قانون‌شكني و «نه»‌ به جمهوريت گناه بزرگ آتش‌افروزان فتنه 88
اعلام پيروزي قبل از پايان انتخابات، آغاز شورش‌هاي خياباني، اصرار بر ادعاي تقلب بدون ارائه مستندات و عدم‌حضور در شمارش مجدد صندوق‌ها
 

 

"گناه اصلي آتش افروزان فتنه 88، تمكين نكردن به قانون و رأي مردم بود." این یکی از مهم ترین تعابیری است که رهبر معظم انقلاب در طی سفر چند روزه خود به کرمانشاه بیان کردند و با يادآوري حوادث سال88، قانون شکنی و بی‌توجهی به آرای ملت را گناه اصلی "آتش افروزان فتنه 88" خواندند.

اما در حالي كه چهار ماه تا انتخابات مجلس نهم مانده است و جريان فتنه علي‌رغم ژست تحريم و شرط گذاري براي انتخابات، درصدد حضور آرام و چراغ خاموش در انتخابات هستند و محمد خاتمی و محمد موسوي خوييني‌ها نيز در اين زمينه فعال هستند.

در عین حال، بازخوانی روند اقدامات غیرقانونی و هنجارشکنانه فتنه گران در سال 88 که عملا منجر به ایستادگی آنان در برابر تمام نهادهای قانونی کشور و در نهایت نظام جمهوری اسلامی شد، از آن رو می تواند مثمر ثمر باشد که طی ماه های پیش رو عوامل اصلی و پشت پرده های فتنه 88 مجددا سعی دارند با نقاب "قانون‌گرایی و تعیین شرط برای نظام" حیاتی دوباره به خود در عرصه سیاسی کشور ببخشند. رجانیوز در طی سلسله گزارش هایی اين رفتارهای غیرقانونی را يادآوري مي‌كند:

خود را پیروز قطعی می دانم و منتشر شمارش دقیق آرا هستم!

فارغ از فضای تبلیغاتی قبل از انتخابات دهم ریاست جمهوری، آغاز تمکین نکردن های جریان فتنه در برابر رای مردم به ساعات پاياني 22 خرداد 1388 باز می گردد. زمانی که میرحسین موسوی با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد: «برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیاد اینجانب هستم.»

وي با ابراز امیدواری به اینکه مسائل در فضای دوستانه با نشاط و اعتماد حل شود، گفت: «وظیفه همه ما این است که از این امانت الهی یعنی رأی مردم حفاظت کنیم. ما ازوزارت کشور و دولتی که ادعای مردمی بودن دارد می خواهیم که حافظ حقوق ملت باشد به هر حال بنده خود را پیروز قطعی این میدان می دانم و منتظر شمارش آرا به طور دقیق هستم. انتظار داریم در همین روزهای نزدیک جشن پیروزی را برگزار کنیم. آنچه مهم است اینکه ما باید همگی تسلیم اراده مردم باشیم.»

علی‌رغم تخلفات متعدد، ما پیروز شدیم و جشن پیروزی‌مان را هم برگزار می کنیم!

وی بلافاصله نیز با صدور بیانیه ای تشکر آمیز خطاب به ملت ایران، اعلام کرد: «مردم شريف ايران!... به اطلاع مي‌رسانم به رغم تخلفات و كارشكني‌هاي متعدد و نارسايي‌هاي گسترده، مستندات و گزارش‌هاي واصله حاكي از اين است كه رأي اكثريت قاطع مردم متوجه اين خدمت‌گزارشان بوده است. از مسئولان امر مي‌خواهم در شمارش آرا نهايت دقت و حفظ امانت را بنمايند و اعلام مي‌كنم، در غير اين‌صورت از همه امكانات قانوني براي احقاق حقوق حقه ملت ايران اقدام خواهم كرد. همين‌جا فرصت را مغتنم مي‌شمارم و از ملت شريف ايران مي‌خواهم آماده برگزاري جشن پيروزي در شامگاه ميلاد بانوي دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) باشند.»

