در نشست پرسش و پاسخ همايش استان فارس جبهه پايداري مطرح شد
اسلام منهاي روحانيت؛ ريشه مشترك جريان‌هاي فتنه و انحرافي/ پوشاندن نمره تجديدي برخي خواص در فتنه به‌دور از صداقت و اصولگرايي است
 

 

همايش جبهه پايداري انقلاب اسلامي در شيراز همچون همايش اين جبهه در مشهد با پرسش و پاسخ حاضران در جلسه همراه بود.

به گزارش رجانيوز، حجت الاسلام و المسلمين مرتضي آقا تهراني به همراه دكتر كامران باقري لنكراني و دكتر علي اصغر زارعي از اعضاي موسس جبهه پايداري، پاسخگوي پرسش هاي فعالان فرهنگي و سياسي استان فارس بودند كه متن كامل اين گفت‌وگو در ادامه مي آيد:

نگاه ما، تحقق خواسته آيت الله بهجت در تبعيت از زعيم است

آيا جبهه پايداري در چارچوب كاري خود همچون احزاب عمل مي‌كند؟ در اين جبهه چه کسانی تصمیم گیرنده هستند؟

باقري لنكراني: جبهه پایداری اصولا جبهه ای است که با حزب تفاوت کاملاً آشکاری دارد. روال احزاب عضوگیری است و محور کار حزب این است که براي رسيدن به قدرت تلاش کند و اهرم‌های قدرت را یکی پس از دیگری فتح کند. مثلاً در مجلس نماینده داشته باشد، در دولت وزیر داشته باشد. در جبهه پایداری نکته ای که به تأسي از بزرگانی همچون حضرت آیت الله مصباح مورد اعضا قرار گرفت، اين بود كه قرار نیست ما حرکت حزبی کنیم، بلكه یک گفتمان معرفی می‌شود و تمام کسانی که این گفتمان را قبول دارند، به عبارتی عضو این جبهه هستند.

ممکن است برای پیگیری امور و دنبال کردن برخی از کارهای اجرایی، افرادی در ابتدا كار را دست بگيرند اما تلقی ما این است که این گفتمان جای خود را در همه جا از جمله در همین استان باز کند که در حال حاضر هم باز کرده است.

همین طور که مکرر هم تأکید شده است، مثلا اگر در بحث انتخابات، جبهه بخواهد حرفي داشته باشد، قطعا  نگاهش این نیست که تنها اعضاي خود را معرفی کند بلكه بر اين عقيده است که افرادي را معرفي كند كه بهتر و بیشتر می‌توانند آرمان‌ها را دنبال کنند و بر پایه تأکید آیت الله بهجت منویات زعیم را بشناسند وخواسته او را محقق کنند. جبهه دنبال این اشخاص است ولو اینکه جزو هیات موسس نباشند و در جلسات شرکت نکنند.

حضرت آیت الله مصباح چندین بار تاکید فرمودند که انقلاب اسلامی با احزاب به پیروزی نرسیده است بلكه رويكرد اجتماعي داشته است، امتداد کار و دفاع از انقلاب هم به همان گونه ای که در پیروزی انقلاب اسلامی موثر بود، باید دنبال شود و گمان ما این است که این جبهه در همین مسیر گام برمی‌دارد.

در همین جا به تمام عزیزانی که خود را از جنس این گفتمان می‌بینند، می‌گوییم که قدم‌شان بر چشم ماست و امیدواریم این جبهه فضای گفتمانی را ترویج کند.

اعضاي جبهه پایداری از ابتدا تا کنون هیچ مصاحبه ای علیه آيت‌الله مهدوي‌كني نكرده‌اند

آیا با رويه فعلي را نوعی تقابل بین آیت الله مهدوی کنی و آیت الله مصباح نمی‌دانید؟

آقا تهرانی: به هیچ عنوان؛ حضرت آیت الله مهدوی کنی یکی از بزرگان علمای ما هستند که بسیار تلاش کردیم که در راس مجلس خبرگان ما قرار بگیرند. ایشان فوق العاده محترم هستند و سوابق درخشان و خوبی دارند و امید ما به ایشان است که در راس باشند و در این بحثی نیست.

