حسن روحاني مي‌گويد از اروپايي‌ها قول گرفته بود
سياست خارجي ما فعال بود چون همه چيز را تعطيل كرديم!
 

 

حسن روحاني رئيس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع نشخيص مصلحت نظام كه در دولت خاتمي دبير شوراي عالي امنيت ملي بود و مديريت پرونده هسته‌اي كشور را برعهده داشت كه عملاً منجر به تعليق و تعطيلي كامل همه فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور شد، در گفت‌وگويي از اين روند دفاع و به روند مديريت هسته‌اي فعلي كشور انتقاد كرد.

به گزارش رجانيوز، روحاني در اين مصاحبه در زمينه اتهامات مطرح شده عليه ايران مبني بر طراحي ترور سفير سعودي يا مسائل منطقه مواضع مناسبي بيان كرده اما در موضوع هسته‌اي مباحث تكراري را كه پاسخ آن بارها داده شده است، مطرح كرده و كماكان تلاش مي‌كند، روند عقب‌نشيني‌هاي گام به گام در اين دوره را توجيه كند و در عين حال، اين فرآيند را نيز به نظام منسوب كند.

روحاني در مجموعه مصاحبه‌هايي كه پس از دوره مديريت خود داشته، از ارسال نشدن پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل به‌عنوان بزرگ‌ترين موفقيت خود ياد مي‌كند اما در عين حال، توضيح نمي‌دهد كه اساساً با وجود تعطيل كردن كليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران (به‌عنوان نمونه حتي كارخانه UCF اصفهان كه جزو چرخه غني‌سازي محسوب نمي‌شود نيز تعطيل شد)، ديگر چه ضرورتي وجود داشته كه پرونده به شوراي امنيت برود.

دبير اسبق شوراي عالي امنيت ملي عنوان كرده است كه سياست خارجي فعال اين است كه پرونده ايران را از شوراي امنيت سازمان ملل خارج كند كه اگر بنا بر عمل كردن به همان شيوه مورد نظر آقاي روحاني باشد، به هيچ‎وجه كار دشواري نيست، چراكه در طول اين چند سال بارها مقام‌هاي امريكايي و اروپايي به‌طور رسمي و غيررسمي اعلام كرده‌اند كه به محض تعليق فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، اجراي تمام قطعنامه‌ها عليه ايران نيز تعليق مي‌شود.

نكته ديگري كه روحاني در اين مصاحبه بيان كرده و مي‌گويد تاكنون در هيچ مصاحبه‌اي اين مطلب را نگفته و براي اولين بار است، اين است كه در مذاكرات سعدآباد از اروپايي‌ها قول گرفته است كه در صورتي كه امريكايي‌ها به سمت صدور قطعنامه بروند، اروپا آن را وتو خواهد كرد.

وي مي‌گويد: «علت اينكه ما سه وزير خارجه اروپا را به تهران دعوت كرديم و مذاكرات سعدآباد را ترتيب داديم، اين بود كه اروپا در برابر امريكا بايستد تا اين پرونده به شوراي امنيت نرود و اين را آقاي فيشر در خاطراتش نيز مورد تصريح قرار داده است و مي‌گويد ما در تهران به مقامات تهران قول داديم كه پرونده ايران به شوراي امنيت نرود و اين قولي بود كه ما از آنها گرفتيم. من هيچ‌گاه اين موضوع را در مصاحبه‌ها نگفته بودم. اروپايي‌ها در مذاكرات به ما قول دادند كه نمي‌گذاريم اين پرونده به شوراي امنيت برود. اين مي‌شود سياست خارجي فعال.»

