فرمانده سابق جنگ‌هاي الكترونيك سپاه مطرح كرد
ناگفته‌هايي از سابقه و توانايي‌هاي ايران در جنگ الكترونيك و ويژگي‌هاي پهپاد
 

 

دکتر علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی به بهانه موفقیت اخیر سپاه پاسداران در شکار پهپاد به بیان اطلاعاتی شنیدنی از قدرت جمهوری اسلامی در عرصه جنگ الکترونیک پرداخت.

به گزارش رجانيوز، در سوابق تحصیلی و شغلی این عضو جانباز جبهه پایداری انقلاب اسلامی که در مقدمه گفتگوی هفته نامه 9دی به آن اشاره شده، آمده است: دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف، فوق تخصص مخابرات و جنگ الکترونیک، دارای دانشنامه ی مهندسی برق در گرایش مخابرات، مسئول آموزش سپاه آبادان و مسئول بسیج آبادان در آغاز جنگ تحمیلی، مسئول آموزش منطقه  8 سپاه، پیوستن به  یگان تخصصی و فنی جنگ الکترونیک در سال 1364 ، فرمانده این یگان از اواخر سال 1365 تا سال 1370 ، رییس اداره مخابرات الکترونیک ستاد مشترک سپاه از سال 1370 تا 1375، رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه امام حسین علیه السلام از شهریور سال 1375 ، انتخاب به عنوان مدیر نمونه  در سال 1377 – که مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفت -  ادامه تحصیل در مقطع دکترای مدیریت( گرایش سیستم ) در دانشگاه تهران، - این دوره را با موضوع پایان‌نامه« تبیین مدلی برای تبدیل سازمان‌های فعلی به سازمان چابک» به پایان رساند-  قائم مقام دانشگاه امام حسین علیه السلام، - در این زمان  با مجموعه‌ای از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها بسج اساتید را تشکیل دادند – رییس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور،  مشاور احمدی نژاد در امو آموزش عالی در دولت نهم، رییس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی (وابسته به وزارت نفت) و هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس و  عضوموسس جبهه پایداری و فراکسیون انقلاب اسلامی

بخش‌هایی از این گفت‎وگوی خواندنی در ادامه می‌آید:

در حالی که دنیا سیم خاردار به ما نمی‌فروخت، تجهیزات مدرن جنگ الکترونیک را از عراق غنیمت گرفته کپی سازی کردیم

بحث جنگ الکترونیک از موضوعات ناشناخته و سری محسوب می‌شد. این موضوع و این توانمندی در بسیاری از کشورها امری ناشناخته بود و خیلی از کشورهای منطقه نیز توانایی ورود به چنین بحثی را نداشتند. ولی احساس کردیم که به چنین توانمندی و قدرتی نیازمندیم، لذا تمام همت و تخصص جوانان کشور به کار گرفته شد تا در این عرصه وارد شویم. در ابتدا با شنود مکالمات دشمن شروع شد و با نفوذ در شبکه‌های ارتش بعثی و شبکه‌های بیسیم و یگان‌های آنها را تحت کنترل داشتیم.

یکی از اقدامات فوق العاده مهم و فوق العاده اثر گذار این بود که ما در اولین عملیاتی که عراقی‌ها از این تجهیزات مدرن استفاده کردند، مقدار قابل توجهی از این تجهیزات را به غنیمت گرفته شد و این در شرایطی بود که دنیا از فروش سیم خاردار به ما پرهیزمی کرد، چه برسد به این تجهیزات مدرن؛  لذا به همراه دوستان تصمیم گرفته شد تا به کپی سازی این رمزکننده و بکارگیری آن، بهره برداری دشمن از شبکه‌های خودی را مسدود کنیم و از سویی دیگر انجام مهندسی معکوس این تجهیزات پیشرفته، توان ما را در شناخت فنی و اطلاعاتی از دشمن افزایش می‌داد.

