یادداشت اختصاصی دكتر زاهدی وفا عضو جبهه پایداری
عبرت‎هاي ما از انتخابات 1388: انتخاب بين خوب و خوب‌تر
 

 

دکتر محمد هادی زاهدی‌وفا از جمله دانش‌آموختگان سرشناس دانشگاه امام صادق علیه السلام در رشته معارف اسلامی و اقتصاد است که به دعوت جبهه پایداری انقلاب اسلامی، برای نمایندگی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده است.

زاهدی‌وفا که دکتری اقتصاد خود را نیز از دانشگاه اتاوای کانادا دریافت کرده است، در سوابق اجرایی خود ریاست دانشكده معارف اسلامي و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام از سال 82 تا کنون، معاونت وزارت امور اقتصاد و دارایی در دولت نهم ، نقش‌آفرینی جدی در طراحی طرح بزرگ تحول اقتصادی و حضور در مذاکرات هسته‌ای ژنو را به همراه دارد. این در حالی‌ست که وی سابقه تدریس در دانشگاه تورنتو، کارلتون و اتاوای کانادا را نیز در کارنامه خود دارد.

هم‌زمان با تشکیل جبهه پایداری انقلاب اسلامی وی نیز به عضویت این جبهه درآمد و به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی اقتصاددان مورد اعتماد جبهه پایداری برای ورود به مجلس شورای اسلامی وارد عرصه رقابت انتخاباتی شد. در عين حال، پس از اعلام نارضایتی آیت الله مهدوی کنی رئیس دانشگاه امام صادق علیه السلام مبنی بر حضور وی در فهرست 30 نفره جبهه پایداری، زاهدی‌وفا به احترام آیت الله مهدوی کنی، از حضور در لیست این جبهه انصراف داده و اکنون بصورت مستقل در انتخابات مجلس نهم حضور یافته است.

این استاد برجسته اقتصاد به مناسبت ایام انتخابات مجلس نهم با ارسال یادداشتی به رجانیوز، به تحلیل شرایط سیاسی روز پرداخته است که در ادامه این یادداشت را می‌خوانید:

عبرت‌هاي ما از انتخابات 1388: انتخاب بين خوب و خوب‌تر

در انتخابات رياست جمهوري اسلامي بسياري از اصول‌گرايان در انتخاب كانديداي خويش در تشريح وضعيت ارزيابي خود اين جمله را ذكر مي كردند كه با توجه به شرايط پيش آمده ما بين بد و بدتر بايد انتخاب كنيم. حوادث پس از انتخابات را نيز دليلي براي صحت اين مدعا ذكر مي كنند كه كانديداي قانون ستيز به جنگ مردم سالاري ديني برخاست و كليه قواعد عقلي و مردم سالاري را منكر شد. مسلما جمعي كه به كانديداي قانون ستيز راي دادند، از رفتار وي كه تبديل به محمل اجراي سياست‎هاي استعماري آمريكا و انگليس شد، بيزاري جستند و در نهم دي مصالح نظام را در تبري از كانديداي قانون ستيز يافتند، اما اين حاكي از توقف ظرفيت حضور سياسي بخشي از مردم را داشت كه بايد به سرعت بازسازي مي شد و با عنايت الهي و درايت و تدبير رهبر معظم انقلاب اين امر صورت گرفت.

اما كساني كه براي دفاع از آرمان‎هاي انقلاب به انتخاب ديگري روي آوردند، دوركاري 11 روزه و رفتار بدون توجيه، خلجان ذهني بدون پاسخ در ميان امت ولايت مدار به‌وجود آورد. و شماتت دوست و دشمن را بر جان خريدند. مسلما حضور گسترده مردم در انتخابات و مشاركت بي نظير ملت برگ زريني در كتاب قطور افتخارات ملت بود و دول استكباري را فرسنگ‎ها به عقب راند ولي حوادث پس از انتخابات بخشي از اين افتخارات را مخدوش كرد و موجب تجري دشمنان در ستيز با ملت ايران گرديد.

اصل اول در انتخابات تلاش براي حداكثري حضور ملت است اما بايد نيجه انتخابات به گونه اي باشد كه اين شيريني حضور با رفتار پس از انتخابات تلخ نشود.

 
امروز ما در معرض آموختن و عبور از تجربه گذشته هستيم و به نظر مي رسد كه بايد دايره انتخاب را به سوي اصلح سوق دهيم. نمي توانيم شرايط را بنا بر ادعاي بعضي از دوستان در وضعيت انتخاب بين بد و بدتر باقي بگذاريم. اين وظيفه همه گروه‎هاي مدعي دفاع از اصول هست كه دفاع از نظام را از اوجب واجبات خويش بدانند. بخشي از دفاع از نظام بدين معني است كه هميشه نظام در دايره خويش نيروهاي متعهد و متخصص كافي داشته باشد. خشاب نظام هميشه بايد پر باشد. اردوگاه نظام هميشه بايد مملو از نيروهاي ارزشي و كارآمد باشد. اثبات كارايي نظام در گرو حضور نيروهاي متعهد و متخصص در سازو كار تصميم گيري و مديريت ارشد كشور است. و انتخابات مجلس شوراي اسلامي ساز و كاري براي ورود اين گونه نيروها در بالاترين مرجع قانون گذاري كشور است. پس فرصت دفاع از نظام را قدر شناسيم با حضور خود و انتخاب اصلح برگ زرين ديگري را در تاريخ ايران رقم زنيم.
 
به نظر مي رسد كه حداقل خوبي آنست كه التزام به ولايت فقيه را صرفا يك التزام در چهارچوب قانون ندانيم، بلكه التزام به ولايت فقيه را يك تكليف شرعي بدانيم. اين التزام مي تواند حتي در مواردي كه قانون ساكت و يا مبهم است نجات بخش باشد و دچار تاويل و تفسيرهاي مولوي و ارشادي نگرديم چه برسد كه در اجراي نظر ولايت تعلل صورت گيرد.
 
يك معيار ديگر خوب بودن عدم تعلق به دنيا مي باشد كه "حب الدنيا راس كل خطيئة" است. منطق سياست اسلامي قيام براي مصلحت امت است و قيام براي مصالح عمومي با دنيا طلبي و تكاثر مال و قدرت قابل جمع نيست.
 
سياست و تشكيل حكومت اسلامي به دنبال حاكميت اخلاقيات در رفتارهاي سياسي فردي اجتماعي است. "اني بعثت لاتمم مكارم اخلاق" سياست‌مداران اگر از جامعه عدل علوي الگو مي گيرند و براي اقامه جامعه عدل مهدوي تلاش مي كنند لازم است كه بيش از همه و پيش از همه بر موازين اخلاقي و التزامات آن پاي فشاري كنند. و اين مي طلبد كه سياستمداران حتي بعضي از مباحات را برخود جايز نشمارند چه رسد كه به تعبير امير المومنين عليه السلام مسئوليت را طعمه تلقي كنند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : یادداشت دكتر زاهدی وفا, عبرت‎هاي انتخابات 1388, ,