جوابيه وزارت تجارت به سند رجانيوز و ايجاد سؤال‌هاي جديد
تجارت گستران منصور را از مباشران‌مان حذف كرديم/ رجانيوز: اين شركت چگونه مباشرتان شد، پشت پرده توصيه يك ميليارد دلاري چه بود؟
 

 

وزارت صنعت معدن و تجارت در واکنش به اسناد منتشر شده از سوی رجانیوز که حاوی سوال‌های مهمي از وزیر این وزارتخانه درباره توصیه به بانک مرکزی برای تخصیص اعتبار یک میلیاردی به یکی از شرکت‌‌های اقماری امیر منصور آریا بود، با ارسال جوابیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه به‌دلیل بد حسابی شرکت مذکور این شرکت را از لیست مباشران خود حذف کرده است و این شرکت هیچ‌گونه تسهیلاتی از قبال توصیه وزارت بازرگانی دریافت نکرده است.

این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سوالات رجانیوز پیرامون این توصیه نامه را همچنان مسکوت گذاشته است.

رجانیوز روز گذشته با انتشار اسنادی از توصیه مهدی غضنفری وزیر وقت بازرگانی برای تخصیص یک میلیارد دلار اعتبار مازاد برای شرکت تجارت گستران منصور که به عنوان مباشر این وزارتخانه برای واردات معرفی شده، خبر داد.

این در حالی است که سند دیگری در این خبر از توصیه وزیر وقت بازرگانی به رئیس بانک مرکزی برای مستثنی شدن شرکت نهان گل یکی دیگر از شرکت‌های اقماری امیرمنصور آریا از بسته سیاستی ـ نظارتی بانک مرکزی حکایت داشت.

رجانیوز در این خبر با انتشار اسناد فوق از وزیر صنعت، معدن و تجارت سوالات زیر را مطرح کرد كه كماكان بدون پاسخ مانده و در جوابيه ارسالي نيز پاسخي به آن‌ها داده نشده است:

1- مجموعه آریا با کدام صلاحيت يا پشتوانه و توصیه‌نامه موفق به اخذ جایگاه مباشرت وزارت بازرگانی در امر واردات کالاهای اساسی برای تنظیم قیمت‌های در بازار شده‌ است.

2- آیا توصیه وزیر محترم به رئیس بانک مرکزی برای افزایش سقف اعتبارات این شرکت نزد بانک ملی به مبلغ ریالی هزار میلیارد تومان، خارج از سقفی که پیش از این نزد بانک ملی برای شرکت تجارت گستران منصور در نظر گرفته شده بوده است، با علم به وضعیت مالی شرکت و عدم امکان تامین وثیقه از جانب این شرکت از یک سو و نیاز بسیاری از واحدهای تجاری و تولیدی به مبلغی بسیار کمتر از این برای جلوگیری از ورشکسته شدن صادر شده است؟

3- ملاک وزیر وقت بازرگانی برای انتخاب یک شرکت به عنوان مباشر این وزارتخانه در امر واردات تنظیم بازار و درخواست از بانک مرکزی برای افزایش سقف اعتباری شرکت‌ها چیست؟

4- آيا هر شركتي مي‌توانسته به‌عنوان مشاور وزارت بازرگاني از چنين توصيه‌هايي برخوردار باشد و يك توليد كننده سالم كه افتضاحات مالي گروه امير منصور آريا را ندارد، مي‌تواند در سيستم چنين رشدي كند؟

5- آيا توصيه وزير بازرگاني متعاقب توصيه يك مقام ديگر بوده است يا وي رأساً تشخيص داده كه بايد چنين توصيه‌اي بكند؟

مرتضی فرجی، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال متنی به رجانیوز به این خبر واکنش نشان داد. این در حالی است که در این جوابیه، پاسخ قانع کننده‌ای به سوالات مطرح شده از سوی رجانیوز مشاهده نمی‌شود. متن این جوابیه را در ادامه می‌خوانید:

مدیرمسئول محترم سایت خبری رجانیوز

با سلام و احترام،

بازگشت به انتشار خبری با عنون "آقای وزیر این سند توصیه یک میلیارد دلاری است، پشت پرده‌اش را شما بگویید." مورخ 18/07/1390 ، خواهشمند است وفق قانون مطبوعات جوابیه ذیل جهت اطلاع آن رسانه و تنویر افکار عمومی در اسرع وقت، عینا منتشر شود. از لطفی که در این زمینه می‌فرمایید صمیمانه سپاسگزارم.