عده‌ای در این بوق های اختلاف می‌دمند ولي ما چنین بوقی نداریم! جبهه پایداری از ابتدا تا کنون هیچ مصاحبه ای علیه ایشان نکرده، چون نخواستیم خدای نکرده احساس تعارضی باشد. ما جلساتی با آقایان مهدوی کنی، مصباح، خوشوقت و دیگر بزرگان داشتیم، اگر بحثي هم بعضا مطرح مي‌شود از باب مباحثه طلبگي است كه کار صحیحی است. اگر جایی دیدید که از طرف اعضای جبهه پایداری علیه آیت الله مهدوی کنی سخني گفته شد، اعتراض کنید. در مسائل سیاسی و اجتماعی ممکن است اختلاف نظرهایی باشد. همه دوست داریم كه ولایتمدار باشیم و قبول داریم که اختلاف‌ها با گفت‌وگو قابل حل است.

گاهی آیت الله مصباح را در برابر آیت الله مهدوی کنی و آیت الله خوشوقت را در برابر آیت الله یزدی مطرح می كنند؛ واقعا نمي‌دانم این حرف‌های دروغ برای چه عنوان می‌شود و چه عایدی برای آنها دارد. این حرف ها ساخته و پرداخته دوستان ما نیست و از ناحیه دیگران است. هیچ اصولگرایی هم به این حرف‌ها تن نمی دهد زیرا تهمت است. ما ایشان را دوست داریم باید از کسانی که اين ادعاها را مطرح مي‌كنند، پرسيد كه این رو در رویی ها را از کجا استشمام کردید که ما نفهمیدم. جبهه پایداری با توجه به اصول و مواضعی که دارد، به جلو رفته و انشاءالله به وحدت عمل خواهیم کرد.

باقري لنکرانی: آنچه که رسانه ها جلوه می‌دهند این است که مثلا تقابلی بین جبهه پایداری و آیت الله مهدوی کنی وجود دارد که این فقط کار رسانه‌اي است؛ هرکسی از پیش خودش مصاحبه می‌کند که مثلا از سوی آیت الله مهدوی کنی اولتیماتوم داده شد اما وقتی پیگیری می کنیم، می بینیم که اصلا چنین چیزی نبوده و در مذاکرات حضوری که صورت می‌گیرد، اصلا این بحث ها نیست.

اما عده ای آن تغیراتي را كه خواسته شده در جبهه متحد اصولگرایی اعمال شود و ساختار فعلي اصلاح شود قبول ندارند و نمی‌گذارند انجام شود؛ اگرچه اين خواسته مورد تاييد بسياري از علما باشد، لذا برای اینکه این تغييرات انجام نشود، حرف می‌زنند، فضا را تخریب می‌کنند، تهمت به جبهه پایداری می‌زنند که این جبهه منتسب به کجا هست و کجا نیست؛ ما برای خراب‌تر نشدن اوضاع سعی می کنیم کمتر سخن بگوییم و موضع گیری کنیم و آنچه که واقعیت است و نظر علمای ماست، تعقیب کنیم و به این فضاسازي‌ها خیلی اهمیت نمی دهیم.

حضور محصولی در جبهه پایدرای به دلیل مسائل مالی نیست

مسئله اي كه اين روزها براي تخريب جبهه پايداري  مطرح مي‌شود، بحث ثروت آقاي محصولی است، در اين خصوص توضيح دهيد.