با فضل خدا رمز کننده‌ای که تعداد آن هزار میلیارد حالت بود به 64 حالت کاهش یافت

وقتی رمزکننده مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، با فضل و رحمت الهی نقطه ضعف‌های سیستم به سرعت شناسایی شد. رمزکننده‌ای که تعداد کلید آن هزار میلیارد حالت بود در شرایط خاص، به 64 حالت کاهش یافت این دستاورد موجب شد تا روحیه دوستان پژوهشگر در جهاد دانشگاهی شریف به شدت افزایش یابد. در مرحله بعدی برای قرار دادن رمزکننده ای که در دست دشمن و در فاصله چندین کیلومتری در داخل خاک عراق قرار داشت، روش خاصی ابداع شد که در پایان مکالمه اپراتور عراقی، به صورت نامحسوس وارد سیستم وی شده و تغییرات مورد نظر را در درون رمز کننده ایجاد می‌کرد.

حتی فرماندهان لشگر ما هم تا آخر جنگ از سایت‌های یگان جنگ الکترونیک بی اطلاع بودند

پس از شکست کامل رمزکننده متوجه شدیم بعثی‌ها از این دستگاه‌های مدرن فقط برای رمزگذاری استفاده نمی‌کنند، بلکه برای ارسال ابلاغیات رسمی، پیام‌های سری و فوق سری استفاده می‌کنند و این یعنی دسترسی به منبع اطلاعاتی ارتش بعثی؛ این موضوع آن‎قدر مهم و حساس بود که در طول جنگ سری و محرمانه باقی بماند و سایت‌های یگان جنگ الکترونیک به‌کلی سری محسوب شود؛ به‌طوری‌که حتی فرماندهان لشکر های ما تا آخر جنگ از این سایت ها بی اطلاع بودند. تدبیر فرمانده محترم کل سپاه و همکاری دوستان اطلاعات سپاه موجب شد ضمن حفظ طبقه‌بندی فعالیت‌ها، استفاده مناسبی از اطلاعات دشمن به عمل آید. مثلا اگر یگانی از بغداد حرکت می‌کرد و به سمت  منطقه می‌آمد ما می‌دانستیم این یگان  چند نفر است، فرمانده آن کیست و به کجا می‌رود و حتی ماموریتش چیست؛ بعد از عملیات هم می‌فهمیدم چگونه عملیات کرده و چه مقدار تلفات داده است. چراکه ما نیز یک نسخه از تمام این اطلاعات و مکالمات سری را در اختیار داشتیم.

نکته اصلی این است که در طول جنگ، جنگ الکترونیک ما پیشرفت کرد و با همت خیره کننده ای،  مردان بی‌ادعا سدهای علم و دانش را شکستند و امروز به طور قطع جزو نخبگان این عرصه هستند. در حالی که در آغاز دستمان خالی بود. امروز به طور قطع یقین توانمندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه جنگ الکترونیک غیر قابل توصیف است.

در حوزه جنگ الکترونیک نیز تجهیزات بسیار ویژه ای به عراق داده شده؛ این رمز کننده مدرنی که از آن سخن گفتم رمز کننده آنالوگی بود که در آن زمان جزو پیشرفته‌ترین رمز کننده‌ها بود که شرکت راکال انگلیس آن را ساخته بود. این تجهیزات جزو تجهیزات 23 کشور عضو ناتو بود. شرکت راکال در ناتو ماموریت تولید این رمز کننده‌ها را برای ناتو داشت، لذا دسترسی به این رمز کننده در حقیقت دسترسی به تمام اطلاعات کشورهای عضو ناتو قلمداد می شد.

صدام فکر می‌کرد که اطلاعات ارتشش را امریکایی‌‌ها در اختیار ما می‌گذارند

نکته‌ای که وجود دارد، این است که اساساً کشورهای غربی و آمریکا و حتی عراقی ها تصورشان از ما این نبود که زمندگان ایران اسلامی بتوانند به چنین دستاورد بزرگی دسترسی پیدا کنند و آن کارهای بزرگ را در عرصه جنگ الکترونیک انجام دهند.

