سه ضلعی انتخابات تهران/ اعضای فهرست ائتلاف نانوشته جریان تجدیدنظر طلب چه کسانی هستند؟

از روز گذشته با اعلام لیست انتخاباتی جبهه متحد و داغ‌تر شدن بحث در مورد كانديداها، عملا رقابت های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی وارد فاز جدیدی شد. با شکل گیری استخوان بندی فهرست های انتخاباتی گروه های سیاسی مشخص شد که انتخابات مجلس نهم در تهران عملا دارای سه ضلع سیاسی خواهد بود.

به گزارش رجانيوز، انتخابات در تهران با حضور فهرست‌هاي جبهه پایداری انقلاب اسلامی، جبهه متحد و فهرست منتقدان و مخالفان اصولگرایی روزهای گرمی را در زمستان سرد 1390 در پیش رو خواهد داشت. از سوی دیگر برخی فهرست های فرعی نیز مانند جبهه ایستادگی و فهرست مربوط به شهاب الدین صدر نیز در انتخابات حضور خواهند داشت.

شب گذشته گروه 7+8 فهرست تقریبی‌اش را منتشر کرد. نگاهی گذرا به این فهرست نشان می دهد که برخی چهر های مردود مانند علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان و عباسپور در این فهرست حضور ندارند و در عين حال، تا حدودي نوعی سهمیه بندی با نگاه راضی نگه داشتن شهردار تهران لحاظ شده است.

در این میان فشار سنگین افکار عمومی و استقامت جبهه پایداری در مخالفت با خواص مردود و ساکتین فتنه بنا به گفته برخي از اعضای اصلی گروه 7+8 سبب حذف علی مطهری، کاتوزیان و علي عباسپور شد.

از سوی دیگر، اعلام موجودیت فهرست مخالفان اصولگرایی که به نام "منتقدان دولت" دهم وارد کارزار انتخابات خواهند داشت و احتمالا حمایت جریان رسانه ای تجدیدنظرطلب را به همراه خواهد داشت، این فهرست احتمالا با حضور علی عباسپور و حمیدرضا کاتوزیان حمایت معنوی برخي چهره‌هاي اصول‌گراي داراي مواضع نامناسب و ديرهنگام در فتنه را نیز پشت سر خود حس خواهد کرد.

از سوی دیگر نظرسنجی های علمی صورت گرفته در شهر تهران نشان می دهد که یک ائتلاف نانوشته در میان رأی دهندگان طبقه متوسط متمايل به اصلاح طلبان برای رأی دادن به علی مطهری، محمدرضا باهنر، احمد توکلی و علی رضا محجوب به وجود آمده است.

در این نظرسنجی ها کسانی که عنوان کرده بودند به هیچ لیستی رأی نمی دهند و عمدتا در مناطق شمالی و شمال غرب تهران زندگی می کردند، این چهار گزینه را برای رأی دادن بر می گزیدند و عنوان می کردند که به باقی کاندیداهای اصولگرا مانند دکتر غلامعلی حدادعادل، حجت الاسلام دکتر مرتضی آقاتهرانی و دیگر کاندیداهایی که تابلوی اصولگرایی دارند، رأی نخواهند داد. به نظر می رسد مرزبندی نكردن اصولی این افراد با جریان فتنه و بعضا همراهی ها با این جریان موجب ایجاد چنین ذهنیتی در ذهن رأی دهندگان وابسته به جریان تجدیدنظرطلب شده است.

این ائتلاف نانوشته و نوشته در حالی است که برخی تحلیل‌گران اصول‌گرا در روزهای گذشته با استناد به حضور فهرست قوی جریان فتنه خواستار یکی شدن فهرست های انتخاباتی شده بودند. محمدرضا باهنر و احمدتوکلی از اعضای اصلی فهرست گروه 7+8 هستند.

ضلع سوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی است که اگرچه کمتر از یک سال از اعلام موجودیت آن می گذرد اما به‌دليل گفتمان صريح و مبنايي خود و همچنين حضور چهره‌هاي با كارنامه روشن  به‌ويژه آيت‌الله مصباح يزدي در رأس اين جريان، منشأ توجهات زيادي در ماه های گذشته بوده است.

این جبهه که تبلیغ و رهرویی دائمی برای گفتمان انقلاب اسلامی را وظیفه خود عنوان کرده است، با امتناع از حضور در گروه 7+8 (كه با اين عدم حضور تبديل به 6+7 شد) خود را برای حضور مستقل در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی آماده می کند. جبهه پایداری انقلاب اسلامی، راهبردهای استقامت بر اصول، انتخاب اصلح و رقابت اخلاقی را در عین افزایش مشترکات با دیگر جریان های اصول‌گرا در انتخابات مجلس نهم دنبال می کند.

به هر حال، حضور سلیقه های متفاوت در میانه میدان، ویترین انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی در تهران را کاملا رقابتی کرده است و دوگانه های موجود در فضای انتخابات مانند دوگانه تخصص- سهمیه بندی و انتخاب اصلح-قبیله گرایی سیاسی و عوامل و متغیرهاي ديگر می تواند تعیین‌کننده نتایج انتخابات در روز 12 اسفند باشد.

در این میان، بزرگ‌ترین بازنده انتخابات که با عدم حضورش، رسما بیرون ماندنش از دایره انقلاب اسلامی را رقم زد، جریان فتنه و  تجدیدنظرطلب خواهد بود و روز 12 اسفند هم بار دیگر مشخص خواهد شد که در دایره انتخاب مردم، جای هیچ کس خالی نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ائتلاف نانوشته, جریان تجدیدنظر طلب, سه ضلعی انتخابات تهران, لیست انتخاباتی جبهه متحد, ,