برنامه راهبردی جدید بی‌بی‌جی (1)
طرح‌ریزی برنامه‌های مبتکرانه برای مقابله با فیلترینگ اینترنت
 
شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا اعلام کرد که چارچوب برنامه راهبردی جدید "بی‌بی‌جی" در جهت تقویت نفوذ جهانی پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا از طریق نوآوری و ادغام دیجیتالی خواهد بود.
 
به گزارش گرداب، "شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا" (بی‌بی‌جی) در گزارش راهبردی 2012 تا 2016 خود که به تازگی منتشر شده است آورده است که شبکه‌های مختلف بی‌بی‌جی برنامه‌های مبتکرانه‌ای برای مقابله با فیلترینگ اینترنت و دیگر اشکال ممیزی در کشورهایی به کار می‌گیرد که منافع آمریکا در آنها در خطر است.

شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا (بی‌بی‌جی) چارچوب برنامه راهبردی جدیدش را اعلام کرد که در جهت تقویت نفوذ جهانی پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا از طریق ابتکار و ادغام است. رئیس شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا (بی‌بی‌جی)، "والتر ایزاکسون"، گفت: «این برنامه قالب جهت‌گیری‌های آینده پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا را نشان می‌دهد. ما در جهت حفظ و افزایش مخاطبان و نفوذ خود، باید هوشمندانه عمل کنیم و روی فرصت‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که به واسطه آنها بتوانیم ادغام فن‌آوری دیجیتال و مشارکت بهتر مخاطبان را با خود داشته باشیم.»

این برنامه که عنوانش "تأثیرگذاری از طریق ابتکار و ادغام" است، درباره راهبرد رشد و توسعه در محیطی با منابع بودجه‌ای اندک و تغییرات عمیق و مداوم در عادات رسانه‌ای مخاطبان است. هدف تبدیل شدن به مهم‌ترین بنگاه خبری بین‌المللی جهان است که برای تقویت جوامعی آزاد، باز و دموکرات و تعداد مخاطبانی بالغ بر 50 میلیون نفر تا سال 2016 تلاش کند.
 
این راهبرد 5 ساله نیاز به بازسازی‌های فدرال و عناصر تضمینی در شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا (بی‌بی‌جی) دارد تا بتواند استعداد و تخصص پخش کنندگان و گوینده‌ها و روزنامه‌نگارانش وسیله اعمال نفوذ قرار دهد، تخصص و کارآمدی افراد در سراسر دنیای پخش را افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که گزارش‌های دست اول و خبرهای داغ هر پخش کننده بنگاه خبری در اختیار تمامی مخاطبان در سراسر دنیا قرار داده می‌شود.

 این برنامه نشان از تمایل برای ادغام عناصر پخش برون‌مرزی آمریکا در سازمانی واحد و در عین حال حفظ شیوه‌های تثبیت شده و مورد اعتماد بی‌بی‌جی دارد.
 
ادغام کارکنان بی‌بی‌جی و دفتر پخش برنامه‌های برون‌مرزی آغاز شده و یکی از گام‌های فوری هیئت رئیسه برای توجیه عملکردهای مدیریتی و حمایتی است. این بنگاه اکنون در حال مطالعه برنامه‌های مرحله‌ای برای خرد کردن بخش‌های بزرگ سازمانی در مجموعه بی‌بی‌جی است که برخی از این بخش‌ها فدرال و بخشی غیرفدرالند و چارچوب‌های اداری متفاوتی نیز دارند.
 
شبکه‌های مختلف بی‌بی‌جی – صدای آمریکا (VOA)، رادیوی آزاد اروپا/رادیو آزادی، تلویزیون الحرا و رادیو سوا، رادیوی آزاد آسیا و رادیو و تلویزیون مارتی – با رقابتی سخت از جانب جهان رو به گسترش رسانه‌های در هم ادغام شده و همچنین چالش‌های مربوط به سانسور و نظرات افراط‌گرایانه مواجه شده‌اند. برنامه بی‌بی‌جی برای حل این چالش‌ها و پیشبرد اولویت‌های راهبردی کشور، دربرگیرنده برنامه‌های مبتکرانه است: ساخت شبکه خبری جهانی، کاربرد فناوری‌های ارسالی جدید مانند ویدئوی ماهواره‌ای برای چین، آسیای مرکزی و جنوب شرقی آسیا؛ و ساخت وسایل پیشرفته جدید برای مقابله با فیلترینگ اینترنت و دیگر اشکال ممیزی.
 
