تشکیک در سلامت انتخابات، کلید کدام پروژه سیاسی را می‌زند؟
از طرح صیانت آرا در انتخابات 88 تا پروژه تقلب مهدي هاشمي

 

چند ماه مانده به انتخابات مجلس نهم، آقاي هاشمی رفسنجانی همانند انتخابات ریاست جمهوری دهم، در مورد سلامت انتخابات مجلس ملاحظاتي را مطرح كرده است تا تنها دو ماه پس از هشدار رهبر معظم انقلاب درباره تلاش برای ضربه به امنیت کشور از طریق انتخابات، تدریجا برخی طراحی‌های برای اجرای این پروژه، روشن شود.

به گزارش رجانیوز، رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر با اشاره به انتخابات پیش رو و ماهیت چالش برانگیز آن، بر لزوم مراقبت برای تبدیل نشدن این چالش‌ها به ابزاری برای ضربه به امنیت نظام تاکید کردند، در عين حال، آقاي هاشمی در جدیدترین دیدار خود، در اظهاراتی معنادار، اعلام کرده است که مردم نمی‌خواهند رأی آنها تزئینی باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام که در جمع اعضای حزب مردمسالاری سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اینکه مردم چیزی جز این نمی‌خواهند که در سرنوشت و آینده خود تأثیرگذار باشند، گفت : مردم می‌خواهند رأیشان تأثیرگذار باشد و تزئینی نباشد.

وی با بیان اینکه می‌توان با فراهم آوردن زمینه یک انتخابات شفاف و سالم، با حضور ناظران و مجریان صالح، اراده مردم را از طریق انتخاب نمایندگان مستقل و قوی توسط خودشان تحقق بخشید؛ تصریح کرد: برای مردم در حال حاضر بسیار مهم است که فکر کنند با انجام انتخابات شرایط و امکانات کشور به نمایندگان واقعی‌شان واگذار و مسائل به تدریج حل خواهد شد.

اما این تنها اظهار نظر آقاي هاشمی رفسنجانی درباره سلامت و شفافیت انتخابات مجلس در روزهای اخیر نبود، چنانکه وی در دیدار اعضای هیأت مدیره مجمع استانداران جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: اگر مدبرانه عمل کنیم، می توانیم ظرف دو سال و با برگزاری انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها به صورت آزاد و شفاف و همراه با نظارت و اجرای صحیح، مردم را همانند ابتدای انقلاب پشتیبان و همراه نظام و آرمان‌های آن نگه داریم. وی در عين حال، اشاره‌ای به استقبال مثال زدنی و یک هفته‌ای مردم کرمانشاه از رهبر انقلاب نکرد و تناقض ادعای بی اعتمادی مردم و استقبال‌های تاریخی از مسئولین نظام را بي‍پاسخ گذاشت.

در اين شرایط، سایت هاشمی رفسنجانی نیز با انتشار مطلبی با عنوان "هشدارهای انتخاباتی هاشمی از ۵۸ تا ۸۸" به بازنشر مواضع وی پیرامون سلامت انتخابات در این سال‌ها پرداخت تا نشان دهد که پروژه تشکیک در سلامت انتخابات به صورت جدی در دستور کار است.

اما اظهارات آقاي هاشمی درباره تشکیک در سلامت انتخابات مجلس با استقبال شبکه رسمی دولت انگلیس نيز مواجه شد و بی‌بی‌سی فارسی در رمزگشایی از این سخنان اعلام کرد: «ظاهراً اشاره به دو سال درصحبت هاي آقاي رفسنجاني اشاره به انتخابات مهمي است كه درپيش روداريم يعني انتخابات رياست جمهوري دهم و مجلس نهم كه اينها طي دو سال آينده برگزار مي شود.»

حسین باستانی از چهره‌های نزدیک به کارگزاران سازندگی که اکنون به عنوان تحلیلگر مسائل ایران در بی‌بی‌سی مشغول است، درپاسخ به اين سوال كه چراهاشمي رفسنجاني اين مطلب را الان مطرح كرده است، گفت: «ابراز نگراني هاشمي در مورد نحوه برگزاري انتخابات مساله جديدي نيست. مي‌دانيم كه درانتخابات رياست جمهوري 1384 و 1388 هاشمي رفسنجاني بعد از برگزاري هر دو مورد انتخابات از منتقدان نحوه برگزاري آن بود و به عبارتي معتقد به انجام تخلفات انتخاباتي بود. گويي ايشان مي خواهد بگويد تخلفات انتخاباتي كه صورت گرفته، اعتماد مردم را به نحوه برگزاري انتخابات و اصولاً حكومت خدشه دار كرده و الا ن ما فرصتي داريم كه اين شرايط را اصلاح كنيم.»

آن‌چنان که بی‌بی‌سی فارسی و سایت هاشمی رفسنجانی عنوان کرده‌اند، این اولین بار نيست که آقاي هاشمی مواردي در زمينه سلامت انتخابات بيان می‌کند. آن‌چنانکه وزیر اطلاعات دولت نهم نیز در مصاحبه‌ای به آن اشاره کرد، مهم‌ترین اظهار نظر هاشمی رفنسجانی پیرامون سلامت انتخابات، بیان احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم، آن‌هم بیش از شش ماه مانده به برگزاری این انتخابات بود. محسنی اژه‌ای در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع می‌گوید: «در نیمه دوم سال 87 بود که آقای هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه اولین استارت مربوط به این ماجرا (تقلب) را زد. ایشان مطرح کردند که باید مراقب بود که در انتخابات تقلب نشود. شواهد دیگری هم مطرح بود که می خواهند بعد از انتخابات مسائلی از جمله مسئله تقلب را مطرح کنند."