تسلیم صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد

عصر 23 خرداد، موسوی نخستین بیانیه خود را منتشر كرد. وی نتیجه اعلام شده را بهت آور توصیف کرد و آن را نتیجه شعبده بازی های صدا و سیما و دست اندرکاران انتخابات دانست. وی در ادامه نوشت: «اینجانب ضمن اعتراض شدید به روند موجود و تخلفات آشکار و فراوان روز انتخابات هشدار می دهم که تسلیم این صحنه آرایی خطرناک نخواهم شد... خائنين به آراي مردم ابایي از آن ندارند که اين خانه پارسايان به آتش کشيده شود... ما موج عقلانیت سبز خود را که برگرفته از تعالیم دینی و علایق ملت به اهل بیت پیامبر(ص) است با تمامی شور ادامه می دهیم و با شورش دروغ که در کشور طغیان کرده و چهره آن را آلوده است مبارزه میکنیم، اما اجازه نخواهیم داد که حرکات ما شکل کور به خود بگیرد.»

آغاز شورش‌های خیابانی

تنها ساعاتی از انتشار این بیانیه نگذشته بود که برخی خیابان های تهران رنگ دیگری به خود گرفت و افرادی که صورت های خود رابا رنگ سبز پوشانده بودند و شعارهایی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات می دادند، به اموال عمومی هجوم بردند و حوالی ساعت 18 یک دستگاه اتوبوس در خیابان مطهری به آتش کشیده شد.

در این زمینه رادیو زمانه نیز گزارش داد: «گزارش‌ها از درگیری‌های پراکنده و شدیدی در خیابان‌های مرکز و شمال شهر تهران حکایت دارد. گروهی از هواداران میرحسین موسوی و مهدی کروبی از صبح امروز با حضور در خیابان‌های تهران، اعتراض خود را به نتایج انتخابات اعلام کرده‌اند. آن‌طور که شاهدان عینی از سطح شهر تهران گزارش می‌دهند، اوضاع در خیابان ولیعصر، زرتشت، فاطمی، میدان انقلاب، میدان ونک و چهارراه جهان کودک نا‌آرام است. در خیابان تخت طاووس و میرزای شیرازی تهران نیز درگیری‌ها به شدت در جریان است و بخش‌هایی از خیابان به آتش کشیده شده است. معترضان با به آتش کشیدن سطل‌های زباله، کندن تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نیز شکستن شیشه‌های اتومبیل‌ها راه ورود خودروهای پلیس به این خیابان را بسته‌اند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از آتش زدن لاستیک از سوی معترضین به نتیجه انتخابات مقابل ساختمان وزارت کشور خبر داد.

رهبر انقلاب در دیدار با موسوی: جنس شما از آشوب‎گران متفاوت است/ اعتراضات را از راه قانونی پیگیری کنید

اما به موازات آغاز رفتارهای غیرقانونی و حمله هواداران موسوی و کروبی به اماکن عمومی، رهبر معظم انقلاب در 24 خرداد ضمن پذیرش میرحسین موسوی بر پيگيری مسائل از طريق مراجع قانونی تأكيد كردند.

در اين ديدار، رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر لزوم حفظ آرامش و متانت خاطرنشان كردند: «در دوره های قبلی انتخابات نيز برخی افراد و نامزدها، مسائلی داشتند كه از طريق شورای نگهبان به عنوان مرجع قانونی رسيدگی به شكايات انتخاباتی، پيگيری كردند و طبعاً در اين دوره نيز مسائل بايد از طريق قانونی دنبال شود.»

ايشان با اشاره به نامه آقای موسوی به شورای نگهبان افزودند: «به شورای نگهبان تأكيد شده كه با دقت به اين نامه رسيدگی شود.»

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تحريكات دشمن و برخی طراحي‌های پشت صحنه برای به آشوب كشاندن خيابان‌ها خطاب به آقای موسوی افزودند: «جنس شما با اين گونه افراد متفاوت است و لازم است كارها را با متانت و آرامش پيگيری كنيد.»

حضرت آيت الله خامنه ای با تحسين حضور بی سابقه مردم در انتخابات 22 خرداد افزودند: «به ياری پروردگار، انتخابات با اتقان، صحت و آرامش خوبی برگزار شد و شما هم مسائل مورد نظر را از طريق قانونی پيگيری كنيد.»

