رد ادعای "توتال" درباره تحریم نفت ایران توسط "شل"

قسم روباه یا دم خروس؛ کدام را باید باور کنیم

هر چند که توتال فرانسه که کشورش رایزنی های گسترده را درباره تحریم ایران برعهده داشت مدعی تاثیر ناچیز تحریم بر قیمت نفت شده است اما شواهد و هشدارهای صندوق جهانی پول و بسیاری از شرکتهای بزرگ نفتی مبین واقعیت دیگری است که حکایت قدیمی قسم روباه را قبول باید کرد یا دم خروس را به اذهان متبادر می سازد...

بولتن نیوز: سرانجام پس از ضد و نقیض های غرب در ماجرای تحریم نفتی ایران و فشار مضاعف این تصمیم بر گرده دول ضعیف اقتصادی این قاره، به نظر می رسد هنوز برخی از شرکتهای بزرگ نفتی نتوانسته اند خود را با این تصمیم نابخردانه هماهنگ کنند. هر چند که توتال فرانسه که کشورش رایزنی های گسترده را درباره تحریم ایران برعهده داشت مدعی تاثیر ناچیز تحریم بر قیمت نفت شده است اما شواهد و هشدارهای صندوق جهانی پول و بسیاری از شرکتهای بزرگ نفتی مبین واقعیت دیگری است که حکایت قدیمی قسم روباه را قبول باید کرد یا دم خروس را به اذهان متبادر می سازد. 


 

به گزارش بولتن نیوز یکی از شرکتهای بزرگ نفتی اروپایی شل هلند است. مدیر اجرایی این کمپانیدرباره این تحریمها گفت: این شرکت تحریم های اتحادیه اروپا در مورد نفت خام ایران را اجرا خواهد کرد. اما برای مطالعه جزئیات این تحریم ها که به احتمال زیاد به افزایش قیمت نفت دامن خواهدزد، به زمان بیشتری نیاز دارد.
روز جمعه؛ پیتر  وُزر در مجمع جهانی اقتصاد که همه ساله در شهر داووس سوئیس در برگزار می شود،تصریح کرد: "ما یک شرکت اروپایی هستیم و به همین دلیل در زمره مجریان این تحریم ها قرار می گیریم و واضح است که موظفیم این تحریم ها را اجرا کنیم. اما باید تمام جزئیات آن را به دقت مطالعه کنیم تا ببینیم ظرف چند ماه آینده چگونه می توان آن را پیش برد."

وی در مقابل این پرسش خبرنگاران که" چه کسانی از اقدامات اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، متضرر می شوند و یا سود می برند؟" پاسخ داد :"از دیدگاه تجارت صرف ، بازنده اصلی مصرف کنندگان خواهند بود، زیرا در نهایت؛ به جز بی ثباتی و فشار فزآینده بیشتر برای افزایش قیمت نفت، چیزی عاید ما نمی شود."

به گفته منابع صنعتی ، شل یکی از بزرگترین خریدارن نفت خام ایران است، که روزانه حدود 100,000 بشکه نفت به اروپا و حدود همین مقدار را نیز - تحت قراردادی با شرکت ژاپنی شواشل که در ماه مارس آینده به اتمام می رسد- به آسیا می فرستد.

وُزر گفت که او در نشست رهبران سیاسی و تجاری سوئیس " زمان بسیار کوتاهی" را با خالد الفلیج، رئیس شرکت ملی نفت عربستان سعودی ، "آرامکو" گذرانده است، اما در پاسخ به این سوال که " آیا از عربستان سعودی درخواست کرده تا نفت بیشتری برای جایگزینی نفت از دست رفته ایران تولید کند؟ " پاسخ روشنی نداد.
وُزر به رویتر گفت : "ما در سراسر جهان با شرکت آرامکو همکاری بزرگ و گسترده ای داریم."
هر چند که اظهارات این مدیر نفتی شل تحلیلی از آینده نزدیک اروپا است ولی تنها موج تحریمها در وادی عمل باعث شده است در کشور ژاپن قیمت بنزیل و گازوئیل با افزایش مواجه شود.خبرگزاری "کیودوی ژاپن" اعلام کرد: یک مقام مرکز اطلاع رسانی انرژی ژاپن گفت: دلیل افزایش قیمت خرده فروشی بنزین و گاز، افزایش قیمت جهانی نفت است که آن هم ناشی از تحریم نفت ایران و نگرانی قدرت‌های اقتصادی مصرف کننده نفت است.
وی همچنین گفت: تحریم‌های ایران می‌تواند تاثیرات ادامه داری بر قیمت نفت در آینده داشته باشد. این اوضاع نامشخص همچنان باعث تداوم افزایش قیمت خرده فروشی نفت می‌شود.
براساس این گزارش ژاپن ۱۰درصد نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند. دولت آمریکا هفته گذشته با اعزام هیاتی دیپلماتیک، از ژاپن خواست واردات نفت خود از ایران را قطع کند اما مقامات ژاپنی به دلیل اتکا به نفت ایران تاکنون موضع مشخصی در این زمینه نگرفته‌اند.
به نظر می رسد اظهارنظرهای شرکتهای نفتی درباره ناچیز بودن تبعات تحریم نفتی ایران با فشار دولتهای اروپایی صورت گرفته است و الا براساس وضعیت بحران زده اروپایی و موج مخالفتهای مردمی با سیاستهای اتحادیه اروپایی و عدم جایگزینی همانند نفت ایران، تاثیر شگرفی بر قیمت این طلای سیاه خواهد بود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : رد ادعای توتال, تحریم نفت ایران, رد شل, تحریم ایران, تحریم نفتی, ,