آیت الله رجبی؛ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
توصیه به رقابت در امر خیر توصیه صریح قرآن است و مهم این است که رعایت سلامت در رقابت صورت گیرد و انگیزه الهی مدنظر باشد. اصل رقابت قطعا مشکلی ندارد و به پرشورتر شدن فضا هم کمک می‌کند
حضور حداکثری مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پرشورتر شدن فضای سیاسی کشور در انتخابات پیش رو که نخستین انتخابات پس از فتنه 88 به حساب می‌آید، از جمله دغدغه‌هایی است که دلسوزان و علاقه‌مندان نظام در روزهای اخیر تاکید زیادی بر آن داشته و راهکارهایی نیز جهت تحقق آن ارائه داده‌اند. در این‌باره و همینطور رقابت درونی اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم با حجت‌الاسلام و‌المسلمین رجبی، قائم‌مقام علامه مصباح یزدی در موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) مصاحبه‌ای انجام دادیم.
مهم‌ترین ویژگی‌هایی که انتخابات مجلس نهم را از انتخابات گذشته برجسته‌تر می‌کند، چیست؟ بویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز برای نخستین‌بار نسبت به چالش امنیتی در این انتخابات هشدار داده‌اند.
با توجه به اوج گرفتن جنبش بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و افزایش آگاهی ملت‌های مسلمان، در مقطع کنونی، چشم بسیاری از دوستداران انقلاب اسلامی به انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی دوخته شده است که به تعبیر مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی پیشکسوت مبارزه با استکبار است. در این راستا طبیعی است که هر چقدر این انتخابات با شکوه بیشتری برگزار شود، بارقه امید در میان ملت‌های مظلوم مسلمان بیشتر خواهد شد. یعنی امید آنها به آینده خود، کشورشان و همچنین آینده اسلام بیشتر می‌شود و همچنین انگیزه این ملت‌ها برای مقاومت در این عرصه افزون خواهد شد. حتی برای کشورهای غربی که به‌پا خاستند، هرچند که صریحا اعلام نکرده‌اند از انقلاب اسلامی ما الگو گرفته‌اند ولی قطعا از موج بیداری ملت‌های مسلمان الهام گرفته‌اند که آن موج را انقلاب اسلامی به‌وجود آورد. حضور یکپارچه ملت ما در این انتخابات پیام زیادی را به تمام دنیا مخابره خواهد کرد.
 
نکته دیگر این است که ما در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 88 حضور 40 میلیونی مردم را در صحنه داشتیم و الان دشمن درصدد این است که حضور مردم در این عرصه را کمرنگ جلوه دهد. به همین خاطر عمده نیروی تبلیغاتی خود را در همین جهت به‌کارگرفته است تا اگر مردم در انتخابات حضور پرشور نداشتند از این موضوع سوءاستفاده کرده و علیه نظام و اسلام فضاسازی کند.
 
