اقدام‌شاهرودي در ماجراي‌فرار جزايري؛درسي براي اين‌روزهاي‌احمدي‌نژاد
 

 

1- بعد از ظهر دومین روز اسفند 1385 خبری کوتاه منتشر شد: شهرام جزایری فرار کرد!

این خبر بلافاصله در صدر اخبار سیاسی و اجتماعی كشور قرار گرفت و فردای آن روز نقل محافل مردمی شد. آبروی نظام و دستگاه قضایی در خطر بزرگی قرار گرفته بود. با اين حال، آیت الله هاشمی شاهرودی رئيس وقت قوه قضائيه به‌سرعت وارد عمل شد و کمیته ای به ریاست آوایی رئیس دادگستری تهران را مأمور رسیدگی به تخلفات مسئولان و مدیران دستگاه قضایی در پرونده فرار شهرام جزایری کرد.

در عين حال، 10 روز بعد در حالی که شهرام جزایری هنوز فراری بود و دستگاه های امنیتی در دبی و عمان به دنبال او می گشتند، نامه ای از طرف روابط عمومی قوه قضاییه براي ر سانه ها ارسال شد و همان زمان رجانیوز خبر را با اين تيتر منتشر كرد: "اقدام انقلابی آیت الله هاشمی شاهرودی"؛ ئريس وقت دستگاه قضايي، الیاس محمودی رئیس قدرتمند مجتمع قضایی ویژه‌ی امور اقتصادی، وحید کربلایی آقاملکی قاضی رسیدگی کننده به پرونده‌ شهرام جزایری، حسین‌زاده قاضی دیگر پرونده‌ی مذکور و رییس زندان اوین را از کار برکنار كرده بود.

دو هفته بعد شهرام جزایری در یک عملیات اطلاعاتی دستگیر و با بادمجانی پای چشمش به فرودگاه مهرآباد منتقل شد. اما اقدام قاطع آیت الله هاشمی شاهرودی اعتماد عمومی را به دستگاه قضایی برگردانده بود و علی‌رغم تعدادي از ایرادهاي مدیریتی و حرف و حديث‌هايي كه در مورد برخي از اطرافیانش بود، در این پرونده کاملاً روسفید بود.

2- چند ماه بعد در 18 اردیبهشت 1386 ساعت 10 شب اخبار صداوسیما از دستور رئیس جمهور به عزل مدیرعامل و هیات مدیره بیمه ایران گزارش داد. آن‌ها به تخلفات گسترده مالي، واگذاري نمايندگي ها به اقوام و منصوبان، تباني در پرداخت هاي غير قانوني و وصول نشدن مطالبات دولت متهم بودند و مستند این اتهام هم گزارش دیوان محاسبات بود.

برخی این رفتار را نپسندیدند و گفتند آن‌ها فقط متهم بودند و دادگاهی برای آنها تشکیل نشده است اما حامیان رئیس جمهور می گفتند حکم دادگاه برای مجازات یا عدم مجازات آنهاست و صرف وجود تواتر در اتهام صلاحیت اشخاص را برای حضور در مناصب کلیدی از بین می برد.

3- يك ماه و نيم از کشف فساد بزرگ مالی 3000 میلیارد تومانی می گذرد و رئیس‌جمهور روز چهارشنبه در جمع مردم اردبیل به بیان نظراتش در زمينه این فساد پرداخت.

خبری از احمدی‌نژاد قاطع و ضد فساد نیست، او فرافکنی می کند و انتشار اسناد سفارش های رئیس دفترش برای شرکت متهم به فساد را دسیسه ای برای فرار متهمان اصلی می داند. او از دستگاه قضایی می خواهد تا متخلفان را در هر لباسی که هستند مجازات کند اما انگار گذشته اش را فراموش کرده است. انگار نمی داند که این فساد در دولت او و توسط مدیران ارشدش صورت گرفته است.

افکار عمومی از احمدی نژاد انتظار داشت تا تمام حامیان و توصیه کنندگان این فساد را عزل کند اما انگار حس‌گرهای رئيس‌جمهور نسبت به فساد مالی جریان نفوذی و غیر نفوذی از کار افتاده است.

احمدی نژاد آیا نمی توانست دستور عزل جهرمی رئیس بانک صادرات را صادر کند. آیا مديران ارشد بانك مركزي از جمله حميد پورمحمدی معاون سابق بانکی وزارت اقتصاد و قائم مقام کنونی بانک مرکزی که وظيفه نظارت بانكي را نيز دارد، از نظر احمدی نژاد صلاحیت حضور در رأس نظام بانکی را دارد؟

آیا دیگر مقام‌هاي ارشد دولتی که بارها دلسوزان در مورد فساد اقتصادی آنان هشدار داده بودند، شایسته ملامت از طرف رئیس‌جمهور نیستند؟ آیا عزل مسببان این افتضاح و فساد قبل از برخورد قضایی نمی تواند اعتماد عمومی را باز گرداند؟

پاسخ به این سؤال‌ها برای احمدی نژاد كه علمدار مبارزه با مفاسد اقتصادی محسوب مي‌شد سخت نبود اما...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اقدام‌شاهرودي, ماجراي‌فرار جزايري, درسي براي اين‌روزهاي ‌احمدي‌نژاد, ,