پيش به‌سوي مجلس آرمان‌گرا /حجت الاسلام حاجتی در گفت‌وگو با رجانيوز:
هجمه به شوراي نگهبان؛ برنامه ثابت فتنه‌گران از اول انقلاب/ مردم، رأي جمع كردن با پول‌هاي بادآورده را پس مي‌زنند

 

حدود دو ماه تا زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي باقي مانده است اما علي‌رغم بحث‌هاي زيادي كه در مورد آمدن و نيامدن گروه‌ها و ليست‌هاي انتخاباتي مطرح است، كمتر به ويژگي‌هاي يك مجلس آرمان‌گرا و نماينده‌ي در تراز اين مجلس پرداخته مي‌شود.

اين در حالي است كه در صورت شكل‌گيري يك مجلس كارآمد با نگاه‌هاي اصولي و تخصصي، ماجراهايي مانند وقف دانشگاه آزاد يا تصويب حقوق مادام العمر كه آبروي نظام را در معرض آسيب قرار مي‌دهد، تكرار نخواهد شد.

رجانيوز در سلسله گفت‌وگوهايي با کارشناسان و تحلیگران به تبیین شاخص‌های یک نماینده آرمان‌گرا پرداخته است.

در پنجمین مصاحبه از اين سلسله گفت‌وگوها، به سراغ حجت الاسلام و المسلمین میر احمدرضا حاجتی مدیرحوزه های علمیه خوزستان و امام جمعه موقت اهواز رفتیم. این فعال شناخته شده فرهنگی و سیاسی را هنوز هم بیشتر با نام کتاب "عصرامام خمینی" می شناسند، کتابی که اکنون به زبان‌های مختلف ترجمه شده و یک مرجع ارزشمند پژوهشی در باب انقلاب اسلامی به شمار می‌آید. متن کامل این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

 

 

یک نماینده آرمان‌گرا باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

اهل مسامحه و زد و بند نمی‌تواند آرمان‌های انقلاب را پیش‌ برد

در فضای دینی و انقلابی کشور ما یک اصل مسلم این است که نیروهایی باید در عرصه بسیار حساس و تعیین کننده مجلس شورای اسلامی وارد شوند که آرمان‌گرا باشند. این آرمان‌گرا بودن نه یک ویژگی مهم که از مهم‌ترین ویژگی‌های یک نماینده است.

انقلاب اسلامی بر اساس اهداف و آرمان‌های بلند امام شکل گرفته و بر اساس همین آرمان‌ها و اهداف بلند است که مقام معظم رهبری در حال هدایت و رهبری داهیانه و پیامبرگونه هستند. به همین دلیل افرادی می‌توانند در این راستا قدم بردارند که خودشان با این آرمان‌ها سنخیت داشته باشند، آنها هم آرمان‌گرا باشند، با این اهداف بلند هم‌گون باشند، این اهداف بلند را درک کرده و به آنها اعتقاد داشته باشند.

وقتی که ما این اهداف و آرمان‌ها را بررسی می‌کنیم، که در راس آن زمینه‌سازی حکومت جهانی اسلام، حمایت و نجات محرومین و مستضعفین جهان از زیر یوق ظلم و ستم استکبار جهانی و امداد همه آزادی‌خواهان جهان است، وقتی آرمان‌های این‌چنینی را بررسی می‌کنیم، معلوم می‌شود که تنها کسی می‌تواند در راه رسیدن به این آرمان‌ها قدم بردارد که اهل مسامحه بیش از حد، زد و بند، اهل کوتاهی کردن نسبت به معیارها و ارزش‌های اصولی مکتب اسلام و این‌گونه امور نباشد.

کسی می‌تواند در قالب یک نماینده آرمان‌گرا ظاهر شود که اساسا با تقوا باشد. در کارها خدا را در نظر بگیرد و از کسی غیر از خدا ترس نداشته باشد و در همین راستا از استکبار جهانی و اذنابش ترسی نداشته باشد و با همین تقوایی که دارد تطمیع نشود، فریب ظواهر دنیا و مطامع دنیوی را نخورد، شیفته‌ي ظواهر دنیا نباشد. ویژگی مهم دیگر برای یک نماینده مجلس، که البته اساس آن هم تقوا مداری و تقوا محوری است، روحیه ظلم ستیزی و استکبار ستیزی است که در فرمایشات حضرت امام هم آمده است.

یک نماینده آرمان‌گرا با توجه به اینکه یکی از اهداف غایی انقلاب اسلامی بسط عدالت‎خواهی و عدالت‌گرایی در دنیاست، باید از محرومین حمایت و از آرمان‌های آنها حراست کند، آنها را امداد کرده و نسبت به آنها خدمت‌گزار باشد.

