گ مثل گاف، مثل گ.فراهانی/ هنوز منتظر موضع‌گیری سینماگران هستیم

 

امیر ابیلی: وقتی به همه چیز نگاه سیاسی شد، وقتی هر اتفاق کوچک و بزرگی حتی در عرصه‌ی فرهنگ، حتی در دین، دست‌مایه‌ای برای «سیاسی‌بازی» و رسیدن به اغراض «باندی» و «جناحی» قرار گرفت. آن‎وقت در مقابل «تن‌فروشی» هم یا سکوت می‌کنیم، یا حمایت، اگر آن «تن‌فروش» جزو خودی‌ها باشد.

اگر معیار تشخیص «حق» و «باطل» را «خودی» بودن افراد تعیین کند، نه رفتار و کردار و سکنات‎شان و همه‌چیز در این عالم ابزاری باشد برای رسیدن به امیال سیاسی، آن‌وقت کارگردان از رده خارجی که هموراه سرش در آخور بیت‌المال بوده و با پررویی تمام پز «اپوزوسیون» بودن می‎داده، به بهانه بستن «خانه سینما» خطاب به وزیر ارشاد می‌نویسد: «باور و اميد داريم که جنابعالی به پاره‌ای شايعات و ترهاتی که اين روزها سينماگران بر سر کوی و برزن می‌کوبند توجه ننمائيد... حرف‌های نخ‌نما شده‌ای مثل اينکه دشمن اصلی سينمای امريکاست که ارزش‌های ما را نشانه رفته و سيطره جهانی آن دمار از روزگار سينمای ملی در آورده يا اينکه ماهواره‌ها اساس و بنيان خانواده‌ها را هدف گرفته و از صبح تا شام بدن نيمه‌برهنه زنان را درون خانواده‌های مسلمان به نمايش می‌گذارد.»

و در عوض در مقابل برهنه شدن بازیگر اصلی‌اش در «همیشه پای یک زن در میان است» خفه‌خون می‌گیرد و از نظر دادن فرار می‌کند. چرا؟ چون «گ.ف» خودی‌ست؟ چطور در ماجرای بستن «خانه سینما» دغدغه‌ی «اساس و بنیان خانواده» تمام ذهن دوستان‌مان را مشغول کرده بود و حالا در مقابل آبروریزی همکارشان لال شده‌اند؟ یعنی بدن نیمه‌عریان بازیگران غربی، کیان خانواده را به خطر می‌اندازد و بدن برهنه «گ.ف» خطری برای اسلام و مسلمین ندارد؟ یعنی باید باور کنیم اظهار دغدغه‌های فرمایشی و فرمالیته بعضی دوستان ظاهرالصلاح را و نگذاریم روی حساب تسریع روند دریافت بودجه‌ی کار بعدی‌شان؟

*****

اگر معیار تشخیص «حق» و «باطل» را «خودی» بودن افراد تعیین کند نه رفتار و کردار و سکنات‎شان و همه‌چیز در این عالم ابزاری باشد برای رسیدن به امیال سیاسی، آن‎وقت کارگردان مذهبی‌ساز طرفدار نظام را باید به هر بهانه‌ی کوچک و بزرگی له کنی، حتی اگر آن بهانه مصاحبه‌ی دست‎کاری شده‌ای باشد که کارگردان بابتش صدبار عذرخواهی هم کرده است. کارگردان باید له شود، چون ضدنظام نیست و قصه‌های قرانی را و لو با قوت و ضعف می‌سازد، باید له شود، چون دغدغه‌ی دین مردم را دارد و در مقابل انحراف سکوت نمی‌کند.

