي اختصاص دارد.

سودانی حرف‌های شنیدنی از نخستین سفر هیئت ایرانی بعد از سقوط حسنی‌مبارک به قاهره دارد. همچنین علاوه بر موضوع این سفر پیرامون بحث انتقال آب رودخانه کارون به کویر مرکزی ایران که این روزها اهالی جنوب را آشفته کرده است، با وی به گفت‌وگو نشستیم:

شما اخیراً سفری به مصر داشته‌اید، ارزيابي از وضعيت مصر چيست؟

این سفر به دو منظور قبل از آغاز ماه مبارک رمضان انجام شد. نخست به دلیل شرکت در دومین همایش حمایت از گزینه مقاومت که با حضور 22 کشور جهان و 600 تن از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی مصری و غیرمصری و اتحادیه روزنامه‌نگاران مصری برگزار شد. تقدیم پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به شخصیت‌های مصری و دعوت از آنان برای حضور در کنفرانس فلسطین که در مهر ماه از طرف مجلس برگزار خواهد شد نیز یکی دیگر از دلایل این سفر بود.

بر این اساس از احمد الطیب شیخ‌الازهر، مفتی اعظم مصر، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر کهنه‌کار مصر محمدحسنين هيكل، سیاستمدار معروف مصری عمرموسی و یکی از رهبران خلق مسلمین عبدالمنعم ابوالفتح، دبیرکل اتحادیه وکلای جهان عرب و بعضی از شخصیت‌های دینی و سیاسی دیگر دعوت به عمل آمد.

در واقع در همایش قاهره چهار کار مهم را بر عهده داشتم. علاوه بر اینکه عضو هیئت رئیسه برگزاری افتتاحیه به شمار می‌رفتم، چهارمین سخنران افتتاحیه همایش نیز بودم که خوشبختانه این سخنرانی با استقبال فراوان مصریان و شرکت‌کنندگان برگزار شد. ریاست کمیته بررسی اوضاع کشورهای به پا خواسته و انقلاب‌های مردمی در کشورهای اسلامی- عربی نیز در این همایش بر عهده بنده بود. در حاشیه این همایش نخستین گزارش تحویلی به مجمع نیز از طرف این کمیته ارائه شد زیرا گروه ما فعال‌ترین و پرکارترین کمیته بود که تعداد نفرات آن از دیگر گروه‌ها بیشتر بود.

در اقدام بعدی در تنظیم بیانیه پایانی شرکت کردیم که این بیانیه تماماً در راستای مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران بود. در واقع خواسته‌های ما در بندهای بیانیه گنجانده شده بود که این موضوع پیروزی آشکاری برای ایران محسوب می‌شود؛ به ویژه اینکه در مصر یک چنین حرکت و حضور پر رنگ و موثری داشتیم. این هیئت که به ریاست اينجانب به مصر سفر کرده بود، در واقع نخستین هیئت رسمی جمهوری اسلامی ایران پس از سرنگونی حسنی مبارک بود که وارد مصر می‌شد و بازتاب سیاسی بسیار خوبی داشت. در حاشیه این سفر، علاوه بر دیدار با جوانان انقلابی مصری، پس از بازدید از میدان التحریر در میان انقلابیون مصر حضور یافتیم.

دید انقلابیون مصری نسبت به جمهوری اسلامی ایران چگونه بود؟

دید بسیار مثبت و استقبال زيادي بود. در حین سخنرانی، جوانان انقلابی مصری شعار (یا نژاد، یا حبیب، دمر دمر تل ابیب) را سر می‌دادند.

در روزهای آخر انقلاب که مصریان از ادامه مقاومت ناامید شده بودند، مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران آنان را تشویق به پایداری کرد، بعد از ظهر همان روز، خطبه‌های 15 بهمن 89 رهبر انقلاب حداقل روی 60 هزار موبایل مصری بود و به گفته خودشان این سخنان جان تازه‌ای به آنان داد و امیدوار شدند و به مقاومت ادامه دادند.

در دیداری که با شیخ‌الازهر داشتم، ایشان از موضع‌گیری‌های مقام معظم رهبری در مورد حرکت وحدت‌آمیز و مهار تندرویی‌ها تقدیر و تشکر کردند. به ویژه آنجا که رهبر انقلاب فرمودند: "هیچ‌کس حق ندارد به نمادهای مذاهب جسارتی داشته باشد. شیعه‌هایی که به معتقدات اهل سنت حمله می‌کنند به شیعیان خدمت نمی‌کننند همانطور که اگر سنی نسبت به نمادهای شیعیان جسارتی مرتکب شود به اهل سنت خدمت نکرده است".