این برنامه نتیجه بازبینی گسترده راهبردها از سپتامبر 2010 تا ژوئن 2011 در سطح هیئت مدیره بی‌بی‌جی است. این بازبینی تمامی اقدامات رسانه‌ای شورا در سطح جهانی را در 15 جلسه منطقه‌ای ارزیابی کرد. حدود 75 روزنامه‌نگار مستقل، کارشناسان و فعالان رسانه، دیپلمات و متخصصان منطقه‌ای به شکل رایگان با بیش از 200 کارمند شورا در تمام سطوح همکاری کردند تا نفوذ منحصربه‌فرد پخش‌کنندگان بی‌بی‌جی در محیط‌های رسانه‌ای و سیاسی را مورد تحلیل قرار دهند.
 
تأثیرگذاری از طریق ابتکار و ادغام؛ برنامه راهبردی بی‌بی‌جی، 2016-2012
شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا در نقطه برخورد تاریخی آشوب‌های سیاسی و اقتصادی جهان و انقلابی که در زمینه ارتباطات بر پا شده، با فرصت‌های هیجان‌انگیز و چالش‌های مهمی در مأموریت اصلی‌اش که ارتقاء آزادی و دموکراسی است روبه‌رو شده است. نیاز جهانی به اخبار بی‌طرفانه، تحلیل و مذاکرات آزاد هیچ‌گاه به اندازه امروز نبوده است:

- در خاورمیانه و شمال آفریقا، جریان پرشور اخبار و اطلاعات فوری جرقه انتقال ناهماهنگ دموکراسی را زده است.
-  تبلیغات افراط‌گرایانه – هم در داخل و هم به خارج کشورهایی چون افغانستان، ایران، کره شمالی، پاکستان، سومالی، یمن و دیگر نقاط – با تحریک خشونت علیه آمریکا و متحدانش تهدیدی برای امنیت ملی به شمار می‌رود.
-  هر روز کشورهایی بیشتر، از بلاروس گرفته تا برمه تا روسیه، به سرکوب حقوق بشر و محدودسازی جریان آزاد اطلاعات مبادرت می‌کنند.

-  دولت‌های سرکوبگر هر روز با مصونیتی بیشتر اخبار را ممیزی و رسانه‌ها را کنترل می‌کنند. از چین گرفته تا کوبا، کشورهایی علیه اینترنت و رسانه‌های سنتی اعلام جنگ کرده‌اند و برنامه‌های رادیویی و ماهواره‌ای را محدود می‌سازند.
- میلیون‌ها نفر در آفریقا، هائیتی و دیگر نقاط که با قحطی، بلایای طبیعی، و بیماری دست به گریبانند، نیازی شدیدی به کانال‌های اطلاعاتی طرفدار حقوق بشر دارند.

خروجی‌های رسانه‌ای خارج از کشور سرمایه‌های امنیت ملی حیاتی و مقرون به صرفه‌ای هستند – صدای آمریکا (VOA)، رادیوی آزاد اروپا/رادیو آزادی، تلویزیون الحره و رادیو سوا، رادیوی آزاد آسیا و رادیو و تلویزیون مارتی – که تأثیرشان به صورت هفتگی و در تمام قسمت‌های دنیا، نقاطی که منافع آمریکا در خطر است، روی 165 میلیون مخاطب حس می‌شود.
پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا طی این شش دهه و همگام با طرح‌ریزی برنامه‌های پخش برای حل چالش‌های مربوط به امنیت ملی تکامل یافته است. به منظور فراهم آوردن منابعی که بتوان با آنها نفوذ را بیشتر کرد و چالش‌های آینده را حل کرد، نیاز به یکپارچگی و توجیه عقلانی داریم.
 