طبیعی است که در این راه باید مشقت فراوانی را متحمل شد و این تنها از عهده یک انسان باتقوا و آرمان‌گرا بر می‌آید. لذا باید یک نماینده مجلس روحیه استکبار ستیزی را در خودش حفظ کند. اهل مسامحه در این جهت نباشد، روحیه ظلم ستیزی را در خودش تقویت کند.

در جبهه حق، بی‌تفاوت و بی‌حرکت نداریم/ گاهی بی‌تفاوتی از مصادیق شاخص اقدام علیه حق است

امروز ما شاهدیم که دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب، صف بندی خود را با آرمان‌های انقلاب اسلامی و با رهبر معظم انقلاب و یاران ایشان بسیار شفاف و واضح کرده‌اند. تحولات عمده در سال‌های اخیر، به ویژه یک سال اخیر که امواج بیداری اسلامی منطقه فراگرفته و متأثر از او اروپا و امريكا را هم در بر گرفته است، نشان می‌دهد که الان جبهه باطل بسیار شفاف و علنی دربرابر جبهه حق و حق طلبان و عدالت‌خواهان صف کشیده است.

امروز دیگر کسی نمی‌تواند ادعا کند که در میان این دوجبهه بی‌تفاوتم و در جبهه سومی قرار دارم. اگر کسی نسبت به ظلم ظالمان و استکبار مستکبران ساکت باشد به تعبیر حضرت امیر "مَنْ لَمْ يَكُنْ مَعَنا كانَ عَلَيْنا" (بحارالانوار، ج ۷۴، ص ۴۲۱) آن کسی که از حق و حقیقت دفاع نکند و به یاری جبهه حق نشتابد، علیه جبهه حق حرکت می‌کند. ما بی‌تفاوتی و بی‌حرکتی نداریم. گاهی اوقات بی‌تفاوتی و بی‌تحرکی از مصادیق شاخص اقدام علیه حق است. برای همین یک نماینده مجلس یا یک کاندیدا به عنوان یک اصل مسلم باید بر این نکته توجه کند که باید استکبار ستیز باشد. به همین دلیل خودش باید از کبر و غرور دور باشد.

به تعبیر بلند شهید مدرس که دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست. این آرمان‌گرایی، استکبار ستیزی، سیاست مقابله با ظلم و ظالمین، قد علم کردن در مقابل تاکتیک‌ها، راهبردها و استراتژی‌های ظالمین همه در گرو آرمان‌گرا بودن یک نماینده است و آرمان‌گرا بودن یک نماینده مجلس و یک کاندیدای نمایندگی در گروي بینش اعتقادی و معنوی و اخلاقی اوست. از نظر ما سیاست ما مولود آن بینش عرفانی و معنوی ماست که یک نماینده باید در این زمینه قوی باشد تا بتواند قوی تصمیم گرفته و حرکت کرده و عمل کند.

ارتباط با محرومان و توجه به آنها، وقت گذاشتن و انجام کار کارشناسی، علاقه مندی به کار کارشناسی و پژوهشی پیرامون معضلات و خلأها و آسیب‌های احتمالی موجود در جامعه، آسیب شناسی نسبت به آسیب‌های احتمالی موجود، بررسی چالش‌های پیش‌روی انقلاب و کشور و کارشناسی قوانینی که می‌توانند در این زمینه مفید و موثر باشند، از ویژگی‌های یک نماینده است که این علاقه به کار کارشناسی باید درون یک کاندیدا نهادینه شده باشد. تلاش مجدانه و خستگی ناپذیر باید در روحیه یک کاندیداهای آرمان‌گرا باشد و امثال این خصیصه ها که فراوان هستند.

نماینده باید صدای دشمن را از صدای دوست تشخیص دهد/ ساکتین فتنه، سقوط کردند

رهبر معظم انقلاب همواره بر بصیرت تاکید داشتند، طبیعی است که بصیرت در خواص باید به مراتب بیشتر از عوام باشد، آیا می‌توان ارکان مجلس را به کسانی سپرد که نسبت به بصیرت آنها ترديد وجود دارد؟

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نماینده، بصیرت است. نامزد نمایندگی مجلس باید کسی باشد که دارای بصیرت بوده و سره را از ناسره، دشمن را از دوست تشخیص دهد، بین صدای دشمن و صدای دوست تمایز قائل باشد و فریب نخورد. نکند کلمات دشمن را با ظاهری فریبنده بشنود و آن را صدای دوست تلقی کند. یا نکند که صدای دشمن را به وضوح دریافت کند اما برخورد دوست را با دشمن کند، چیزی که ما در فتنه 88 شاهد بودیم؛ متاسفانه برخی از خودی‌ها و خواص دچار لغزش شدند، به تصریح مقام معظم رهبری در دشمن شناسی و در توطئه شناسی دشمن دچار لغزش و سکوت شدند، سکوتی که آقا فرمودند نتیجه‌اش رفوزگی و مردود شدن است و به همین جهت برخی از انها سقوط کردند.

