آیت الله خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران: ا

خیزش ملت های منطقه پس لرزه های انقلاب اسلامی است که فرعونیان رانابود می کند ا

خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان گفت: از اختلاف بپرهیزید و قبل از اظهارنظر ببینید چه کسی از حرف‌ شما استفاده می‌کنند، اظهارنظری که موجب تحسین ضدانقلاب‌ها شود، معیوب است.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، آیت الله سیداحمد خاتمی، خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران ارتحال آیت‌الله امری از عالمان بزرگ مدینه که پناهگاهی برای شیعیان بود را تسلیت گفت و افزود: آیت‌الله امری اکثر عمر صد ساله خود را در نشر مکتب اهل بیت (ع) به کار برد و آزار بسیاری دید و زندانی‌های طولانی را تحمل کرد، اما دست از آرمان‌های خود و حمایت از انقلاب اسلامی و شیعیان لبنان برنداشت.

 

وی با اشاره به حوادث اخیر خاورمیانه و خیزش ملت های تونس، مصر و یمن اظهار داشت: تظاهرات مردم در کشورهای عربی از قبیل تونس، مصر، یمن، عمان و اردن پدیده بدیعی است و منصفانه باید گفت که پس‌لرزه‌های انقلاب اسلامی ایران است.

 

خاتمی درباره اعتراضات مردمی این کشورها و چرایی فروپاشی دیکتاتورها به بیان سه نکته پرداخت و یادآور شد: اولین نکته تحلیل قرآن از این مسایل است. خداوند همان‌طور که در عرصه تکوین سنت‌هایی دارد در عرصه تاریخ و جوامع هم دارای سنت و قوانین است.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: یکی از این سنت‌ها نابودی کسانی است که با دین درمی‌افتند، این اتفاق دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد. خداوند در جریان غرق شدن فرعونیان جنازه فرعون را روی آب آورد تا عبرتی برای همه دیکتاتورها باشد. این مسئله در سوره یونس آیه 92 ذکر شده است.

 

وی در تفسیر آیه 44 سوره انعام که خداوند می‌فرماید دنباله ظالمان قطع شد و سپاس مخصوص خداست، حدیثی از پیامبر (ص) را خواند و متذکر شد: الحمدالله رب العالمین آمده در این آیه به این معناست که خدا وقتی ظالمان را از بین برده، خود را حمد کرده است.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: آنهایی که دل از خدا می‌برند و دل به بیگانگان می‌بندند، نابود می‌شوند. دیکتاتور تونس 20 ساعت در هوا سرگردان بود، فرانسه و آمریکا که دوست این حاکم مستبد بودند، حاضر به پذیرش‌ او نشدند و همان‌که بر سر رضاخان قلدر و فرزندش رفت بر سر این دیکتاتور هم آمد.

 

آیت الله خاتمی با بیان اینکه رسانه‌های غربی که صبغه اسلامی این قیام‌ها را در نظر نمی‌گیرند، ابراز داشت: شعار مردم تونس الله اکبر بود، یعنی این قیام ماهیت اسلامی دارد اما رسانه‌های غربی مسایل لیبرالی، دموکراسی یا صنفی را مطرح می‌کنند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: چند سال پیش وزیر خارجه وقت آمریکا نوید خاورمیانه جدید را داد که به گفته آنها قرار بود آمریکا آن را اداره کند و میدان‌دارش رژیم صهیونیستی باشد، به اینها که در خیال خام خود فرو رفته‌اند می‌گویم که خاورمیانه اسلامی با محوریت اسلام، دین و مردم‌سالاری دینی در حال شکل‌گیری است. همچنین به مجاهدانی که در صحنه هستند از این تریبون پیام می‌دهم مراقب باشید گوهر ناب اسلام را که همه چیز شماست از دست‌تان نربایند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله لبنان پرداخت و ذکر کرد: آنچه در لبنان می‌گذرد خنثی‌شدن توطئه‌های عملی لبنان است. مسئولان و مردم لبنان کشوری مستقل بدون دخالت بیگانگان می‌خواهند که این پدیده ستودنی است. یکی از کشورهای منطقه 400 میلیون دلار خرج کرد تا اوضاع لبنان را به نفع خود برگرداند اما چنین نشد و دولتی سر کار آمد که رژیم صهیونیستی را به غم جانکاه فرو برد.

 

امام جمعه موقت در ادامه با اشاره به مسایل داخلی کشور، انقلاب اسلامی را عامل تزلزل حاکمیت کفر دانست و اظهار امیدواری کرد رسانه‌ها دین‌شان را به انقلاب ادا کنند و تنها آنچه را که اتفاق افتاده است، بگویند و با بصیرت مدافع انقلاب اسلامی باشند.

