حضور به موقع مسئولان و اجرای سیاست های مناسب باعث رفع اختلال از بازار ارز می شود

از روز پنج شنبه شاهد اصلاح روند بازار ارز و سكه بوديم،در كميته ثبت سفارش و گشايش اعتبارات فرآيند عرضه ارز ساماندهي مي شود. نقل و انتقال ارز در كشور به طور فيزيكي نبايد وجود داشته باشد، ال سي هايي را مشخص كرديم كه گمرك ارزش كالاها را براساس آن در اختيار متقاضيان قرار مي دهد. وجود برخي دلالان در بازار عامل بازارسازي بود، هم اكنون ساختار عرضه ارز با ارز فراوان را کنار گذاشته ايم...

 بولتن نیوز- محسن دارآبادی: سید شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصاد ودارایی کشورمان، در برنامه گفت وگوی ویژه شنبه در سیما، با اشاره به عوامل پشت صحنه بازار طلا و ارز تاکید کرد: اختلال در بازار ارز و طلا باید با حضور به موقع مسوولان و پشتیبانی رسانه ها برچیده شود..

وی همچنین به اقدامات روزهای اخیر بانک مرکزی و دولت در تنظیم بازار ارز و شناسایی عوامل و متغیرها اشاره کرد و گفت: يكي از دلايلي كه باعث ايجاد شكاف در نرخ ارز بود، وجود برخي دلالان در بازار بود كه با ايجاد بازارسازي ، ارز را خريد و فروش مي كردند اما هم اكنون ساختار عرضه ارز با ارز فراوان را کنار گذاشته ايم و عرضه كاملا کنترل شده و با ثبت سفارش صورت مي گيرد كه اين به معني قطع دست دلالان است.
این سخن وزیر اقتصاد، نشان می دهد که وی و همکاران او در دولت، به قواعد علم اقتصاد و آثار روانی و ابعاد بازار ارز و سفته بازی و دلالی خوب آگاهند و کاملا اطلاع دارند که اگر دائما بخواهند نرخی پایین تر از بازار اعلام کنند و ارز و سکه به بازار تزریق کنند نه تنها سفته بازی و دلالی گسترش می یابد بلکه عملا باعث خواهد شد که در شرایط دو نرخی به سر ببریم.
اما اگر نرخ ارز یکسان سازی و مدیریت شده باشد و بر اساس ثبت سفارش کالا و نیاز واقعی شاهد عرضه ارز باشیم و همچنین به جای عرضه نقدی دلار و سایر ارزها، از حساب های الکترونیکی و حواله های بانکی مانند نقل و انتقال ریال بهره ببریم، باعث قطع دست دلالان می شود.
وزیر اقتصاد و همکاران او در دولت، اکنون روش علمی وتوصیه اقتصاد دانان را به کار گرفته اند تا مانع رشد تقاضا برای سفته بازی و دلالی شوند. اما واقعیت این است که این سیاست ها به سیاست های مکمل دیگری نیز نیاز دارد و تنها با نرخ ارز مدیریت شده و چند سیاست فعلی نمی توان انتظار داشت که در بلندمدت همچنان به همین روش بازار کنترل شود و بلافاصله باید سیاست های دیگری در جهت هدایت نقدینگی، تامین کالاهای اساسی و نیاز ارزی تولید وصنعت، کنترل واردات و تعرفه واردات، حمایت از تولید کننده و پذیرش منطق افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم و... به کار گرفته شود تا دست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تنها عامل کنترل بازار نباشد
همان گونه که اقتصاد دانان تاکید دارند بازار ارز و سایر کالاها به عوامل متعددی مرتبط است و هر گونه خبر و واکنش و احساس تغییری، بر بازار بلافاصله اثر می گذارد ولذا از قبل باید پیش بینی شود که چه عوامل و متغیرهایی در آینده بازار طلا وارز را متاثر خواهد ساخت.
براین اساس، تنظیم رشد نرخ سود سپرده ها برای کنترل نقدینگی، امکان استفاده از اوراق مشارکت برای طرح های تولیدی وصنعتی، هدایت منابع بانکی به سمت بورس وصنعت، هدایت منابع به سمت ساخت وساز مسکن ارزان قیمت، کنترل ونظارت بر بازار کالاهای اساسی و هدایت نقدینگی به سمت مایحتاج اساسی مردم و پرهیز از مصرف گرایی و مصرف ارز نفتی در بخش کالاهای مصرفی و وارداتی بی کیفیت و... باید مورد توجه دولت باشد و مردان اقتصادی دولت باید در اتخاذ سیاست های اقتصادی کشور بدون اعمال نفوذ گروه های سیاسی و سلایق دیگر، امکان متعادل ساختن بازار را داشته باشند.
