تكرار بد اخلاقي و برخورد گزينشي با بيانات رهبر معظم انقلاب

 

هفته گذشته در سرمقاله هفته نامه پنجره، بخشي از بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس (21 دي 88) منتشر و بر اساس آن، القا شد كه روش فعلي جبهه پايداري بر خلاف اين بيانات و تأكيد ايشان در لزوم وحدت است.

به گزارش رجانيوز، اگرچه هفته نامه 9 دي متن كامل نامه قرائت شده نمايندگان در حضور رهبر معظم انقلاب و بيانات ايشان را منتشر كرد تا بدنه جريان اصولگرا بتواند قضاوت شفافي در اين زمينه داشته باشد و همچنين حجت‌الاسلام رسايي عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي و عليرضا معاف سردبير هفته نامه 9 دي نيز به اينگونه استنتاج‌ها از بيانات رهبر معظم انقلاب پاسخ دادند (اينجا و اينجا) اما آنچه كه اكنون با توجه به سوابق برخي از افراد ايجاد نگراني مي‌كند، هزينه كردن از رهبري براي رقابت‌هاي سياسي است.

نمونه اين برخوردهاي گزينشي با بيانات رهبر معظم انقلاب در قبال ديدار با فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس ديده مي‌شود كه در حالي بخش مرتبط با توصيه‌هاي ايشان در مورد نحوه تعامل و مواجهه با دولت مربوط به دو سال قبل خوانده مي‌شود (كه البته همان زمان نيز اين توصيه‌ها از سوي اين طيف مورد رعايت قرار نگرفت، به‌طوري كه حتي با عتاب‌هايي در اين زمينه مواجه شدند) اما توصيه راهبردي ايشان درباره وحدت، به وحدت در قالب سازوكار معيوب 8+7 آن‌هم با عبور كردن از بيانات صريح ايشان در مورد دخالت نكردن قوا در انتخابات تفسير مي‌شود.

اين بداخلاقي البته دو طرفه است، به‌طوري كه روزنامه ايران نيز پس از انتشار متن بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با اعضاي فراكسيون انقلاب، تنها بخش كوتاه و تقطيع شده‌اي از اين بيانات را كه مربوط به دولت و شرايط دو سال قبل بود، منتشر كرد.

در عين حال، فارغ از ابهام‌هاي فراواني كه در مورد نحوه و منطق شكل‌گيري ساز و كار 8+7 وجود دارد (و حتي اغلب اعضاي فعلي 8+7 (كه بهتر است 6+7 خوانده شود) نيز در پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران در مورد منطق اين ساز و كار از پاسخ‌گويي شانه خالي كرده و خرج كردن از آبروي فقيه برجسته مي‌گويند دليل آن را از آيت‌الله مهدوي‌كني بپرسيد)، هزينه كردن از جايگاه رهبري براي حذف و منكوب كردن بخشي از ظرفيت اصولگرايي كه بدنه اجتماعي جريان اصولگرا تعلق خاطر ويژه‌اي به آن‌ها دارد، آن هم از سوي برخي افراد كه سابقه خوبي در اين زمينه ندارند، صحيح به نظر نمي‌رسد.

پخش گسترده شايعه حمايت خاص مقام معظم رهبري از يك كانديدا از سوي برخي افراد، زمينه سوء استفاده انتخاباتي را فراهم كرد كه با تأكيد رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه حتي خانواده ايشان نيز از رأي‌شان خبر ندارند، اين طراحي بي‌نتيجه ماند.

مقام معظم رهبري همچنين پس از انتخابات نيز در دومين ديدار خود با هيئت دولت خاطرنشان كردند: «وقتى كه ايشان تبليغات انتخاباتى مى‏كردند، به افراد خانواده‏ى خودم مى‏گفتم اگر آقاى احمدى‏نژاد رأى هم نياورد، اين خدمت بزرگ را به انقلاب كرد كه شعار عدالت محورى را مطرح كرد؛ نگذاشت به فراموشى سپردنِ اين شعار بشود يك سنت. اين شعار مطرح شد و ذهن‏ها را به خودش متوجه كرد. خوشبختانه مردم هم فهميدند، خواستند، دوست داشتند و رأى دادند.»

اگرچه وحدت اصولگرايان در انتخابات آينده يك اصل راهبردي و عقلايي است اما اين وحدت بايد حول اصولي شكل بگيرد كه اولاً اين اصول مورد تبيين رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است كه ايشان در ديدار هشت خرداد ماه سال جاري خود با نمايندگان مجلس صراحتاً از نزديك شدن به كانون‌هاي قدرت و ثروت (همچنين در ديدار با مردم كرمانشاه) و دخالت كردن قوا در انتخابات نهي كردند كه اكنون اين اصل در ساز و كار 8+7 مورد توجه قرار نگرفته است.

در ضمن تاكنون كه حدود چهار ماه مانده به انتخابات است، علي‌رغم برخي از تلاش‌ها، رهبر معظم انقلاب تاكنون نفياً‌و اثباتاً در مورد ساز و كار موسوم به 8+7 نظر خاصي مطرح نفرموده‌اند و در عين حال، ايشان بارها تأكيد كرده‌اند كه حرف در گوشي با كسي ندارند، بنابراين، نقل قول‌هاي مخدوش از ايشان در تأييد ساز و كاري كه به هيچ‌وجه وحي منزل نيست و اصلاح آن مي‌تواند به بهبود و كارآمد شدن خروجي آن منجر شود، جفاي مضاعف است.

در عين حال، شايسته است كه دوستان انقلاب اسلامي و علاقه‌مندان به گفتمان امام و رهبري، بيش از اين خود را سپر بلاي افرادي نكنند كه شايستگي سكانداري و هدايت جريان اصولگرايي را ندارند.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تكرار بد اخلاقي, برخورد گزينشي, بيانات رهبر معظم انقلاب, سرمقاله هفته نامه پنجره, جريان اصولگرا, ,