بازي كانديداهاي انتخابات امريكا با برگ ايران به‌جاي ارائه برنامه براي بحران اقتصادي/ فراخوان رجانيوز براي پاسخ‌گويي به هتاكي‌ها
 

 

رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده مدت‌هاست که آغاز شده و به غیر از حزب دموکرات که باراک اوباما كانديداي قطعي آن است، درون حزب جمهوری‌خواه رقابت داغی میان نامزد‌ها آغاز شده است؛ رقابت‌هایی که یک چسب به‌هم پیوند دهنده به نام «ایران» دارند و هر کدام از نامزد‌ها تلاش می‌کنند تا با اتخاذ موضع تند علیه ایران، ضمن متهم کردن اوباما به انعطاف در برابر ایران، نظر لابی آیپک (لابی مشهور و قدرتمند صهیونیست‌ها در امريكا) را بيشتر به سمت خود جلب کنند.

به گزارش رجانیوز، در این میان جمهوری‌خواهان که افراطی‌تر هستند، تلاش می‌کنند تا با بیان مطالب تند و عجیب به‌نحوی گوی رقابت را از رقبای خود بربایند. به‌عنوان نمونه، هشت نامزد حزب جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری امريكا ماه گذشته در مناظره‌ای پیرامون سیاست خارجی امريكا رو در روی یکدیگر قرار گرفتند. ایران و برنامه‌های هسته‌ای این کشور یکی از موضوع‌هاي اصلی مطرح شده‌ در این مناظره‌هاست که كانديداها بر لزوم توقف آن اتفاق نظر داشتند؛ در این میان، محل اختلاف روش دستیابی به این هدف بود.

میت رامنی نامزد جمهوری‌خواه که به نظر می‌رسد از شانس بیشتری برای جلب نظر رأی‌دهندگان این حزب برخوردار است، در سخنان خود مي‌گويد كه چنانچه وی در انتخابات آینده برگزیده شود، مانع از دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی خواهد شد. او گفت: «اگر ما مجدداً باراک اوباما را انتخاب کنیم، ایران سلاح اتمی خواهد داشت، اما اگر من را به عنوان رئیس‌جمهور آینده انتخاب کنید، این امر تحقق نخواهد پذیرفت.» رامنی همچنین اضافه کرد: «چنانچه برای رسیدن به این منظور راه دیگری جز راه حل نظامی وجود نداشته باشد، طبیعتا راه‌حل نظامی انتخاب می‌شود.»

رامنی در دوران مبازرات انتخاباتی ۲۰۰۸ نیز تاکید کرده بود که امريكا می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. وی همچنین معتقد است که تحریم‌های اقتصادی بر ضد ایران باید از طریق ممنوعیت دسترسی این کشور به سیستم‌های بانکی بین المللی صورت گیرد و اینکه ایران باید از لحاظ سیاسی در انزوا قرار گیرد.

در این برنامه، بیشتر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه راه‌حل نظامی را یکی از گزینه‌های پیش رو در برابر ایران عنوان مي‌كنند. هرمان کین کاندیدای دیگر جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری امريكا، اعمال تحریم‌های شدید‌تر علیه ایران را یکی از راه‌های مؤثر برای ممانعت از اتمی‌شدن ایران مي‌داند. او گفته بود كه به دنبال همکاری امريكا با «دوستان و متحدانش» برای تنگ‌تر کردن حلقه تحریم‌های اقتصادی به دور ایران است. کین در سخنان خود تصریح کرده بود که «تن‌ها راه» برای متوقف ‌کردن ایران استفاده از «ابزارهای اقتصادی» است.

نیوث گینگریچ که می‌توان او را امید دوم جمهوری خواهان برای انتخاب به عنوان نامزد نهایی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری امريكا دانست هم معتقد است که یکي از راه‌های افزایش فشار بر ایران، این است که دولت عراق را وادار کنیم كه روابط خود را با تهران به طور کامل قطع کند.

ریک پری فرماندار ایالت تگزاس هم ضمن انتقاد شدید از مواضع ران پاول یکی دیگر از نامزدهای جمهوری‌خواهان در قبال ایران که خواستار هم‌دلی و همراهی با ایران کشورمان شده بود، با مواضع و سیاست‌های اوباما در مورد تهران به شدت مخالفت می‌کند و این سیاست‌ها را تقبیح می‌کند. وی با بیان اینکه سیاست‌های امريكا در قبال ایران شکست خورده و با بیان این ادعا که ایران هسته‌ای برای امريكا خطرناک است، اعلام کرده است که حمایت از مخالفان حکومت ایران، اعمال تحریم‌های شدید‌تر بر ضد ایران از جمله بانک مرکزی این کشور و همچنین حمله نظامی به ایران به عنوان آخرین گزینه، راه‌های مقابله با این کشور خواهد بود.

در مقابل ریک سنتورم سناتور پیشین جمهوری‌خواه و دیگر نامزد این حزب، با اشاره به واکنش‌های نظامی اسرائیل علیه تأسیسات هسته‌ای عراق و سوریه در سال‌های گذشته، همکاری با اسرائیل علیه ایران را برای اقدام مشابه لازم دانست. این نامزد حزب جمهوری‌خواه گفته است كه اگر به عنوان ریيس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شود، در صورتی که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی از نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به بازرسان بین‌المللی ندهد، تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران خواهد کرد. سنتورم همچنین باراک اوباما را متهم به کم‌کاری و نرمش در برابر سیاست‌های هسته‌ای دولت تهران کرده است. وی در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «ان بی‌سی» اظهار داشت باراک اوباما اقدامات لازم را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای انجام نداده و به این ترتیب ایالات متحده را به «ببری کاغذی» مبدل کرده است.

