افزایش 11 درصدی مشاركت مردم در انتخابات نهم

 

وزير كشور از رشد 11 درصدي مشاركت مردم در انتخابات مجلس نسبت به دور قبل انتخابات مجلس شوراي اسلامي خبر داد.

به گزارش ايسنا، مصطفي محمد‌نجار در نشستي مطبوعاتي كه عصر امروز (دوشنبه) برگزار شد، با تبريك به ملت ايران به عنوان برنده‌ي اصلي انتخابات اخير مجلس شوراي اسلامي، و تشكر از حضور گسترده‌ي مردم، جوانان و راي اولي‌ها در اين انتخابات، گفت: كار شمارش آراء در همه‌ي حوزه‌ها با تلاش همكاران من در نهايت سرعت و دقت به پايان رسيد و من ضمن تشكر از مردم از رسانه‌ي ملي به خاطر پوشش مناسب اخبار و همچنين از نشريات، روزنامه‌ها و سايت‌هاي خبري و همچنين 850 هزار معتمد كه در شمارش آراء در سراسر كشور دولت را ياري كردند، تشكر مي‌كنم.

وي افزود: مشاركت مردم در انتخابات دور نهم مجلس 64 درصد بوده است كه شاهد رشد 11 درصدي مشاركت مردم نسبت به انتخابات مجلس شوراي اسلامي قبل بوديم.

وزير كشور افزود: استان كهگيلويه و بوير احمد با مشاركت 89 درصدي و استان ايلام با مشاركت 87 درصدي و استان چهارمحال و بختياري با مشاركت 81 درصدي بيشترين آمار مشاركت را در استان‌هاي كشور داشته‌اند.

وي تصريح كرد: از مجموع 290 كرسي مجلس 225 كرسي در مرحله‌ي اول تعيين تكليف شدند و به عبارتي 225 نفر از كانديداهاي انتخابات حائز اكثريت يك چهارمي آراء شده و به مجلس راه يافتند و براي 65 كرسي باقي مانده 130 نفر در مرحله‌ي دوم انتخابات با هم رقابت خواهند كرد. به عبارتي در 33 حوزه دور دوم انتخابات برگزار خواهد شد.

وزير كشور افزود: ريز اطلاعات مربوط به انتخابات كشور و شعبه‌ها به صورت كاملا شفاف در سايت وزارت كشور قرار خواهد گرفت.

وزير كشور درباره‌ي زمان برگزاري مرحله‌ي دوم انتخابات نيز گفت: مرحله‌ي دوم انتخابات يك ماه بعد از تاييد صحت انتخابات برگزار خواهد شد كه طبق پيش بيني ما اين زمان در نيمه‌ي اول ارديبهشت خواهد بود.

به گفته‌ي وي در حوزه‌ي انتخابيه تهران 5 نفر از كانديداها توانستند 25 درصد كل آرائ را كسب كنند و 25 كرسي باقي مانده براي حوزه‌ي تهران با رقابت 50 نفر از كانديداها در دور دوم بر گزار خواهد شد.

به گفته‌ي نجار براي انتخابات ميان دوره‌ي خبرگان نيز حسن آملي از حوزه‌ي انتخابيه مشهد و حسام‌الدين مجتهدي از حوزه‌ي انتخابيه كردستان به مجلس راه يافتند.

وي تاكيد كرد: راهبرد وزارت كشور در اين انتخابات اجراي دقيق قانون بوده است و اين كه تمام حقوق انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان رعايت شود و مسئولان امانت‌دار و پاسدار آراي مردم باشند.

وي گفت: به فضل الهي و هدايت‌هاي مقام معظم رهبري و حمايت رئيس جمهور و حضور و پشتيباني مردم وزارت كشور توانست به اين وظيفه‌ عمل كند.

به گزارش ايسنا وزير كشور در ادامه با بيان اين‌كه اين انتخابات نسبت به انتخابات‌هاي گذشته از ويژگي‌هايي برخوردار بوده است، گفت: مثلا طراحي سيستم جامع با سيستم‌عاملي كه اطلاعات از شعب به حوزه‌هاي اصلي و ستاد انتخابات كشور در محيطي امن و پايدار مبادله مي‌شد و اين روند در مرحله‌ي ثبت‌نام‌ها و استعلام از مراجع چهارگانه و اعلام نتايج نيز ادامه پيدا كرد، باعث ايجاد سرعت و دقت قابل ملاحظه‌اي شد.

نجار هم‌چنين با اشاره به برگزاري انتخابات رايانه‌اي در 14 حوزه انتخابيه اظهار كرد: خيلي‌ها گفتند اين كار را نكنيد، ولي ما معتقد بوديم كه اين تابو بايد شكسته شود و ديديم در حوزه‌هايي كه انتخابات رايانه‌اي برگزار شد، به سرعت نتايج را گرفتيم و در برخي شعب نيز تا نوك كوه، دستگاه‌هايمان را منتقل كرديم و چنين روندي به طور كلي تجربه‌ي خوبي براي انتخابات‌هاي بعدي خواهد بود.

وي در ادامه، برگزاري طرح‌هاي توجيهي آموزشي براي مجريان و كارگاه‌هاي آموزشي متعدد، هم‌چنين انجام مانورهاي مختلف در اين مسير را از ديگر ويژگي‌هاي اين انتخابات عنوان و خاطرنشان كرد: ستاد انتخابات كشور و كل استانداري‌ها و فرمانداري‌ها به صورت يكپارچه و هماهنگ عمل كردند و هماهنگي‌هاي ما در سطح بسيار خوب و بالايي قرار داشت.

وزير كشور در ادامه اظهار كرد: برگزاري اين مانور و جشن ملي را كه مشت پولادين به دهان و سيلي محكم به صورت قدرت‌هاي استكباري بود و تا مدت‌ها آنها را گيج و مبهوت مي‌كند، به ملت عزيز ايران تبريك مي‌گوييم و چنين رويكردي از سوي ملت ايران ان‌شاءالله در مرحله‌ي دوم نيز استمرار خواهد داشت.

در ادامه‌ي اين نشست، خبرنگاران درباره‌ي آمار استان‌ها از جمله استان تهران از نجار سوال كردند كه وي گفت:در اين مورد بعدا اطلاع‌رساني مي‌شود.

خبرنگاري از وزير كشور پرسيد گفته مي‌شود كه پروين احمدي‌نژاد شكايتي مطرح كرده، آيا اين موضوع درست است؟ كه وي گفت: شكايت جزئي صورت گرفته است. همان خبرنگار پرسيد چند نفر شكايت كرده‌اند؟ كه نجار پاسخ داد: حضور ذهن ندارم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مشاركت مردم, انتخابات نهم, ,