پيام كاهش 200 هزار توماني قيمت سكه در كمتر از يك ساعت
 

 

صبح امروز (چهارشنبه) وزير امور اقتصاد و دارايي پس از يك دوره سكوت مقام‌هاي ارشد دولتي به ميان خبرنگاران آمد تا با شكستن قفل سكوت و بيان يك خبر خوب، موجب شود حباب سكه طوري بتركد كه در عرض كمتر از يك ساعت، بيش از 200 هزار تومان نسبت به روز قبل از آن كاهش قيمت را تجربه كند.

به گزارش رجانيوز، شمس الدين حسيني پس از جلسه هيئت دولت امروز، يك خبر را تأييد كرد و به‌دنبال آن نيز بانك مركزي سياست‌هاي خود را اعلام كرد تا هم تكليف سود سپرده بانكي و هم سود اوراق مشاركت معلوم شود. وزير اقتصاد از موافقت رئيس‌جمهور با افزايش نرخ سود سپرده بانكي تا سقف 21 درصد خبر داد. همچنين نرخ سود عقود مشارکتی نیز ۲۰ درصد تعیین شد.

دستور كار جلسه شوراي پول‎و اعتبار/ بهمني رفتني مي‌شود يا ماندني؟

موافقت با افزايش سود سپرده بانكي در جلسه 20 دي شوراي پول و اعتبار تصويب و همين مصوبه موجب شد كه شيب قيمت سكه كه تحت تأثير عوامل مختلف از ابتداي دي‌ماه صعودي شده بود، اما اين تصميم در حالي گرفته شد كه رئيس‌جمهور در سفر دوره‌اي خود به امريكاي لاتين به‌سر مي‌برد و با توجه به اينكه وي در پايان سال گذشته تأكيد ويژه‌اي بر كاهش نرخ سود سپرده در سال 90 كرده بود، برخي گمانه‌زني‌ها در مورد احتمال امضا نكردن اين مصوبه از سوي او مطرح شد.

با اين حال، مقام‌هاي دولتي همچنان سياست سكوت را ادامه دادند تا اينكه يك هفته بعد (26 دي) علي آقا محمدي معاون رحيمي اعلام كرد كه افزايش نرخ سود سپرده صحت ندارد. اظهارات آقامحمدي كه تا همين لحظه نيز مشخص نشده است كه از چه جايگاه و با كدام مجوزي ايراد شد، مانند بنزين بر بازار مستعد اشتعال سكه و ارز عمل كرد و ناگهان در ظرف يك هفته، قيمت سكه را از كمتر از 650 هزار تومان به يك ميليون و پنجاه هزار تومان رساند تا بي‌سابقه‌ترين ركورد و افزايش يك‌باره قيمت سكه در ايران رقم بخورد.

در عين حال، امروز سرانجام دولت تصميم گرفت كه روزه سكوت خود را بشكند و افزايش نرخ سود سپرده بانكي و سود اوراق مشاركت به‌طور رسمي از سوي وزير اقتصاد (كه اين روزها در كارگروهي كه دولت تشكيل داده است، نقش محوري‌تري از رئيس كل بانك مركزي براي سامان دادن به بازار سكه و ارز يافته است) اعلام شد.

اما شايد چيزي كه امروز بتوان آن را اتفاق مهم‌تري از شكستن حباب سكه و ايجاد فضاي رواني در مورد احتمال تداوم قيمت سكه و رفتن اين بازار به سمت سوداگري دانست، واكنش مثبت بازار به اظهارات يك مقام مسئول دولتي و اعتماد عمومي ناشي از آن است كه مي‌تواند در عرض كمتر از يك ساعت، 200 هزار تومان از حباب سكه را از بين ببرد.

اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد تيم اقتصادي دولت در شرايطي كه بايد بيشترين تكيه و بهره‌برداري را از اين سرمايه اجتماعي و افزايش اعتماد متقابل با پيام‌هاي صادقانه و صريح بكند تا طراحي‌هاي پيچيده‌ي دشمن براي اخلال در نظام اقتصادي كشور كم‌اثر شود، توجه خاصي به اين ظرفيت ندارد.

اين گلايه از شخص رئيس‌جمهور نيز وجود دارد كه با وجود آشنايي وي با ظرفيت اعتماد عمومي و بهره‌برداري از آن در موقعيت‌هاي مختلف به نفع طرح‌هاي ملي مانند اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها، چرا اخيراً كمتر با مردم سخن مي‌گويد و چرا در ماجراي اخير، تدبيري براي متوقف كردن اين فضاي منفي در بازار سكه و ارز در همان روزهاي اول با استفاده از همين ظرفيت، به‌كار گرفته نشد.

رجانيوز سه روز پيش در گزارشي سه آدرس غلطي را كه بازار سكه و ارز ملتهب كرده بود، عنوان كرد و در اين زمينه به‌طور مشخص از كاهش سود سپرده بانكي و كاهش سود اوراق مشاركت در بسته سياستي سال 90 بانك مركزي انتقاد كرد و اين رويكرد را يكي از دلايل نوسان‌هاي شديد بازار سكه و ارز در سال جاري عنوان كرد. در اين گزارش، همچنين از ارسال پيام‌هاي متضاد براي افكار عمومي كه موجب خدشه در اعتماد عمومي به اظهارات مقام‌هاي ارشد دولتي شده بود، انتقاد شد.

آدرس‌هاي غلطي كه بازار سكه و ارز را ملتهب كرد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيام كاهش 200 هزار توماني, قيمت سكه, سود سپرده بانكي, افزايش نرخ سود سپرده, ,