احتمال‌وقوع‌تظاهرات درمنطقه‌شيعه‌نشين عربستان

 

تحليلگران و نهادهاي اطلاعاتي نگران اين هستند كه شورش مصر ممكن است باعث ايجاد تظاهرات‌هايي در منطقه شيعه‌نشين عربستان سعودي شود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه انگليسي اينديپندنت، گزارش مشاورين ريسك موسسه "تحليل اختصاصي " نگراني خود را از ايجاد تظاهرات‌هايي در منطقه شيعه‌نشين عربستان به تبعيت از ناآرامي‌هاي مصر ابراز كرد.

بر اساس اين گزارش، يمن، سودان، اردن و سوريه همگي آسيب‌پذير هستند. با اين وجود خطر بزرگتر از لحاظ احتمال و شدت در عربستان سعودي وجود دارد.

در حاليكه بازارها بر روي مسدود شدن احتمالي كانال سوئز متمركز شده‌اند، اما بعيد است رهبران مصر از هر قشري كه مي‌خواهند باشند، جريان درآمدي 5 ميليارد دلار در سال خود را قطع كنند.

اما "فيصل عيتاني " استراتژيست مسايل خاورميانه در موسسه "تحليل اختصاصي " گفت: توجه بسيار كمتري بر روي خطر بي‌ثباتي كه در استان شرقي عربستان سعودي درحال گسترش است وجود دارد كه دفتر مركزي شركت بزرگ نفتي "آرامكو " است. اين منطقه شامل ميادين نفتي "سفنيه "، "شيبه " و "غوار " است. اين به طور بالقوه بسيار خطرناك‌تر از مصر است.

وي افزود: شيعيان 10 درصد جمعيت عربستان را تشكيل مي‌دهند. آنها بسيار مورد بي‌مهري قرار گرفته و به حاشيه رانده شده‌اند و در عين حال بر روي ذخائر نفتي پادشاهي عربستان نشسته‌اند. به طور معمول درگيري‌ها و نزاع‌هاي خياباني با نيروهاي امنيتي عربستان وجود داشته كه بسيار به ندرت در رسانه‌ها انعكاس يافته است.

شيعيان عربستان آخرين بار در يك نافرماني مدني در "انتفاضه " سال 1979 كه از انقلاب ايران الهام گرفته بودند، به خيابان‌ها آمدند كه در نتيجه درگيري با نيروهاي امنيتي 21 نفر جان خود را از دست دادند.

عيتاني بر اين باور است؛ مشخص نيست كه آيا ارتش عربستان مي‌تواند با گسترش جدي تظاهرات در اين استان مقابله كند يا خير؟

نويسنده اين گزارش با اشاره به بيانيه ملك عبدالله پادشاه عربستان مبني بر محكوميت ناآرامي‌هاي مصر و حمايت از دولت مبارك نوشت كه به نظر مي‌رسد اظهارات پادشاه عربستان حكومت ايران را هدف گرفته است كه به طور آشكار از تقاضاهاي صحيح جنبش اعتراضي مصر حمايت كرده است.

يك نگراني جدي در كشورهاي عرب اهل سنت و همپيمان غرب وجود دارد كه ايران در تلاش براي ايجاد "هلال شيعي " از طريق عراق، بحرين و به سوي مناطق نزديك خليج فارس عربستان سعودي است تا به اين ترتيب بتواند به قدرت هژمونيك در تامين نفت جهان تبديل شود.

اين گزارش مي‌افزايد: به دليل صادرات حجم بالايي از نفت جهان از منطقه خاورميانه، عربستان و ديگر كشورهاي سرشار از نفت در منطقه خليج فارس بايد اين كشورها را از ناآرامي سياسي دور نگه داشت.

با اين همه، يك سوم جمعيت 25 ميليوني عربستان را خارجي‌هاي ناراضي تشكيل داده و اين كشور با انفجار جمعيت جوان، با 42 درصد بيكاري در ميان جوانان 20 تا 24 سال مواجه است.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : احتمال‌وقوع‌تظاهرات درمنطقه‌شيعه‌نشين عربستان, روزنامه انگليسي اينديپندنت, گزارش مشاورين ريسك موسسه "تحليل اختصاصي " نگراني خود را از ايجاد تظاهرات‌هايي در منطقه شيعه‌نشين عربستان به تبعيت از ناآرامي‌هاي مصر ابراز كرد, ,