در اواخر جنگ که بعثی ها توانستند جزیره مجنون را اشغال کنند، یکی از سایت‌های جنگ الکترونیک ما که در آنجا فعال بود و ما مجبور شدیم در آن لحظه از آنجا عقب نشینی کنیم، مقداری از اطلاعات ما در آنجا باقی ماند و اینها دست عراق  افتاد و صدام سه، چهار روز بعد در جایی سخنرانی کرد که ما اطلاعاتی به دست آوردیم که آمریکایی‌ها اطلاعات ما را گرفته و به ایرانی‌ها می‌دهند! در اصل آنها فکر نمی‌کردند که این اطلاعات توسط خود رزمندگان ایران به دست آمده باشد. امروز هم آمریکا و غرب هنوز از تخصص‌ها و توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران آگاهی ندارد و اگر دارد تنها بخش کوچکی از آنها است.

اگر اطلاعات نداشتیم، مواد شیمیایی اهدایی آلمان‌ها به عراق برای شهادت تمام رزمندگان کافی بود!

بعد از عملیات خیبر تا پایان جنگ هیچ پاتک موفقی از سوی عراقی‌ها وجود نداشت، زیرا ما تمام اطلاعات و برنامه‌ریزی‌های انواع حملات عراقی‌ها را از قبل می‌دانستیم، حتی ما از بمباران‌ها و حملات شیمیایی بعثی‌ها از قبل مطلع بودیم. اگر این اطلاعات نبود، میزان مواد شیمیایی که آلمان‌ها به صدام داده بودند، برای از بین رفتن همه رزمندگان ما کافی بود، لذا با اشراف اطلاعاتی سپاه به صحنه نبرد و آمادگی ارزشمند یگان پدافند شیمیایی تازه تأسیس سپاه تلفات شیمیایی به حداقل رسید.

قبل از انقلاب ورود به دانش‌های نظامی برای دانشگاه‌های ما معمولا ممنوع بود در واقع رشته‌های رمزنگاری، رادار، طراحی پرنده‌ها و... جایگاهی در مراکز آموزش عالی نداشتند. جنگ و نیازهای آن موجب شد این قبیل رشته‌ها به سرعت در دانشگاه‌های ما توسعه یابد. دوره کارشناسی ارشد رمزنگاری، دوره دکترای رمزنگاری، دروسی تحت عنوان رادار، اصلا مطالعه دروس رادار در دانشگاه‌های ما وجود نداشت. در آن موقع نه در پاکستان، نه در ترکیه و نه در کشورهای همسایه این توانمندی ها و امکانات مشابه ما وجود نداشت، اینها انحصاراتی بود که در واقع در دست آمریکایی ها و انگلیسی ها وجود داشت و برای همین است که اینها اصلا تصوری نداشتند، در جمهوری اسلامی که تازه انقلاب شده یک تعداد جوانی که در دانشگاه ها هم این درس را نداشتند، حالا درجنگ آمدند مدارات پیچیده الکترونیک را تحلیل می کنند! تصورش برای‎شان وجود نداشت که ما بتوانیم توانند این کار را انجام دهیم؛ البته ما اینها را لطف الهی می دانیم. دوستانی که این کار را انجام  می‌دادند ما همان موقع هم شاهد بودیم که با وضو و با خلوص نیت این کار را می کردند و این هم لطف الهی بود که وقتی ورود به یک موضوعی در بحث رمزگشایی پیدا می کردند خداوند پنجره های درستی را برای دوستان باز می کرد و با کمترین زمان این اتفاق افتاد.

پیشرفت های امروز ما در حوزه جنگ الکترونیک اصلا قابل توصیف نیست

پیشرفت های امروزصنعت دفاعی ما به خصوص در حوزه جنگ الکترونیک اصلا قابل توصیف نیست.  این در حالی است که ما آن موقع یک درسی تحت این عنوان هم نداشتیم؛ آن موقع اساتید ما حتی نمی‌توانستند درس آن را بدهند. اساتیدی که آن موقع می‌آمدند جبهه، ما از آنها خواهش می‌کردیم که شما آمدید جبهه بروید این درس را مطالعه کنید دو ماه دیگر بیایید برای دوستان تدریس کنید که بعضا می آمدند در جبهه تدریس می کردند. برای خود آنها هم جدید بود، توانمندی ها غیر قابل مقایسه است. امروز تعداد زیادی استاد دانشگاه، درمراکز تحقیقاتی پیشزفته و امنیتی ما هستند و کارهای بی نظیری انجام می دهند؛ در دانشگاه های ما تعداد پایان نامه های کارشناسی ارشد ما در این حوزه بسیار زیاد است. ما الان در کشور« انجمن رمز» داریم و این در شرایطی بوده است ما با انواع تحریم مواجه هستیم.