 

وی با استناد به آیاتی از قرآن، معنویت، رهبری الهی، بصیرت، استکبارستیزی، وحدت، صبر، شکر، یاری خداوند، گسترش فرهنگ عدالت و عبرت‌آموزی از تاریخ را 10 عامل روشنی بخش آینده انقلاب خواند و تصریح کرد: انقلاب اسلامی ما در زمینه معنویت شکل گرفت و آینده انقلاب را دین رقم می‌زند، زیرا قبل از انقلاب هم جریان ناسیونالیستی و دیگر گروه‌ها ابراز وجود می‌کردند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند، ما باید در همه زمینه‌ها در همه این عناصر بدمیم.

 

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در جهان اسلام در حال روی دادن است، با خلاء رهبری روبروست، اما انقلاب ما این خلاء را نداشت و 32 سال است که دین مدیریت را بر عهده دارد و ما ولی‌فقیه‌مان را جانشین امام زمان (عج) می‌دانیم، به همین دلیل دشمن در هر برهه ای و جریان فتنه سال گذشته تلاششان این بود که این قداست را از بین ببرد اما خودشان شکسته شدند و بر محبوبیت ولی‌فقیه افزوده شد.

 

وی در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به سه عامل مهم در عرصه اداره کشور، گفت: کشور باید بر اساس قانون اداره شود و همه باید در برابر قانون مساوی باشند و نباید با رانت‌های سیاسی و اقتصادی کسی در حاشیه امنیتی قرار بگیرد. دومین نکته این است که اطاعت از ولی‌فقیه برای همه بخصوص برای مسئولان واجب‌ شرعی است. از نظر ماده 57 قانون اساسی سه قوه زیر نظر ولایت مطلقه فقیه عمل می‌کنند، مسئولان باید رهنمودهای ولایت را بپذیرند و تخطی در این امر از هیچ‌کس پذیرفته نیست.

 

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید کرده‌اند و به صراحت بیان داشته‌اند که اختلاف رسانه‌ای مسئولان خلاف شرع است، زیرا وقتی به میان مردم کشیده شود، جامعه را به اختلاف می‌کشاند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به مسئولان تصریح کرد: این اختلاف‌ها را کنار بگذارید و مباحث خود را به طور خصوصی دنبال کنید، همچنین به شخصیت‌هایی که دارای تریبون هستند، نصیحت می‌کنم که قبل از اظهارنظر ببینید از صحبت‌هایتان چه کسی استفاده می‌کند. وقتی ضد انقلاب یکپارچه تحسین کند، این اظهارنظر معیوب است. حرف قرآن هم این است که اگر حرف درست می‌‌خواهید بزنید اما می بینید دشمن سوء استفاده می‌کند، نزنید تا چه رسد به نادرست. دلسوزانه می‌گویم این کشور مدیون شهدا است، مسئولان با اظهارات‌شان مردم را نرنجانند و دشمن را ‌شاد نکنند.

 

خاتمی همچنین در خطبه اول نماز جمعه به بیان شرایط استجابت دعا پرداخت و ضمن آوردن حدیثی از پیامبر اکرم مبنی بر اینکه دعا با حضور قلبی ردشدنی نیست، ادامه داد: اگر زمینه‌های دیگر همراه با حضور قلب برای دعا کردن فراهم بود، استجابت دعا قطعی است.

 

این عضو مدرسین حوزه علمیه قم در تفسیر حضور قلب بنا بر روایات حضرت رسول اکرم (ص) گفت: یک معنای حضور قلب این است که دعاکننده وقتی خدا را می‌خواند توجه داشته باشد که چه کسی را می‌خواند و خدا را حاضر ببیند. علاوه بر این نباید در کنار خدا کس دیگری را دید.

 

وی افزود: دومین تفسیر حضور قلب این است که دعا لقلقه زبان و سرگرمی نباشد، انسان با عشق سراغ دعا بیاید. پیامبر اکرم می‌فرماید، وقتی دعا می‌خوانید باور داشته باشید که خدا استجابت می‌کند، اما خدا، دعای کسی را که قلبش غافل و اهل لهو است نمی‌پذیرد.

 

خاتمی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که فرمودند وقتی در محضر ذات مقدس ربوبی چیزی می‌خواهید با اصرار یعنی با جان و دل بخواهید، ابراز داشت: هنگام دل‌شکستگی و اضطرار هم دعا مستجاب می شود و این بدین معناست که اگر اضطرار بود و دیگر شرایط هم مهیا بود دعا مستجاب خواهد شد.

 

وی ادامه داد: هر کدام از این شرایط استجابت دعا درس اخلاق است. کسی که باور دارد همه چیزش به دست خداست خسته و افسرده نمی‌شود، کسانی به این عوارض مبتلا می‌شوند که انگیزه‌های الهی را در نظر نمی‌گیرند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : خیزش ملت های منطقه پس لرزه های انقلاب اسلامی است که فرعونیان رانابود می کند, ,