احمد الطیب شیخ الازهر از این موضع‌گیری آقا بسیار اظهار رضایت می‌کرد. بنده نیز به ایشان گفتم که موضع‌گیری شما در دل ایرانیان اثر مثبت گذاشته و اینکه شما از این موضع‌گیری استقبال کردید، جای تشکر دارد. ما از شما انتظار داریم که اگر در گذشته به دلیل تبعیت از حسنی مبارک با دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها همراهی می‌کردید، الان به دامان اسلام برگشته و شخصیت شما نقش شیخ شلتوت را احیا کند.

شیخ شلتوت حدود 60 تا 70 سال پیش جمله معروفی گفته که من همان جمله را به شیخ الازهر القا کردم. آن جمله این بود "پنج مذهب می‌توانند مشتی در برابر دشمنان اسلام باشند، چهار مذهب اهل سنت و یک مذهب شیعه مانند مشت محکمی می‌توانند در برابر دشمن قرار گیرند"، شیخ‌الازهر همچنین در این دیدار جملاتی را مطرح کرد که جای تامل دارد. وی گفت كه "من احساس می‌کنم از نظر تئوری فکر به مانند شیعیان اما از نظر عملی سنی هستم.

در فلسفه و عرفان ما به پای شما نمي رسيم زیرا ما چیز قابل توجهی نداریم و شما شخصیت‌های معروفی مانند ملاصدرا و شیخ اشراق را دارید. در مسائل فقهی هر جا به بن‌بست برسم به مذهب شما روی می‌آورم و مشکل فقهی‌ام را در مذهب شما برطرف می‌کنم. ضمن اینکه اگر در عرصه کنونی قرار باشد مجسمه‌ای ساخته شود، من از شهید محمدباقر صدر مجسمه می‌ساختم و اگر این شخصیت نزد غربی‌ها بود در هر خیابانی یک مجسمه از ایشان وجود داشت. من احساس می‌کنم شاگرد شهید صدر هستم ضمن اینکه به وجود سید حسن نصرالهه در جهان اسلام مباهات و افتخار می‌کنیم".

آقای حسنين هيكل عبارت جالبی می‌گفت و آن این بود که "جمهوری اسلامی ایران مانند یک عمارت زیبا و چشم‌نواز است که شما آن را ساختید اما عده‌ای تیشه در دست گرفتند و به جان این عمارت افتاده‌اند به ویژه از شخصیت‌هایی که مدتی در نظام مسئولیت کلیدی داشتند و الان این مسئولیت را از دست داده‌اند. این‌ها اکنون با تیشه به جان عمارت افتاده‌اند.

هر چند که به دلیل موفقیت‌های علمی، نظامی و سیاسی که ایران به دست آورده‌، انقلاب شما آسیب ناپذیر شده است و هیچ دشمن خارجی نمی‌تواند شما را از بین ببرد یا شکست دهد اما تنها نگرانی ما از اختلافات درونی شماست. در کشور شما اگر کسی بخواهد ملی‌گرایانه فکر کند بداند جمهوری اسلامی ایران با اقتدار توانسته آرمان رهبران گذشته از جمله کوروش کبیر و داریوش را تحقق بخشد. حضور مقتدرانه در دریای مدیترانه آرزوی رهبران پیشین ایران بود که جمهوری اسلامی ایران توانست به این آرزو جامعه عمل بپوشاند.

شما نمی‌دانید چه امانت بزرگی در اختیارتان است و چه موفقیت‌هایی در عرصه بین‌المللی به همراه دارید. گاهی تند می‌روید و ریشه اختلافات فردی و مسائل جزیی چنگ به چهره جمهوری اسلامی می‌کشد در حالی که نمی‌دانید این عظمت چقدر در دنیا تاثیرگذار است.

با توجه به وقوع انقلاب در مصر، وضعیت اسرائیل را در این کشور چگونه می‌بینید؟

اسرائیل مصر را از دست داده است اما باید مردم مصر هوشیار باشند که آمریکا صادره به مطلوب نکند. از اختلافات داخلی و وجود عناصر وابسته به مبارک و نظام صهیونیستی در ارکان حکومت باید پرهیز شود همچنین باید از حضور عناصر امتحان پس داده و رد شده، عناصر فراماسونری و لائیک و منفور شده در جایگا‌ه‌های کشور جلوگیری کرد. البته جریانات سیاسی بیشتر توسط اخوان المسلمین برقرار می‌شود و برنده انتخابات مجلس آنها خواهند بود اما مصریان سعی کنند از نفوذ عناصر آمریکایی یا افرادی با تفکر اسلام آمریکایی پرهیز کنند زیران امکان اینکه عربستان سعودی در این مورد طمع کرده و عوامل و عناصرش را در مصر رخنه دهد، زیاد است.

