ابهام در زمان بررسي بودجه 91 با آغاز تعطيلات پياپي مجلس

 

بنا بر اعلام معاون پارلماني رييس جمهور، لايحه‌ بودجه 91 هفته آينده تقديم مجلس شوراي اسلامي مي‌شود، اين درحالي است كه رسما مجلس آخرين روزهاي كاري خود را در سال جاري سپري مي‌كند.

به گزارش ايسنا، مجلس شوراي اسلامي هفته‌ آينده و هفته پس از آن جلسه‌ علني خواهد داشت اما بنا بر برخي شنيده‌ها موضوع تشكيل جلسه‌ مجلس شوراي اسلامي در هفته چهارم بهمن ماه هنوز نامشخص است. 

بر اين اساس هفته چهارم بهمن ماه كه از بيست و دوم بهمن با يك روز تعطيل آغاز مي‌شود تا بيست و هشتم بهمن ماه ادامه خواهد داشت. همچنين از اول اسفند ماه تبليغات انتخاباتي براي مجلس آينده آغاز خواهد شد و مجلس شوراي اسلامي تا روز دوازدهم اسفند ماه كه روز انتخابات است جلسه‌اي برگزار نخواهد كرد.

هنوز تقويم كاري مجلس براي اسفند ماه نيز نامشخص است و حتي در صورت وجود روزهاي كاري نيز عملا مجلس در اسفند ماه دو هفته فعاليت خواهد كرد.

در صورتي كه مجلس شوراي اسلامي تمام زمان مفيد باقيمانده تا پايان سال را به صورت علني تشكيل جلسه بدهد تنها چهار هفته تا پايان سال براي اين كار فرصت باقي خواهد ماند.

براساس قانون لايحه‌ بودجه پس از تقديم دولت بايد در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس بررسي شده و سپس صحن علني ارائه شود.

به همين دليل كاملا بديهي است كه بررسي لايحه بودجه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي طي سال جاري منتفي است.

همچنين مجلس جديد از خرداد ماه سال آينده كار خود را آغاز خواهد كرد از سوي ديگر در ابتداي سال آينده دست كم 13 روز تعطيلات نوروزي وجود دارد كه بيش از دو هفته تاخير در بررسي لايحه بودجه را موجب خواهد شد.

بر همين اساس فرصت حدود 45 روزه باقي مانده پس از تعطيلات نوروزي تا شروع مجلس جديد تنها فرصتي است كه مي‌توان براي بررسي لايحه بودجه در طول دوره‌ عمر مجلس كنوني روي آن حساب كرد.

با توجه به نوسان‌هاي پيش و پس از انتخابات در جامعه و به تبع آن در مجلس به نظر مي‌رسد بررسي لايحه‌ بودجه مي تواند به مجلس آينده موكول شود. در اين صورت بعيد نيست كه لايحه‌ بودجه در خرداد ماه سال آينده به تصويب نمايندگان مجلس برسد.

سال گذشته به دليل تاخير در ارائه لايحه بودجه به مجلس شوراي اسلامي، بررسي آن به سال جديد موكول شد و اين لايحه در نهايت ارديبهشت ماه به تصويب رسيد، اما شرايط مجلس شوراي اسلامي در سال جاري و نيز سال آينده، موكول شدن بررسي لايحه بودجه در زماني ديرتر از آنچه امسال رخ داد را محتمل كرده است. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بررسي بودجه 91, تعطيلات پياپي مجلس, ,