ايران از غني‌سازي 20 درصدي اورانيوم دست نمي‌كشد

 

دستور كار احتمالي گروه 1+5 در مذاكرات دو هفته آينده با ايران، عقب نشيني از توقف غني سازي 5/3درصدي و مذاكره براي توقف غني سازي 20 درصدي است.

به گزارش کیهان، در حالي كه وزير خارجه آمريكا از دور تازه مذاكرات 1+5 با ايران در اسلامبول تركيه و در تاريخ 13 و 14 آوريل (25 و 26 فروردين) خبر داده است، خبرگزاري رويتر در گزارشي از وين و به نقل از ديپلمات ها و تحليل گران نوشت: درخواست از ايران براي توقف غني سازي اورانيوم با خلوص 20 درصد و بالاتر از آن، از اولويت ها و اهداف اصلي اين مذاكرات خواهد بود. ايران غني سازي 20 درصدي را از دو سال پيش آغاز كرد و از آن زمان تنش ها سيري صعودي در پيش گرفت.

گرگ تيلمان، از پژوهشگران موسسه تحقيقاتي كنترل تسليحات در واشنگتن، در گفت وگو با رويترز مي گويد: «احساس ما اين است كه كاخ سفيد اين بار نسبت به اتخاذ يك استراتژي واقع گرايانه علاقمندي نشان مي دهد. تمركز بر توقف غني سازي 20 درصدي به عنوان گام اول براي اعتمادسازي اقدامي واقع گرايانه به نظر مي رسد.» متخصصان مي گويند متقاعد كردن ايران به توقف غني سازي در سطوح بالا، مي تواند راهي براي برون رفت از بن بست بگشايد.

به گزارش دويچه وله، «محققان موسسه علوم امنيت بين الملل در آمريكا معتقدند تعيين سقف غني سازي پنج درصدي براي ايران مي تواند گامي در جهت يك توافق موقت و راهگشاي مذاكرات جدي تر و موثرتر با جمهوري اسلامي باشد.

اما برخي از منتقدان هشدار داده اند كه پذيرش توقف غني سازي 20درصدي از سوي ايران نبايد موفقيت تلقي شود، چون حتي غني سازي 3/5 درصدي در داخل ايران نيز نقض قطعنامه هاي شوراي امنيت محسوب مي شود. فرانسه از جمله منتقدان است و مي گويد نمي توان و نبايد از خواسته هاي مصرح در قطعنامه هاي شوراي امنيت عليه برنامه هسته اي ايران عقب نشيني كرد».

يادآور مي شود آخرين دور مذاكرات ايران و گروه 1+5 مربوط به مذاكرات 14 ماه پيش در اسلامبول تركيه است. در آن زمان آمريكا با خالي كردن پشت برزيل و تركيه كه خواستار مبادله اورانيوم 5/3 درصد غني سازي شده ايران با سوخت راكتورتهران شده بودند، مذاكرات را به شكست كشاند. ايران پس از باج خواهي آمريكا رأسا اقدام به غني سازي 20 درصدي اورانيوم و توليد سوخت مورد نياز راكتور تهران كرد.

به عبارت ديگر شرايط امروز با شرايط 14 ماه پيش كه ايران هنوز غني سازي 20 درصدي را آغاز نكرده بود يكسان نيست و آمريكا طرف بازنده نقض تعهد خود بوده است.

گفتني است كه معاهده NPT كشورهاي عضو را از توليد سلاح هسته اي منع مي كند و براي درجه غني سازي اورانيوم، هيچ محدوديتي قائل نشده است. ضمن آن كه ايران اعلام كرده است از غني سازي 20 درصدي اورانيوم براي مصارف پزشكي دست نخواهد كشيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : غني‌سازي ايران, غني‌سازي 20 درصدي, غني‌سازي اورانيوم, گروه 1+5, ,