اين اظهارات در حالي مطرح شده است كه بر خلاف نظر آقاي روحاني، يوشكا فيشر در خاطراتش مطالبي را بيان مي‌كند كه متفاوت با اظهارنظر روحاني است. فيشر در كتاب خود با عنوان "من متقاعد نشده‌ام" مي‎نويسد:

«در گفت‌وگوهاي اوليه و مقدماتي ما سه وزير خارجه كشورهاي اروپايي و نماينده ايران، همواره ما تأكيد مي كرديم كه بدون توقف فعاليت هاي اتمي ايران توافقي بين ما حاصل نخواهد شد. ايراني ها حاضر به تعليق فعاليت نبودند. گفت‌وگوهاي ما به نقطه اي رسيد كه ما به ايراني ها گفتيم بدون قبول توقف فعاليت هاي اتمي راه‌حل مناسبي حاصل نخواهد شد و ما بدون معطلي خواهان رفتن به فرودگاه و بازگشت به كشورهاي خود هستيم. اين گفته هاي ما منجر به قطع جلسه شد. ايراني‌ها با دست‌پاچگي شروع به تلفن زدن كردند و بالاخره در اين مورد هم به توافق رسيديم».

همچنين در حالي كه روحاني در مصاحبه خود اظهار مي‌دارد كه توانسته ميان اروپا و امريكا اختلاف بيندازد، سفير سابق ايتاليا در تهران، سه ماه پيش روايت ديگري از اين ماجرا بيان كرد. روبرتو توسكانو با ابراز تاسف از اينكه غرب نتوانست در دوران رياست جمهوري خاتمي پرونده اتمي ايران را ببندد، گفت: در سال 2005-2004 هنوز دريچه فرصتي بود كه بر سر مسئله اتمي به توافق رسيد. در دولت ايران در آن زمان يعني در دوره خاتمي اين احتمال وجود داشت كه با مذاكرات نرم تر بتوان دولت ايران را به اتخاذ موضعي انعطاف پذيرتر و همسو با موضع سه كشور و آمريكا وادار كرد؛ قطعا آمريكا هم در تمام جريان، پشت سر سه كشور اروپايي حضور داشت ولي با دولت كنوني ايران وضعيت بسيار دشوارتر شده است.

نكته ديگر اينكه حسن روحاني براي كم‌رنگ نقش خود و دولت وقت در عقب‌نشيني‌هاي پي در پي منجر به تعطيلي كامل فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور تأكيد زيادي دارد كه رهبر معظم انقلاب تاكنون دو بار به‌طور علني و صريح در مورد سياست‌هاي آن دوره آن هم در دو ديدار دانشجويي به‌نحوي سخن گفته‌اند كه نشان مي‌دهد نظر ايشان مخالف عقب‌نشيني‌هاي پي در پي بوده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي 13/10/86 در ديدار با دانشجويان دانشگاه‌هاي يزد فرمودند:

«اول گفتند موقت تعليق كنيد، گفتند تعليق داوطلبانه بكنيد؛ ما هم به خيال موقت و به خيال داوطلبانه، تعليق كرديم. بعد هر وقت اسم از برداشتن تعليق آمد، يك قرشمال بازى‌اى در سطح دنيا درست كردند - در سطح مطبوعات و رسانه‌ها و محافل سياسى - واى، داد، داد، ايران ميخواهد تعليق را بشكند! تعليق شد يك امر مقدس كه ايران اصلاً حق ندارد نزديكش برود! ما اين را تجربه كرده‌ايم؛ ديگر، تجربه‌ى جديدى نيست. آخرش هم گفتند: اين تعليق موقت كافى نيست؛ اصلاً بايد بكلى بساط اتمى را جمع كنيد. همين اروپائى‌ها كه ميگفتند شش ماه تعليق كنيد، وقتى اين كار را كرديم، گفتند بايستى جمع كنيد! اين فرايند عقب‌نشينى، اين فايده را براى ما داشت؛ هم براى خود ما تجربه شد، هم براى افكار عمومى دنيا تجربه شد. ليكن عقب‌نشينى بود ديگر؛ عقب‌نشينى كردند.

من همان وقت هم در جلسه‌ى مسئولين - كه از تلويزيون پخش شد - گفتم اگر چنانچه بخواهند به اين روند مطالبه‌ى پى‌درپى ادامه بدهند، بنده خودم وارد ميدان ميشوم؛ همين كار را هم كردم. بنده گفتم كه بايستى اين روند عقب‌نشينى متوقف شود و تبديل بشود به روند پيشروى، و اولين قدمش هم بايد در همان دولتى انجام بگيرد كه اين عقب‌نشينى در آن دولت انجام گرفته بود؛ و همين كار هم شد. در زمان دولت قبل، اولين قدم به سمت پيشرفت برداشته شد؛ تصميم گرفته شد كه كارخانه‌ى يو.سى.اف اصفهان راه‌اندازى شود، و راه‌اندازى هم شد، و دنبالش هم بحمداللَّه اين پيشرفتهاى بعدى است تا امروز.»

