تحريم‌هاي جديد عليه ايران شكست خورد/ بوم‌رنگ تحريم عامل شكاف ميان امريكايي‌ها
 

 

هنوز يك هفته از وقتي كه وزير خارجه امريكا رسماً اعلام كرد كه دولت اين كشور، 11 كشور را از اعمال تحريم‌هاي نفتي ايالات متحده معاف كرد، نمي‌گذرد كه پيش نويس طرح تحريم‌هاي جديد ايران از سوي سناتورهاي دموكرات به مجلس سناي اين كشور رفت اما با مخالفت يك سناتور جمهوري‌خواه اين پيش‌نويس رأي نياورد و از دستور كار خارج شد.

به گزارش رجانيوز، تحريم‌هاي يك‌جانبه و چند جانبه كه بر اساس برآورد غربي‌ها قرار بود به ابزاري براي اختلاف و شكاف در ميان سه سطح حاكميت، نخبگان و مردم ايران عمل بكند، مانند يك بوم‌رنگ عمل كرده و در آستانه انتخابات رياست جمهوري امريكا به عامل شكاف ميان دو جناح جمهوري‌خواه و دموكرات تبديل شده است.

در اين زمينه،  پیش نویس تحریم‌های جدیدي که از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حمایت می شد، بر روی بانک‌های خارجی طرف قرارداد با ایران تمركز داشت که در امر انتقال پول نفت صادراتی ایران فعاليت دارند و همچنین شرکت‌هایی که در امر حمل و نقل نفت خام عمل مي‌كنند.

اين پيش نويس را "هري ريد" رهبر دموكرات‌ها در سناي امريكا به صحن مجلس آورد اما "رند پل" سناتور جمهوري‌خواه با آن مخالفت كرد. در این میان برخی از جمهوریخواهان خواهان اضافه شدن اصلاحیه به این پیش نویس بودند از قبیل تحریم شدن شرکت هایی که معامله با ایران را بیمه می کنند، اما "هری رید" با اضافه شدن هرگونه اصلاحیه ای به این پیش نویس مخالفت كرد.

طرفین یکدیگر را به خاطر مانع‌تراشی در سختگیری علیه ایران، در بحبوحه سال انتخاباتی پیش رو که باراک اوباما را هر چه بیشتر زیر ذره‌بین قرار می‌دهد، مورد سرزنش قرار دادند.

رند پل در مخالفت با اين طرح اظهار كرد كه گام‌هاي عملي بعدي آن مشخص نيست اما هري ريد، اصلاحات در اين پيش‌نويس را موجب كاهش سرعت تصويب آن عنوان كرد.

رند پال گفت تنها در صورتی با تصویب آن موافق است که هیچ یک از مفاد قانون مورد نظر بسترهای لازم برای جنگ علیه ایران یا سوریه را فراهم نیاورد. وي افزود: «لایحه الحاقی من یک جمله اضافی دارد. این لایحه عنوان می‌کند که هیچ کدام از مفاد این قانون نباید به عنوان اعلان جنگ علیه سوریه یا ایران تفسیر شود. من خواهان این هستم که ما بدون مذاکرات جدی، بدون رأی‌گیری و بدون در نظر گرفتن تبعات جنگ، آغازگر جنگ دیگری باشیم که جنگ سوم و یا حتی جنگ چهارم ما باشد. بنابراین من با عنایت به این موارد مخالفت خود را اعلام می‌کنم.»

تصويب تحريم‌ها عليه بخش بانكي و انرژي ايران در سنا و مجلس نمايندگان امريكا ظرف سه، چهار ماه گذشته انجام شد، اگرچه همان زمان نيز دولت امريكا مخالف اين تحريم‌ها بود و ديويد كوهن معاون وزير خزانه‌داري امريكا كه نفر شماره يك پيگيري كننده تحريم‌ها عليه كشورمان است، در زمان بررسي طرح‌ها اظهار عقيده كرد كه اين تحريم‌ها موجب تنبيه متحدان خودمان و همچنين افزايش قيمت انرژي خواهد شد. در عين حال، پس از تصويب اين تحريم‌ها، كنگره اختيار قرار دادن استثناهايي را به رئيس‌جمهور امريكا واگذار كرد كه دولت امريكا نيز هفته گذشته به نقل از وزير امور خارجه‌اش اعلام كرد كه 11 كشور را از اعمال تحريم‌هاي نفتي عليه ايران معاف مي‌كند.

در عين حال، به نظر مي‌رسد موضوع تحريم ايران در آستانه انتخابات امريكا، موجب اختلاف‌هايي در درون حاكميت در مورد چگونگي، نحوه اعمال و ميزان تحريم‌ها شده است. اين در حالي است كه طرف غربي اميدوار بود با افزايش تحريم‌ها بتواند در سه سطح حاكميت، نخبگان و مردم ايران شكاف‌هايي ايجاد كند تا در نهايت با استفاده از راهبرد دو مسيره فشار و مذاكره، در گفت‌وگوهاي آينده كه قرار است ميان نمايندگان ايران و كشورهاي 1+5 برگزار شود، پيشنهاد تعليق غني سازي در ايران در مقابل تعليق تحريم‌ها را روي ميز بگذارد.

اين در حالي است كه پيام‌هايي كه امريكا از داخل ايران در طي ماه‌هاي گذشته دريافت كرده، نشان مي‌دهد كه محاسبات غرب در قبال ايران مانند هميشه بر پايه داده‌هاي نادرست دچار اشتباه‌هاي فاحش شده و نه تنها اين فشارها به‌عنوان عامل شكاف و گسست در سطوح فوق عمل نكرده، بلكه به مثابه يك عامل انسجام بخش بوده كه در فرآيندهاي مشاركت اجتماعي مانند 22 بهمن و به‌ويژه حماسه بزرگ انتخابات 12 اسفند خود را نشان داده است، به‌طوري كه مشاركت در اين انتخابات نسبت به مجلس هشتم، 11 درصد نيز افزايش داشت.

همچنين در سطح حاكميت نيز نه تنها دولت و مجموعه نظام اراده‌اي براي كوتاه آمدن در قبال فشارها از خود نشان نداده‌اند، بلكه رهبر معظم انقلاب به‌عنوان عالي‌ترين مقام كه سياست‌هاي كلي نظام را تعيين مي‌كنند، تأكيد كرده‌اند كه راهبرد ايران در مقابل "تحريم‌ها و تهديدها"، "تحريم و تهديد" است و در اين زمينه، ايران هشدارهاي صريحي به خريداران اروپايي نفت خود داده كه منجر به افزايش كم سابقه قيمت نفت كشورمان در ماه گذشته شد.

مطلب مرتبط:

اعلام رسمي شكست تحريم نفتي ايران با مستثني كردن 11 كشور/ گلوله طلايي، مشقي بود


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تحريم‌هاي جديد عليه ايران, شكست تحريم‌هاي جديد, ,