تنها شناسایی پهپاد در آسمان حکایت از قابلیت‌های ما دارد

ما در بحث جنگ الکترونیک اقدامات مختلفی داریم؛ در این اقدامات همان‌طور که ما توسعه پیدا کردیم دشمن هم توسعه پیدا کرده است، در کنار اقدامات جنگ الکترونیک، اقدامات پرنده‌های بدون سرنشین در واقع در دنیا توسعه پیدا کرده است. ما هم در دنیا با دسترسی های محدودی که بعضاً داشتیم و با اطلاعاتی که به دست آوردیم و حتی غنیمت گرفتن نسل قبلی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در عراق و در مرز افغانستان، روی اینها کار کردیم و دوستان ما تسلط اطلاعاتی خوبی هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تکنیکی پیدا کردند.

متخصصان ما به خوبی می‌دانستند قابلیت شناسایی شبکه‌های مخابراتی، عکس‎برداری و ره‌گیری این هواپیماها چگونه است، فناوری‌های این هواپیما از جمله فناوری لیزری عکسبرداری، موتور هواپیما و خاصیت ضد رادار این هواپیما که با جنگنده های F35 آمریکایی برابری می‌کند و از فناوری های الکترونیکی و ایرودینامیکی چگونه است؛ این سیستم دارای چه مشخصات فنی است؛ این سیستم چطور مدیریت می‌شود؛ چطور کنترل می‌شود؛ آیا هوانوردی‌اش خود کنترلی است یا توسط سیستم‌های بیرونی کنترل می‌شود؟ به این اطلاعات اشراف بود، در اصل امروز در اختیار داشتن این هواپیما به این معنی است که ایران شیوه‌های مدرن جاسوسی سازمان سیا آمریکا را در اختیار خواهد داشت. معنی و مفهوم این را متخصصان فنی آن هواپیما می دانند یعنی چه.

در این پرنده جاسوسی که در واقع رادار گریز هم هست، نکته مهم این است که اساساً نیروهای ما چطور متوجه شدند، چنین پرنده ای در این زمان الان در آسمان وجود دارد؟ چون می دانید که این پرنده دچار نقص فنی در هوا نشد، بلکه به زمین نشانده شد؛ زیرا اگر به زمین می خورد، صدها تکه می شد. خب، این اقدامات جنگ الکترونیک روی آن صورت گرفت؛ این اقدامات موجب شد که سیستم آن در اختیار ما قرار بگیرد. عرض من این بود که این پرنده در هوا و در آسمان ما چطور شناسایی شده است؟ خودش یک بحثی است که حکایت از قابلیتی بزرگ دارد؛ آیا رادارهای ما قادرند که این هواپیماهای رادارگریز را شناسایی کنند یا نه؟ آیا این‎طوری که آمریکایی ها ادعا می کنند که رادارگریزند و توسط رادارها ره‌گیری نمی‌شوند، آیا توسط رادارهای ما هم ره‌گیری نمی‌شوند؟ نکته دومش هم این است که با آن اقدامات باعث شده که در واقع هواپیما روی زمین بنشیند و وقتی نشسته با کمترین آسیب همان‌طور که نشان داده شده به تصرف در آمده و این در واقع از یک بُعد تسلط اطلاعاتی ما؛ و بعد احاطه فنی نیروهای مسلح ما را می رساند.

شکار پهپاد خیلی هم شاه‌کار نبود!

نیرو های مسلح ما از لحاظ فنی توانستند پیش بینی کنند که چطور می‌شود با این پرنده مقابله کرد. البته این را به شما بگویم، برآورد من هم این است این اقداماتی که صورت گرفته با توجه به توانمندی های کشور ما در حوزه جنگ الکترونیک اقداماتی نیست که مثلاً خیلی شاهکار زیادی هم شده باشد، قطعا توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه جنگ الکترونیک بسیار بالا است.