برای همین یک نماینده باید اهل بصیرت باشد، مخصوصا یکی از درس‌های بزرگ فتنه 88 که مردم آن را به برخی از خواص دادند این بود که نماینده خوب، نماینده بصیر است، نماینده ای که به موقع فریاد می‌زند و در صحنه حاضر است.

بلوغ سیاسی مردم شاخص احراز شرایط نماینده آرمان‌گراست/ کاندیدای اهل زد و بند به راحتی برای مردم قابل شناسایی است

شما به موارد متعددی از شاخص‌های یک نماینده آرمان‌گرا اشاره کردید، اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود، چگونگی احراز این شرایط است، چطور می‌توان یک نماینده آرمان‌گرا را شناخت و به او رأی داد؟

ببینید، در هر منطقه‌ای مردم دارای بلوغ سیاسی هستند، باید کاندیدای مورد نظر را با این آرمان‌ها محک بزنند و مورد بررسی قرار دهند، یکی از ویژگی‌های مهم یک نماینده این است که اهل زد و بند نباشد، پول‌های باد آورده را مطالبه نکند، و در راه رسیدن به مجلس آنها را خرج نکند. اگر یک کاندیدایی اهل این زدو بندها و مطالبه این‌گونه پول‌ها بود، به راحتی از سوی مردم قابل شناسایی است. کسی که با قول و وعده دادن به این و آن به دنبال رسیدن به کرسی مجلس است مطمئنا خودش را در رهن و گرو این قول و وعده‌ها قرار می‌دهد، و به جای اینکه خدمت‌گزار مردم باشد، خدمت‌گزار عناصری خاص و مراکز ثروت و قدرت قرار می‌گیرد.

ارتباط با کانون‌های ثروت و قدرت، ارادت بی‎جا می‌آورد

برخی این‌طور استدلال می‌کنند که برای فراهم شدن فرصت خدمت بالاخره باید با برخی افراد خاص ارتباطی برقرار کرد و کمکی گرفت، این توجیه قابل قبول است؟

خب بله، طبیعتا افراد برای اینکه بخواهند کارهای خود را توجیه کنند، هر بهانه‌ای را مستمسک قرار می‌دهند. اما همان‌طور که مقام معظم رهبری تذکر دادند، آنچه که مسلم و واضح است، این است که نمایندگان مجلس از اتصال به کانون‌های قدرت و ثروت پرهیز کنند، اتصال و ارتباط پشت سر خود ارادت بی‌جا می‌آورد و پشت سر آن ارادت، زمانی که انسان باید فریاد بزند و از حق دفاع کند، ممکن است دچار لغزش شود. بسیاری از جاها منافع مراکز قدرت و ثروت با منافع عامه مردم و توده امت عدالت‎خواه ناسازگار است و یک جایی اینها با هم تلاقی می‌کنند، نماینده مخلص کسی است که در این موارد از حقوق عامه مردم دفاع کند. یکی از ویژگی‌های مهم این است که کاندیدا خود را در گرو مطامع دنیوی قرار نداده باشد.

چریک‌های فدایی و منافقین هم علیه شورای نگهبان اعلامیه می‌دادند

نقش شورای نگهبان در احراز این صلاحیت‌ها چیست؟ اگرچه این شورا همواره آماج هجمه‌ها و تخریب‌ها بوده آیا نقش این شورا را در احراز صلاحیت‌های کاندیداها کم می‌کند؟

شورای نگهبان یک جایگاه بسیار رفیع، معتبر، شرعی و قانونی دارد، این شورا همواره یک سنگر بسیار استراتژیک و راهبردی برای دفاع از تمامیت قانون اساسی و حفاظت و حراست از آن و مغایرت نداشتن قوانین مصوب با شرع انور و همچنین در بعد نظارتی، با نظارت استصوابی برای جلوگیری از ورود عناصر خود فروخته یا مزدور اجانب و بیگانگان یا عناصر نا اهل در مجلس بوده است.

