رهبر اخوان مصر: باید با ایران تعامل داشته باشیم/ ترکیه مدل مصر نیست

 

"محمد بدیع" با بیان اینکه مدل ترکی در مصر اجرا نمی‌شود، با رد نقش غرب در پیروزی انقلاب مصر گفت که ایران جایگاه مهمی در منطقه خاورمیانه دارد، در آینده باید با آن تعامل داشته باشیم تا بتوانیم بر دیگر قدرت‌های منطقه‌ تاثیر بگذاریم.

"محمد بدیع" رهبر جماعیت اخوان المسلمون در گفت‌وگو با فارس در قاهره به بیان دیدگاه‌های خود درباره آینده سیاسی در مصر پس از پیروزی اسلامگرایان در انتخابات پارلمانی این کشور پرداخت.

وی در دهه 50 میلادی پس از ورود به دانشگاه به جنبش اخوان المسلمون پیوست و در همان سال های ابتدایی حضورش همزمان با لو رفتن شاخه نظامی اخوان توسط نیروهای جمال عبدالناصر دستگیر شد.

محمد بدیع در سال‌های حضور در اخوان پست‌های مهمی داشت که از آن جمله عضویت در کمیته های جوانان و ریاست بر این کمیته بود و از سال 96 عضو شورای رهبری این جنبش شد، در سال 2007 نیز عضو دفتر رهبری جهانی جنبش، ناظر بخش تربیتی اخوان المسلمون شد و در حال حاضر رهبری این جنبش را دارد.

وی استاد رشته بیولوژی در دانشکده دامپزشکی در دانشگاه "بنی سویف " در جنوب قاهره هم هست. 

آنچه در پی می آید، مشروح این مصاحبه است که از نظر می گذرد:

فارس: جماعت اخوان المسلمون از جمله مهمترین احزاب مصر و تاثیرگذارترین آنها شمرده می‌شود،‌ به نظر شما الگوی مطلوب برای حکومت دمکراتیک در مصر چیست؟ خصوصیات و ویژگی‌های این حکومت چیست؟

بدیع: بهترین حکومت برای مصر حکومت مردم است و نه حاکمیت یک حزب و از این حیث خدا را سپاسگزاریم که دارای ملتی هستیم که به دمکراسی ایمان و باور دارد و این موضوع در مرحله گذشته و طی انتخابات مجلس ملت کاملا روشن و آشکار گردید و در انتخابات مجلس شورا و انتخابات ریاست جمهوری نیز بار دیگر آشکار خواهد شد،‌ اما باید همواره بر بعد تخصص در تشکیل چنین حکومتی تاکید کرد تا تمام نیروهای سیاسی در آن مشارکت داشته باشند و مهمتر از آن اینکه رضایت مردم مصر را فراهم کند.

فارس: دیدگاه اخوان المسلمون در قبال کمک‌های مالی آمریکا به مصر یا پایان یافتن این کمک‌ها چیست؟

بدیع: در حال حاضر و با توجه به شرایط حساسی که مصر آن را سپری می‌کند،‌ همه تلاش می‌‌کنند که رضایت جماعت را به دست آورند، به ویژه پس از موفقیت بزرگی که اخوانی‌ها طی انتخابات پارلمانی اخیر آن را به دست آوردند؛ درباره کمک‌ها نیز تلاش خواهیم کرد، با رونق بخشیدن به اقتصاد مصر به کمک‌های آمریکا به کشور خود پایان دهیم.

فارس: آیا جماعت اخوان المسلمون از تکرار حوادث نظیر حوادث سال‌های گذشته میان ارتش و نیروهای این جماعت نگران به نظر نمی‌رسد؟

بدیع: ما چیزهای زیادی از خطاهای خود در گذشته یاد گرفتیم و اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی بار دیگر میان اخوان المسلمون و ارتش یا هر نهاد و تشکل دیگری تکرار شود، با این حال این به معنای نگران نبودن ما نسبت به آینده نیست، اما امروز دیگر بسان گذشته نیست؛ امروز ما در پس خود نه تنها حمایت ارتش که پشتیبانی ملت مصر را نیز به دنبال داریم، با این حال برای حمایت از ثبات و استقرار کشور و جلوگیری از ایجاد شکاف و بروز اختلاف میان جماعت و ارتش همچون آنچه که در گذشته اتفاق افتاد، تلاش خواهیم کرد.

