توطئه ايكائو و اتحاديه اروپا براي تحريم هوايي ايران نگرفت، ياتا آمد
 

 كمتر از يك سال پس از ناكامي اتحاديه اروپا در اعمال تحريم‌هاي هوايي عليه ايران كه نتوانست از طريق ايكائو (سازمان بين‌المللي هوايي) سناريوي تحريم پروازي ايران را به پيش ببرد، انجمن بين‌المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) حاضر شد به قيمت بي‌اعتباري و نقض استقلالش، همكاري‌هاي خود با ايران اير را قطع كند تا بخشي از سناريوي شكست خورده غرب عليه ايران در بخش هوايي جبران شده باشد.

به گزارش رجانيوز، بازرسي 10 تا 19 آبان 89 ايكائو از صنعت هوايي ايران در شرايطي انجام شد كه حتي پيش‌نويس يك قطعنامه تحريم نيز در اتحاديه اروپا حاضر و آماده شده بود با استناد به گزارش ايكائو و اعلام نقاط ضعف عمده در صنعت هوايي كشور، پروازهاي ايران را به‌طور كامل در ليست سياه قرار دهند و متعاقب آن، زمينه براي تحريم پروازهاي ايران ايجاد شود.

با اين حال، در جريان 9 روز بازرسي بازرسان ايكائو كه بر اساس تصمیمات مجمع عمومی آن انجام شد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای متعهد به اجرای مصوبات مجمع عمومی ایکائو موظف بود با سازمان فوق برای تعیین سطح ایمنی هوانوردی کشور همفکری كند، نتيجه‌اي بر خلاف پيش‌بيني غربي‌ها به‌دست آمد كه در نتيجه‌ي آن طرح صدور قطعنامه اتحاديه اروپا ناكام ماند.

در حالي كه غربي‌ها مدعي هستند كه هدف از تحريم‌هاي آن‌ها دولت ايران هستند نه مردم، با اين حال، در طول حداقل 20 سال گذشته با اعمال تحريم‌هاي سنگين بر صنعت هوايي، ناوگان هوايي كشور را فرسوده و با زحمت زيادي مواجه كرده است، با ناكامي در متوقف كردن فني اين صنعت، قصد داشتند كه از حيث سياسي در پروازهاي ايران اخلال ايجاد كنند.

با اين حال، اكنون پس از ناكامي اتحاديه اروپا و ايكائو در گرفتن نقطه ضعف‌هاي فني براي برخورد سياسي، ياتا با شارژ امريكا وارد صحنه شده و قصد دارد اين بار بدون پرده با بهانه سياسي به ميدان آمده است.

ياتا بر اساس نامه‌اي كه روز 13 مهر (5 اكتبر) براي مديرعامل ايران اير ارسال كرده، اعلام تعليق همكاري كرده است.

ياتا اقدام خود را در راستاي تصميم اداره كنترل دارايي خارجي‌ها در وزارت خزانه‌داري آمريكا اعلام كرده است. پيش از اين ايران‌اير مي‌توانست بليت پروازهاي خود را به صورت مستقيم يا از طريق آژانس‌هاي هواپيمايي به فروش برساند و پس از آن از طريق اتاق پاياپاي تسويه كه در ياتا مستقر است، مبادلات مالي خود را با آژانس‌هاي هواپيمايي انجام دهد اما اكنون با تصميم تازه‌اي كه شش روز از آن مي‌گذرد عملا اين امكان از ايران‌اير گرفته شده و اين شركت هوايي بين‌المللي راهي جز فروش مستقيم بليت‌هاي خود نخواهد داشت چرا كه طبق تصميم جديد ياتا امكان تسويه‌حساب براي ايران‌اير از ميان رفته است. قطع همكاري ياتا و ايران‌اير در شرايطي رقم مي‌خورد كه مدير روابط عمومي ياتا معتقد است، شركت ايران‌اير همچنان مي‌تواند به‌طور مستقيم به مسافران خدمات ارايه كند.

اين در حالي است كه اين انجمن، انجمني بين‌المللي با فعاليت‌هايي مستقل بوده و خارج از سياست‌هاي كشورهاي عضو فعاليت مي‌كند اما در اين زمينه اين استقلال زير سوال رفته است و با اينكه 50 سال از عضويت ايران در ياتا مي‌گذرد اين انجمن تحت تاثير سياست‌هاي ايالات متحده همكاري خود با ايران‌اير را قطع كرده است.

در عين حال، مديرعامل هما مي‌گويد كه با مشكل ايجاد شده براي خريدهاي خارجي بليت‌ها، با شركت‌هاي هواپيمايي خارجي كه به داخل ايران پرواز دارند و از منافع ايران استفاده مي‌كنند، جلسه برگزار كرده‌ و اقدامات لازم را انجام داده‌ايم.

وي به ندادن سوخت و قطعات و همچنين بستن حساب‌هاي بانكي طي دو سال اخير اشاره كرد و گفت: همه اين مشكلات را تحمل كرده‌ايم؛ پشتوانه ما نيروهاي متعهد و متخصص هما و سپس آژانس‌هاي عضو ياتا و شركت‌هاي هواپيمايي داخلي و بين‌المللي است كه با ما همكاري داشته‌اند تا بتوانيم براي اين مشكل راهكاري پيدا كنيم.

او در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا تسريع در روند خصوصي‌سازي هما باعث كاهش چنين مشكلاتي نمي‌شود؟ گفت: با انجام فرآيند خصوصي‌سازي با استفاده از ساختارهاي قوانين تجارت راحت‌تر مي‌توانيم مشكلات ايجاد شده را حل كنيم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : توطئه ايكائو و اتحاديه اروپا, تحريم هوايي ايران, ياتا, ناكامي اتحاديه اروپا, اعمال تحريم‌هاي هوايي, سازمان بين‌المللي هوايي, سناريوي تحريم پروازي ايران, انجمن بين‌المللي حمل و نقل هوايي, صنعت هوايي ايران, ,