کروبی هنوز سندی ارائه نداده است/ موسوی می گوید در مناظره ها توهین شده است

در همین روز (24 خرداد) عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن بیان اینکه همچنان کروبی اعتراض مستندی به این شورا ارائه نداده است، از ارائه اعتراض هفت بندی میرحسین موسوی به شورای نگهیان سخن گفت و خاطرنشان كرد: «موسوي در اولين اعتراض خود تأكيد كرده است كه در مناظره‌ها مطالبي گفته شده كه اتهام عليه شخصيت‌هاي نظام بوده است.»

موسوی: اصل ولایت فقیه را از ارکان نظام می دانم و در چارچوب قانون حرکت خواهم کرد/ ادامه اغتشاشات خیابانی سبزها

موسوی اگرچه در بیانیه دوم خود اعلام کرد به ولایت فقیه و چارچوب های قانونی معتقد است اما در عمل نوع دیگری رفتار کرد. وی در این بیانیه اعلام کرد: «کسانی که با تخلفات بسیار، نتایج غیر قابل باوری را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند، اینک درصدد تثبیت آن نتایج و شروع دوره‌ای جدید از تاریخ کشور ما هستند. اینجانب در طول انتخابات به کرات از خطرات قانون گریزی سخن گفتم و تاکید کردم که چنین شیوه‌ای ممکن است به استبداد و دیکتاتوری بینجامد و امروز ملت ما در نقطه‌ای قرار گرفته است که این دورنما را احساس می کند. ما به عنوان کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی آن پایبندیم، اصل ولایت فقیه را یکی از ارکان این نظام می‌دانیم و حرکت سیاسی را در چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم.»

اما در همین روز با تاريك شدن هوا، بار ديگر اوباشی که صورت‌های خود را با رنگ سبز پوشانده بودند، با شكستن شيشه مغازه‌ها، ادارات، ايستگاه‌هاي اتوبوس، آتش زدن سطل‌هاي زباله پلاستيكي و پرتاب سنگ و كوكتل مولوتف، آرامش شهر را به‌هم زدند. فضای ناآرامی که پیش از هر چیز، قانون شکنی های موسوی و کروبی بستر آن را فراهم كرد.

راهپیمایی غیرقانونی 25 خرداد؛ کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم و نیروهای انتظامی

25 خرداد 88؛ تظاهرات بدون مجوز حامیان موسوی و کروبی در خیابان آزادی تهران برگزار شد. در این راهپیمایی موسوی، کروبی، خاتمی، فائزه هاشمی، مجید انصاری، غلامحسین کرباسچی، محمد رضا خاتمی و... حضور داشتند. در انتهای این مراسم، آشوب گران تعدادی اتوبوس، بانک، موتور سیکلت و دیگر اموال عمومی و شخصی را به آتش کشیدند.

همچنین حمله به پاگاه نظامی بسیج مقداد در خیابان آزادی موجب درگیری مسلحانه نیروهای نظامی و اغتشاشگران شد. در این درگیری ها، یک مادر و دختر (سرور برومند و فاطمه جب پور) در مهدکودکی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسیدند.

داوود صدری 26 ساله و شاغل در شرکت دارو سازی، مسعود خسروی 45 ساله کارمند تاکسیرانی و عضو بسیج و حسام حنیفه 19 ساله و کارمند شرکت نقشه کشی نيز از افرادی بودند که به ضرب گلوله های غیرسازمانی به شهادت رسیدند و به همین علت خانواده های آنان از مسببین اغتشاشات بعد انتخابات و شخص موسوی اعلام شکایت کردند.

حسین کبیری هم از دیگر بسیجیان حاضر در مقابله با آشوبگران در این روز در خیابان سعادت آباد مورد حمله یک ماشین ناشناس قرار گرفت و به شهادت رسید.

اما چندی بعد از حوادث این روز، در آخرین روزهای آبان ماه 88 داریوش سجادی از عناصر ضدانقلاب و خارج نشین در گفت‌وگو با گویا نیوز درباره اتفاقات 25 خرداد، گفت: «اين چه جنبش مسالمت آميزي است که در ۲۵ خرداد حتماً ديديد که چند نفر در حاشيه در آن پايگاه بسيج کشته شدند. آيا بسيج آمد در جامعه و مردم را در خيابان به گلوله بست يا برخی از تظاهرات کنندگان بودند که به پايگاه بسيج حمله کردند؟ فيلمی که در روی اينترنت از اين واقعه قرار داديد، به‌وضوح نشان ميده که بسيجي‌ها بالای پايگاه سنگر گرفته دارند تير می زنند. پس جنبش به يک مقر نظامی حمله کرده و حمله به مقر نظامی در تمام دنيا حکم تير دارد، در قيام سياه پوست‌ها در لس‌آنجس ۶۸ نفر به‌خاطر حمله به مقر پليس توسط پليس درآن واحد کشته شدند. هيچ احدی هم نتوانست معترض آن باشد. يکی از عوامل خشونت آميز همين حمله به پايگاه بسيج بود.»