زارعی: سوابق آقای محصولی در سپاه و دفاع مقدس و زماني كه فرمانده لشگر بودند، روشن است. پس از جنگ هم همان روشن بینی سیاسی قبل و بعد از انقلاب و در دوران را دفاع مقدس داشته اند. ایشان کار آزاد هم می‌کردند و فرمانده لشگری بودند که صدها نفر مهندس عمران با ایشان همکاری می‌کردند و در برهه ای که وارد کار آزاد شدند، بسیاری از بچه‌های لشگر از قبال تلاش‌های ایشان به سروسامان رسيدند. خود ایشان نیز اندوخته ای به‌دست آورد که این اندوخته به ما ارتباط ندارد.

ما آقای محصولی را به دلیل اصولگرایی و اعتقاد درست قبول داریم. زمانی که آقای محصولی وارد دولت شدند، یک ریال حقوق نگرفت و اين در حالي بود كه کار گذشته را کنار گذاشت. پرونده ایشان در کمسیون اصل 90 مجلس در بحث وزارت نفت با دقت بسيار مطرح شد. یقین بدانید كه اگر در این سال‌ها سندی داشتند، منتشر می‌كردند. مبناي اصلي اين همه شايعه، سلیقه ایشان از لحاظ سیاسی است كه با بعضی از افراد سازگاری ندارد که منجر به برخوردهای سیاسی شده است.

آقای محصولی در شمّ سیاسی خود جزو دوستان خوب و با ارزش است. در بحث مالی، ایشان آورده ای برای جبهه ندارد البته ما به ایشان می گوییم اگر خرج هم بکنی بدمان نمی‌آید! ضمن اینکه خیرات و مبرات هم در جای خود وجود دارد.

حضور آقای محصولی در جبهه پایدرای به دلیل مسائل مالی نیست، ما اخیرا برای مخارج جبهه پایداری انقلاب اسلامی از دوستان خود در مجلس کمک گرفتیم و برای همایش در تهران پول از آنها جمع کردیم و در حال حاضر در استان ها هم دوستانی که جمع می شوند، به همت خود کمک کنند البته هر کمکی را برای جبهه قبول نمی کنیم و این کمک باید منشأ پاک و درستی داشته باشد.

بعد از ماجراي ابتداي امسال جريان فتنه طلبكار شدند

با توجه به اینکه موضع مقام معظم رهبری در خصوص جریان انحرافی فرعی بودن آن است و از طرفی هم پایه و اساس جبهه پایداری تاکید بر منویات مقام معظم رهبری و اصول امام است، چرا و به چه دلیل جریان فتنه و انحرافی براي جبهه به يك ميزان مورد انتقاد قرار گرفته است؟

باقري لنکرانی: بعد از اتفاقی که ابتدای امسال افتاد، شاهد بودیم کسانی که در جریان فتنه یا حضور فعال داشتند یا با سکوت‌شان در آتش این جریان می‌دمیدند، خیلی طلبکارانه آمدند و یقه نیروهای حزب اللهی و ارزشی را گرفتند که شما چرا مدافع دولت بودید؟ چرا مدافع این گفتمان بودید؟ چرا 22 خرداد 88 را درست کردید؟ چرا از این دولت دفاع کردید؟ و این نقطه ای شد که عده ای می خواستند تردید آفرینی کنند و در واقع اصل اصول و ارزش‌ها را زیر سوال ببرند، بنابراين، لازم بود جریانی به میدان بيايد و این تشکیک را کاملا روشن و برطرف کند.

بايد توجه داشت ما اگر مجددا هم در سال 88 قرار بگیریم و همین چهار کاندیدا در صحنه باشند، باز به احمدی نژاد رأی خواهیم داد و اگر سال 88 و جریان فتنه تکرار شود، همین برخورد را خواهیم کرد و به آن افتخار می کنیم اما باز هم به همان مبنای اصول و ارزش‌ها اگر احساس کنیم کسی بر خلاف منویات رهبري حرکت می‌کند، با او هم برخورد قاطعانه ای خواهیم داشت، همانطور که در موضوع معاون اولی در سال 88 برخورد کردیم و به آن هم افتخار می‌کنیم.