فارس: دیدگاه اخوان المسلمون نسبت به جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران در قضایای امنیتی خلیج فارس چیست؟

بدیع: ایران جایگاه بزرگ و مهمی در منطقه خاورمیانه دارد و از جمله قدرت‌هایی است که در آینده باید با آن تعامل داشته باشیم تا بتوانیم بر دیگر قدرت‌های منطقه‌ تاثیر بگذاریم؛ ایران هم اکنون از جمله قدرتمندترین کشورهای منطقه است و می‌تواند در برابر هر فشاری مقاومت کند و تسلیم نشود،‌ به همین دلیل در برابر قضایای عربی به طور عام و منطقه خلیج فارس به طور خاص موضع قاطع و قدرتمندی دارد.

فارس: آیا اخوان المسلمون قصد دارد، قرآن کریم را به عنوان منبع تدوین قانون اساسی مصر مد نظر قرار دهد؟

بدیع: قرآن و سنت از اصول زندگی هستند و قرآن قانون اساسی ما باقی خواهد ماند، اما در همان حال برادران قبطی خود را نیز مدنظر خواهیم داشت تا آنها نیز قوانین مخصوص به خود داشته و بتوانند به زندگی خود به شکل طبیعی و عادی ادامه دهند و این موضوعی است که دین ما اسلام ما را به آن موظف و مکلف کرده است.

فارس: چه طرف‌هایی به حمایت از راهپیمایی‌هایی می‌پردازد که در حمایت و پشتیبانی از شورای عالی نظامی مصر برگزار می‌شود؟

بدیع: نمی‌خواهم در این‌باره سخنی بگویم، چراکه در مصر همه نوع دیدگاه وجود دارد، از جمله اینکه کسانی همچنان حامی حسنی مبارک یا شورای عالی نظامی هستند و حتی کسانی وجود دارند که تمایلی به ادامه و تداوم انقلاب ندارند، اما بی‌تردید کسانی‌ که به حمایت از شورای عالی نظامی می‌پردازند، دلایل خاص خود را دارند و کسانی هم که این شورا را رد می‌کنند، هم دیدگاه‌های و دلایل خاص خود را دارند، اما اجازه دهید، از اینها بگذریم، چراکه بی‌تردید آینده در دست ملت مصر است که در عرصه انتخابات پرشور حاضر شد و خواسته خود را بیان کرد.

فارس: چرا جماعت اخوان المسلمون تصرف سفارت اسرائیل در مصر توسط مردم این کشور را محکوم کرد؟

بدیع: چون نمی‌خواهیم کشوری باشیم که در آن هیاهو هرج و مرج در تعامل با دیگران بر آن حاکم باشد و نمی‌خواهیم کسی بر علیه ما سخن نادرستی بر زبان آورد، از جهت دیگر ما هیچ‌گاه حق خود را اینگونه نمی‌گیریم،‌ چون سفارت اسرائیل پیش از آنکه سفارت اسرائیل به شمار آید، یک منطقه‌ای مصری است که دارای سیادت و حاکمیت و ویژگی‌های خاص خود است و نمی‌خواهیم به هر طریق ممکن یا به هر دلیل به این نقاط تعدی و تجاوزی صورت گیرد و باید وزارت خارجه ما نقش مهمتر و بزرگتری جهت حفظ حقوق ما ایفا کند، من از آمریکا خواستم که موضع جانبدارانه خود در برابر اسرائیل را تغییر دهد و به نظر می‌رسد که در آینده به خواسته ما پاسخ دهد.

