در حالیکه ایران همواره و حتی بیشتر از تعهداتش با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با برنامه هسته ای تهران همکاری داشته است، مدیرکل آژانس بین المللی بار دیگر خواستار همکاری ایران با آژانس شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "یوکیو آمانو" مدیرکل سازمان بین المللی انرژی اتمی امروز از مقامات ایران خواست تا با تیم اعزامی بازرسان این سازمان که قرار است عازم تهران شوند، همکاری داشته باشند.
 
آمانو با این ادعا که تلاش های سابق سازمان انرژی اتمی برای بررسی اظهارات ایران مبنی بر اینکه برنامه هسته ای صلح آمیزی دارد، به دلیل فقدان همکاری های ایران مختل شده است، به خبرنگارانی که در شهر داووس سوئیس جمع شده بودند گفت: ما امیدواریم که مقامات ایران یک رویکرد سازنده را اتخاذ کنند؛ ما به وجود همکاری های قابل توجه در این زمینه امید داریم.
 
مدیرکل آژانس در شرایطی به عدم همکاری ایران در زمینه برنامه هسته ای اش اشاره کرده است که ایران همواره بیش از تعهداتی که داشته با بازرسان آژانس همکاری کرده است.
 
در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است، اما این سازمان در گزارش نوامبر سال گذشته خود بدون هیچ مدرک موثقی از وجود بعد تسلیحاتی و نظامی در برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود و همین امر مقدمه اعمال دور جدید تحریم های غرب و اتحادیه اروپا علیه ایران را مهیا کرده است.
 
ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید و اعلام کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فناوری های هسته ای با اهداف صلح آمیز را برای خود قائل است.
 
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با وجود اینکه در گزارش اخیر خود نیز هیچ دلیل و مدرک موثقی دال بر نگرانی‌های اعلام شده در خصوص احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران ارائه نکرده بود و همین امر خشم بسیاری از کشورها از جمله چین و روسیه را به همراه داشت، بار دگیر بر موضع خود تأکید کرد و با اشاره به اینکه زمان برای اظهار نظر قاطعانه درباره اینکه آیا ایران در صدد دستیابی به تسلیحات هسته ای می باشد یا خیر، زود است، مدعی شد: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد ایران مشغول انجام فعالیت هایی است که با ساخت وسایل انفجاری هسته ای در ارتباط هستند.
 
آمانو در ادامه گفت: ما از ایران می خواهیم تا این وضعیت را روشن کند و در این رابطه نیز پیشنهاد انجام ماموریتی را در تهران مطرح کردیم که مقامات ایرانی با انجام این ماموریت موافقت کردند. آماده سازی ها در این زمینه به خوبی انجام شده است اما ما می خواهیم ببینم وقتی این ماموریت آغاز می شود چه اتفاقی می افتد.
 
آمانو ادامه داد: وظیفه تهران این است که نیات خوب و درست خود را ( در رابطه با برنامه هسته ای اش) به بازرسانی که از روز یک شنبه هفته جاری تا روز سه شنبه در تهران خواهند بود، ثابت کند.
 
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای ادامه داد: به جز راه حل مسالمت آمیزی که از طریق گفت وگو و مذاکره حاصل می شود، هیچ گزینه جایگزین دیگری برای بررسی بحران برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.
 
درحالیکه "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران اعلام کرده است که تهران از مذاکره دوری نمی کند و آمادگی گفت وگو با گروه ۱+۵ متشکل از کشورهای "انگلیس"،‌ "فرانسه"، "چین"، "روسیه"،‌ "آمریکا" و "آلمان" را دارد، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: ایران باید از قطعنامه های شورای امنیت پیروی کند. مقامات ایران باید خودشان را به اثبات برسانند و ثابت کنند که برنامه هسته ای آنها واقعا اهداف صلح آمیز دارد
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : اظهارات آمانو, سفر بازرسان آژانس, همکاری ایران با آژانس, ,