«چندی پیش، تازه‌به دوران سینمارسیده‌ای، دهان باز کرد و آنچه در خور خودش بود، به بازیگران سینما نسبت داد. با خود گفتم جواب ابلهان خاموشی‌ست و در فضای عفونت‌زده‌ی حاضر همان بهتر که چشم بر عجایب اتفاقیه‌ی هر روز و گوش بر کوس گفته‌های توهم‌زا و هوهوی کرکسان و ناکسان ببندی. پنج بازیگر جوان که "همه" دخترم بودند، تاب نیاوردند و جوابی محترمانه در شأن خودشان و نه در حد پاسخ به گوینده، دادند. امروز در خبرها می‌خوانم که گوینده‌ی دهان‌لجن‌زده، مصداق پاسخ را "بلند کردن چوب و فرار گربه‌دزده "تعبیر کرده‌است. چوب را باید بر فرق فضای فرهنگی و هنری کوبید که زمانه را به نفع بردن و خوردن و بزرگ‌نما شدن آدم‌کوتوله‌ها گردش داده‌ است که با دهان گشاد و نظر تنگ، دنیا را از زاویه‌ی عقل نارس و امیال سرکوب‌شده‌شان می‌بینند... به حکم اعتقادات مورد ادعای خود گوینده، او باید به شلاق مجازات تهمت، سیاه و کبود شود اما می‌دانم برخورد مدنی و شکایت به محکمه بردن دراین وانفسا در پیچش و خمش حامیان ایشان ره به ترکستان می‌برد»

«آقای سلحشور گویا در این فاحشه‌خانه بد نمی گذرد که شما 30 سال است آن را رها نمی‌کنید؟!»

«چرا یک نفر می‌تواند به راحتی به ساحت بسیاری از انسان‌ها توهین کند و کل نظام و سیستم یک کشور را متهم به اشاعه فحشا کند و هیچ کس جوابگو نباشد؟»

«فعالیت‌های هنری شما در سینمای تاریخی- دینی شما را دچار نوعی توهم معنوی کرده و احساس کرده‌اید که چشم بصیرت پیدا کرده‌اید و باطن همه را می‌بینید و فاسق فاجر و عابد وفاحشه در ترازوی سلیقه شما معلوم می‌شوند. لابد توقع دارید که باید باور کنیم که از عالم بالا به شما الهام می‌شود که همه خلق‌الله مفسدند و شما مصلح کل!!»

«جناب آقای سلحشور، از اینكه می‌بینیم آن همه پرداختن به زوایای نورانی زندگی پیامبران و سرمشق قرار دادن منش ایشان تاثیری در كلام‌تان نداشته، و در نهایت، شهرت‌تان را از نفرت‌پراكنی و بی‌ادبی در برابر هم‌نوعان‎تان به دست آورده‌اید، بسیار متاسفیم»

«ای كاش لطف كنید سینمایی را كه خجالت می‌كشیم بگوییم شما را یاد كجا می‌اندازد، به حال خود رها كنید، شاید كه رستگار شوید و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگران‌تان بازگردد»

«به نظر من اصلاٌ از روی تیپ و ظاهر آدما نمیشه درباره‌شون قضاوت کرد شاید خانم آنجلینا جولی که آقای سلحشور درباره‌شون این‌طوری گفتن از ما به سبب کارهای خیر بسیاری که ما نمونه‌اش رو تو اخبار می‌بینیم جاشون تو بهشت بهتر باشه و نزد خدا ارج و قرب بیشتری نسبت به ما و امثال ما داشته باشه - شاید یه روزی ما نسبت به جایی که ایشون نزد خدا دارن غبطه بخوریم»

«اسم یه مقدار بی‌حجابی و راحت لباس پوشیدن رو نمی‌شه نیمه‌عریان بودن گذاشت و ضمنا ایشون هم نباید به این راحتی به هنر‌پیشه‌های خارج از کشور توهین کنند چون به هر حال بی‌حجابی جزيی از فرهنگ اون‌هاست. لطفاً به انسان‌ها احترام بگذاریم»

«سینمایی که در آن آقای سلحشور باشد ...سینما نیست»

«سینمای ایران به‌دلیل نداشتن سیاست‌گذاری‌های مناسب دچار شرایطی شده است که فردی به خودش اجازه می‌دهد، به حرمت سینمای ایران توهین کند»

«اظهارات اخیر فرج‌الله سلحشور و بی‌احترامی وی، بازیگران زن سینمای ایران، در جلسه آینده‌ي انجمن بازیگران خانه سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت»

«کساني که خارج از حوزه سينما هستند و هنوز نگاه شکاکانه به سينما دارند و واژه سينما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقي مي‌کنند و با هر حرکتي در جهت پروراندن و توجه به سينما، مخالف بوده و هستند.»

«باید گفت قبل از حرف زدن خوب است کمی فکر کنیم تا بعدا پشیمان نشویم، مخصوصا کسانی که خود را پای‌بند دین می‌دانند.»

