دود توهم امكان بهبود رابطه با امريكا به چشم چه كسي مي‌رود

 

هر سال رئيس‌جمهور در سفرش به نیویورک تعداد زیادی نشست مطبوعاتی ترتیب می دهد و به سخنرانی در مجمع عمومي می پردازد. دیدار با رئيسان جمهور کشورها، ایرانیان مقیم امريكا و نخبگان امريکایی دیگر برنامه های رئیس‌جمهور در نیویورک است و این برنامه ها سفر نیویورک را تبدیل به يك بسته دیپلماتیک برای ارائه نظریات رئیس جمهور در مورد مسائل جهاني می کند.

 

به گزارش رجانيوز، اين بار حتي پیش از سفر دکتر احمدی نژاد و هیئت همراهش به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ٰ‌بحث مذاکره و رابطه با امريكا بار دیگر داغ شده بود. از یک سو تکنوکرات‌ها و دیپلمات‌های قدیمی دوران موسوم به سازندگی و اصلاحات بر خلاف دو سال پیش تمایل داشتند تا قبح مذاکره با امريكا توسط احمدی نژاد شکسته شود و از سوی دیگر برخی افراد نفوذی در دولت دهم نیز همین خط را دنبال می کردند.

در عرصه بین الملل نیز روسیه برای بالا بردن نرخ و قدرت لابي‌گري‌هايش در مناسبات جهانی یادداشتی جهت اجلاس سه‌جانبه ایران، روسیه، امريكا ارائه کرد. این وقایع وقتی با اظهارات احمدی نژاد مبنی بر آزادی دو جاسوس ا<ریکایی پیش از سفر به نیویورک جمع می شد،ٰ به نظر می رسید که پشت پرده اتفاق‌هايی در حال رخ دادن است.

امسال وقوع بیداری اسلامی در کشورهای شمال آفریقا، خاورمیانه و مسائل مربوط به فلسطین جلوه ای دیگر به مجمع عمومی سازمان ملل داده و اوباما رئیس جمهور امريكا در نطقی فریبکارانه درصدد مصادره انقلاب‌های منطقه برآمد و البته تعهدش را برای موجودیت و مشروعیت اسرائیل را باردیگر به رخ جهانیان کشید. وي در عين حال، حملات لفظی گسترده ای به جمهوری اسلامی ایران کرد. او در مورد رفتار دولت ایران با شهروندانشٰ مسئله هسته ای و حذف اسرائیل از روی نقشه سخن گفت و تهدیدات تکراری‌اش علیه ایران را تکرار کرد.

احمدی نژاد نیز اگرچه در این سفر سعی کرد چند پالس مثبت در کنار مواضع سرسختانه‌اش برای اوباما ارسال کند اما برنامه تبلیغاتی اوباما که با دفاع همه جانبه از موجودیت اسرائیل همراه بودٰ‌، راه هرگونه مفاهمه و مذاکره را بست. احمدی‌نژاد در این سفر در گفت‌وگو با مدیران و اعضای شورای سردبیری خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهارداشت که اوباما سال آینده در انتخابات ریاست جمهوری به راحتی برنده می شود.

از سوی دیگر رئيس‌جمهور در دیدار با مديران رسانه هاي امريكايي درباره اوباما اظهار داشت: ايشان با شعار تغيير روي كار آمد و اين فرصت خوبي براي دولت امريكا و هم براي جهان بود اما امروز قضاوت عمومي اين است كه از اين فرصت استفاده نشده است، حتي مردم امريكا نيز قضاوت مثبتي نسبت به شعار تغيير آقاي اوباما ندارند و نظر من هم نظر اكثريت مردم امريكاست. ما معتقديم اصلاحات اساسي بايد در درون جامعه امريكا اتفاق بيفتد و در اين صورت، ديگر مشكلي وجود نخواهد داشت. دولت امريكا همواره از مخالفين رقباي خود حتي اگر آنها اقليت محض باشند، با نام دموكراسي حمايت مي‌كند. رهبران امريكا اگر اين تغيير را ايجاد كنند به نفع خودشان است، زيرا در غير اين‌صورت مردم امريكا نيز همگام با بيداري كه در جامعه بشري به راه افتاده، تغيير شرايط را به آنان تحميل خواهند كرد.

