مدیر بی‌بی‌سی فارسی: برای من بسیار جالب بود که ترسی در چهره تظاهرکنندگان بحرینی نمی‌دیدم/ یاد روزهای انقلاب اسلامی ایران افتادم

 

 خبرنامه دانشجویان ایران نوشت:

مهمترین مطالب گزارش صادق صبا نحوه ورودش به بحرین و مشاهداتش را در زیر بخوانید:
 
* کسری ناجی به همراه یک فیلمبردار در آخرین روز سال گذشته وارد منامه شدند و من هم در روز عید به آنها پیوستم.
 
* در روز اول ورودم با شیخ عبدالعزیز بن مبارک آل خلیفه، سخنگوی دولت بحرین و رییس رسانه های خارجی آن کشور، ملاقات کردم.
 
* در روز دوم حضور ما در بحرین به ما خبر دادند که در روستای شهرکان در حدود بیست کیلومتری جنوب غربی منامه مراسم روز سوم عزاداری برای جوانی برگزار می شود که بر اثر شلیک گاز اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی کشته شده بود. بلافاصله خودمان را به آنجا رساندیم و از نزدیک عمق نارضایی و خشم شیعیان بحرین علیه خانواده سلطنتی بحرین و به خصوص پادشاه آن کشور، شیخ حمد بن عیسی آل خلیفه، را حس کردیم.
 
* بعد از برگزاری مراسم ترحیم در مسجد روستا جمعیت چند هزار نفری از زنان و مردان و افراد مسن و کودکان و در راس آنان روحانیون شیعه به طرف گورستان حرکت کردند. فریادهای خشمناک "یسقط حمد، یسقط حمد" (سرنگون باد حمد) فضا را پر کرده بود. دیوارهای خانه ها و دکان های روستا پر بود از شعار های علیه حکومت. جمعیت به گورستان رسید و دور قبر جوان کشته شده حلقه زدند و یک روحانی شروع کرد به مرثیه خوانی و من به یاد روزهای انقلاب ایران افتادم. شباهت ها باور نکردنی بود.
 
* برای من بسیار جالب بود که ترسی در چهره تظاهر کنندگان نمی دیدم. آنها صورت های خود را نمی پوشاندند و در جلوی دوربین ما به راحتی ظاهر می‌شدند. در چند تظاهرات دیگر در روزهای بعد در نقاط دیگر کشور هم وضعیت همین گونه بود. ترس در دل مردم ناراضی بحرین فرو ریخته است و این خطر بزرگی برای دولت بحرین است.
 
* در پایان مراسم، نیروهای امنیتی با گاز اشک آور جمعیت را پراکنده کردند
 
* بحرین کشور بسیار کوچکی است. جمعیت بومی آن حدود هفتصد هزار نفر است به اضافه حدود نیم میلیون کارگر خارجی. گفته می شود که حدود شصت و پنج درصد جمعیت بومی، شیعه است که حدود پانزده درصد آنان تبار ایرانی دارند. تولید نفت بحرین حدود دویست هزار بشکه در روز است که در مقایسه با تولید نفت عربستان سعودی و یا عراق و کویت ناچیز است. شکوفایی اقتصادی بحرین از زمان جنگ های داخلی لبنان در حدود سی سال پیش آغاز شد و در آن موقع شرکت های بزرگ مالی و بانک های غربی که در بیروت حضور داشتند برای امنیت بیشتر به بحرین منتقل شدند.
 
* فروش مشروبات الکلی آزاد است و من در شب جمعه ای که در آنجا حضور داشتم متوجه شدم که بسیاری از مردم از کشورهای دیگر خلیج فارس و به خصوص از عربستان سعودی برای تفریحات به بحرین می آیند.
 
* زنانی که در تظاهرات شرکت می کنند، همه بلا استثنا حجاب اسلامی دارند و من شنیدم که ممکن است بعضی از این زنان فقط در موقع تظاهرات حجاب بر سر کنند.
 