دعوت شورای نگهبان از معترضین برای ارائه مستندات

در همین روز سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران گفت: «شوراي نگهبان از نامزدهاي معترض انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري رسماً دعوت كرد صبح فردا سه شنبه (26 خرداد) در شوراي نگهبان حضور داشته باشند تا در جلسه‌اي مطالب خود را بيان كرده و نحوه پيگيري‌ها و چگونگي رسيدگي شوراي نگهبان براي اين كانديداها توضيح داده شود و علاوه بر دعوت مكتوب و رسمي از نامزدهاي انتخابات، تلفني نيز با آنها صبحت كرديم تا در اين جلسه حاضر شوند.»

رهبر انقلاب در دیدار با با اعضای ستاد کاندیداها: اعتماد من به برگزار کنندگان انتخابات مانع رسیدگی به شکایات نیست/ نماینده موسوی: اگر تمام صندوق‌ها بازشماري شود، هيچ تخلفي صورت نگرفته است

به موازات تداوم رفتارهای غیرقانونی و آشوب‌های خیابانی هواداران موسوی و کروبی و تمکین نكردن آن‌ها به قانون، رهبر معظم انقلاب با پذیرش نمایندگان ستادهای هر چهار کاندیدا از آنان خواستند تا در مورد ادعای هرگونه تقلب و تخلف در انتخابات، مستندات خود را به مراجع قانونی ارائه كنند.

در این دیدار که 26 خرداد 88 در بیت رهبری انجام شد، رهبر انقلاب فرمودند: «اعتماد من (به برگزار کنندگان انتخابات) موجب نمي‌شود كه اگر چنانچه شبهه‏اى در ذهن كسانى هست، اين شبهه دنبال نشود و تعقيب نشود و بررسى نشود و حقيقت قضيه آشكار نشود؛ نه، شبهات را برطرف كنيد، منتها آن چيزى كه از همه مهم‌تر است، اين است که همه سعى كنيد وحدت ملى و وحدت كشور را حفظ كنيد.» ایشان در ادامه از همگان خواستند تا با اعلام موضع نسبت به این اغتشاشات در شفاف‌سازی فضا کمک كنند.

رهبر انقلاب در قسمتی دیگر از سخنان خویش نیز فرمودند: «قبلاً گفته‌ام و از جمله در ديداري كه آقاي موسوي با اينجانب داشت تأكيد كردم و قرار شد چنين شود، شما هر اشكال و شبهه‌اي كه داريد، به‌طور مشخص و روشن به شوراي نگهبان (به عنوان مرجع قانوني) اعلام كنيد تا طبق قانون به آن رسيدگي شود. اينجانب به شوراي نگهبان تأكيد كرده‌ام كه حتي اگر لازم شد، صندوق‌هايي را بازشماري كنند، اين كار انجام شود.»

ایشان در بخش دیگری از اظهاراتشان تاکید کردند: «من درخواست مي‌كنم از آقايان مسئول در وزارت كشور و همچنين در شوراى نگهبان كه به اين موارد دقيقاً رسيدگى كنند. اگر چنانچه بعضى از اشكالات مقتضىِ اين هست كه پاره‏اى از صندوق‌ها بازشمارى بشود، اشكالى ندارد. حالا مثلاً يك مورد را آقايان ذكر كردند كه آن شخص گفته كه رأى فلان نامزد اين تعداد است، بعد در شمارش تعداد ديگرى معرفى شده؛ خيلى خوب، كارى ندارد؛ صندوق‌هاى مورد اشكال را يا به طور تصادفى تعدادى از صندوق‌ها را بازشمارى كنند؛ خودِ نمايندگان ستادها هم حضور داشته باشند و ببينند، تا اطمينان كامل براى همه حاصل بشود.»

