با راي اكثريت نمايندگان پارلمان كانديداي حزب الله نخست وزير لبنان شد

 

 


به رغم كارشكني هاي آمريكا براي احراز پست نخست وزيري ،كانديداي حزب الله با كسب 68 راي نمايندگان پارلمان پست نخست وزيري را به دست آورد و در مقابل طرفداران حريري لبنان را به آشوب كشاندند.
دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني خود كه در مراسم بزرگداشت اربعين حسيني(ع) در شهر بعلبك ايراد كرد با اشاره به مسائل روز لبنان و انتخاب نجيب ميقاتي براي تشكيل دولت لبنان اعلام كرد كه تضعيف دولت ميقاتي به سود هيچ جريان يا گروه خاصي در لبنان نيست.
سيدحسن نصرالله با انتقاد از مواضع غرب و برخي رژيم هاي عربي منطقه در مورد آشوب هاي اخير لبنان كه طرفداران 14مارس به راه انداخته اند تاكيد كرد، غرب چرا سران 14مارس را محكوم نمي كند.
وي افزود، اگر طرفداران ما به خيابانها ريخته بودند ما را محكوم به كودتا و اغتشاش مي كردند در حالي كه سران 14مارس كه دم از دموكراسي مي زنند مسئله را به خيابانها كشانده و نشان دادند كه در عمل پايبند به دموكراسي نيستند.
دبيركل حزب الله لبنان گفت، آمريكا تلاش فراوان كرد كه همچنان حريري را به عنوان نخست وزيري در پست خود ابقا كند و حتي «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريكا اخيرا با يكي از نمايندگان پارلمان تماس گرفته و از وي خواسته كه به حريري راي بدهد، آنها تلاش زيادي كردند تا مطالبات خود را در اين كشور به كرسي بنشانند.
سيدحسن نصرالله تصريح كرد، كشور در مرحله حساسي قرار گرفته و مسئولان لبناني بايد بسيار سنجيده و هوشيارانه عمل كنند و با همكاري مردم همه دست به دست هم دهند تا لبنان را از مرحله كنوني به سلامت عبور دهند.
وي همچنين گفت، ما شكست طرف مقابل را درك مي كنيم ولي معتقديم اين حق گروههاي سياسي است كه كانديداي مورد نظر خود را بپذيرند.
دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد، دولت جديد بايد با تمامي گروهها و جريانها همكاري داشته باشد و تركيب دولت جديد ائتلافي از همه جناح ها و گروهها باشد.
سيدحسن نصرالله همچنين گفت، ما خواهان گرفتن انتقام از يكديگر يا ناديده گرفتن گروههاي سياسي در كشور نيستيم و حضور هر جرياني را محترم مي شماريم.
دبيركل حزب الله لبنان در مورد قضيه فلسطين نيز تاكيد كرد، ما در مقاومت لبنان به مظلوميت ملت فلسطين ايمان داشته و همواره در كنار آنها بوده ايم و انشاءالله به پيروزي خواهيم رسيد.
دبيركل حزب الله لبنان در سخنراني خويش اظهار داشت، در شرايط كنوني كه با شما صحبت مي كنم خبردار شدم كه ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان نجيب ميقاتي را رسما به عنوان نخست وزير لبنان اعلام و وي را عهده دار تشكيل كابينه كرده است.
ميقاتي موفق شد 68 راي از ميان 128راي نمايندگان پارلمان را به دست آورد.
حزب الله و متحدان آن روز دوشنبه «محمد نجيب عزمي ميقاتي» را به عنوان كانديداي قطعي اين گروه براي تصدي پست نخست وزيري لبنان معرفي كرده بودند.
حزب الله پيشتر «عمر كرامي» را براي تصدي پست نخست وزيري به جاي سعدالدين حريري نخست وزير مستعفي لبنان انتخاب كرده بود كه به دليل سكوت و تمايل نداشتن براي احراز اين پست به دليل كهولت سن كانديداي خود را به نجيب ميقاتي تغيير داد.
ميقاتي نامزد گروه 8 مارس در گفت وگو با النهار با تشريح برنامه هاي خود براي دولت آينده اين كشور اعلام كرد كه به دنبال ايجاد فضاي همكاري ميان تمامي رهبران لبنان است تا همه با هم كشور را از بحران كنوني خارج كنند.
ميقاتي در پاسخ به 14مارس تصريح كرد، تصدي وي براي پست نخست وزيري چالشي براي هيچ گروهي نخواهد بود و برنامه كاري وي اين است كه دولتي به وجود آورد كه نماينده همه مردم لبنان باشد و با همكاري مردم و رهبران لبناني چالش هاي موجود را حل و فصل كند.
وي هواداران خود را به سكوت و آرامش و باقي ماندن در منازل دعوت كرد.
ميقاتي تاكيد كرد، اين كار براي حفاظت از امنيت و ثبات لبنان و جلوگيري از دادن فرصت به كساني كه مي خواهند از آب گل آلود ماهي بگيرند ضروري است.
پس از پيروزي كانديداي جريان 8 مارس در پارلمان لبنان طرفداران جريان المستقبل و سعدالدين حريري (14مارس) به خيابانها ريختند و درگيري هاي شديدي ميان نيروهاي ارتش و تظاهركنندگان به وقوع پيوست.
طرفداران حريري خيابانها را بستند و با آتش زدن لاستيك راههاي اصلي بيروت و از جمله جاده فرودگاه را مسدود كردند.
تظاهركنندگان همچنين در طرابلس، بقاع، منيه، عكار و ديگر شهرهاي لبنان نيز تظاهرات به راه انداختند. در پي اين درگيري ها بيش از 20نفر مجروح و زخمي شدند.
ارتش لبنان در پي اين اقدامات يگان هاي خود را به حالت آماده باش كامل درآورد و تدابير شديد امنيتي در سراسر خاك لبنان به اجرا گذاشت.
در پي اعلام نخست وزيري نجيب ميقاتي در لبنان، سعدالدين حريري اعلام كرد كه وي و جريان المستقبل در دولت جديد لبنان كه رياستش به عهده نامزدي از جريان 8 مارس است مشاركت نخواهد كرد.
وزارت خارجه آمريكا نيز با ابراز نگراني از اداره كشور توسط كانديداي حزب الله اعلام كرد كه با به قدرت رسيدن حزب الله در دولت لبنان مشكلات بيشتري براي آمريكا به وجود خواهد آمد.
وي با تكرار ادعاي گذشته دولت آمريكا در مورد حزب الله اظهار داشت: با به قدرت رسيدن حزب الله، آمريكا هرگونه كمك به لبنان را قطع خواهد كرد.
امين جميل رئيس حزب كتائب لبنان كه از سرسخت ترين مخالفان حزب الله در لبنان به شمار مي رود اذعان كرد كه حزب الله دادگاه حريري را شكست داده است.
از سوي ديگر وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي لبنان همزمان با حمايت خود از نجيب ميقاتي، فراكسيون جديدي در پارلمان با نام جبهه مبارزه ملي تشكيل داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : با راي اكثريت نمايندگان پارلمان كانديداي حزب الله نخست وزير لبنان شد, ,