مجموعه استدلال‌های راهبردی در دفاع از ایده تحریم پیش دستانه صادرات نفت ایران به اروپا

 

ایران هسته ای: منابع مطلع در تهران می گویند بحث ها درباره تحریم پیش دستانه فروش نفت به اروپا از سوی ایران بویژه در مجلس بسیار جدی شده است.

هفته گذشته چند نماینده مجلس اعلام کردند که مجلس این هفته طرح قطع صادرات نفت به اروپا را بررسی خواهد کرد.

نمایندگان مجلس می گویند روز یکشنبه 9 بهمن 1390 (229 ژانویه 2011) طرحی را بررسی خواهند کرد که دولت را ملزم به قطع صادرات نفت به اروپا می کند.

این اقدام پس از آن انجام می شود که اتحادیه اروپا در روز دوشنبه 3 بهمن (23 ژانویه) اعلام کرد تا ژوئیه 2012 (تیر 1391) واردات نفت و محصولات پتروشیمی از ایران را به طور کامل متوقف خواهد کرد.

یک منبع مطلع که در جریان جزئیات این بحث قرار دارد در گفت وگو با «ایران هسته ای» مجموعه استدلال هایی را که باعث جدی شدن این امر شده مطرح کرد.

این منبع گفت: «نخستین استدلال اکنون این است که ایران اطمینان دارد اروپا هنوز موفق به یافتن منابع جایگزین برای نفت ایران نشده و به همین دلیل هم یک دوره مهلت 6 ماهه برای اجرای تحریم ها در نظر گرفته است. بنابراین اگر صادرات نفت ایران از هم اکنون به اروپا قطع شود یا حتی کاهش پیدا کند، فعلا هیچ جایگزینی وجود نخواهد داشت و حتما اروپا در بحرانی بی سابقه فرو می رود».

وی اضافه کرد: «ارزیابی ما این است که یورو در 10 روز فرو خواهد پاشید چرا که عربستان هم آماده جایگزینی نیست و در بهترین حالت ماه ها برای افزودن چند هزار بشکه به نفت صادراتی خود زمان نیاز دارد».

این منبع در توضیح استدلال دوم گفت: «افزایش بی امان قیمت نفت تا همین جا درآمد پیش بینی نشده قابل توجهی را نصیب ایران کرده است، بنابراین ایران اکنون توان یک ریسک بزرگ درباره کاهش صادرات نفت را دارد».

این منبع تاکید کرد: «در واقع بحران حاد اقتصادی کشورهای غربی این فرصت را به ایران داده که بتواند با اقدامات محدود شوک های نامحدود به اقتصاد اروپا وارد کند. ایران نگرانی در آمدی ندارد چرا که تا همین جا از بحث تحریم نفتی سود برده به جای آنکه زیان کرده باشد».

این کارشناس با یادآوری اینکه برخی کشورهای مهم اروپایی از جمله فراسه و انگلیس در آستانه انتخابات قرار دارند گفت: «بحران در پمپ بنزین های پاریس و لندن هزینه درگیر شدن با ایران را به کامرون و سارکوزی تفهیم خواهد کرد».

این منبع آگاه اضافه کرد: «نکته بعدی این است که هم اکنون بسیاری از شرکت های اروپایی از ایران طلبکارند و نمایدگان مجلس عقیده دارند باید با قطع پیش دستانه صادرات نفت از پس دادن طلب آنها خودداری شود».

این منبع آگاه استدلال بعدی را اینگونه توضیح داد که : «غربی ها می خواهند آغاز تحریم نفتی را به اول ژوئیه یعنی آغاز تابستان موکول کنند ولی نمایندگاه مجلس می گویند اگر قرار است نفت ایران به اروپا نرود بهتر است این اتفاق از همین الان که اروپا در اوج سرما قرار دارد رخ بدهد».

وی در ادامه با اشاره به اینکه « غرب در یک اشتباه بزرگ خود را با غرور ملی ایران درگیر کرده» اظهار داشت: «مطالبه مردمی از مجلس درباره برخورد با اروپا بسیار سنگین است. مجلس تحت فشار شدیدی قرار دارد که هر چه زودتر اقدام کند».

ایران روزانه 450 هزار بشکه نفت به اروپا صادر می کند که فقط 18 درصد ظرفیت صادراتی آن را تشکیل می دهد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مجموعه استدلال‌های راهبردی, دفاع از ایده تحریم, تحریم پیش دستانه, تحریم صادرات نفت ایران, ,