بعدها در 13 مرداد ماه 88، کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد در این جلسه آقای آخوندی نماینده ستاد میرحسین موسوی گفت: «اگر تمام صندوق‌ها بازشماري شود هيچ تخلفي صورت نگرفته است.» سخنانی که هیچ گاه از سوی آخوندی تکذیب نشد.

تجمع غیرقانونی با حضور فائزه هاشمی در برابر صدا و سیما و آتش زدن سطل های زباله

دقیقا در همان زمان که نمایندگان ستادهای چهار کاندیدا در دیدار با رهبر انقلاب حضور داشتند و آخوندی نماینده ستاد موسوی نیز اعلام مي‌کرد "اگر تمام صندوق‌ها بازشماري شود، هيچ تخلفي صورت نگرفته است"، جمعی از هواداران موسوی و کروبی در مقابل صدا و سیما تجمع غیرقانونی ترتیب دادند.

در این تجمع که صحنه هایی از آن نیز از طریق تلوزیون پخش شد، فائزه هاشمی معترضان را به ادامه حضور در خیابان دعوت مي‌کرد. وی در میان هواداران موسوی گفت: «چون بخش عظیمی از مردم ما عوام هستند، از حرف‌های احمدی‌نژاد خوش‌شان می آید.» وي در ادامه نیز مدعی تقلب در انتخابات شد و افزود: «تمامی ناظران را هنگام شمارش و تجمع آرا بیرون کردند و صندوق‌ها از قبل پر از رأی به احمدی‌نژاد بود.»

ادامه لشكرکشی های خیابانی و فرار از ارائه مستندات قانونی

علی‌رغم تاکید رهبر انقلاب و دیگر نهادهای قانونی بر پیگیری اعتراض‌ها، هواداران موسوی و کروبی در چارچوب های قانونی، چهارشنبه 27 خرداد 88، میدان هفتم تیر شاهد راهپیمایی غیر قانونی دیگری از متوهمینی بود که با شعارهای "رأی من کو" و "مرگ بر دیکتاتور" خواستار ابطال انتخابات بودند. در این تجمع غیرقانونی، مهدی کروبی در میان معترضین حاضر شد و برای لحظاتی با آنها صحبت کرد.

موسوی در یک تجمع غیر قانونی دیگر: دعا می‌کنیم که نظام مردم را انتخاب کند!

روند تمکین نكردن موسوی و کروبی به قانون و لشكرکشی های خیابانی ادامه داشت تا آنجا که روز پنج شنبه 28 خرداد، میدان امام خمینی شاهد حضور کسانی بود که مدعی تقلب در انتخابات بودند. در این تجمع بدون مجوز، موسوی حضور یافت و در جمع هوادارانش گفت: «دامنه اسناد و مدارک تقلب در انتخابات بیشتر از آن است که بتوان با چند برنامه تلویزیونی و رادیو یی آنرا پو شاند و من یقین دارم اقداماتی که بتواند اعتماد مردم را احیا کند، راه حل نهایی است. امروز روز انتخاب مجموعه نظام ماست و ما دعا می کنیم که نظام، مردم را انتخاب کند. مردم را شقه شقه نکنیم، مردم با هم خوب هستند و به هم احترام می گذارند.»

رهبر انقلاب در نمازجمعه تاریخی: انتخابات یعنی رییس جمهور از صندوق های رأی معلوم شود نه از کف خیابان

29 خرداد، نمازجمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه تهران برگزار شد. رهبر معظم انقلاب در خطبه های پیش از نماز باز هم ضمن تأکید بر اینکه هر چهار کاندیدا متعلق به نظام جمهوری اسلامی هستند، بر پیگیری هر گونه اعتراض از طرق قانونی تأکید کردند و فرمودند:

