بررسي پروژه «افشاي اسناد محرمانه آمريكا در سايت ويكي ليكس» نشان مي دهد اين پروژه در راستاي جنگ رواني و در خدمت رويكردهاي چندگانه سازمان سيا صورت مي گيرد.
روز دوشنبه در اقدامي هماهنگ رسانه هاي آمريكايي و انگليسي و صهيونيستي (بي بي سي، راديو فردا، اشپيگل، گاردين، نيويورك تايمز و...) بي آن كه سندي را ارائه دهند از قول سايت ويكي ليكس مطالبي را به عنوان اسناد محرمانه مربوط به سفارتخانه هاي آمريكا در منطقه خاورميانه منتشر كردند! سپس براي تحريك كنجكاوي و هيجان بيشتر اعلام شد ويكي ليكس مسدود شده و رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد «ما افشاي اسناد محرمانه جديد در ويكي ليكس را به شديدترين وجه محكوم مي كنيم. اينگونه برملا كردن اسناد، ديپلمات ها و كارشناسان اطلاعاتي ما و همكاران ايالات در سراسر جهان را در خطر مي اندازد.» به عبارت ديگر گيبس تلاش مي كرد بر سنديت و محرمانه بودن مطالب منتشره اصرار كند! در عين حال سايت وزارت خارجه رژيم صهيونيستي نيز مانند «يك مقام ارشد دولت اسرائيل كه با خبرگزاري فرانسه گفت وگو مي كرد»، ادعا كرد: «اسناد افشا شده تاييد مي كند همه خاورميانه از چشم انداز يك ايران هسته اي در هراس است»!
در واقع در اين سناريو تلاش شده بود پروژه صهيونيست ها و آمريكا مبني بر اينكه فناوري هسته اي ايران نه صرفا نگراني «واشنگتن -تل آويو» بلكه مسئله كشورهاي منطقه است پررنگ شود و از سوي ديگر با توجه به برخي قرائن- نظير سفر نخست وزير لبنان به تهران كه از نزديكي بيشتر كشورهاي منطقه و تمركز و توجه بيشتر خاورميانه اسلامي روي تهديد رژيم اشغالگر صهيونيست حكايت مي كند - مجددا نگاهها را به سوي ديگري منحرف كند.
روز گذشته نيز هيلاري كلينتون در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با وزير خارجه تركيه، سخناني درباره اسناد ادعايي ويكي ليكس عنوان كرد كه جالب توجه است. او ابتدا گفت: «ما به شدت و عميقا از انتشار اين «اسناد محرمانه» متاسفيم و آن را حمله به سياست خارجي آمريكا بلكه جامعه جهاني مي دانيم. ما قويا اين اقدام را محكوم مي كنيم.» در واقع كلينتون نيز مانند گيبس تلاش داشت به جاي تكذيب، بر «سنديت» ادعاهاي منتشره از سوي ماشين جنگ رواني سازمان سيا تاكيد كند!
كلينتون سپس نتيجه مورد نظر از چشم بندي و شعبده بازي سازمان سيا را لو داد آنجا كه گفت: «اطلاعات درز پيدا كرده از پيام هاي ديپلماتيك، گفت وگوها و مذاكرات خصوصي ميان مقامات را افشا كرده است. هركس پس از خواندن اين اخبار و اطلاعات مربوط به پيام هاي ديپلماتيك به اين نتيجه مي رسد كه نگراني از ايران اساس درستي دارد و به طور گسترده اي در جهان مشترك است. اين نبايد براي كسي تعجب برانگيز باشد. اطلاعات درز كرده نشان مي دهد در نگاه بسياري از كشورهاي همسايه ايران، اين كشور خطري جدي و نيز نگراني جدي براي فراسوي منطقه است».
وزير خارجه آمريكا كه چند جمله بالاتر، به شدت از انتشار اسناد كذايي اظهار تاسف مي كرد، گفت: هركس اين گزارش ها را مي خواند به اين نتيجه مي رسد كه نگراني درباره ايران «موجه» و «فراگير» است.
در واقع تمام هدف سازمان سيا از طراحي پروژه، همين دو كلمه اخير كلينتون است؛ 1-القاي «موجه» بودن نگراني اي كه آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه ايران ترويج مي كنند 2- القاي فراگيري نگراني مذكور و منحصر نبودن آن به تل آويو و واشنگتن. در واقع وي تلاش مي كرد با برقراري تسلسل و دور باطل ميان «ادعا» و «شاهدان ادعا»- كه هر دو ساخته و پرداخته وزارت خارجه و سازمان اطلاعاتي آمريكاست- دعاوي مطروحه را مستند كند!