شورای پخش برنامه‌های برون‌مرزی آمریکا از جوامع در حال گذار و درگیر بحران حمایت می‌کند. این شورا برای اخبار ممیزی شده پادزهری معرفی می‌کند؛ فناوری‌هایی برای گذشتن از فایروال‌های اطلاعاتی دولت (برنامه‌هایی که از نفوذ هکرها جلوگیری می‌کند) ارائه می‌دهد؛ و اطلاعات به موقع و نجات‌بخشی را که در میانه فوریت‌های بشردوستانه حیاتی است در اختیار مردم قرار می‌دهد.

حال که طی دو دهه اخیر آزادی جهانی مطبوعات کمتر شده، ارزش افزوده ما حمایت از آزادی بیان و مطبوعات است که برای استحکام و توسعه جوامع باز ضروری است. ارتقاء توسعه جوامع دموکراتیک باثبات و سالم از طریق روزنامه نگاری دقیق و معتبر از منافع ملی آمریکا حمایت می‌کند.
 
بی‌بی‌جی که تقاضاهای الگوی تجاری بازار محدودش نساخته و از لحاظ نظری کاملاً مستقل است، پاسخگوی اولویت‌های سیاست خارجی آمریکاست. ما با زبان خود مردم با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم؛ در کشورهایی فعالیت داریم که درآمد تبلیغات برای حمایت از روزنامه‌نگاری مستقل محدود است یا اصلاً درآمدی در کار نیست؛ برای کشورهایی کار می‌کنیم که موانعی جدی بر سر راه توسعه برنامه‌های مرتبط و استخدام و آموزش روزنامه‌نگاران است، کشورهایی که دولت‌هایشان برنامه‌های پخش اخبار را تعطیل می‌کند و اینترنت را محدود می‌سازد.

خلاصه جایی می‌رویم که دیگر خروجی‌های رسانه‌ای میل به ورود به آن ندارند و وقتی آنجا را ترک می‌کنیم که محیط رسانه‌ای آنچه مردم به آن نیاز دارند را در اختیارشان می‌گذارد.
 
محیط جدید اطلاعات جهانی
حال که مشخص شد مأموریتمان چقدر حیاتی است، باید بگوییم که حفظ و افزایش تعداد مخاطبان و میزان نفوذ در این رقابت شدیدی کار ساده‌ای نیست، رقابتی که در آن هم خروجی‌های رسانه‌ای سنتی و هم جایگزین‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی شرکت دارند.

 ایستگاه‌های رادیویی اف‌ام و تلویزیون‌های تجاری ماهواره‌ای و کابلی در سراسر جهان در حال افزایشند. تلویزیون همچنان ابزار اصلی دریافت اخبار و سرگرمی در دنیاست. استفاده از رادیو ای‌ام و موج کوتاه در سراسر جهان کاهش می‌یابد (هر چند همین موج کوتاه به منظور دستیابی به مخاطبان مهمی که در چند کشور در اولویتند برای بی‌بی‌جی اهمیت بالایی دارد). اینترنت روزبه‌روز رشد بیشتری دارد و استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیز هر روز بیشتر می‌شود. حتی در فقیرترین کشورها نیز مردم از لحاظ دسترسی به تلفن همراه اشباع شده‌اند.
 
خیلی مهم است که ما از طریق کانالی که خود مردم ترجیح می‌دهند با آنها ارتباط برقرار کنیم و این همواره بدین معنی است که باید در آن واحد چندین سکوی ارتباطی را به کار بریم. اما دسترسی بی‌مانع به این سکوها یا منابع نامحدودی در اختیار نداریم. دولت‌ها عموماً مانع دسترسی به تلویزیون محلی یا پخش رادیویی می‌شوند و قوانین رسانه‌های محلی نوع محتوایی را که منابع خارجی منتشر می‌کنند محدود می‌سازند. برخی از کشورها – از جمله ایران، چین، کره شمالی، کوبا، اتیوپی – پخش برنامه‌های ما یا تارنماهای اینترنتی مان را محدود می‌کنند.
 