ايشان همچنين در ديدار اخير با دانشجويان دانشگاه‌هاي كرمانشاه 24/7/90 تصريح كردند: «در قضيه‌ى هسته‌اى، در آن دوره‌ى اول كه تلاطمهائى بود، بعضاً اقدامهائى انجام ميگرفت كه شايد مطلوب نبود. من آنجا در سخنرانى عمومى گفتم اگر چنانچه اين كارها انجام نگيرد، خودم وارد ميشوم. و همين هم شد.»

يك ماه و نيم قبل نيز علي باقري معاون امنيت بين الملل دبير شوراي عالي امنيت ملي در سخناني در دانشگاه الزهرا (س) با بيان اين‌كه در طول 30 سال گذشته دچار حركت‌هاي سينوسي شده‌ايم، افزود: از وقتي فعاليت هسته‌اي حالت جدي به خود گرفت و دشمن را وادار به واكنش جدي كرد در مقطعي با يك عقب نشيني آشكار در اين عرصه روبرو شديم. اين در حالي است كه از پيش از انقلاب و از نگاه كساني مثل اردشير زاهدي تا طيف‌هايي در درون نظام برروي اين مسئله كه بايد فعاليت هسته‌اي داشته باشيم تاكيد داشته‌اند، اما چه شد كه در مقطعي دچار رخوت و عقب‌نشيني شديم. در حالي كه مانع جدي براي توسعه فناوري هسته‌اي پيش روي ما نبود.

باقري گفت: يكي از مولفه‌هاي اصلي اين خطاي راهبردي، غفلت از سرمايه‌هاي اصلي انقلاب، نظام و امام است كه بر روي آن تاكيد داشته‌اند.

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين‌كه رويكرد اصلي ما در آن مقطع در عرصه سياست خارجي (دولت اصلاحات) تنش زدايي و تشنج زدايي بود تصريح كرد: اين گفتمان غير از آنچه در خود نوعي پذيرش اتهام دارد چيزي نبود، يعني ما پذيرفتيم كه عامل تنش و تشنج هستيم و مي‌خواهيم آن را برداريم. ما دچار يك حركت انفعالي در مقابل عده‌اي گرگ كه نه تنها پيشرفت ما را نمي‌خواهند بلكه اصل نظام ما را هدف قرار مي‌دهند شديم.

وي ادامه داد: طرف مقابل هوشمندانه وارد صحنه شد و تنش‌هايي را ايجاد كرد كه با توجه به اتخاذ سياست تنش‌زدايي از سوي ايران ناچار بوديم در اين مسير حركت كنيم.

باقري با اشاره به خاطرات منتشرشده يوشكا فيشر وزير خارجه پيشين آلمان اظهار كرد: در خاطرات او به خوبي مشهود است كه مسولان وقت دچار ضعف بوده‌اند و انفعال در آن مقطع كاملا مشخص است. كشورهاي غربي در آن مقطع ما را وارد مسيري كرده‌اند كه هدايتش دست آنها بود. گفتند يا تعليق يا ارجاع به شوراي امنيت و طبيعتا ما كه دنبال تنش زدايي بوديم و بعضا با افتخار هم از آن نام مي‌بريم در مسير آنها حركت كرديم. اين در حالي بود كه ما سرمايه معنوي و مادي بسياري به پشتوانه مردم و نظام داشتيم كه حاضرند براي اهداف نظام جان دهند اما دچار اين انحراف شديم و در مسيري افتاديم كه خواست دشمن را به دست خودمان محقق كرديم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : حسن روحاني, قول اروپايي‌ها, تحقيقات استراتژيك, مجمع نشخيص مصلحت نظام, انتقاد هسته‌اي حسن روحاني, فعاليت‌هاي هسته‌اي, ,