طبق اخبار منتشره به نقل از اسناد ويكي ليكس- بدون انتشار اصل اسناد!- ادعا مي شود مقامات عربستان (ملك عبدالله)، امارات و بحرين طي سالهاي گذشته و در ديدار ديپلماتهاي آمريكايي خواستار حمله نظامي و بمباران تاسيسات هسته اي ايران شده اند. در اين خبر همچنين ادعا شده كه «عادل جبير سفير سعودي در واشنگتن در آوريل سال 2008 به سفارت آمريكا در عربستان گفت ملك عبدالله پادشاه از رايان كروكر سفير آمريكا و ژنرال پترائوس مي خواهد سر اين مار (ايران) را قطع و به ايران حمله كنند.» اين در حالي است كه كشورهاي عربستان و بحرين و امارات در صورت وقوع كوچكترين تنش و درگيري نظامي در حاشيه خليج فارس، بزرگترين ضرركنندگان و اولين كانونهاي ضربه و تهديد تلقي مي شوند. همچنين كشورهاي عرب منطقه تاكنون حتي يك بيانيه هم عليه برنامه صلح آميز هسته اي ايران صادر نكرده و حتي كشوري مثل امارات حاضر نشده به خواسته هاي جدي آمريكا در تحريم ايران تن دهد، چه رسد به كشاندن منطقه در كام آتش جنگ و سوختن به پاي آن.
تلاش محافل آمريكايي مرتبط با سازمان CIA براي جدي نشان دادن تهديد جنگ در حالي است كه 6 ماه پس از تصويب چهارمين قطعنامه تحريمي عليه ايران، كوچك ترين عقب نشيني در مواضع ايران مشاهده نمي شود. به همين دليل هم چند روز پيش، روزنامه وال استريت ژورنال تاكيد كرده بود «ايران براي بلندپروازي هاي خود هيچ هزينه اي را نمي پردازد و كليد حل مسئله هسته اي، نشان دادن هزينه اين رويكرد است. هدف اصلي آمريكا و متحدانش بايد اين باشد كه ايران را به اتخاذ يك تصميم دشوار مجبور كنند». و چون آمريكا به اعتبار شكست هاي بزرگ در افغانستان و عراق، جرئت تهديد علني و عملي عليه ايران را ندارد، دست به دامن جدي نشان دادن تهديد به واسطه نمايش «ويكي ليكس» و بازتاب هماهنگ آن در رسانه هاي غربي مي شود و از سوي ديگر مي كوشد چالش خود با ايران را به نگراني در سراسر منطقه خاورميانه نسبت دهد چندان كه سايت وزارت خارجه اسرائيل با استقبال از اسناد؟! منتشره مي نويسد: «از اين اسناد محرمانه شامل مكاتبات محرمانه سفرا و ديپلمات هاي آمريكايي به وزارت خارجه و برخي دستورالعمل هاي وزارت خارجه چنين برمي آيد كه درخواست حمله نظامي به ايران، به اسرائيل محدود نمي شود بلكه كشورهاي عرب نيز مصرانه خواهان آن بوده اند». نشريه صهيونيستي اشپيگل هم در اقدامي هماهنگ نوشت «اسناد نشان مي دهد كشورهاي عرب رابطه بسيار فشرده تري با اسرائيل دارند و حتي ترجيح مي دهند پيام هاي خود به آمريكا را از طريق اسرائيل بفرستند.»!
در بخش ديگري از اسناد كذايي تلاش شده ادعاي تقلب در انتخابات سال گذشته ايران پررنگ شود. اين ادعا هم به كنسولگري آمريكا در استانبول، سفارت آمريكا در عشق آباد تركمنستان و كنسولگري آمريكا در دبي نسبت داده شده! و ادعا گرديده كه موسوي 26ميليون راي و كروبي 10تا 12ميليون راي ]38ميليون راي از مجموع 40ميليون راي!![ را به دست آورده اند و احمدي نژاد هم 4 تا 5 ميليون راي بيشتر كسب نكرده اما آرا قرائت نشده اند. ادعاهاي ديگري كه مطرح شده، در پي دامن زدن به اختلاف در راس حاكميت با توجه به انتقاد اصولگرايان نسبت به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است.
كنار هم قرار دادن مجموعه القائات در «شعبده بازي ويكي ليكس» نشان مي دهد كه بخش عمده اي از سياه بازي چند هفته اخير با ادعاي انتشار تدريجي 250 هزار سند محرمانه آمريكا، جنگ رواني با افكار عمومي و نخبگان در ايران بوده است. همچنان كه در دور قبلي اين فضاسازي، سازمان «سيا» نوري مالكي نخست وزير عراق را- كه در آستانه معرفي مجدد به نخست وزيري قرار داشت- به عنوان سركوبگر مردم عراق معرفي كرده و همچنين ايران را با توجه به نقش موثرش در عراق پس از سقوط صدام، مورد اتهام قرار داده بود. البته اين پروژه هم به هدف نرسيد و آمريكا با شكست جديد در عراق پس از انتخابات مواجه شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : ويكي ليكس, سازمان سيا, جنگ رواني, سناريو,