احمدي‌نژاد پرچمدار مبارزه با فساد كجاست/1
هشدار به قلدرهایی که وام‌های بانکی را پرداخت نمی‌کردند/ برکناری مدیرعامل بانک پارسيان

 

"يكي از برنامه‌هاي جدي دولت آينده مبارزه همه جانبه با فساد اداري و اقتصادي خواهد بود و در كابينه خود از كساني كه در اين زمينه با من همفكر باشند، استفاده خواهم كرد."

این‌ها بخش‌هایی از صحبت‌های رییس‌جمهور در اولین نشست خبری خود پس از انتخاب تاریخی ملت در 3 تیر ماه 84 است؛ برهه‌ای که مبارزه با "فقر، فساد و تبعیض" از مهم‌ترین محورهای شعارهای دکتر احمدی‌نژاد بود و در حالی که هشت کاندیدا با خاستگاه‌های گفتمانی متفاوت به رقابت به یکدیگر پرداختند اما در نهایت شهردار تهران موفق شد با تکیه بر گفتمان اصیل و ناب انقلاب اسلامی و شعارهای ضد فساد، رقيبان نام‌آوری مانند هاشمی، قالیباف، لاریجانی، معین و... را کنار بزند و به عنوان رییس‌جمهور منتخب ملت کار خود را آغاز کند.

اما این روند نه تنها در شعارهای انتخاباتی احمدی‌نژاد که در سال‌های اولیه دوران ریاست‌جمهوری او، در عمل نیز خود را نشان داد، آن‌گاه که وی در برابر کوچک‌ترین فساد دستگاه‌های دولتی، واکنش های سریع و در خور تقدیر انجام می داد.

از سوی دیگر، کلیت ترکیب اعضای هیئت دولت در آن سال‌ها نیز بیش از هر چیز نشان از آن داشت که احمدی‌نژاد با اعتقاد کامل به گفتمان سوم تیر، مبارزه همه جانبه با فسادهای کلان دولتی را آغاز کرده است و این برای مردمی که سال‌ها در انتظار چنین رییس جمهوری بودند، بسیار نوید بخش بود؛ تا آنجا که رهبر معظم انقلاب نیز در 6 شهریور 85 در جمع اعضای هیئت دولت ضمن تشکر از رویکرد فساد ستیزانه رییس جمهور، فرمودند:

«خوشبختانه رويكرد دولت و آقاى رئيس‏جمهور طورى بوده كه كسانى كه تمايل به فساد دارند، مرعوبند؛ اما اگر كار صحيح و واقعى انجام نگيرد، كم‏كم اين رعب شكسته ميشود و اين ابهت از بين ميرود؛ ميل به فساد در يك جاهايى وجود دارد. با فساد و تخلفات مالى بى‏محابا برخورد كنيد. البته عرض كرديم بى‏محابا و با شجاعت و قاطعيت برخورد كردن، معنايش بى‏درايتى در نوع برخورد نيست! اينها را بايد با هم جمع كنيد. هر دو طرفِ اين كفه‏ى متوازن بايستى ديده بشود.»

اما با گذر زمان و به موازات ضریب گرفتن جریان نفوذی نزد رییس جمهور و افزایش نقش آن در تصمیمات کلان دولتی، همچنین حذف تدریجی نیروهای انقلابی از دولت و جایگزین شدن برخی چهره های معلوم الحال، گفتمان سوم تیر به تدریج در عملکرد احمدی‌نژاد رنگ باخت تا آنجا که این روزها اگرچه خبر افساد بزرگ مالي در رسانه ها منتشر شد، اما احمدی‌نژاد که روزی پرچمدار مبارزه با فسادهای کلان در افکار عمومی بود، با تاخیر و کلی گویی در این باره حاضر نیست توضیح دهد که چرا چنین فاجعه اقتصادی در دولت او اتفاق افتاده است و با عوامل آن رأساً برخورد كند.