فارس: گفته شده، کشورهایی که در این اواخر شاهد انقلاب‌هایی بوده‌اند، تلاش می‌کنند که از نمونه ترکی برای ساخت و بنای دولت خود استفاده کنند. نظر شما در این‌باره چیست و آیا اعتقاد دارید این نمونه برای مصر مناسب است؟

بدیع: به نظر می‌رسد، در این اواخر نمونه ترکی بهترین نمونه‌ای است که جهان شاهد آن است، اما در مصر به اجرا گذاشته نخواهد شد، چون ما دارای قرآن و سنت هستیم و می‌توانیم به واسطه آنها نمونه‌ای خاص مصر را به کشورهای جهان ارائه دهیم.

فارس: به نظر شما آیا استناد و استفاده از نمونه‌های غربی موجب سقوط حسنی مبارک شد یا ایمان مردم به خدا و اسلام دلیل سرنگونی وی بود؟


بدیع: در این تردیدی نیست که مهمترین عامل سرنگونی مبارک مخلوع لطف خدای متعال و ایمان مردم مصر و افزایش طغیان و فساد و نتایج انتخابات مجلس ملت در سال 2010 بود که جرقه انقلاب مصر را زد و من تمام سخنانی که به نوعی می‌گویند غرب پایه و اساس انقلاب مصر بود، را رد می کنم.

فارس: دیدگاه اخوانی‌ها در برابر خواست برخی از گروه‌های قبطی که خواهان جدایی و انفصال هستند؟


بدیع: به شدت چنین خواسته‌ها را رد می‌کنیم با این که به آیین مسیحیت احترام می‌گذاریم و تاکید می‌کنیم که آنها آزاد هستند به تمام شعائر و آداب و رسوم مذهبی خود بپردازند و قوانین موجود در مصر آنها را از این حیث تحت حمایت قرار می‌دهد، این در حالی است که از زمان ورود اسلام به مصر مسلمانان و مسیحیان در کنار یکدیگر به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کرده‌اند و به گوش رسیدن چنین زمزمه‌هایی در حال حاضر که خواهان جدایی طلبی است، سوال برانگیز است.

فارس: آیا انقلاب مصر را پیش‌بینی می‌کردید؟


بدیع: بالطبع اطمینان داشتیم که روزی حاکمیت ستمکاران به پایان خواهد رسید، اما سرنگونی رژیم مبارک به این زودی را پیش‌بینی نمی‌کردیم.

فارس: شیرین‌ترین و تلخ‌ترین خاطرات شما از انقلاب مصر چیست؟


بدیع: روز واقعه جمل(روزی که پلیس مصر بدستور حسنی مبارک با شتر در میدان التحریر به انقلابیون حمله ور شدند) از سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزهای انقلاب بود، به ویژه آنکه پیش از آن احساس می‌کردیم که برخی گروه‌های انقلابی تسلیم سخنرانی مبارک شده و با وی ابراز همدردی می‌کردند، و بالطبع شیرین‌ترین خاطره هم روز سرنگونی مبارک و کناره‌گیری وی از قدرت بود.

فارس: پیروزی انقلاب مصر با پیروزی انقلاب ایران همزمان شد، همزمانی این دو رویداد را چگونه تعبیر می‌کنید؟


بدیع: بالطبع این اتفاقی بزرگ است، اما این دلیل روشن و آشکاری است که تاکید می‌کند، دین اسلام آیین مردم و قانون حاکم بر ملل است.

فارس: بزرگترین آرزوها و چشم‌ داشت‌های شما برای آینده چیست؟


بدیع: بزرگترین آرزوی ما این است که ببینم ملت مصر در رفاه و آسایش زندگی کنند، همچنین سرزمین فلسطین در دست فرزندان این کشور باشد و مسجد الاقصی اولین قبله و سومین حرم شریف مسلمانان جهان آزاد شده و به ما باز گردد. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رهبر اخوان مصر, تعامل با ایران, تعامل مصر, ترکیه مدل مصر, محمد بدیع, نقش غرب, نقش غرب در پیروزی انقلاب, پیروزی انقلاب مصر, انقلاب مصر, ,