* دولت بحرین از عمق نارضایی گسترده مردم این کشور آگاه است و می گوید که برنامه گسترده ای را برای اصلاحات آغاز کرده است. بعد از اتفاقات خونبار سال گذشته، پادشاه این کشور یک کمیسیون مستقل تحقیق به رهبری پروفسور شریف باسیونی که یک حقوقدان مصری-آمریکایی است تشکیل داد. این کمیسیون حدود چهار ماه پیش گزارش خود را منتشر کرد و شدیدا از دولت بحرین برای شکنجه زندانیان و کشتن تظاهرات کنندگان انتقاد کرد و توصیه هایی را برای بهبود وضعیت ارائه داد. این کمیسیون همچنین ادعای دولت بحرین در مورد دخالت ایران در امور داخلی آن کشور را رد کرد.
 
* در یکی از این نقاط که ما حضور داشتیم حداقل پانزده هزار نفر شرکت داشتند و شمار کلی تظاهرات کنندگان احتمالا بیش از صد هزار نفر بوده است.
 
* دو هفته پیش از آن هم تظاهرات مشابهی صورت گرفته بود و مقامات دولتی از تعداد صدهزار نفر شرکت کننده و نیروهای مخالف از رقم دویست هزار صحبت می کردند. کسری ناجی توانست که این تظاهرات را به طور زنده برای بی بی سی فارسی و سرویس های دیگر بی بی سی گزارش دهد. این تظاهرات مجوز دولتی داشت و نیروهای امنیتی حضور نداشتند. اگر واقعا دویست هزار نفر در تظاهرات ضد دولتی شرکت کرده باشند معنایش این است که بیش از نیمی از جمعیت شیعه بحرین به خیابانها آمده بودند.
 
* آمریکا در بحرین پایگاه نظامی دارد و به هیچوجه نمی خواهد که حکومت فعلی ساقط شود.
 
* پادشاه بحرین با مشکل بزرگی روبروست. بعضی معتقدند که او بین حفظ اتحاد خانواده آل خلیفه و حفظ اتحاد کشور گیر کرده است. نخست وزیر بحرین عموی پادشاه است که بیش از چهل سال است که این سمت را بر عهده دارد. برکناری او می تواند تبعات سختی برای پادشاه داشته باشد و ابقای او در مقامش هم حتی معتدل‌ترین مخالفان را هم خشمگین می کند.
 
* یکی از چهره های تعیین کننده در آینده بحرین آیت‌الله عیسی احمد قاسم است که از او به عنوان آیت‌الله خمینی بحرین اسم برده می شود. در روز جمعه برای دیدن او به مراسم نماز جمعه اش رفتیم. او بیش از هفت سال در حوزه علمیه قم تحصیل کرد و استاد اصلی او آیت‌الله کاظم حائری بود که از مراجع تقلید عراقی الاصل است که با مقتدی صدر از رهبران تندرو شیعه عراق روابط نزدیکی دارد. مقامات بحرینی آیت‌الله عیسی احمد قاسم را عامل جمهوری اسلامی در بحرین می دانند و به ما گفته بودند که در مسجدی که او نماز جمعه را اقامه می کند، عکس های آیت‌الله خامنه ای، رهبر ایران، نصب می شود. ولی در روزی که ما به دیدنش رفتیم اثری از عکس های رهبران ایران ندیدیم. آیت‌الله عیسی قاسم نسبت به این موضوع که به او اتهام نزدیکی با ایران می زنند، بسیار حساس است. او حتی حاضر نبود که با ما فارسی صحبت کند ولی روحانیون دیگری که از نزدیکان او بودند، به خوبی با ما فارسی حرف می زدند.
 
* وضعیت در بحرین خطیر است. کشتار مخالفان در سال گذشته بخش مهمی از جامعه را به مخالفت آشکار با نظام سلطنتی آن کشور کشاند.
 
* آنچه مسلم است این است که بعید است عربستان اجازه دهد که در همسایگی آن و در یک کشور عربی، یک حکومت شیعه طرفدار جمهوری اسلامی تشکیل شود.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مدیر بی‌بی‌سی فارسی, تظاهرکنندگان بحرینی, گزارش صادق صبا, خبرنامه دانشجویان ایران, ,