رجانيوز منتشر مي‌كند: گزارش‎های راهبردي درباره انتخابات مجلس/ 12
خط تبليغي بي‌بي‌سي كمتر از يك هفته تا برگزاري انتخابات مجلس
 

 

رسانه‏های بیگانه اعم از شبکه‏های تلویزیونی ماهواره‎ای، رادیوها، سایت‏های خبری اینترنتی و خبرگزاری‏ها، در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، همچون ادوار گذشته و البته این بار، با طراحی پیچیده‏تری، به دنبال خبرپراکنی و فضاسازی مسموم در جهت بهره‏گیری و فرصت‏سازی از چالش‏های انتخاباتی پیش ‎‏رو و ضربه‏زدن به جمهوری اسلامی ایران هستند.

BBC فارسی

بنگاه خبرپراکنی BBC فارسی که در چند سال اخیر به شبکه‏ای چندرسانه‏ای تبدیل شده، در آستانه برگزاری انتخاب نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، رویکرد چندلایه‏ای را در مواجهه با این رویداد سیاسی در پیش گرفته است. این رویکرد چند لایه تبلیغی، دو جنبه اساسی دارد که عبارتند از جنبه تبیینی و جنبه تجویزی.

در جنبه تبیینی، BBC فارسی سعی دارد سه لایه تبلیغی را دنبال كند:

لایه یا خط نخست تبلیغی در این حوزه، تأکید بر فرمایشی‏بودن انتخابات نهمین دوره مجلس است که غالباً با عناوینی چون نمایشی‏بودن انتخابات، مشخص‏بودن اکثریت کرسی‏های مجلس از پیش از انتخابات و مانند آنها بیان می‏شود.

لایه دوم نیز تأکید بر به اوج رسیدن اختلافات اصول‏گرایان و برخورد احتمالاً خشونت‏آمیز آن‎ها با یکدیگر در جریان برگزاری انتخابات است که مطابق خط تبلیغی BBC فارسی، تبلور وجود اختلاف در لایه‏های بالایی نظام است.

لایه سوم نیز تأکید و تبلیغ سوت و کور بودن و کم‏رونقی یا بی‏رونقی فضای انتخاباتی مجلس است که مطابق خط تبلیغی BBC، به طور عامدانه از سوی برگزارکنندگان انتخابات پی‏گیری خواهد شد تا جریان انتخابات به محملی برای بروز ناآرامی‏ها و شورش‏های اجتماعی تبدیل نشود.

در مجموع، BBC فارسی در این فاز، سه گزاره ذیل را معمولاً با همین ادبیات و در قالب‏های مختلف تحلیلی، خبردهی، مصاحبه و مانند آنها تکرار می‏کند:

گزاره اول: «رقابت‏های انتخاباتی مجلس در ایران به دلیل صافی شورای نگهبان و ممنوعیت فعالیت احزاب و گرایش‏های غیرخودی، انتخاباتی آزاد و منصفانه نیست» (فرمایشی‏بودن).

گزاره دوم: «به جای رقابت سالم، در این انتخابات شاهد برخوردهای قضایی و امنیتی و جنگ تبلیغاتی و روانی به قصد حذف رقیب خواهیم بود که عمدتاً به رقابت میان جریان حامی رهبری جمهوری اسلامی و جریان حامی ریاست جمهوری قابل تحویل است.»

گزاره سوم: «انتخابات مجلس نهم به گونه‏ای هدفمند و برنامه‏ریزی شده، انتخاباتی کم‏رونق خواهد بود تا با کمترین چالش امنیتی، بیشترین بهره سیاسی از آن گرفته شود و در عین حال، آمار مشارکت‏کنندگان بیش از حد واقعی اعلام خواهد شد.»

در جنبه تجویزی، گویندگان و تحلیل‏گران BBC فارسی به گونه‎ای غیرمستقیم و حتی در موارد بسیاری، مستقیم، بر لزوم تحریم انتخابات از سوی مردم، اعم از تحریم فعال یا منفعلانه تأکید می‏کنند.

مقصود از تحریم فعال، غالباً نوعی تحریم همراه با تشویق دیگران به این گزینه از طریق دیوارنویسی، اسکانس‏نویسی، برگزاری کمپین‏ها و مانند آنهاست و تحریم منفعلانه نیز صرف رأی ندادن را شامل می‎‏شود.

نکته مهم این است که BBC فارسی، این لایه‎های چندگانه تبلیغی را عمدتاً از زبان مهمانان و تحلیل‏گران مدعو خود که اغلب شامل فعالان سیاسی و روزنامه‏نگارانی می‏شوند که پس از انتخابات ریاست جمهوری گذشته به خارج از کشور سفر کرده‏اند، پی‏گیری می‏کند و در این چارچوب، تلاش وافری دارد تا اعلام شرکت نكردن اصلاح‏طلبان داخلی در انتخابات را به منزله نوعی تحریم انتخابات از سوی آنها جلوه دهد.

 

مطالب مرتبط:

گزارش اول/ سه هدف عمده غرب از القاي جنگ قدرت در آستانه انتخابات مجلس ايران

گزارش دوم/ نظر جريان فتنه و طيف متمايل به آن درباره تحريم انتخابات/ انگيزه غرب از وزن دادن به گروه‌هاي تحريمي چيست؟

گزارش سوم/ تلاش غرب براي بازتوليد ادبيات فتنه از زبان اصول‌گرايان، القاي انتخابات فرمايشي براي مشاركت حداقلي و اعلام نظرسنجي‌هاي جعلي

گزارش چهارم/ هشدار مجدد رهبر انقلاب در مورد توطئه‌هاي انتخاباتي دشمن/ مهم‌ترين ركن هدف در چالش امنيتي مورد نظر غرب چيست؟

گزارش پنجم/ طراحي ضد انقلاب براي لوث كردن مشاركت در انتخابات مجلس چيست؟

گزارش ششم/ كارهايي كه كانديداها بايد به‌جاي كاغذ ديواري كردن در و ديوار شهر بكنند!

گزارش هفتم/ 10 كاري كه كانديداها مي‌توانند براي كور كردن خط تحريم دشمن بكنند

گزارش هشتم/ چشم طمع دشمن به اولين انتخابات بعد از فتنه با قوم‌گرايي و سياه‌نمايي

گزارش 9/ جريان‌هاي سياسي چگونه ممكن است آتش‌تهيه توطئه امنيتي دشمن شوند

گزارش 10/ نقش وعده‌هاي غيرمنطقي و تنش‌هاي قومي در بحران‌هاي امنيتي انتخابات

گزارش 11/ ارزش امنیتی انتخابات مجلس برای بیگانگان و جریان‏های ضد انقلاب


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : گزارش‎های راهبردي, انتخابات مجلس, خط تبليغي بي‌بي‌سي, انتخابات مجلس, BBC فارسی, ,