آمریکایی ها با این حادثه ای که اتفاق افتاده، اعتماد به نفس خودشان را از دست داده اند یا در واقع دنبال ایجاد جنگ روانی بر علیه ما هستند؛ اگر ایران اقدام عملیات مهندسی معکوس و یا به اشتراک گذاری فناوری این هواپیما با برخی کشورهای دیگر را آغاز کند، حتما آمریکایی ها دچار بی سابقه ترین بحران اطلاعاتی خودشان ظرف یک دهه گذاشته خواهند شد. در هر صورت این به ضرر آمریکایی هاست. در واقع آمریکایی‌ها می‌خواهند در دنیا تبلیغ کنند که اگر توان بعدی ایران‌ ها در این زمینه زیاد شد، به خاطر این پرنده است در صورتی که این‌طور نیست. در واقع صنایع پهپاد ما همین الان با این هواپیما فاصله چندانی از لحاظ فنی ندارد، منتها می خواهند فضاسازی کرده و بهره برداری کنند.

مشخص است که ماموریت پهپاد جاسوسی بود؛ البته قابلیت‌هایی که این پرنده دارد یک مقدار بیش از پرنده‌های دیگر است. پرنده‌های دیگر مثلا عکس‌برداری می‌کنند، نقاط هدفی را که به آنها داده می‌شود، سعی می‌کنند روی آن زوم کنند، ارتباطات را کنترل و اطلاعات‎شان را برداشت کنند. خب این پرنده یکی از قابلیت‌هایش همان‌طور که در اطلاعات فنی هم کشف شد، این است که می‌توانست وقتی اطلاعات را به دست بیاورد از طریق ماهواره، آنلاین در یک نقطه دورتری بفرستد و آن اطلاعات چون از طریق ماهواره منتقل می‌شد، علی‌القاعده برای ما قابل دسترسی نبود و از روی هواپیما مستقیم روی ماهواره می‌رود و این اطلاعات از ماهواره هم به پایگاه خودش ارسال می‌شود. میزان پرواز این هواپیما بیش از پهپادهای قبلی است و اگر مورد شناسایی قرار می‌رفت با سرعت فوق‌العاده‌تری می‌توانست حرکت کند.

مدرن‌ترین سیستم‌های هدایت، کنترل، اسکن و کاوش هواپیمای بدون سرنشین را در اختیار داریم

در زمینه رمزگشایی از کدگذاری این هواپیما پیچیدگی برای ما وجود نخواهد داشت. با تسلط و دانشی که دوستان ما به آن مسلط هستند کار مشکلی در این خصوص ندارند. اینها مسلماً ابعاد کاملا روشن قضیه هست؛ منتها آن چیزی که می توانیم بیشتر استفاده کنیم، این است که سیستم های مختلف که در آن پرنده جا گرفته چطور ساماندهی و سازماندهی شده است. از طرفی  فقط پیچیدگی هایی که در نرم افزار وجود دارد شاید برای ما قابل استفاده باشد. این نکته را باید گوشزد کنم که ایران جزو چند کشور معدود برتر جهان در حوزه فناوری‌های هواپیماهای بدون سرنشین است ما مدرنترین سیستم های هدایت، کنترل، اسکن و کاوش هواپیمای بدون سرنشین را در اختیار داریم.

امروز فناوری رادارگریز در جمهوری اسلامی ایران بومی شده است. ما هواپیمای رادارگریزی داریم که از فناوری بومی و کامل استیلز (رادار گریزی) بهره‌مند بوده و توسط دقیق‌ترین سامانه‌ها تست شده و قابلیت ده ها ساعت پرواز مداوم را دارد.

در پاسخ به درخواست آقای اوباما مبنی بر برگرداندن این هواپیما، توصیه من به آمریکایی‌ها این است که یک مقدار حوصله کنند تا ان شاءالله دوستان ما یک مدت دیگر پیشرفته‌تر از این پهپاد را می‌سازند و آن موقع می‌توانند، بیایند خریداری کنند که خیلی روحیه‌شان هم از دست نرود که فکر نکنند که بی‌همه چیز شدند.