«ساز و كارهاى قانونى انتخابات در كشور ما اجازه‌ى تقلب نمي‎دهد. اين را هر كسى كه دست‌اندركار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصديق مي‎كند؛ آن هم در حد 11 ميليون تفاوت! يك وقت اختلافِ بين دو رأى، 100 هزار است، 500 هزار است، يك ميليون است، حالا ممكن است آدم بگويد يك جورى تقلب كردند، جابه جا كردند؛ اما 11 ميليون را چه جور مي‌شود تقلب كرد! در عين حال بنده اين را گفتم، شوراى محترم نگهبان هم همين را قبول دارند كه اگر كسانى شبهه دارند و مستنداتى ارائه مي‎دهند، بايد حتماً رسيدگى بشود؛ البته از مجارى قانونى؛ رسيدگى فقط از مجارى قانونى. بنده زير بار بدعت‎هاى غيرقانونى نخواهم رفت. امروز اگر چهارچوب‌هاى قانونى شكسته شد، در آينده هيچ انتخاباتى ديگر مصونيت نخواهد داشت. بالاخره در هر انتخاباتى بعضى برنده‌اند، بعضى برنده نيستند؛ هيچ انتخاباتى ديگر مورد اعتماد قرار نخواهد گرفت و مصونيت پيدا نخواهد كرد. بنابراين همه چيز دنبال بشود، انجام بگيرد، كارهاى درست، بر طبق قانون. اگر واقعاً شبهه‌اى هست، از راه‌هاى قانونى پيگيرى بشود.»

ایشان در ادامه فرمودند: «آخرين وصاياى امام را به ياد بياوريد؛ قانون، فصل‌الخطاب است؛ قانون را فصل‌الخطاب بدانيد. انتخابات اصلاً براى چيست؟ انتخابات براى اين است كه همه‌ى اختلاف‌ها سر صندوق رأى حل و فصل بشود. بايد در صندوق‌هاى رأى معلوم بشود كه مردم چى مي‌خواهند، چى نمي‌خواهند؛ نه در كف خيابان‌ها. اگر قرار باشد بعد از هر انتخاباتى آن‌هايى كه رأى نياوردند، اردوكشى خيابانى بكنند، طرفداران‎شان را بكشند به خيابان؛ بعد آن‌هايى كه رأى آورده‌اند هم، در جواب آن‎ها، اردوكشى كنند، بكشند به خيابان، پس چرا انتخابات انجام گرفت؟»

ستاد انتخابات کشور: موسوی بیشترین ناظر بر انتخابات را طی 30 سال گذشته داشت

عصر همین روز، ستاد انتخابات كشور نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام كرد كه بيش از 40 هزار نماينده موسوي بر روند اجرايي انتخابات نظارت داشته‌اند كه اين بيشترين تعداد ناظر يك كانديدا در طول 30 سال انتخابات گذشته است. بر این اساس، به نمايندگي از احمدي‌نژاد پنج هزار و 240 نفر،‌ كروبي هزار و 530 نفر و رضايي 704 نفر بر سر صندوق‌هاي اخذ رأي، حاضر و ناظر بر عملكرد مجريان انتخابات بودند.

ادامه لشكرکشی های خیابانی و بسترسازی برای تیم عملیاتی منافقین در 30 خرداد

30 خرداد 88 روزی بود که مرزبندی معترضین به نتیجه انتخابات و دشمنان دیرینه نظام جمهوری اسلامی به خوبی هویدا شد. عصر این روز، تجمع بدون مجوز حامیان موسوی به دعوت مجمع روحانیون مبارز از میدان انقلاب تا آزادی برگزار شد.

در این تجمع که دیگر در آن جمعیت انبوه روزهای گذشته دیده نمی شد، بی‌اعتنایی مردم به این تجمع غیرقانونی با خشم اغتشاش‌گران مواجه شد و این طیف که تلاش زیادی داشتند در دو تجمع قبلی خود در میدان هفتم تیر و میدان امام خمینی وجهه‌ای مسالمت‌آمیز از تجمع‌ها نشان دهند و حتی از این اجتماع‌ها با عنوان "تجمع سکوت" و همراه با آرامش یاد می‌کردند، در این روز بار دیگر دست به آشوب‌گری زدند.

در طی این آشوب‌ها بیش از 10 نفر از هموطنان کشته و ده ها نفر زخمی شدند. اوباش با سنگ و کوکتل مولوتف به ناحیه بسیج مقداد در خیابان آزادی حمله کردند که با مقاومت بسیجیان مواجه شدند. همچنین اغتشاش‌گران به مسجد لولاگر در خیابان آذربایجان نیز حمله‌ور شدند و بخش‌هایی از مسجد را به آتش کشیدند.