رئیس جمهور ایران همچنین در گفت‌وگو با شبکه روسی راشا تودی درباره شعار تغییر اوباما گفت: هنوز صلح و امنيت در دنيا برقرار نشده و ادبيات همان ادبيات جنگ و كينه است؛ در حالي كه قول داده بودند كه سياست هاي نظامي و تبعيض آلود را تغيير دهند. رئيس جمهور قبلي امريكا در سازمان ملل به صورت آمرانه و دستوري صحبت مي‌كرد؛ و امروز هم همچنان دستورها وجود دارد، در حالي كه قرار بود تغيير كند، آنها تغييري ايجاد نكردند، فقط دارند كاري را كه ملت ها در چند كشور منطقه انجام مي دهند، به نام خود ثبت مي كنند.

احمدی نژاد دردیار با نخبگان امريكایی هم از سیاست های اوباما در منطقه خاورمیانه انقاد کرد و گفت: ادبيات رييس جمهور امريكا در منطقه ما به‌شدت منفي است؛ اينكه رييس دولت امريكا براي مردم مصر، سوريه و فلسطين تعيين تكليف كند، آثاري منفي براي امريكا دارد و اين به خاطر بدبيني تاريخي ملت هاي منطقه نسبت به امريكا است؛ البته ممكن است عده قليلي سياست‎مدار با اين ادبيات همراهي كنند اما توده هاي مردم هرگز همراهي نخواهند كرد.

در انتهای سفر، رئیس جمهور در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس با بيان اينكه با روي كار آمدن رييس جمهور جديد امريكا چنين تصوري به وجود آمد كه وي اشتباهات دولت هاي قبلي امريكا را جبران خواهد كرد، گفت: اين تصور روز به روز در حال رنگ باختن است، اما هنوز فرصت به طور كامل از دست نرفته است. ايران از شعار تغيير رييس جمهور امريكا استقبال كرد و حتي ما در اين خصوص براي او پيام ارسال كرديم؛ آقاي اوباما مي‌توانست در موضوع هسته اي اقدامات زشتي كه دولت هاي قبلي شروع كرده بودند را ادامه ندهد.

با اين حال، در فاصله يك سال مانده تا انتخابات رياست جمهوري امريكا به نظر مي‌رسد اوباما براي تقويت جايگاهش در لابي‌هاي صهيونيستي كه نقش مؤثري در سرنوشت او را دارند و مي‌توانند در شرايطي كه همه نظرسنجي‌ها از افول بخت وي خبر مي‌دهند ناگهان با ابزارهاي سياسي و رسانه‌اي پرشمار خود، برگ تعيين كننده‌اي رو كنند، بايد همچنان نشان بدهد كه موجوديت و امنيت اسرائيل برايش از همه چيز مهم‌تر است و در قبال ايران به‌عنوان دشمن رژيم صهيونيستي نيز نرمش نشان نخواهد داد.

در اين شرايط، اگرچه مواضع اعلامي رئيس‌جمهور در سفر به نيويورك عمدتاً اصولي بود اما برخي تلاش‌هاي غيراعلامي و توهم امكان بهبود رابطه با امريكا از سوي هر طيف و جرياني كه القا شود، يك بازي كاملاً باخت براي كشورمان محسوب مي‌شود و تنها طرف مقابل را نسبت به مؤثر واقع شدن فشارهايش در فضاي انتخابات و فروختن اين امتياز به صهيونيست‌ها اميدوارتر مي‌كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : دود توهم, بهبود رابطه با امريكا, نشست مطبوعاتی رئیس جمهور, سخنرانی در مجمع عمومي, احمدی نژاد, ایرانیان مقیم امريكا, نخبگان امريکایی, رئیس‌جمهور در نیویورک, بسته دیپلماتیک, ارائه نظریات رئیس جمهور, مسائل جهاني, ,