موضوع فرعی و اصلی بودن، بحث درستی است. نباید کسانی به دلیل اینکه افرادی در دولت یا در حاشیه دولت مسئله دارند، فضای خدمتگزاری را برای دولت فضایي تنگ کنند و خدای ناکرده فضایی به وجود آورند که دولت نتواند به خدمات خود ادامه دهد. البته این بدان معنا نیست که حرکت‌های حاشیه ساز تایید و یا مورد تشویق یا مورد بی توجهی قرار گیرند.

در تقسیم بندی اینکه چه کسی خطرناک‌تر است، ریشه همه انحراف‌ها چه جریان فتنه‎گر و چه جریان انحرافی حاشیه ساز دولت را در یک موضوع می بینیم و آن تلقی اسلام منهای روحانیت است. اینها دو سر یک طیف هستند و در آخر با هم اتصالاتی دارند که هم اکنون بعضی از این اتصالات متاسفانه یا خوشبختانه مشخص شده، به ویژه در زمینه‌های اقتصادی همیاری‌هايی ملاحظه می‌شود که بسیار دردناک است ولی ناشی از ریشه مشتركي است که هر دوی آن امتداد جریان اسلام منهای روحانیت است.

خلاصه اینکه ما وظیفه داریم در این دو سالی که از عمر دولت باقی مانده، فضای کار دولت را فضای خدمتگزاري قرار داده که معنای آن این است که ما باید حامی دولت در خدمتگزاری باشیم اما آنجایی که جریان انحرافی حاشیه ساز می خواهد، این اصل خدمتگزاری را زیر سوال و در حاشیه ببرد، مورد انتقاد و مخالفت جدی قرار بگیرد و هیچ کدام نباید بهانه شود تا آن جریان فتنه گر که به دنبال حذف نظام و رهبری است، بتواند در این ميان جان بگیرد و یقه نیروهای مومن و حزب اللهی را بکشد که من حرف درستی می زدم.

استفاده ابزاري نكردن از رهبر انقلاب مبناي جبهه پايداري است

آیا بیان خاطراتي از ديدار با مقام معظم رهبری به معنای خرج کردن از رهبری برای ارتقا بخشی به جبهه پایداری نیست؟

آقا تهرانی: نه، اصلا، خواستم فقط بگویم ما چگونه احساس وظیفه کردیم. جبهه پایداری می‌ تواند شروع مبارکی باشد و فردا اشتباه کند. شما باید همیشه جبهه را با آقا چک کنید، دیروز، امروز، فردا و تا آخر. ما کسانی را داشتيم که آدم های خوبی هم بودند و شروع خوبی داشتند اما بعد منقلب شدند. من فضیلتی برای این کار نمی دانم احساس مسئولیت باید کرد و باید به معرکه آمد. هدف من شیوه راه اندازی جبهه پایداری بود. یکی از  مبناهای ما این است که خدای نکرده هیچ وقت استفاده ابزاری از آقا نکنیم. البته باید با ایشان کار خود را چک کنیم که چقدر کار ما درست است و چقدر نادرست.

شعار ما این است عقلانیت، معنویت، عدالت بر محور ولایت؛ شما عقل خود را به کار بگیرید ببنید حرکت ما درست است یا خیر اگر نادرست است، انتقاد کنید. ما هم جلسه نشست و گفت‌وگو می گذاریم. بهتر است حرف‌های ما را از خودمان بشنوید، چون در این صورت بهتر می توانید قضاوت کنید.

جبهه را به خود جبهه بشناسید اگر دیدید رفتار، گفتار، بیان و بیانیه‌های ما با بیانات آقا نمی سازد، مردانه بنویسید و بگویید و خبر دهید تا اصلاح کنیم اگر هم اشتباه جدی در کار بود یقیه ما را بگیرید.