«فقط محض اینکه آقای سلحشور قرآن را بهتر از ما می‌فهمند و خودشان علامه هستند، جهت یادآوری خدمت‌شان عرض می‌کنم که در اسرع وقت توبه بفرمایند. حالا ممکن است در شرایط فعلی کسی پیدا  نشود که بخواهد حکم الهی را  درباره ایشان اجرا کند -و قطعا  پیدا نمی‌شود- ولی به هرحال بعید است آقای سلحشور با این همه کیا و بیا این آیه شریفه و ده ها مورد مشابه را مطالعه نفرموده باشند. طبیعتاً ایشان باید خود را برای حد خوردن آماده بفرمایند»

«تا کی می‌خواهیم با تخریب دیگران خود را تافته جدا بافته بدانیم و با متوسل‌شدن به این جملات یک‌شبه صعود کنیم و به تبعات آن توجه نداشته باشیم؟ غافل از آنکه این جملات خلاف قانون و مغایر با شوونات اسلامی است. چگونه مسوولان کشور با اینگونه سخنان جمعی که توبه‌پذیر هم نبوده برخوردهای قانونی نکرده و تذکرات لازم را نمی‌دهند؟»

«برنامه تلویزیونی سینمایی ما در مقایسه با برنامه ورزشی 90 شفافیت ندارد. در این هفته، هر برنامه ورزشی و غیرورزشی اتفاقی که در بازی پرسپولیس رخ داده بود را ارزیابی می کرد، اما هیچ‌جا در مورد سخنانی که دو هفته قبل در مورد بازیگران مطرح شد، تحلیل نشد. ما سعی کردیم نجیبانه از این سخنان بگذریم، اما حرف های آن کارگردان که اعتبارش را از آثار قرآنی می‌گیرد، به صدها و هزارن نفر برمی‌گردد و به خانواده سینما توهین می‌کند.»

«آدم به ناموس خود چنین القابی نسبت نمی‌دهد و تو خود می‌دانی خانواده سینمای ایران، ناموس تواند و با آنها کارهای هنریت را می‌سازی که ایدئولوژیت را فراسوی مرزها فریاد زنی! روز، روز فحش و تهمت و چماق نیست که روز روز فهمیدن جاذبه دین است، اما تو کمک که نمی‌کنی هیچ، مسلمانی را نشانه رفته‌ای و همه را به دفع مسلمانی وا می‌داری! روا نیست، حق نیست، خدایی نیست، که با عرض تأسف بوی نفس از آن می‌شنوم. مرد عزیز؛ کیل و پیمانه‌ات فقط موفقیت یک سریال بود؟! ...یادت باشد تمام خوارج و دشمنان علی(ع) هم نماز شب می‌خواندند، هم آداب آرایش و خضاب شرعی محاسن می‌دانستند هم در نفس خود برای دفاع از دین، قرآن بر نیزه کردند»

*****

یکی- دو هفته‌ای هست که از آبروریزی بزرگ برای جریان شبه‌روشنفکر غرب‌زده‌ی سینمای ایران می‌گذرد و همه اهالی خانواده سینما روزه‌ی سکوت گرفته‌اند. اما ما همچنان منتظر موضع‌گیری صریح اهالی سینما هستیم. منتظریم ببینیم کسانی که در مقابل «توهین یک کارگردان به بانوان بازیگر» چنان با سرعت شروع به نامه‌نگاری و بیانیه دادن کردند، حالا از برهنه شدن یکی از همین «بانوان بازیگر» برائت می‌جویند و بین خودشان با «گ.ف» مرزی قائل می‌شوند.

همچنین منتظر موضع‌گیری برنامه «هفت» هم هستیم که در ماجرای «سلحشور»، دو تن از بازیگران زن را به صورت تلفنی و حضوری فرصت داد تا علیه سلحشور بیانیه صادر کنند و حالا در گیرودار جشنواره و حاشیه‌هایش انگار فرصت مناسبی برای نپرداختن به این افتضاح پیدا کرده.

مطلب مرتبط:

از اقدام غيراخلاقي فراهاني تعجب نكردم، تعجبم از سكوت مؤمنين است


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : موضع ‌گیری سینماگران, امیر ابیلی, تن‌فروشی, معیار تشخیص حق و باطل, گلشیفته فرهانی, سلحشور, ,