یکی از تدابیر تاریخی آقا این بود که خرید رمزکننده از خارج را به کلی ممنوع کردند

تجربه ای که در دفاع مقدس به دست آمد این تسلط اطلاعاتی ما را به همراه آورد و رمزکننده دشمن شکست، این اعتماد به تجهیزات و دستگاه‌های امنیتی خارجی را واقعا در کشور ما مخدوش کرد و لذا من خاطرم هست که آن موقع خیلی‌ها عنوان کردند رمزکننده را از خارج بخرند که یکی از تدابیر تاریخی و ارزشمند مقام معظم رهبری این بود که ایشان خرید رمزکننده از خارج را به کلی ممنوع کردند و این موجب شد که ما روی پای خودمان بایستیم و هرچه سرمایه گذاری هست خودمان کنیم و باید بومی کنیم. اولا از یک جهت موجب شد که ما سریع در این عرصه سرمایه گذاری کنیم و ورود پیدا کنیم؛ دوم اینکه چون در داخل کشور ما طراحی می شود و الگوریتم های رمز بومی هستند و ما اینها را در کشورهای دیگر نداریم یا اگر داریم به کشورهای خاصی- البته من خبر ندارم الان داده شده یا نه- و لذا این بومی سازی خود این از لحاظ اطلاعاتی یک موضوعی برای دشمنان ماست. یقیناً در بحث رمز و جنگ الکترونیک، تدبیر مقام معظم رهبری نقش اصلی و اساسی را در سیاست های دفاعی جنگ الکترونیک داشت.

شرح عكس: دکتر علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلام و عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی که دارای مدرک فوق تخصص مخابرات و جنگ الکترونیک است، از سال 1365 ( دوران دفاع مقدس) تا 1370 فرمانده یگان جنگ الکترونیک سپاه بود. عکس زیر مربوط به سال 1367 است که زارعی در سایت جنگ الکترونیک، منطقه عملیاتی جنوب در حال ارائه گزارش به رهبر معظم انقلاب است.

در اواخر جنگ که حضرت آقا تشریف آورده بودند منطقه، ما آن موقع سایتی در اطراف رودخانه کارون داشتیم، آقا یک شب تشریف آوردند تقریبا تا اذان صبح هم پیش ما بودند و ما توضیحاتی از کارهایی که در جنگ صورت گرفته دادیم و عملاً  همان جا هم دیدند که کار به چه نحوی انجام می گیرد. که خاطرم هست وقتی دیدند که رمز چطور می شکند و خداوند چه اطلاعات عمیقی از دشمن در اختیار ما قرار می دهد، ایشان فرمودند کاری که دارد صورت می گیرد شبیه یک معجزه است و ما خدا را از الطاف بی کرانش شاکریم. و من معتقدم که این تدابیر باعث شد که کارهای خوبی صورت بگیرد و همین تدابیر هم موجب ناکام شدن دشمن شد.

نقش جنگ الکترونیک در در سیستم موشکی

جنگ الکترونیک در همه جا هست. به عنوان مثال، بیشتر موشک‌های کروز از سامانه ی موقعیت یابی جهانی (GPS) برای ناوبری استفاده می‌کنند. می‌توان از همین مشخصه برای گمراه کردن موشک کروز استفاده کرد و با ایجاد اختلال در امواجی که از طریق ماهواره ها صادر می شود، موشک را گمراه کرد و یا به آن آدرس غلط داد. ماهواره های GPS سیگنال های خود را در دو باند ماکروویو و یا فرکانس های باند ال ارسال می کنند. به دو طریق می توان در این سیگنال ها ایجاد اختلال کرد.

یکی از طریق اخلالگرهای باند پهن که بدون توجه به محتوای اطلاعات بر روی اطلاعات ارسالی، پارازیت ایجاد می کنند و به آنها اخلالگرهای غیرهوشمند می گویند؛ و دیگری آن دسته که با توجه به سیگنالی که به گیرنده ارسال می شود موقعیت نادرستی را به گیرنده ارسال می کنند. بحث الکترونیک دو بحث دارد. یک بحث یگان جنگ الکترونیک است.