آیا تا کنون نظر رهبر انقلاب را در رابطه با جبهه پایداری پرسیدید؟

آقا تهراني: این یک وظیفه عقلی و شرعی است که باید چنین کاری انجام شود. اگر سخني از آقا بگوییم، گفته می شود داریم استفاده ابزاری می کنیم. پس نمی گوییم! بگذارید بین خودمان باشد.

عقیده من این است که افراد در تبعیت از مقام ولایت همه یک‌جور نیستند چنانچه در جبهه این‌طور بود. یک عده شب عملیات، عملیات می کنند، فرمان رسیده از آن تبعیت می کنند اما یک عده‌ای هم بچه‌های اطلاعات عملیات هستند که باید یک یا دو ماه زودتر بروند و مسیر و مكان را فراهم کنند. اینها زودتر از فرمانده و رهبری باید حرکت کرده و جلوتر بروند، سنگ را بردارند و خیلی مواظب باشند که اشتباه نروند.

دنبال رهبری رفتن آسان است که البته بعضی‌ها نمی روند. آقا می‌فرمایند فریاد بزنید، اما نمی زنند. از خواص توقع است، قبل از اینکه آقا بیایند راه را برای ایشان هموار کرده باشند اما در اینکه باید خومان را با تراز میزان کنیم، شکی نیست. اگر این کار را نکنیم، اشتباه است. فاصله که با تراز زیاد می‌شود، راحت دیده می‌شود. خواص باید در تراز کردن کار خیلی دقت کنند که مبادا خدای ناکرده کوچک‎ترین زاویه ای بگیرند. اگر زاویه گرفتیم، چند سال دیگر صدایش در می آید.

دوست داریم جبهه پایدرای با تلاش هرچه بیشتر؛ نه کم و نه زیاد با خود آقا تراز شود زیرا جبهه پایداری فقط برای انتخابات نیست، می خواهیم کار فرهنگی انجام داده و فرهنگ سیاسی- اجتماعی را مطرح کنیم؛ به همین دلیل علمایی چون آیت الله خوشوقت، آیت الله یزدی و آیت الله مصباح را در راس گذاشتیم.

با توجه به پروژه عبور جبهه پايداري از افرادي كه جزو ساكتين فتنه محسوب مي شوند همچون لاريجاني، قاليباف و رضايي، قطعا در انتخابات رياست جمهوري طيف گسترده اي در مقابل شما قرار مي‌گيرند، آيا اين موضوع اين جبهه را  با مشكل مواجه نخواهد كرد؟

دكتر زارعي: اگر مي خواهيد در مورد انتخابات رياست جمهوري يازدهم صحبت شود، الان مقداري زود است، آنچه كه الآن مطرح است، بحث مجلس است و دليل اينكه اين‌قدر برخي از افراد تلاش مي‌كنند و نمي‌گذارند كار درستي شود به اين دليل است كه معتقدند اگر توانستند تركيب مجلس را معماري كنند و مطابق ميل خود در بياورند، آن موقع در انتخابات رياست جمهوري هم مي‌شود حرف زد. در خصوص انتخابات رياست جمهوري هم ما انتقاد داريم نسبت به كساني‌كه از همين الآن مي‌خواهند براي آينده تعيين تكليف كنند.

بايد توجه داشت كه ما قصد عبور از كسي نداريم و مي‌گوييم هر كسي بايد جايگاه خودش را داشته باشد. كساني بايد سر منشأ جبهه متحد اصولگرايي و مديريت آن قرار بگيرند كه عملكردشان در گذشته و جريان فتنه روشن باشد. برخي از اين شخصيت‌ها دوستان محترمي  هستند اما ما اگر مي‌خواهيم به اين‌ها نگاه كنيم، مانند نگاه كردن به دانشجويي است كه در نه الي ده درس نمره 18 يا 19 مي‌گيرد اما در يك درس نمره 9 بگيرد اين 9 تا ابد با او است. اما در صحنه سياسي بعضي از دوستان نمي‌خواهند اين را قبول كنند كه آقا شما 10 نمره 20 داري اما يك نمره تجديدي هم داري، تلاش مي‌كنند كه اين نمره را پاك كنند. اين اشكال دارد و خلوص نيست و صداقت با مردم نيست و در واقع ولايت‌مداري نيست.