یادم نمی‌رود در یک جلسه‌ای در جلسات مروبط به طرح بصیرت در سال 82 وقتی یک برگه اعلامیه را که در آن علیه شورای نگهبان هجمه شده بود، در دست گرفتم و خطاب به جمعیت خواندم و بعد پرسیدم که به نظر شما این جملات از کیست، چون آن زمان حملات زیادی متوجه شورای نگهبان بود، به‌ویژه دو گروه سازمان مجاهدین انقلاب و حزب مشارکت معلوم الحال نسبت به شورای نگهبان اعتراض‌هاي شدید و مبنایی داشتند و اصلا اصل نظارت استصوابی را بر نمی‌تابیدند، این جملات را خواندم که به نظر شما این اعلامیه از کیست که اصل نظارت استصوابی را زیر سوال برده و شورای نگهبان را به دیکتاتوری و اظهار نظرهای یک‌جانبه و مسئله دار و گرایش‌های سیاسی متهم کرده است. بسیاری از دوستانی که در جلسه بودند، گفتند که خب این حرف‌ها آشناست، طبیعتا از سازمان مجاهدین و حزب مشارکت است، من برگه را آنجا واضح‌تر نشان دادم و گفتم نه این اعلامیه مربوط به چریک های فدایی است. گروه‌های چپ و منافقین اینها اینچنین به شواری نگهبان تاخته‌اند.

شورای نگهبان همواره با حملات بی وقفه‌ای از سوی آنهایی که تابلوی خودی و خط امام در دست داشتند، مواجه بوده است و این نشان دهنده موثر بودن و البته موثر به حق بودن این شورا است.

خود شورای نگهبان مدعی نیست هر آن کس که از طریق این شورا تایید شد، دیگر هیچ ضعفی ندارد. شورای نگهبان بستر را آماده می‌کند که اشکالات و آسیب‌ها را به حداقل برساند و مردم در عرصه انتخابات اصلح را انتخاب کنند.

این روزها طبیعتا شاهد ارائه لیست‌ها از سوی تشکل‌های مختلف داشته باشیم، این لیست‌ها باید چه ویژگی‏هایی داشته باشد؟

این ویژگی‌ها همان ویژگی‌های کلی یک نماینده است که به آن اشاره شد. تقوا در راس این ویژگی‌هاست، ولایت‌مداری و تبعیت کامل از ولایت فقیه، فاصله‌داشتن با جریان انحرافی که ولایت و ولایت‌مداری را بر نمی‌تابند و دارای اجتهاداتی بی ربط و مسئله دار نسبت به خیلی از اصول و آرمان‌های انقلاب هستند؛ زاویه دار بودن با جریان‌‌های فتنه و انحرافی و دست اندرکاران آن، این ویژگی‌های یک نماینده و یک لیست مناسب است، همچنین لیست مورد نظر باید دارای بصیرت باشد. سابقه شفاف مالی پشت آن باشد، به این معنا که عملیات مالی‌اش شفاف و روشن باشد. سابقه ارتباط با مراکز قدرت و ثروت را نداشته باشد. روحیه فداکاری او برای انقلاب محرز شده باشد. گرایش به مسائل مادی و صاحبان ثروت‌های باد آورده نداشته باشد، معتقد به تفکر جهاد و ایثار و شهادت باشد.

مردود شدگان آزمون فتنه و انحراف صلاحیت ارائه لیست ندارند

افرادی که می‌خواهند در قالب این لیست‌ها، افراد را به مردم معرفی کنند، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

طبیعی است که خودشان باید صاحب چنین اندیشه‌ای باشند.

ذات نایافته از هستی بخش / کی تواند که شود هستی بخش

من قبلا این نکته را عرض کردم، مجلس شورای اسلامی عرصه بسیار خطیر و حساسی است که در راس امور است. تعیین کننده است، در بسیاری از موارد سرنوشت ساز است که اینجا نمی‌شود تساهل و تسامح به خرج داد. برای همین هم افرادی که می‌خواهند خودشان تصمیم بگیرند، باید اهلیت داشتنه باشند و معتقد به این ویژگی‌ها بوده و خودشان هم امتحان پس داده باشند به ویژه در قضیه فتنه و جریان انحرافی باید امتحان خوبی پس داده باشند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : هجمه به شوراي نگهبان, برنامه ثابت فتنه‌گران, حجت الاسلام حاجتی, رأي جمع كردن, پول‌هاي بادآورده, زمان انتخابات مجلس, ليست‌هاي انتخاباتي, مجلس آرمان‌گرا, ,