تلاش غرب براي خروج آبرومندانه از بن بست تعليق غني سازي
رويترز موضوع مورد علاقه 1+5 براي مذاكره با ايران را لو داد
 

 

خبرگزاري رويترز در گزارشي كه از مبدأ وين منتشر كرد خبر داد كه پنج كشور از ميان شش كشور گروه 1+5 معتقد هستند كه گفت‌وگو با ايران در مذاكرات آينده بايد متمركز بر غني سازي 20 درصد باشد و ايران به غني سازي 3.5 درصد در ايران اكتفا كند.

به گزارش رجانيوز، فردريك دال كه اين گزارش را از وين مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي مخابره كرده، افزوده است كه در ميان شش كشور فقط فرانسه اصرار دارد كه ايران بايد تمام فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي خود را تعليق كند.

اين گزارش مي‌افزايد كه بسياري از تحليل‌گران معتقدند كه اين غيرقابل انتظار و غير واقعي است كه ايران همه فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را تعطيل كند. همچنين يكي از سفيران امريكا هفته گذشته اعلام كرده كه به‌جاي اصرار بر فريز كردن فعاليت‌هاي ايران در مذاكرات آتي، گسترش بازرسي‌ها بايد محور گفت‌وگوها قرار بگيرد.

رویترز در ادامه از قول گرگ تیلمن تحلیل‌گر انجمن کنترل تسلیحات -یک موسسه تحقیقاتی در واشنگتن- می گوید: «ما گمان می کنیم كه کاخ سفید به راهبردی واقع گرایانه در این باره تمایل دارد که بر متوقف شدن غنی سازی تا 20 درصدی اورانیوم به عنوان گام نخست در ایجاد اعتماد تأکید دارد».

رویترز ادامه می دهد: «یک دیپلمات غربی گفت توقف این فعالیت -که با غنی سازی 3.5 درصدی مقایسه می شود که برای سوخت مورد نیاز نیروگاه های هسته ای مورد نیاز است- "حقیقتا یک اولویت" خواهد بود».

این خبرگزاری سپس تاکید کرده است که احتمال کمی وجود دارد که ایران این درخواست را بپذیرد.

اما نكته مهم را در اين زمينه رویترز به نقل از مارک فیتز پاتریک کارشناس موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک که در لندن است، منتشر كرد. وي گفت: از آن‌جایی که ایران از سال 2009 در تأمین سوخت مورد نیاز خود پیشرفت هایی داشته است، رویدادهای پیش آمده پیشنها تأمین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی ممکن را کم اهمیت جلوه داده است. ترغیب ایران به دست برداشتن از غنی سازی 20 درصدی اورانیوم کار مشکلی است.

رویترز در ادامه از احتمال پیشنهاد مجدد مکانیسم مبادله در ازای توقف غنی سازی 20 درصد خبر داده و تاکید کرده است که غرب سخنان محمود احمدی نژاد درباره آمادگی ایران برای توقف غنی سازی 20 درصد در ازای دریافت سوخت راکتور تهران را که شهریور 1390 در سازمان ملل مطرح شد، همچنان جدی می گیرد.

ایران پیش از ایرن اعلام کرده است که غنی سازی 20 درصد را متوقف نمی کند و مکانیسم مبادله را هم به عنوان یک گزینه مذاکراتی به رسمیت نمی شناسد.

در عين حال، تست رسانه‌اي موافقت با غني سازي 3.5 درصد در ايران و توقف غني سازي 20 درصد، در شرايطي است كه دو ماه پيش ايران سوخت 20 درصد را در رآكتور تهران جاي‌گذاري و اعلام كرد كه مجتمع‌هاي سوخت اين رآكتور را ساخته است. اين خبر به اين معني بود كه اگر تا دو سال قبل، ايران بحث در مورد تأمين سوخت رآكتور تهران را به‌دليل نيازش، مفيد مي‌دانست، اكنون در اين زمينه نيازي به گفت‌وگو ندارد و بر خلاف محاسبه غرب مبني بر عقب‌نشيني ايران در اثر اعمال فشارها و تهديدها، نه تنها راهبرد دو مسيره فشار و مذاكره جواب نداده است، بلكه نتيجه عكس دارد.

مطلب مرتبط:

پيام‌هاي رونمايي از يادگار شهيد شهرياري و ماشين‌هاي سانتريفيوژ نسل 4


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : تعليق غني سازي, 1+5, ,