در زمان دفع مقدس، عراقی ها 12 یا 14 گردانِ جنگِ الکترونیک داشتند، ما اگر همه  را جمع می کردیم از شمال تا جنوب یگ گردان هم نمی شدیم. تجهیزاتمان هم معمولا تجهیزات نظامی نبود، از تجهیزات عادی استفاده می کردیم ولی اقدامات جنگ الکترونیک در همه زمینه ها وجود دارد، مثلا راداری که سیگنالش را می فرستد به هدف بخورد و برگردد شما هر چقدر بتوانید این سیگنال را طوری تغییر دهید که سیستم دیگری آن را شناسایی نکند این یک نوع اقدام جنگ الکترونیک است و این اقدام ضد جنگ الکترونیک است. یا موشکی که دارد ارسال می شود این موشک توسط یک براده های آلومینیومی که در هوا پخش می شود برای گمراه کردن موشک؛ خب هرچقدر بتوانید این موشک را مسلح کنید که هدف را گم نکند و هدف واقعی را بتواند تشخیص دهد این اقداماتی است که معمولا در موشک ها در سامانه های پدافندی، در توپ های هدایت شونده، روی خود هواپیماها صورت می گیرد و معمولا یکی از قابلیت هایی که روی پرنده ها و موشک ها اضافه می کنند اقدامات جنگ الکترونیک است. امروز جنگ الکترونیک یک وادی خاصی شده به عبارتی در ادبیات جنگ الکترونیک هست که جنگ الکترونیک در واقع جنگ خاموش است.

توانایی‌هایی ایران در جنگ الکترونیک مایه بهت جهانیان می‌شود

زمانی که سپاه تصمیم گرفت در سال 63 یگان جنگ الکترونیک داشته باشد خیلی‌ها اصلا یگان جنگ الکترونیک رانمی شناختند، آن موقع که تازه به یگان جنگ الکترونیک  جنگال می‌گفتند بسیاری معنی آنرا اصلا  نمی  دانستند،در بعضی از کشورهای پیرامونی خودمان هم عرض کردم به همین صورت بود و الان این عرصه یکی از نقاط قوت نیروهای مسلح ماست. تسلط آنها به کل طیف باند مخابراتی و طیف الکترومغناطیس و کاربردهایش توسعه یافته است. در مخابرات، ارتباطات نزدیک و دور و الان در بحث های مختلف ارتباطات ماهواره ای، در بحث لیزری و عرصه  های مختلف در واقع ورود بسیار موفق پیدا کرده ایم، هم دانش آن را داریم و هم در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود و هم آزمایشگاه هایی برای این  امور تخصصی وجود دارد و فکر می کنم که جزء توانمندی های ناگفته نیروهای مسلح ما چه در دوران جنگ چه در حال حاضر به شمار می رود. اگر روزی فرصت شود، که در این حوزه حرف ها و واقعیت ها بیان شود جهانیان و غرب انگشت حیرت به دهان خواهد برد.

راداری را به غنیمت گرفتیم که تا  32 کیلومتر، هر جنبنده‌ای را نشان می‌دهد

وقتی ما یک رادار رازیت را که فرانسوی‌ها به وفور به عراقی‌ها دادند، غنیمت گرفتیم، که خود رادار رازیت داستانی دارد؛ رادار رازیت یک رادار مراقبت زمینی است که در زمین روی پایه ای گذاشته می شود و تا  32 کیلومتر هر جنبنده ای را نشان می دهد و ما این را اصلا نداشتیم. اصلا برای مادانشی نسبت به آن وجود نداشت، وقتی غنیمت گرفته شد بلافاصله چند تای از آنها معیوب بودند که آنها را تعمیر و راه اندازی و دستورالعمل عملیاتی برایش نوشته شد که حتی فرانسوی‌ها آن موقع حاضر نبودند توسط شرکت ها یک دفترچه اپراتوری آن ها را به ما بدهند و بلافاصله در عملیات ها استفاده شد و در اختیار اطلاعات قرار گرفت. به جای اینکه دیده بان ها ساعت ها بروند و بنشینند، بچه های اطلاعات این رادار را نصب می کردند که به عمق 32 کیلومتر دشمن و هر جنبنده ای را به ما نشان می داد. عراقی ها نمی توانستند از این رادار استفاده کنند چون یک ابزاری وارد سازمان کلاسیک شده بود که این زمان می برد تا آموزش و بهره برداری آن ثمربخش باشد و مثل یک قوطی با آن برخورد می کردند و لذا خیلی از آنها را از عراقی ها غنیممت گرفته شد؛ یعنی بچه ها و رزمنده ها که این ها را می گرفتند مثل اینکه از صندوق بیرون می آورند و استفاده می کردند،  یعنی این توانایی بود که شما این ابزار و ساختار را طوری تغییر بدهی که بتوانی اینها را خوب استفاده کنی و لذا بحث تکنیک و تاکتیک در جنگ خیلی مهم است.