شرکت تجارت گستران منصور به دلیل عدم تعهدات از فهرست مباشرین خارج شد و از این بابت تسهیلاتی دریافت نکرده است

شرکت تجارت گستران منصور بر اساس معرفی‌نامه‌های صادره از سوی وزارت بازرگانی جهت انجام ذخیره‌سازی کالاهای اساسی طرح هدفمندی یارانه‌ها هیچگونه تسهیلاتی از شبکه بانکی کشور دریافت نکرده است.

با توجه به تکلیف دولت در خصوص ذخیره‌سازی برخی اقلام اساسی و ضروری به منظور پشتیبانی اجرای موفق قانون هدفمندی یارانه‌ها، وزارت بازرگانی وقت، نسبت به برنامه ریزی و انجام کار از طریق بخش خصوصی و تعاونی اقدام نمود. انتخاب مباشرین به صورت کاملا عمومی و با اعلام آمادگی فعالان بخش خصوصی و تعاونی صورت پذیرفت و در این رتباط حدود 80 مباشر برای تامین کالا تفاهم‌نامه منعقد کردند که شرکت تجارت گستران منصور یکی از 80 مباشر بوده که همانند سایرین که اسناد آن موجود است، معرفی شده است.

با عنایت به اینکه دریافت تسهیلات صرفا به انجام فعل تامین، اجرایی می‌گردد لذا در جریان پیشرفت کار با توجه به بررسی‌های تکمیلی و نظارت‌های معمول بر انجام تعهدات، نسبت به حذف مباشران غیرمتعهد اقدام شد که از آن جمله شرکت مذکور بوده که از لیست مباشران حذف شد.

پس معرفی شرکتها به سیستم بانکی وفق شرایط اعلامی برای انجام ذخیره‌سازی و در چارچوب قانونی صورت گرفته و نافی انجام نظارت‌های لازم توسط سیستم بانکی نبوده است و بانک‌های عامل نیز این حساسیت‌ها را اعمال کرده‌اند.

در پایان مجددا اعلام می‌دارد که شرکت مذکور به دلیل عدم انجام تعهدات، هیچ تسهیلاتی بابت معرفی وزرات بارنگانی دریافت نکرده و با هماهنگی بعمل آمده با سیستم بانکی از لیست مباشران و دریافت کنندگان تسهیلات حذف شده است.

مرتضی فرجی

مشاور وزیر

هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت مدعی است که شرکت تجارت گستران منصور از لیست مباشران این وزارتخانه حذف شده است ولی این وزارتخانه توضیح نداده است که یک شرکت تازه‌کار با کدام ساز و کار به عنوان مباشر این وزارتخانه پذیرفته شده است و آیا این امکان برای هر شرکتی وجود دارد که به یک‌باره تا این سطح رشد کند؟ و این مکانیزم به هر شرکت تازه‌کاری این امکان را می‌دهد که وزیر محترم، درخواست یک میلیارد دلار اعتبار اضافی برای واردات کالاهای اساسی که سود فروش آنها قطعی است، را برای آن شرکت انجام دهد.

سوال مهم اینجاست که این شرکت با کدام پشتوانه و توصیه‌نامه به این حد از اعتبار نزد وزارتخانه محترم رسیده است. این درحالی است که بنا به اذعان جوابیه وزارت صنعت، در شرایطی که این شرکت اهتمام مناسبی در انجام تعهدات نداشته است، آیا پیش از اعطای جایگاه مباشرت به این شرکت و درخواست افزایش اعتبار یک میلیارد دلاری، بررسی‌های لازم برای صلاحیت آن انجام شده است یا اساسا نیازی به این بررسی‌ها وجود نداشته است.

این در حالی است که در جوابیه وزارت صنایع، پاسخی پیرامون شرکت نهان گل و توصیه وزیر برای مستثنی شدن این شرکت از بسته سیاستی ـ حمایتی بانک مرکزی موجود نیست.

به هر حال و با وجود ارسال جوابیه از سوی وزارتخانه محترم، همچنان سوال‌های پنجگانه رجانیوز پابرجا و منتظر پاسخ‌های وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت است.

گزارش مرتبط:

آقاي وزير اين سند توصيه يك ميليارد دلاري‌ است، پشت‌پرده‌اش را شما بگوييد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : جوابيه وزارت تجارت, سند رجانيوز, ايجاد سؤال‌هاي جديد, وزارت صنعت معدن و تجارت, ,