ارتباط خیزش انقلابی اعراب با تحول دستگاه دیپلماسی در دولت دهم

 

شبکه ایران: یکی از رویکردهای منحصر به فرد دولت‌های نهم و دهم به ویژه شخص رئیس جمهور، نگاه جهانی و فرامرزی او به مسائل و رویدادهای منطقه در زمینه سیاست خارجی است.

به چالش کشیدن موضوع «هولوکاست» که به عنوان پایه مبنایی تشکلی رژیم صهیونیستی مورد استفاده قرار گرفته است و واکنش‌های گسترده و عصبی سران این رژیم نسبت به آن، کار‌شناسان بین‌المللی را به این نتیجه رساند که رویکرد احمدی‌نژاد نسبت به مسائل جهانی کاملا متفاوت با اسلاف پیشین خود در مسند ریاست جمهوری است؛ مساله‌ای که با تذکرات مکرر او در زمینه مدریت واحد جهانی توسط حکومت‌های عدالت‌محور، به عنوان یک خواست عمومی در کشورهای مستضعف مطرح شده است.

با این حال، ساختار نامناسب وزارت امور خارجه و همچنین عدم همراهی کامل مسئولان وقت این وزراتخانه سبب شده بود تا شخص رئیس جمهور مجبور به رسیدگی به امور اساسی دیپلماتیک شود تا زمینه را برای هموار کردن این رویکرد جهانی و به قول فعالان علم استراتژی «ضربه اولی» فراهم کند.

پیگیری برقراری ارتباطات گسترده فرامرزی با کشورهای آمریکای لاتین و گسترش مناسبات اقتصادی و سیاسی از جمله اقداماتی بود که بنا به اعتراف مسئولان غربی، سبب شد تا پس از چندین دهه این منطقه را که به عنوان "حیاط خلوت آمریکا" شناخته می‌شد، به عنوان پرچم مبارزه با استعمار نویت بدل کند.

همچنین ارتباط با کشورهای آفریقایی که سال‌ها زیر فشار استعمار اروپا قرار داشتند، رویکردی بود که در دولت احمدی‌نژاد زنده شد و نشان از آن داشت که رئیس جمهور برخلاف دولت‌های قبل، یک برنامه مدون و هدفمند برای پیشبرد آرمان‌های انقلاب اسلامی در جهان دارد؛ مساله‌ای که ناشی از شناخت دقیق جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و باور داشتن به تاثیرگذاری آن در مناسبات بین‌المللی است.

معرفی وزیر جدید امور خارجه هم در همین راستا صورت گرفت و «دکتر علی‌اکبر صالحی» با تسلط ویژه بر زبان‌های زنده دنیا و همچنین آشنایی دقیق از اوضاع کشورهای عربی و همچنین ایالات متحده آمریکا، روز گذشته و در جلسه رای اعتماد، برنامه خود را در جهت برقراری همین رویکرد تبیین کرد.

این رویکرد فعالانه تا جایی پیشرفته است که حتی برخی کارشناسان بین‌المللی معتقدند حوادث اخیر در کشورهای عربی مانند تونس و مصر و اردن که سبب تلاطم شدید در حکومت‌های دیکتاتور و خیزش انقلابی مردم شده است، ناشی از الگوبرداری و تاثیر پذیرفتن از نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و معادلات جهانی است.

به همین دلیل است که فعالان سیاسی معتقدند انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در زمان دولت اصلاحات که حتی با اظهارنظر عجیب ویزر خارجه وقت مبنی بر اینکه «خط قرمز ما، مرزهای کشور است» همراه شد، سبب شده تا موفقیت‌های دولت نهم و دهم در این عرصه به مذاق اصلاح‌طلبان خوش نیاید و این افراد به دنبال فضاسازی تبلیغاتی علیه دستاوردهای دیپلماتیک دولت احمدی‌نژاد باشند؛ دستاوردهایی که حتی سران کشورهای غربی هم نسبت به آن اذعان و از گسترش آن ابراز نگرانی کرده‌اند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ارتباط خیزش انقلابی اعراب با تحول دستگاه دیپلماسی در دولت دهم, ,