"ما باید به سلطه غرب بر آب‌های منطقه پایان دهیم"

 

فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي با بيان اينكه کشور ما تمام مؤلفه هاي لازم براي تبديل شدن به يک قدرت دريايي را دارا است گفت: ما بايد به سلطه بیگانه ها بر آب‌هاي منطقه ای پايان دهيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب اسلامي عليرغم تحريم هاي همه جانبه جهان عليه ايران و تحميل جنگ هشت ساله پيشرفت هاي قابل توجهي را چه در بخش تربيت نيروي انساني و چه در بخش ساخت، توليد و نگهداري تجهيزات داشته است. نگاه مقام معظم رهبري به نيروي دريايي در سال هاي اخير و راهبردي خواندن آن خود اهميت اين نيرو و حضور در آب هاي آزاد را بيش از پيش روشن مي سازد.
در همين زمينه امير دريادار حبيب ا... سياري، در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران به بيان توضيحاتي در خصوص برنامه هاي فعلي و آينده اين نيرو پرداخته است.
با توجه به بيانات مقام معظم رهبري مبني بر ارتقاي کمي و کيفي نيروي دريايي در بخش هاي مختلف، مطالبات معظم له از نيروي دريايي تا چه اندازه محقق شده است؟
اين مهم است که در ابتدا نگاه مقام معظم رهبري به نيروي دريايي، درک و شناخته شود، همه مردم بايد از عمق نگاه ايشان به بحث دريا و نيروي دريايي مطلع باشند.
از سه سال پيش که مقام معظم رهبري خطاب به نيروي دريايي فرمودند شما بايد يک نيروي راهبردي باشيد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تکيه بر داشته ها و امکانات موجود پا در آب هاي فرامنطقه اي نهاده و در شمال اقيانوس هند مستقر شده است. به نظر من نيروي دريايي ارتش توانسته است با اين کار خود تدابير رهبري را به مرحله اجرا برساند.
توجه به وضعيت فعلي خليج عدن به لحاظ امنيتي و اينکه اگر نيروي دريايي ما در اين منطقه حضور نداشته باشد کشتي هاي تجاري ما مورد تعرض و تهاجم دزدان دريايي قرار مي گيرند، اهميت توجه رهبر معظم انقلاب به نيروي دريايي را بيش از پيش روشن مي‌سازد.
ما تلاش بسياري داشتيم تا تدابير رهبري را عملياتي کنيم، اما اينکه بگوييم امروز به جايي رسيده ايم که مورد انتظار است اينگونه نيست. ما اهداف را مشخص کرده و در مسيري قرار گرفته ايم که از يک سو مورد تاييد مقام معظم رهبري بوده و از سوي ديگر جزء نيازهاي ضروري کشور است. برنامه ريزي در اين خصوص در برنامه 5 ساله پنجم توسعه، در افق 1404 و حتي بعد از آن انجام شده است.
با توجه به داشته هاي نيروي دريايي، تلاش زيادي در جهت اجرايي کردن تدابير رهبري صورت گرفته است، اما هنوز راه زيادي تا تحقق کامل خواسته هاي ايشان در پيش است و ما هرچه در بحث دريا بيشتر ورود پيدا کنيم بيشتر به اهميت آن پي مي بريم.
با توجه به استراتژي اخير جمهوري اسلامي (تهديد در برابر تهديد) جايگاه نيروي دريايي در پاسخ به تهديدات (تهديدات فرامنطقه اي) کجاست؟
* دشمنان مي‌دانند درصورت حمله به ايران، صدمات جبران ناپذيري را متحمل مي‌شوند
هميشه تهديد وجود دارد و اگر فکر کنيم تهديد وجود ندارد، غفلت کرده ايم و ما هر چقدر حضور قوي و مقتدرانه اي در عرصه داشته باشيم تهديدات کم اثر و حتي بي اثر مي شود. آمادگي نيروهاي مسلح موجب جلوگيري و بازداشتن دشمنان از حمله به کشورمان مي شود و آنها مي دانند که در صورت حمله به ايران صدمات جبران ناپذيري را متحمل خواهند شد.
ما موقعيت آب هاي منطقه اي و فرامنطقه اي را بررسي کرده و با ارزيابي تهديدات در هر دو سطح خود را براي مقابله با تهديدات آماده مي کنيم. همانطور که در رزمايش ولايت 90 مشاهده شد نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران با تمام توان رزمي خود آماده دفاع از منافع کشور است.
در خصوص آخرين دستاوردهاي نيروي دريايي در توليد تجهيزات براي ما صحبت کنيد.
* ناوشكن جماران، نمونه موفقيت هاي چشمگير نيروي دريايي است
امروز پس از پشت سر گذاشتن تحريم ها نيروي دريايي ارتش از يک سو توانسته است در بحث نگهداري و به روز کردن تجهيزات خود به موفقيت هاي شاياني دست پيدا کند و از سوي ديگر شاهد ساخت و توليد آلات و ادوات در اين بخش توسط متخصصان داخلي بوده ايم که نمونه بارز آن، ساخت ناوشکن جمهوري اسلامي ایران جماران) است. عده‌اي فکر مي کردند که اين ناوشکن توان عملياتي ندارد که گشت دريايي هفتاد روزه اين ناوشکن و حضور فعال آن در رزمايش ولايت 90 خط بطلاني بر اين نظرات کشيد.