وزیر اقتصاد با رد شایعه تامین کسری بودجه از طریق رشد نرخ ارز و سکه گفت: اينكه دولت مي خواهد با افزايش قيمت ارز كسري بودجه را جبران كند را تكذيب مي كنم. پولي كه بانك مركزي به خزانه ريخته براساس دلار هزار و شصت و دو تومان بوده است و افزایش درآمد از این طریق نداشته ایم. همچنین بودجه كشور با افزايش نرخ سكه كار به جايي نمي برد به طوري كه يك نوع ظلم به خود مردم و خادمين ملت است و اين را وظيفه خود نمي دانم.
 براین اساس شایعه بزرگ، کسری بودجه و تامین ریال برای دولت و... تکذیب شد و مشخص شد که دلالان ارز مهمترین سوداگران چنین بازاری هستند و چنین بازاری به نفع دولت نیست و از آن استقبال نمی کند.
حسینی با اشاره به روش نقل وانتقال ارز از طریق حساب های بانکی و غیر فیزیکی تاکید کرد:از اين پس وقتي ارز را در اختيار متقاضيان قرار مي دهيم ديگر نقل و انتقال فيزيكي نيست و تنها از طريق شبكه بانكي قابل ردگيري است.
وی با اشاره به اثر سیاست های دولت بر رشد صادرات و بورس و صنعت گفت: امسال صادرات غير نفتي 33 درصد رشد و شاخص بورس ما 105 درصد رشد داشته است
این شاخص نشان می دهد که برعکس آن چه گفته می شود دولت در رشد صادرات و صنعت و بورس نه تنها عقب نیافتاده بلکه رشد خوبی داشته است
سيد شمس الدين حسيني امشب به سوالات زير پاسخ داد:
- آيا سياست هاي جديدي از طرف تيم اقتصادي دولت در راه است؟
- بعد از تصويب نرخ 21 درصدي سود سپرده بانک ها و تک نرخي شدن ارز، سياست هاي بعدي چه خواهند بود؟
- نقش دلالان و سودجويان در ملتهب کردن بازار چه بود؟ چه کساني بدنبال فضا سازي رواني و القاي التهاب هستند ؟
سيد شمس الدين حسيني وزير اقتصاد و امور دارايي گفت:ثبات در بازار سکه نياز به تدابير قاطع دارد. از روز پنج شنبه شاهد اصلاح روند بازار ارز و سكه بوديم چون سياست ها و اقدامات موثر واقع شد.براساس نظام قانوني كشور نظام ارزي نظام شناور مديريت شده است. وقتي نرخ ارز افزايش پيدا مي كند بانك مركزي بايد مانع از افزايش قيمت شود.
وی افزود: از نيمه سال نود شكاف ارزي بيشتر شد.سياست بانك مركزي ضمن نيازهاي اصلي كشور براساس نرخ مرجع بازار فرعي را تشكيل داد كه بازار آزادتري بود.طي دو هفته اخير بانك مركزي متوجه شد كه عوامل تشديد كننده در بازار ارز وجود دارد كه دولت بايد به كمك آن مي آمد.
يكي از سياست هايي كه در كميته بررسي شد این است که الگوي تجارت ارزي با هم انطباق ارزي ندارد. بنابراين كميته اي با محوريت بانك مركزي،وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك به چرخه ارزي متصل شد.
براي اولين بار واردات بيشتر از عرضه بود بنابراين با توجه به تقاضاي واقعي، نرخ ارز كنترل شده و فراتر از فرآيندهاي اقتصادي بررسي شد.
وی ادامه داد:در كميته ثبت سفارش و گشايش اعتبارات فرآيند عرضه ارز ساماندهي مي شود. نقل و انتقال ارز در كشور به طور فيزيكي نبايد وجود داشته باشد بلكه بايد از طريق حساب هاي الكترونيكي انجام شود. مجموعه اقدامات و سياست هاي دولت منجر به اين شد كه تقاضاي واقعي ارز پوشش داده شود و تقاضاهاي احتياطي كنترل شود.
حسینی تصریح کرد: ال سي هايي را مشخص كرديم كه گمرك ارزش كالاها را براساس آن در اختيار متقاضيان قرار مي دهد. يكي از دلايلي كه باعث ايجاد شكاف در نرخ ارز بود ، وجود برخي دلالان در بازار بود كه با ايجاد بازارسازي ، ارز را با قيمت پايين خريد و فروش مي كردند.