بحث براي انتخابات يازدهم از هم اكنون بسيار زود است و ضرورتي ندارد كساني‌ كه اين‌گونه فكر مي‌كنند، بيشتر براي كسب قدرت و همان نگاه‌هاي حزبي و تشكيلاتي است. بعضي‌ها حزبي كار مي‌كنند اما اسم حزب را ندارند تشكيلات و امكانات دارند و فردا هم اگر به جايي رسيدند، همان آدم‌ها را به كار مي‌گيرند. ما معتقديم بايد اصولي عمل شود و معيار ما انقلاب، امام و فرمايش‌ها مقام معظم رهبري است، تكليف خود را بدانيم و به آن عمل كنيم و نهايتا آخر عمرمان هم محاسبه ما همين‌ها خواهد بود نه پست و مقامي كه بتوانيم احراز كنيم.

دلايل تغيير مواضع و رفتار رييس دولت چيست؟

باقري لنكراني: ما بايد ياد بگيريم كه به هيچ كس حتي خودمان حسن ظن بيش از حد نداشته باشيم، در خصوص هركسي كه مي‌خواهيم قضاوت داشته باشيم، براساس معيار و مبنا باشد ولو اين كه آن فرد خودمان باشيم. اصل بحث مراقبه و محاسبه در مورد انسان‌ها همين است تا خودمان را عرضه كنيم و همان‌طور كه فرمودند، فردي امكان دارد در خيلي از صحنه‌ها نمره‌هاي درخشاني بگيرد و دريك صحنه نمره ضعيف بگيرد كه آن نمره ضعيف بالاخره هست.

واقعيت اين است كه ضمن اينكه تشكر و تقدير و سپاس خود را از زحمات رياست جمهوري در خدمت‌رساني به مناطق محروم دفاع ارزش‌ها و حضور در صحنه‌هاي بين‌الماللي و بيان آرمان‌هاي انقلاب اسلامي اعلام مي‌كنيم و آرزو مي‌كنيم ادامه مأموريت‌شان در دو سال آينده نيز همين محورها را دنبال كنند، انتقاد جدي هم نسبت به بعضي از كارهايشان داريم و مهم‌ترين آن، جاهايي است كه نوعي تأخير در اجراي منويات رهبري ملاحظه مي‌كنيم، يا نوعي حسن ظن بي‌مورد نسبت به بعضي‌ها وجود دارد، يا ملاحظه مي‌كنيم كارهايي كه بايد با دقت و حميت بيشتري انجام مي‌شد، از برنامه امور كنار مي‌رود يا در حاشيه قرار مي‌گيرد. مشكلاتي كه مثلاً در اختلاس اخير مطرح است، بخشي از آن بر مي‌گردد به اين كه بايد آن‌چيزي كه دولت محترم در بدو كارش در دولت نهم مطرح شد و اصلاح نظام بانكي بود، امر مهمي بود و بايد با سرعت بيشتري انجام مي‌شد كه تأخير شد. موضوع روشن است بايد هم خوبي‌ها را ديد و هم بدي‌ها سپس انتقاد منصفانه داشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اسلام منهاي روحانيت, ريشه مشترك, جريان‌هاي فتنه و انحرافي, پوشاندن نمره تجديدي, برخي خواص در فتنه, ‌دور از صداقت و اصولگرايي, نشست پرسش و پاسخ, همايش استان فارس, جبهه پايداري, ,