در شرايط کنوني، روز به روز بر تعداد زيردريايي هاي ما افزوده مي شود و اين در حالي است که کشورهاي منطقه به اين صنعت دست پيدا نکرده اند و ما از 20 سال قبل که به عرصه ساخت و توليد زيردريايي دست پيدا کرده ايم همواره شاهد پيشرفت و نوآوري‌هاي جديدي در اين صنعت هستيم.
در سال هاي قبل از انقلاب تجهيزات در راستاي منافع غرب به ما فروخته مي شد و ما از آنها در جهت تامين منافع شان استفاده مي کرديم، اما اکنون تجهيزات مورد نياز ما به دست توانمند متخصصان داخلي ساخته مي شود. در ساخت تجهيزات ما نه از غرب الگو‌برداري شده و نه از شرق، بلکه ما با توجه به نيازهاي خود و شرايط موجود اقدام به ساخت تجهيزات مي کنيم.
با توجه به عمق کم آب هاي خليج فارس و با توجه به اينکه هدف نيروي دريايي حضور در آب هاي فرامنطقه اي است ساخت شناورها و تجهيزات با چه اولويتي صورت مي گيرد؟
تجهيزات ما پاسخگوي حضورمان در آب هاي منطقه اي و آزاد است، اما با توجه به اينکه اولويت ما حضور در شمال اقيانوس هند و آب هاي فرامنطقه اي است، بر همين اساس تجهيزات و شناورهاي ساخت داخل بايد توانايي لازم براي حضور در آب هاي با عمق زياد و شرايط نامناسب جوي را داشته باشد. برنامه کاري ما براي ساخت شناورها به اين صورت است که اين شناورها توانايي حضور در آب هاي آزاد را داشته باشند و ناوشکن تمام ايراني جماران، خود نمونه بارزي از تامين اين خواسته ما است.
آيا نيروي دريايي ارتش، برنامه اي براي برگزاري رزمايش مشترک با کشورهاي دوست و هم‌پيمان ما در آمريکاي لاتين دارد؟
* اولويت ايران برگزاري رزمايش مشترك با كشورهاي همسایه خلیج فارس ودریای عمان است
اولويت ما در برگزاري رزمايش مشترک با کشورهاي همسایه خلیج فارس ودریای عمان است. ما خود به تنهايي، قادر به تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز ودریای عمان هستيم، اما تامين امنيت منطقه به صورت مشترک موجب هماهنگي و نزديکي کشورهاي منطقه به يکديگر مي شود.
برگزاري رزمايش مشترک با کشورهاي آمريکاي لاتين، نياز به يک سياست گذاري کلي دارد که اتخاذ تصميم در اين باره بايد توسط مقامات عالي کشور صورت گيرد.
در رزمايش ولايت 90، غواص هاي نيروي دريايي، کمتر خبرساز شدند؛ علت آن چيست و اين بخش از نيروهاي شما در حال حاضر در چه وضعيتي هستند؟
غواص هاي ما در اين رزمايش حضوري فعال داشتند اما به دليل شرايط کاري خاص آنها کمتر در دید همگان قرار داشتند.
غواص هاي نيروي دريايي در آمادگي بالايي به سر مي برند و در حال حاضر دوره هاي ويژه اي را (غواصي در عمق بالاي 100 متر) پشت سر مي گذارند که آمادگي در اين بخش در عرصه جهاني داراي اهميت زيادي است.
با توجه به اينکه ارتش و سپاه دو بازوي قدرتمند رهبري هستند همکاري نيروي دريايي ارتش و سپاه در چه سطحي قرار دارد؟
نيروي دريايي ارتش و سپاه در هماهنگي و همدلي کامل با يکديگر بوده، ارتباط نزديک و تنگاتنگي ميان اين دو ارگان حاکم است و نيروي دريايي ارتش و سپاه برای انجام هرگونه عملیات آمادگی دارند.
سخن پاياني؟
* بنادر جاسك و چابهار مي توانند بهترين بنادر جهان باشند/ تاكنون توجه كافي به انجام مبادلات تجاري از طريق بنادر نداشته ايم

کشور ما تمام مؤلفه هاي لازم براي تبديل شدن به يک قدرت دريايي را دارا است. تنها حلقه گم شده ما توجه و نگاه مقامات عالي کشور به اين بخش بود که توجه مقام معظم رهبري به اين موضوع، عامل اتصال و پيوند اين مؤلفه ها به يکديگر است.
هر چه در مسير اجرايي کردن تدابير رهبري قدم برداريم باز هم کم است. فرهنگ سازي در خصوص بحث درياها از وظايف مهم رسانه است و ما بايد به سلطه بیگانگان بر آب‌هاي منطقه پايان دهيم.
بهترين بنادر جهان مي تواند بنادر جاسک و چابهار باشد.
حدود دوسوم جمعيت جهان در کنار آب ها ساکن هستند و بخش اعظمي از مبادلات تجاري جهان از طريق بنادر صورت مي گيرد که ما تاکنون توجه کافي به اين امر نداشته ايم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : فرمانده نيروي دريايي ارتش, پایان سلطه غرب, سلطه غرب بر منطقه, ,