گام اول در خريد ارز اين بود كه دلال يا سوداگر بيشترين معاملات را انجام مي داد و يكسري افراد غير حرفه اي را جذب بازار كرد. متاسفانه سنگيني كار دلالان با توجه به پيشرفت رسانه فضاسازي از بيرون بود و در داخل كشور هم دامن مي زد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده گفت: دولت آمد در شبكه رسمي كشور با راه اندازي سامانه اي و اتصال بانك مركزي و سازمان صنعت، معدن و تجارت و گمرك توانست ارز را با نرخ مرجع در اختيار متقاضيان قرار دهد.
در شبكه رسمي كشور با اين سامانه، سيستم صرافي ها از طريق بانك تمام ارز را تامين مي كنند و نبايد مرعوب يك نرخ كاذب باشند.
وزير اقتصاد گفت: امسال صادرات غير نفتي 33 درصد رشد و شاخص بورس ما 105 درصد رشد داشته است.
هم اكنون ساختار عرضه ارز با ارز فراوان را کنار گذاشته ايم و عرضه كاملا کنترل شده و با ثبت سفارش صورت مي گيرد كه اين به معني قطع دست دلالان است.از اين پس وقتي ارز را در اختيار متقاضيان قرار مي دهيم ديگر نقل و انتقال فيزيكي نيست و تنها از طريق شبكه بانكي قابل ردگيري است.
براساس ثبت سفارش و نوع كالا ارز لازم در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد اما اين ارز مبتني بر عمليات واقعي است يعني گمرك بر آن نظارت و مديريت كامل دارد.و تقاضاي احتياطي در خصوص ارز مسافرتي،آژانس هاي مسافرتي،بخش حمل و نقل، بانك مركزي،نيروي انتظامي و گمرك در حال انجام است.
كارت هاي ارزي را براي مديريت ارز پيش بيني كرده ايم تا كالاها گران نشود.متوسط ارز فروخته شده براي تمام واردات هزار و هفتاد و چهار تومان بوده و تمام ادعاها بيهوده و واهي بوده است
حضور به موقع مسئولان و پشتيباني رسانه ها سبب شد اختلال از بازار ارز برچيده شود.
روش هاي جديد خريد و فروش ارز : سپرده گذاري ارز در بانك و دريافت سود سپرده.
وزیر اقتصاد با اشاره به روش سپرده گذاری ارزی در بانک ها گفت: پیش بینی شده که برای سپرده گذاریاز قبل ريال به بانك داده می شود و در موعد سررسيد با ارائه مدارك ارز دريافت می گردد.
اولين مسئله براي كنترل بازار ارز حضور مردم براي معرفي افراد سودجو و از سويي ديگر نظارت مستقيم سازمان حمايت از مصرف كنندگان است. همچنین تشكيل يك تيم مستقل از طرف رييس جمهور براي پيگيري ارزهايي كه فروخته شده اما كالايي وارد كشور نشده است مورد توجه بوده است.
وی تاکید کرد: ما دنبال در تنگنا گذاشتن مردم نيستيم بلكه نياز واقعي آن ها را تامين مي كنيم.متغيرها و سياست ها بستگي به شرايط،كارايي دارند.
وی با اشاره به عوامل موثر بر قیمت سکه نیز گفت: سكه تحت تاثير قيمت جهاني و در اثر التهابات ارزي است.
وی افزود: شرايط پيش فروش سكه براساس واقعيت هاي بانكي است. در بحث سكه نگران آن هستيم كه مردم از بازارهاي قلابي سكه خريداري كنند.همچنینما در بازار سکه و ارز دنبال سود نيستيم بلكه دولت نماينده ملت است.
وزير اقتصاد گفت: اينكه دولت مي خواهد با افزايش قيمت ارز كسري بودجه را جبران كند را تكذيب مي كنم. ما معادل بودجه سال گذشته درآمد كسب كرده ايم.پولي كه بانك مركزي به خزانه ريخته براساس دلار هزار و شصت و دو تومان بوده است. همچنین بودجه كشور با افزايش نرخ سكه كار به جايي نمي برد به طوري كه يك نوع ظلم به خود مردم و خادمين ملت است و اين را وظيفه خود نمي دانم.
وی تاکید کرد:كنترل بازار نياز به عزم ملي دارد و در مجموع مردم ما به خوبي مي توانند با اتحاد خود به كسي اجازه آشفتگي بازار را ندهند. در بحث سكه مردم بايد از مبادي رسمي خريداري كنند و مراقب مسئله دلالان باشند.
 
عذرخواهي وزير براي نرفتن به جلسه امروز مجلس
حسینی با عذرخواهي به خاطر نرفتن به جلسه امروز مجلس هشدار داد: بعضي ها از نرفتن بنده به مجلس به عنوان دستاويز يا حربه استفاده نكنند به خاطر اينكه جلسه امروز با يك جلسه ديگر تداخل داشت.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پشت صحنه, بازار طلا و ارز, زبان وزیر اقتصاد, ,