فناوری اطلاعات و دسترسی به آن شهروندان را قادر ساخته تا اخبار و داستان‌های مربوط به خودشان را به شکل مستقل و جدای از کانال‌های سنتی پخش کنند. اکنون اطلاعات و نظرات بیشتر از طریق شبکه‌ها، و نه سلسله مراتب، جریان می‌یابد.
جوامع و مکالمات آنلاین در میانه بحران و شلوغی رو به افزایش اطلاعاتی در حال گسترش است. هر چه بیشتر پیش می‌رویم کار هر سازمان خبری برای پیش برد برنامه‌های خبری و مباحثات دشوارتر می‌شود. همین‌که شنیده شویم به خودی خود دشوار است.
 
به گزارش موسسه "خانه آزادی"، طی این دو دهه اخیر، آزادی مطبوعات در دنیای رسانه‌ای امروز کمتر شده است. بیشتر شدن رسانه‌ها لزوماً به معنی کیفیت بهتر روزنامه‌نگاری نیست. در بسیاری از کشورها اینترنت به کلی محدود شده است. "سازمان گزارشگران بدون مرز" چین، کوبا، ایران، عربستان، سوریه، ترکمنستان و چندین کشور دیگر را "دشمن اینترنت" خوانده است.

به‌رغم گسترش رسانه‌ها، فقدان جریان آزاد اطلاعات معتبر در بسیاری از بازارهای ما، ضرورت فعالیت‌های ما را آشکار می‌سازد.
 
در مقابل این محدودیت‌ها، شاهد فعالیت دیگر رسانه‌های بین‌المللی تحت حمایت دولت‌ها هستیم. رسانه‌های تحت حمایت دولتی کشورهای غربی تحت فشار بودجه‌ای شدیدی هستند که باعث شده شبکه‌های پخش اخبار به زبان‌های دیگر را حذف کنند، شبکه‌های انتشار اخبار را قطع کنند، و روزنامه‌نگارانشان را بیکار کنند.

 ایران، قطر و کشورهای دیگر منابع مالی خوبی دارند و در حال گسترش شبکه‌های رسانه‌ای بین‌المللی‌اند. چین کمپین اطلاعاتی جهانی چند میلیارد دلاری به راه انداخته و بنگاه خبری شینهوا و رادیوی بین‌المللی چین و شبکه انگلیسی زبان سی‌سی‌تی‌وی را راه اندازی کرده است. قطر که شبکه الجزیره را به زبان‌های عربی و انگلیسی دارد، به زودی شبکه‌هایی به زبان‌های صرب-کروات، سواحیلی و ترکی راه‌اندازی می‌کند. شبکه‌های غیردولتی، به ویژه آنهایی که از افراط‌گرایی خشونت‌آمیز حمایت می‌کنند نیز در عرصه رسانه‌های جهانی فعالند. القاعده، طالبان و وابستگانشان، نه تنها در خاورمیانه و جنوب آسیا، بلکه در شرق و غرب آفریقا، از طریق اینترنت کمپین‌های تهاجمی برای مسدود کردن جریان اطلاعات و اشاعه تبلیغات خودشان به راه انداخته‌اند.

رشد جمعیت جوان دنیا نیز مشکلات را دو چندان کرده است. تقریباً در هر کدام از بازارهای ما، میانگین سنی جمعیت بین 18 و 30 سال است. مخاطبان جدیدی از میان صدها میلیون نفر در این گروه جدید پیدا می‌شوند. بیشتر این مردم از رادیوی سنتی و ایستگاه‌های تلویزیونی یا تارنماهای ما خبری ندارند. استفاده رسانه‌ای آنها بیشتر از طریق سکوهای خبری دیجیتال است. با توجه به علائق آنها، قوای سنتی ما بسیار محدود عمل می‌کند.
ادامه دارد....

منبع: فارس


 
 
 
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : برنامه راهبردی جدید بی‌بی‌جی, بی‌بی‌جی, برنامه راهبردی, فیلترینگ, اینترنت, ایران, طرح‌ریزی برنامه‌های مبتکرانه, مقابله با فیلترینگ اینترنت, ,