آشوب‌گران پس از آنکه در اثر مقاومت دفاعی نیروهای نظامی مجبور به فرار شدند، اقدام به آتش زدن لاستیک و تعدادی موتورسیکلت کردند و با حمله به برخی موتورسواران و ضرب و شتم آن‌ها موتورها را آتش زدند. همچنین دامنه‌ی این درگیری‌ها به خیابان ستارخان تهران نیز کشیده شد و یک اتوبوس شرکت واحد توسط اوباش به آتش کشیده شد.

حضور نيافتن موسوی و کروبی در جلسه شورای نگهبان

در این روز موسوی در نامه‌ی سرگشاده‌اي به شورای نگهبان ادعاهاي خود در مورد لزوم ابطال انتخابات را گفت. در این نامه مواردی مانند محدود کردن زمان رأی گیری، افتتاح پروژه‌های عمرانی در دوره مشخص شده برای فعالیت انتخابات توسط دولت نهم و... مطرح شد اما از سوی دیگر خبرگزاری اصلاح طلب ایلنا گزارش داد: «در پی برگزاری جلسه مشترك محسن رضایی‌ یكی از سه كاندیدای معترض به انتخابات ریاست جمهوری با شورای نگهبان، یك مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان از اعلام آمادگی این نهاد برای برگزاری نشست مشترك با موسوی و كروبی خبر داد. این مقام مسئول در روابط عمومی شورای نگهبان یادآور شد كه "از كروبی و موسوی نیز برای حضور در این جلسه دعوت شده بود كه نیامدند و دلیلی نیز برای عدم حضور خویش اعلام نكرده‌اند."»

کدخدایی: همچنان آماده بررسی شکایات هستیم و فرصت برای ارائه اسناد تخلفات باقی است

31 خرداد 88 کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با يادآوري حضور و درخواست محسن رضايي براي بازشماري آرا در چند استان و موافقت شوراي نگهبان گفت: «قرار شد به صورت تصادفي تعدادي از صندوق ها بازشماري شود و اگر ميزان تخلفات قابل توجه بود، ما حاضريم بقيه صندوق ها هم بازشماري شود.»

وی درباره پيشنهاد بازشماري 10 درصد از صندوق هاي رأي گفت: «اگر چه قانون گذار تکليفي در اين زمينه براي ما تعيين نکرده است ولي اين پيشنهاد براي اطمينان بخشي بيشتر مطرح شد و ما هنوز آمادگي داريم که اگر دو داوطلب ديگر فردا درخواست خود را مطرح کنند، اين پيشنهاد را عملي کنيم. شوراي نگهبان علاوه بر تدابير پيش‌گيرانه از جمله حضور ناظران خود و تصويب فرآيند برگزاري انتخابات، به بررسي انتخابات پرداخته است و در صورتي که تخلفي موجب تأثير بر سرنوشت انتخابات شود، مي تواند موجب ابطال برخي حوزه ها يا برخي صندوق هاي راي شود ولي اگر تخلف تاثيرگذار نبود به محاکم دادگستري ارجاع مي شود که در انتخابات اخير، 227 مورد شکايت در استان‌ها و شهرستان‌ها دريافت و تعداي از آنها به محاکم دادگستري ارجاع شد.»

وی در پایان تاکید کرد: «ما آماده بررسي شکايات و دادن پاسخ قانع کننده هستيم، مشروط بر آن که آنها هم در چارچوب قانون حرکت کنند، هنوز هم فرصت باقي است و ما آماده تشکيل جلسه ديگري براي شنيدن نظرات دو کانديدا هستيم. اگرچه دو نامزد در جلسه ملاقات حضوري با اعضاي شوراي نگهبان در روز شنبه حاضر نشدند ولي با اين وجود، ما همچنان آمادگي داريم تا فرصت ملاقات ديگري براي بررسي مستقيم نظرات کانديداها در اختيار آنان قرار داده شود.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : قانون‌شكني, نه‌ به جمهوريت, گناه بزرگ آتش‌ افروزان, فتنه 88, اعلام پيروزي, قبل از پايان انتخابات, آغاز شورش‌هاي خياباني, اصرار بر ادعاي تقلب, ادعاي بدون ارائه مستندات, عدم‌ حضور, شمارش مجدد صندوق‌ها, قانون‌گرایی, تعیین شرط برای نظام, محمد خاتمی, محمد موسوي خوييني‌ها, فتنه گران 88, ,