جان هاتسمن، فرماندار سابق ایالت یوتا که به دلیل اعتقاد داشتن مبنی بر اینکه توانایی شکست اوباما را دارد، در انتخابات نامزد شده است هم وعده داده که در صورت انتخاب شدن به سمت ریاست جمهوری امريكا، به ایران حمله زمینی خواهد کرد تا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند. همچنین میشله باخمان نماینده کنگره امريكا و رئیس جنبش «تی پارتی» در کنگره یکی از تندرو‌ترین نامزدهای جمهوری خواهان در قبال ایران بود و اكنون انصراف داده است، نيز چنين نگاه‌هايي دارد. وی در سخنان خود در مورد سیاست‌هایش پس از انتخاب شدن به ریاست جمهوری ضمن هشدار شدید به ایران اعلام کرده است که به عنوان رییس جمهور امريكا موشک‌های بالستیک این کشور را برای حمله به ایران به حالت آماده باش دائم قرار خواهد داد.

به طور کلی می‌توان گفت بیشتر نامزدهای حزب جمهوری‌خواه به جز ران پاول نماینده کنگره امريكا که به دلیل عقاید ضد جنگش شهرت دارد، در این مناظره راه‌حل نظامی را یکی از گزینه‌های پیش رو در برابر ایران دانستند و باراک اوباما را متهم کردند که در برابر دولت تهران تا کنون از خود نرمی نشان داده است. از سوی دیگر، ران پاول عملیات نظامی را راهی مناسب برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران ندانست و سخنان کنونی علیه ایران را که از زبان دولتمردان این کشور بیان می‌شود، به «تبلیغات پیش از جنگ عراق در سال ۲۰۰۳» تشبیه کرد.

توجه و تمرکز ویژه بر روی «ایران» در جریان مناظرات انتخاباتی امريكا در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت داخلی این کشور در بد‌ترین حالت ممکن در دهه‎های اخیر قرار دارد و دولت اوباما که قرار بود به عنوان یک ناجی پس از دوران پرتنش جرج بوش باشد، اکنون خود به یک معضل بزرگ برای مردم این کشور تبدیل شده است؛ معضلی که جنبش فتح وال استریت تنها نمایانگر بخشی از نارضایتی مردم از آن است. در این وضعیت، کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری امريكا بدون توجه به بحران‌های داخلی و اجتماعی این کشور به دنبال آن هستند تا با بازی در عرصه سیاست خارجی که همیشه پاشنه آشیل دولت‌های این کشور بوده، ضمن انحراف افکار عمومی از مشکلات داخلی، از کارت ایران به عنوان برگ برنده خود در رقابت‌ها استفاده کنند.

از سوی دیگر، شبکه رسانه‌ای یانکی‌ها هم به طرز معناداری هر کدام از نامزدهایی را که با ادبیات تندتری علیه ایران سخن بگوید، بیشتر پوشش می‌دهند و روی شخصیت سیاسی وی مانور می‌دهند؛ رویکردی که به‌طور علنی به منظور القای دروغ بزرگ «ایران هراسی» صورت می‌گیرد. همین مساله موجب شده تا این افراد به رقابتی پنهان در میان حزب خود بپردازند و با طرح ادعاهای عجیب، زمینه را برای پوشش رسانه‌ای بیشتر خود فراهم کنند. البته این مسأله در برخی موارد به گاف‌های خنده‌داری هم منجر شده است؛ تا جایی که یکی از این نامزد‌ها قول داد در صورت پیروزی در انتخابات، سفارت امريكا در ایران را تعطیل کند! سفارتی که از سال ۱۳۵۸ تاکنون وجود خارجی نداشته است و همیچن دو ماه پیش دولت ایالات متحده برای جبران آن، دست به تاسیس یک سایت اینترنتی تحت عنوان سفارت مجازی زد.

با این حال، متاسفانه این مواضع افراطی علیه کشورمان با پاسخ مناسبی از سوی مسئولان و فعالان سیاسی داخل کشور روبرو نشده و به نظر می‌رسد در پیش روی بودن انتخابات مجلس نهم، سیاسیون را به خود مشغول کرده و آنان را از ایستادگی متحد در برابر این هتاکی‌ها به ملت ایران غافل کرده است؛ رویکردی که چندان با مشی استکبارستیزانه انقلاب اسلامی هم‎خوانی ندارد.

بر همین اساس، رجانیوز در یک فراخوان سراسری از فعالان سیاسی کشور، نمایندگان فعلی مجلس و همچنین نامزدهای انتخابات مجلس نهم دعوت می‌کند تا با پاسخ‎گویی به این رویکرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امريكا و پروپاگاندای رسانه‌ای غرب، بار دیگر وجهه استکبارستیزی خود و ملت ایران را به نمایش بگذارند. در اين زمينه، رجانیوز آمادگی خود برای درج و انتشار یادداشت‌ها و مطالب در پاسخ به این مواضع ضد ایرانی از سوی سیاست‌مداران امريكایی را اعلام می‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : بازي كانديداهاي انتخابات امريكا, بازي با برگ ايران, بحران اقتصادي, جمهوری‌خواهان افراطی‌تر, پاسخ‌گويي به هتاكي‌ها, ,