هاشمی که در آذرماه 87 به دعوت علی لاریجانی میهمان مجلس شده بود، در همایش "۳۰ سال قانونگذاری و نظارت در مجلس شورای اسلامی" با اشاره به موضوع سلامت انتخابات گفت: «بعید است مردم ضد انقلاب شوند، اما اگر احساس کنند رأی‌شان در سرنوشت شان بی اثر است و متولیانی پیدا می شوند که رأی آن ها را هر جور که می خواهند، می خوانند، آن گاه دلسرد می شوند.»

هر چند این اظهار نظر وی با استقبال گسترده رسانه‌های ضد انقلاب و اعتراض شدید برگزار کنندگان انتخابات از جمله آیت الله جنتی قرار گرفت، اما مانع از ادامه تلاش‌های هاشمی برای پیگیری این موضوع نشد چنانکه محافل خبری از تشکیل کمیته مشترک صیانت از آرا با حضور سید محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در منزل هاشمی رفسنجانی خبر دادند و بر اساس تصمیمات جلسه مذکور، مهدی هاشمی از طرف پدر در جلسه‌ای که در خصوص بررسی وضعیت نامزدها و فضای انتخاباتی برگزار شد، حضور یافته و به عنوان نماینده تام الاختیار هاشمی رفسنجانی به عضویت "کمیته مشترک صیانت از آرا" در آمد.

تشکیل کمیته صیانت از آرا و نقش آفرینی مهدی هاشمی در این کمیته که با واکنش و هشدار مسئولین امنیتی برای امکان گسترده سوء استفاده از آن همراه بود، نزدیک به یک سال بعد به صورت تلویحی از سوی هاشمی تایید شد. چنانکه وی در دیدار با اعضای جامعه اسلامی دانشجویان در مشهد مقدس، در پاسخ به سوالي در خصوص عدم بازگشت مهدي هاشمي به كشور گفت: «مهدي خيالش از پرونده‌ها و تهمت‌ها راحت است و هم اكنون براي رسيدگي به وضع دانشگاه‌هاي آزاد اسلامي و نيز گذراندن رساله دكتراي خود در خارج از كشور است و در انتخابات نيز صرفاً به ارايه تجربياتش پيرامون صيانت از آرا پرداخت و دخالتي در كار ستادها يا تظاهرات نداشته و اگر دادگاهي او را احضار كند حضور خواهد يافت.»

پروژه تشکیک در سلامت انتخابات که با تشکیل کمیته های صیانت از آرا با مدیریت مهدی هاشمی بوسیله واردات دستگاه‌های پیشرفته ارسال، دریافت و مانیتورینگ پیامک، با جدیت در حال پیگیری بود، به تدریج تبدیل به مساله اصلی انتخابات شد و با اعلام رسمی از سوی موسوی، کاندیدای شکست خورده انتخابات در شب اعلام نتایج، به اصلی‌ترین بهانه برای به آشوب کشیدن 8 ماهه کشور منجر شد. آشوبی که بسیاری آن را شورش اشرافیت علیه جمهوریت نظام عنوان کردند به نحوی که بزرگ‌ترین فتنه بعد از انقلاب اسلامی لقب گرفت و هزینه‌های سنگینی را برای نظام و انقلاب به دنبال داشت.

تمرکز آقاي هاشمی در روزهای اخیر بر موضوع سلامت انتخابات مجلس آن‌هم ماه‌ها پیش از برگزاری این انتخابات، از طراحی جدیدی حکایت دارد که رهبر انقلاب نزدیک به دو ماه قبل نسبت به آن هشدار داده بودند: «امسال ما در آخر سال، انتخابات را داريم. انتخابات هميشه در كشور ما تا حدودى يك حادثه‌ى چالش‌برانگيز است. اگرچه در مقايسه‌ى با انتخابات‌هايى كه در بعضى از كشورهاى دنيا - چه كشورهاى به اصطلاح پيشرفته، و چه بعضى از كشورهاى ديگر - برگزار مي‌شود، كه تويشان چه خباثت‌ها، چه خيانت‌ها، چه درگيرى‌ها، حتّى چه كشت و كشتارها اتفاق مى‌افتد، بحمدالله اين حوادث در كشور ما نيست، اما بالاخره يك چالشى است؛ مردم را متوجه مي‌كند. مراقب باشيد اين چالش به امنيت كشور صدمه نزند. انتخابات كه مظهر حضور مردم است، مظهر مردم‌سالارى دينى است، بايد پشتوانه‌ى امنيت ما باشد. نبايد اجازه داد كه اين چيزى كه ذخيره‌ى امنيت است، پشتوانه‌ى امنيت است، به امنيت ما صدمه وارد كند. ديديد، حس كرديد، از نزديك لمس كرديد آن وقتى را كه دشمنان مي‌خواهند از انتخابات عليه امنيت كشور سوء استفاده كنند. بايد همه مراقب باشند، همه به هوش باشند. آحاد مردم، مسئولان گوناگون، منبرداران سياسى، كسانى كه مي‌توانند با مردم حرف بزنند، همه مراقب باشند، مواظب باشند؛ از انتخابات مانند يك نعمت الهى پاسدارى كنند.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تشکیک در سلامت انتخابات, کلید پروژه سیاسی, طرح صیانت آرا, صیانت آرا انتخابات 88, پروژه تقلب مهدي هاشمي, ضربه به امنیت کشور, ,