رجانیوز، در سلسله گزارش هایی به بازخوانی مواضع اصولی و افشاگری های رییس جمهور در طی سال‌های گذشته و حساسیت مثال زدنی وی در برخورد با مفاسد اقتصادی می پردازد تا حافظه تاریخی ملت، بیش از هر زمان دیگر تفاوت های "احمدی‌نژاد سوم تیری" و "احمدی‌نژاد جدا شده از گفتمان سوم تیر" را به یاد داشته باشد:

هشدار صریح به دریافت کنندگان وام‌های کلان

12 مهر 85؛ احمدی‌نژاد در جمع مردم نظرآباد حاضر شد و اعلام کرد: «به كساني كه وامهاي كلان گرفته‌اند و با قلدري نمي‌خواهند بازگردانند مي‌گويم اگر تا 15 روز ديگر تكليف خود را مشخص نكنند به عنوان خدمتگزار ملت، اسامي آنها را اعلام مي‌كنم.»

وي از طرح اين افراد براي خريد سهام يك بانك خصوصي با همين منابع معوقه بانكي كه حاضر به بازپرداخت آن‌ها نيستند، حبر داد.

دو هفته پس از سخنان رییس جمهور در این زمينه نيز خبرگزاري دولت به نقل از يك منبع آگاه، نام این دو فرد مورد اشاره رئيس‌جمهور را اعلام کرد.

برکناری رییس بانک پارسیان

تنها به فاصله چند روز پس از افشای این موضوع توسط رییس جمهور، خبر برکناری مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بانک پارسیان در رسانه ها اعلام شد تا احمدی‌نژاد در عمل نشان داده باشد با فساد سر ستیز دارد و حاضر نیست در برابر مفاسدی که در دولتش اتفاق می افتد مسامحه کند.

هر چند بعدها رییس بانک پارسیان و عده ای دیگر از مسئولین اقتصادی سعی کردند، دولت را متهم به اتخاذ تصمیم عجولانه در این باره کنند اما حقیقت آن بود که حساسیت تحسین برانگیز احمدی‌نژاد در برابر مفاسد اقتصادی و همچنین برخوردهای قاطع و سریع در برابر آنها موجب شده بود تا توده های مردم که او را به عنوان منتخب خویش برگزیده بودند، بیش از پیش بر انتخاب صحیح خود صحه بگذارند.

رويكرد دولت در اين مقطع بر اين اساس بود كه احراز جرم، شناسايي عوامل آن و تعيين مجازات متناسب، وظيفه مرجع قضايي است اما دولت مي‌تواند افرادي را كه در مظانّ تخلف هستند، رأساً‌ بركنار كند تا فردي كه شائبه‌اي در مورد او وجود دارد، پاكدستي دولت را دچار شائبه نكند و بعدها در صورتي كه تخلف وي اثبات نشد، مي‌توان همان فرد را دوباره به‌كار گرفت كمااينكه در ماجراي بانك پارسيان نيز همين اتفاق افتاد و وي بعدها از سوي دولت به‌كارگيري شد.

در عين حال، طي دو سال اخير اسناد متعددي منتشر شده است كه يكي از همان دو فردي كه مورد افشاگري احمدي‌نژاد قرار گرفتند، توصيه‌نامه‌هاي متعددي با امضاي مشايي خطاب به وزير امور اقتصادي و دارايي و رئيس كل بانك مركزي براي وي صادر شده است.

ادامه دارد...


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : احمدي‌نژاد, پرچمدار مبارزه با فساد, هشدار به قلدرها, قلدرهای وام‌های بانکی, برکناری مدیر عامل پارسيان, صحبت‌های رییس‌جمهور, اولین نشست خبری, فقر, فساد و تبعیض, محورهای شعارهای دکتر احمدی‌نژاد, گفتمان اصیل و ناب انقلاب, شعارهای ضد فساد, هاشمی, قالیباف, لاریجانی, معین, ,