سومین موضوع مهم انتخابات اسفندماه این است که سران کشورهای استکبار هر زمان که مردم بصیر کشورمان به رسالت خود مبنی بر حضور در صحنه‌های انقلاب اسلامی جامه عمل پوشاندند، در موضع‌گیری‌ها و همینطور توطئه‌های خود تجدید نظر کردند، چراکه می‌فهمیدند مردم ما با جدیت تمام موافق نظام خود هستند و خواهند بود. عکس این قضیه نیز صادق است یعنی اگر حضور مردم در صحنه کمرنگ بود، آنها با جسارت بیشتری به میدان آمده‌اند و همین قضیه وظیفه ما را جهت حضور حداکثری مضاعف می‌کند.
ایادی داخلی استکبار و کسانی که در فتنه سال 88 کشور را با مشکلاتی مواجه کرده بودند، نیز مترصد سوءاستفاده از این قضیه هستند. حضور یکپارچه مردم همانطور که در روز تاریخی 9 دی توانست آنها را به انزوا بکشاند و فهمیدند که جایگاهی در میان ملت ما ندارند، می‌تواند در این جهت اثرگذار باشد و آنها بدانند که با گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب مردم ما همچنان همان خط ولایت فقیه را پیگیری می‌کنند.
نظر به اینکه معمولا شورای نگهبان یا سایر نهادهای نظارتی حداقل صلاحیت‌ها را در بررسی نامزدهای انتخاباتی لحاظ می‌کنند، برای اینکه مجلس آینده از کارآیی و ولایتمداری بیشتری برخوردار باشد، مردم برای شناخت کاندیداهای اصلح چه ویژگی‌هایی را باید در نظر بگیرند؟
مردم باید به کسانی رای دهند که حقیقتا انگیزه‌های خدمت به مردم و اسلام داشته باشند و الا اگر نامزدهای انتخاباتی با انگیزه‌هایی جز اینها وارد عرصه شوند، قطعا به حال مردم و نظام مفید نخواهند بود. بنابراین مردم باید سابقه و عملکرد و شعارهای کاندیداها را ببینند که چقدر با آموزه‌های اسلامی منطبق است. البته باید این فرمایش حضرت امام را در نظر داشته باشیم که ملاک حال فعلی افراد است و صرف سوابق خوب افراد در گذشته نمی‌تواند ملاک رای دادن قرار گیرد.
کسانی که با انگیزه‌های قدرت، جاه‌طلبی یا انباشتن ثروت یا انگیزه‌های شخصی و گروهی به عرصه انتخابات وارد می‌شوند قطعا صلاحیت ندارند که پست‌های مهمی مانند کرسی نمایندگی مجلس را اشغال کنند. ورود این قبیل افراد به مجلس جز زیان برای مردم و نظام ما دستاورد دیگری نخواهد داشت. وقتی کسی که می‌خواهد به پست نمایندگی برسد، در این راه موازین اسلامی را زیر پا می‌گذارد یا نسبت به ارزش‌های اسلامی تساهل و تسامح می‌کند، طبیعی است وقتی که این فرد وارد مجلس شد، همینطور عمل خواهد کرد.
همچنین کوتاه نیامدن در برابر دشمنان ویژگی دیگری است که نامزدهای اصلح ما برای مجلس باید دارا باشند که از دشمن نهراسند و حاضر باشند برای دفاع از ارزش‌ها در مقابل دشمن بایستند. به تعبیر قرآن «اشداء علی الکفار» باشند. اگر کسانی باشند که در مقابل تشر دشمن کوتاه بیایند، به فرموده حضرت امام، نظام با چالش‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد شد همانطور که در مقاطعی متاسفانه ما این مسائل را داشتیم. نماینده مجلس باید باصلابت و معتقد کامل به ارزش‌ها، مبانی دینی و ارزش‌های بنیانگذار جمهوري اسلامی باشد.
نکته آخر و مهم‌ترین مساله این است که ستون خیمه انقلاب ما ولایت فقیه است. حضرت امام هم فرمود که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد. نماینده‌ای باید وارد مجلس شود که از عمق جان معتقد به ولایت مطلقه فقیه باشد. نماینده مردم باید مطیع اوامر رهبری باشد. کسانی که درباره این سفارش امام ضعف داشته باشند، قطعا در ادامه راه می‌مانند و نتیجه‌اش هم آسیب رسیدن به نظام خواهد بود.
حضرتعالی موضوع وحدت میان اصولگرایان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
البته الان اصولگرایان تا اندازه‌ای وحدت دارند و ان‌شاء‌الله در ادامه نیز به وحدت درست و منطقی خواهند رسید. بنده توصیه‌ام به همه اصولگرایان این است که اگر پیشرفت نظام را می‌خواهند باید هرچه بیشتر وحدت خود را بیشتر کرده تا اهداف اصولگرایان هرچه بیشتر محقق شود.
سوال آخر اینکه نظر شما درباره رقابت درون گفتمانی میان اصولگرایان چیست و چقدر این موضوع را در پرشورتر شدن فضای انتخابات مجلس موثر می‌دانید؟
رقابت اگر سالم باشد یعنی طبق موازین اسلامی صورت پذیرد قطعا مشکلی ایجاد نمی‌کند. یعنی همان رقابتی که قرآن به آن سفارش می‌کند. اگر در مسیر حق و با هدف دفاع از ارزش‌ها هر کسی تلاش بیشتری کند برای اینکه اصلح به مجلس برود، مجلس ما در راستای ارزش‌های اسلامی باشد و ما در تبلیغات و مسائل انتخاباتی موازین اسلامی را رعایت کنیم این خیلی خوب است و قرآن هم تاکید کرده است که در کارهای نیک باید از هم سبقت بگیریم. مجلس نیز اگر انسان‌های ولایی به آن راه یابند یکی از مصادیق خیر و مورد تایید قرآن خواهد بود. توصیه به رقابت در امر خیر توصیه صریح قرآن است و مهم این است که رعایت سلامت در رقابت صورت گیرد و انگیزه الهی مدنظر باشد. اصل رقابت قطعا مشکلی ندارد و به پرشورتر شدن فضا هم کمک می‌کند و در عین حال نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
وطن امروز- سید محمد حسینی

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آیت الله رجبی, رقابت سالم, نهمین دوره انتخابات مجلس, ,