اینها اشراف اطلاعاتی  است که بالاخره من گفتم این ها از رحمت الهی بود که ما اطلاعات داشتیم که دشمن کجا تجمع کرده، چقدر استعداد دارد،  فرمانده گردانش چه کسی است، فرمانده تیپش چه کسی است. یکی از نقاط جالبی که به عنوان خاطره بگویم که کمتر گفته شده این است که عراقی ها یگان های جنگ الترونیک زیادی داشتند؛ اینها از شمال تا جنوب تمام یگان های ما را شنود می کردند. خب این مراکز این اطلاعات را که شنود می کردند می نشستند تحلیل می کردند بعد یک مرکزی داشتند که همه این اطلاعات را جمع می کرد. این مرکز گزارش خلاصه شده را که در حد چند صفحه بود به بغداد ارسال می کرد، وقتی ارسال می کرد ما آن را می گرفتیم، شنود می کردیم و می شکستیم. لذا می دانستیم دشمن چه اطلاعاتی از یگان های خودی دارد.

بعدها متوجه شدیم که وقتی اطلاعات ذی قیمتی داریم به دست می‌آوریم گفتیم حالا خودمان این را می خواهیم بدهیم به قرارگاه، حالا نکند دشمن دوباره این را از ما بگیرد. و لذا دوباره آمدیم خودمان سیستم های جدید طراحی کردیم. سیستم های نقل و انتقال اطلاعات به صورت دیتا روی کامپیوتر روی کابل و بعداً روی امواج شبکه VHF و UHF که خود این هم بعداً یک تحولی شد و در زمانی که اصلا بحث اینترنت نبود و بحث ارتباطات کامپیوتر و اینها وجود نداشت؛ تازه چند تا PC در کشور آمده بود و دوستان توانستند مدل بومی آن را طراحی کنند. اصلا یک مودم برای ارتباط کامپیوترها ساخته شد که استاندارد خودمان بود که بعد خود همین هم ادامه پیدا کرد و منجر شد به تحولاتی که امروز در مخابرات نیروهای مسلح و مخابرات سپاه. حقیقتاً اثر فوق العاده ای بعدا گذاشت، خب نیروهای متخصصی هم بعدا بیشتر آمدند همین ها بیشتر توسعه پیدا کرد؛ البته محدودیت‌هایی در بیان کماکان وجود دارد و اطلاعات بنده نیز با توجه به اینکه مدتی است از سپاه فاصله گرفته ام در حال حاضر کامل نیست.

ابعاد علمی دفاع مقدس متأسفانه جزو ابعاد ناشناخته و ناگفته دوران دفاع مقدس است. بحث فقط جنگ الکترونیک نیست در مخابرات هم همینطور است. مهندسی هم همین‎طور است، توپخانه هم همین‌طور است. کارهایی که شهید مقدم در توپخانه انجام می دادند. آن موقع من یادم هست رادارهایی را انگلیسی ها به عراقي ها داده بودند که این رادارها می توانستند گلوله توپ را که پرتاب می شد، در هوا مشخصات سه بعدیش را به دست بیاورند و محل شلیک یا سقوط آن را نشان می داد. این ها کارهایی بود که شهید مقدم و دوستان ما انجام می دادند که ابعاد علمی دفاع مقدس است. نکته بعدی این است که این استعدادها در دوران دفاع مقدس بود و الان که 25 سال از آن گذشته، این توانایی ها یقینا 25 برابر افزایش پیدا کرده اگر نگویم که 250 برابر و لذا تسلط نیروهای مسلح ما،  تسلط سپاه ما، ارتش ما از این حیث فوق العاده است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سابقه و توانايي‌هاي ايران, جنگ الكترونيك, ويژگي‌هاي پهپاد, جنگ‌هاي الكترونيك سپاه, دکتر علی اصغر زارعی, ,