آیا سرنگونی پرچم اسرائیل در مصر با تاسی به انجام مشابه این حرکت در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته بود؟

جوانانی که صدای ما را شنیدند که ما بعد از انقلاب پرچم اسرائیل را سرنگون کردیم و پرچم فلسطین را برافراشتیم، عهد بسته بودند که این کار را انجام دهند و شاهد بودیم که در مصر این کار انجام شد. احمد شحاط جوان مصري که پرچم اسرائیل را از ساختمان 22 طبقه‌ای به پایین کشید، می‌گفت در هنگام بالا رفتن از پنجره ها احساس می‌کردم ملائکه مرا به سمت بالا می‌برند.

 

با توجه به اینکه به عنوان نماینده مردم اهواز در مجلس حضور دارید، در مورد انتقال آب خوزستان به کویر مرکزی ایران نظرتان چیست؟

معتقد هستم نباید به جنگ طبیعت رفت و با اراده الهی دست و پنجه نرم کرد زیرا این موضوع منجر به شکست می‌شود. به تعبیر روشن‌تر اینکه خداوند ترتیبی اتخاذ کرده که آب به سمت خوزستان جریان داشته باشد و زمین‌های این استان حاصلخیز شود. هوای این استان و تولید خرما در خوزستان به آب نیاز دارد. رطوبت هوای استان و آب موجود مانع از گردش گرد و خاک در فضای اهواز می‌شود.

اگر بتوانیم از این آب در استان به خوبی استفاده کنیم و یک میلیون و 200 هزار هکتار از دو میلیون هکتار زمین قابل کشت در خوزستان را زیر کشت ببریم علاوه بر تولید محصول، آب کارون سبب ایجاد اشتغال شده و محیط زیست را پاک می‌کند. همچنین جلوگیری از حرکت گرد و خاک، تلطیف و تلفیق هوا، ایجاد امنیت و آرامش در منطقه و افزایش محصولات غذایی از دیگر تبعات وجود کارون در خوزستان است که می‌تواند در توسعه این استان نقش‌آفرین باشد. در صورتی که بتوان آب را به خوبی مدیریت کرد بسیاری از پروژه‌های صنعتی می‌توانند راه‌اندازی شوند و خوزستان در ردیف صادرکنندگان قوی و مطرح کشور قرار گیرد.

چه مقدار از آب کارون را انتقال می‌دهند؟

قبل از انقلاب چهار تونل ایجاد شده که انتقال آب از چهار تونل کوهرنگ صورت می‌گرفته است. رودخانه کارون زمانی محل کشتیرانی بوده و کشتی‌های بزرگ در این رودخانه تردد داشتند. عمق این رودخانه تا حدی بوده که کوسه‌های بزرگ در آن شناور بوده‌اند اما اکنون کارون به یک رود نیمه جان پر فاضلاب تبدیل شده که نفس نفس می‌زند. متاسفانه همین نفس‌ها را هم می‌خواهند از آن بگیرند و به بهانه اینکه این رودخانه در زمستان آب دارد و آب به خارج از کشور می‌رود در صدد احیای کویر مرکزی ایران به قیمت از بین بردن سلامت و حیات استان خوزستان هستند در حالی که این تصمیم ظالمانه و غیر منصفانه است.

البته همیشه نمایندگان موضع منفی در این مورد گرفته‌اند و در آخرین اقدام با رئیس مجلس در این باره گفتگو کردیم به نحویی که ایشان دستور به توقف موقت پروژه انتقال آبرسانی از خوزستان به کویر مرکزی را دادند تا نمایندگان و کارشناسان طی نشستی به یک مصلحت‌سنجی و هماهنگی و روش منطقی و معقولی برسند. بعضی از دوستان پیشنهاد استعفا را مطرح کرده‌اند، البته استعفای نمایندگان جنبه صوری و تبلیغاتی دارد زیرا تقدیم استعفا به مجلس به صورت دسته جمعی ممکن نیست و افراد باید فرد فرد و منفرد با ذکر دلایل استعفا دهند.

همچنین مجلس باید این استعفا را پذیرفته و به آن رای دهد. بنابراین این کار به عنوان اعتراض مطرح شد اما بهتر از آن ترک جلسه مجلس و بازخواست از طریق قانونی مانند طرح سئوال و استیضاح مسئولانی است که به دنبال این کار هستند مانند وزارت نیرو و حتی رئیس جمهور. احمدی‌نژاد در ابتدای ریاست جمهوری‌شان به ما قول دادند که این کار را عملیاتی نخواهند کرد اما در حضوری که در برخی استان‌ها داشتند تحت فشار درخواست‌ها، وعده‌هایی را در این باره به مردم داده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جان تازه, خطبه 15بهمن, رهبر انقلاب, قيام مصر, انتقاد حسنين هيكل, اختلاف انگيزي برخي مسئولان, ناصر سودانی, نماینده مردم اهواز, تشکیل جبهه پایداری, کمیته 7+8 , موضوع بيداري اسلامي, كنفرانس فلسطين, سفر هیئت ایرانی به قاهره, ,