اظهارات اوباما پس از تصويب تحريم نفت ايران در اروپا

 

باراك اوباما از اقدام اتحاديه اروپا در تصويب تحريم نفت ايران استقبال و اعلام كرد كه اين اقدام نشان دهنده اتحاد جامعه بين‌المللي در رفع آن چه تهديد برنامه‌ هسته‌يي ايران خواند، است.

به گزارش ايسنا، خبرگزاري آلمان گزارش داد: باراك اوباما، رييس‌جمهور آمريكا روز دوشنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد آمريكا به اعمال تحريم‌هاي جديد به منظور افزايش فشار بر ايران ادامه خواهد داد. 

وي افزود: ما به افزايش فشار ادامه خواهيم داد مگر در صورتي كه ايران در جهت تغيير مسير خود اقدام كند و به تعهدات بين‌المللي خود پايبندي نشان دهد.

اوباما در تاريخ 31 دسامبر 2011 تحريم‌هاي جديدي را عليه ايران امضا كرد كه تحريم بانك مركزي ايران را شامل مي‌شود.

هم‌چنين براساس گزارش خبرگزاري رويترز هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه آمريكا و تيم گيتنر، وزير خزانه‌داري اين كشور نيز در بيانيه‌اي مشترك از اقدام اتحاديه اروپا استقبال كردند و آن را «يك گام جدي ديگر در تلاش‌هاي بين‌المللي به منظور افزايش فشار شديد بر ايران خواندند».

در اين بيانيه‌ در راستاي سياست‌ ايران‌هراسي تاكيد شد كه آمريكا و متحدانش به جلوگيري از دست‌يابي ايران به سلاح‌هسته‌يي متعهد خواهند بود.

همچنين يك مقام عالي‌رتبه وزارت خزانه‌داري آمريكا روز دوشنبه ادعا كرد: ما انتظار داريم صادرات نفت ايران با كاهش چشم‌گيري روبه‌رو شود ما پيش‌بيني مي‌كنيم كه ايران در دسترسي به درآمد‌هاي نفتي با دشواري بيش‌تري روبه‌رو خواهد شد.

در عين حال دولت اوباما روز دوشنبه سومين بانك بزرگ ايران، بانك تجارت را هدف تحريم‌هاي خود قرار داد و اعلام كرد: ‌بانك تجارت ايران و بانك تريد كپيتال مستقر در بلاروس كه وابسته به آن است به دليل ارائه خدمات مالي به ديگر شركت‌هايي كه تحت تحريم‌ آمريكا به دليل مشاركت در برنامه‌ هسته‌يي ايران قرار دارند وارد فهرست تحريم‌هاي آمريكا شدند.

هم‌چنين براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، يك سخنگوي پنتاگون در پي اعمال تحريم اروپا عليه ايران اعلام كرد كه نيروي دريايي آمريكا روز دوشنبه هيچ‌گونه واكنشي را از جانب ايران در تنگه هرمز مشاهده نكرده است.

خبرگزاري فرانسه در عين حال گزارش داد كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي نيز از تصميم اتحاديه اروپا براي تحريم نفت ايران استقبال كرد و آن را «گامي در مسير صحيح» خواند.

او گفت: ضروري است ايران را به شدت و با سرعت تحت فشار قرار داد و بايد بررسي كنيم كه نتايج اين تحريم‌ها چه خواهد بود.

به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان درباره تحريم‌هاي اتحاديه اروپا گفت: تحريم نفتي ايران در اتحاديه اروپا با بحران اقتصادي و اجتماعي کشورهاي اروپايي سازگار نيست و بيش‌تر در چارچوب فشار تبليغاتي و جنگ رواني قابل ارزيابي است.

رامين مهمانپرست افزود: تحريم اقتصادي به بهانه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي کشورمان، اقدامي غيرمنطقي و ناعادلانه است اما تاثيري در روند حرکت ملت ما براي دستيابي به حقوق اساسي خود ندارد.

او گفت: اصولا شيوه تهديد، فشار و تحريم در مقابل ملتي که براي رويکرد خود منطق و استدلال قوي دارد، روشي شکست خورده است.

مهمان‌پرست با اشاره با تصويب توقف خريد نفت از ايران در اتحاديه اروپا افزود: همان‌طور که در اظهارات مقامات اروپايي و اخبار منتشره در اين‌باره مشخص است، برخي کشورها تعويق اين کار را تحت پوشش تحريم‌هاي تدريجي مطرح کرده‌اند که اين موضوع حاکي از رويکردي سياسي است.

وي گفت: نياز بلندمدت و پايدار کشورهاي مختلف جهان به انرژي به نحوي است که نمي‌توان جمهوري اسلامي ايران را که داراي دومين ذخاير بزرگ گاز و چهارمين ذخاير بزرگ نفت دنياست تحريم کرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان افزود: به نظر مي‌رسد اخلال در تامين نيازهاي انرژي کشورهاي رقيب اقتصادي آمريکا در سال‌هاي آينده، در دستور کار مقامات آمريکا قرار گرفته است و آنان به بهانه فشار سياسي بر ملت ايران درصدد تضعيف رقباي اقتصادي خود هستند.

او گفت: مقامات اروپايي و ديگر کشورهايي که در اين زمينه زير فشار سياسي آمريکا قرار دارند بايد به منافع ملي خود بينديشند و براي تحقق اهداف پنهان مقامات آمريکايي، خود را از بازار انرژي ايران محروم نکنند.

مهمان‌پرست هشدار داد:‌ اين کشورها توجه داشته باشند که با اين اقدام‌شان، در تامين انرژي مورد نياز براي رشد اقتصادي تعريف شده خود، مشکلات جدي ايجاد نکنند.

وي خاطرنشان كرد: هر کشوري که خود را از بازارهاي انرژي ايران محروم کند بلافاصله شاهد جايگزين شدن رقباي ديگري در اين زمينه خواهد بود. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اظهارات اوباما, تصويب تحريم نفت, بيانيه‌ باراك اوباما, ,