نگراني عربستان از افزايش نفوذ ايران در منطقه

 

سعودي‌ها معتقدند با كنار رفتن مبارك از قدرت، موازنه قدرت به هم مي‌خورد و رژيم مصر از جايگاه بزرگ خود در جهان عرب كنار مي‌رود.

به گزارش فارس به نقل از شبكه خبري "راصد "، ديپلمات‌ها و تحليل‌گران معتقدند عربستان بيش‌تر از آنچه نگران احتمال كشيده شدن دامنه ناآرامي‌هاي تونس و مصر به عربستان باشد از اين هراس دارد كه متحدان خود را در مقابله با ايران از دست بدهد.

اين تحليل‌گران افزودند: عربستان بزرگ‌ترين منبع صادر كننده نفت در جهان است و مي‌تواند پول‌هاي زيادي را براي كم كردن تنش اجتماعي ناشي از بيكاري در جامعه كه به بيش از 10 درصد رسيده است خرج كند تا مانع از بروز ناآرامي در اين كشور شود.

برخي از اين تحليل‌گران معتقدند: اگر آمريكا دست از حمايت حسني مبارك كه از 30 سال پيش متحد واشنگتن محسوب مي‌شود بردارد، حكام سعودي از اين امر بسيار خشمگين خواهند شد چون چه بسا كه آنها نيز به سرنوشتي مشابه مبارك دچار خواهند شد.

"سايمون هندرسون "، يك ناظر امور عربستان در واشنگتن گفت: سعودي‌ها احساس مي‌كنند آمريكا هنگامي كه بسيار ساده‌تر از آنچه تصور مي‌شد شروع به دست برداشتن از حمايت مبارك كرد، اشتباه بزرگي مرتكب شد.

سعودي‌ها احساس مي‌كنند مبارك اكنون بسيار ضعيف شده است و كناره‌گيري وي از قدرت نيز موجب مي‌شود كه عربستان پشتوانه‌اي در مقابله با ايران شيعه را از دست دهد و نگراني آنها بيشتر از نگراني آمريكا از احتمال دستيابي ايران به تسليحات هسته‌اي است كه ايران آن را رد مي‌كند.

شكه خبري راصد نوشت: عربستان خود را پايگاه مذهب اهل تسنن مي‌داند به همين دليل نگران افزايش نفوذ شيعيان در منطقه است به ويژه پس از جنگ آمريكا در عراق در سال 2003 كه به تشكيل دولتي به رهبري شيعيان در بغداد منجر شد.

سعودي‌ها معتقدند با كنار رفتن مبارك از قدرت، موازنه قدرت به هم مي‌خورد و مصر از جايگاه بزرگ خود در جهان عرب به عنوان دشمن بزرگ و قدرتمند ايران نيز كنار مي‌رود.

"طراد العامري "،‌ تحليل‌گر سياسي عربستان گفت: با رفتن مبارك خلأ ايجاد خواهد شد مصر عنصر بااهميتي در ثبات خاورميانه بود اگر در مصر خلأ بي‌ثباتي سياسي اتفاق افتد ، عربستان مجبور است سنگيني آن را تحمل كند.

وي افزود: معلوم نيست گرايش نظام و دولت جديد در مصر چه خواهد بود و با چه سرعتي مي‌تواند كار خود را به پيش برد.

تحليل‌گران معتقدند مصر نزديك به دوهفته است با اعتراضات ضد مبارك به لرزه درآمده در هر حال بر بحران داخلي خود متمركز است و مجالي براي تحكيم تلاش‌هاي عربستان در مقابله با نفوذ ايران ندارد.

ديپلمات‌ها نيز گفتند رياض همچنين مي‌ترسد كه هر گونه خلأ ديپلماتيك برخاسته از درگيري دولت مصر با تحولات اين كشور زمينه را براي كشورهايي همچون تركيه و قطر فراهم ‌كند كه روابط خوبي با ايران دارند و براي داشتن نقش منطقه‌اي پررنگ‌تر تلاش مي‌كنند.

يك ديپلمات حوزه خليج فارس گفت: چه بسا نفوذ عربستان در سايه تلاش كشورهاي قطر و تركيه براي منزوي نشدن ايران بسيار كاهش يابد.

اين امر رياض را بر آن خواهد داشت كه بيش از پيش محافظ تحقق ثبات در كشور اهل تسنن اردن باشد كه شاهد اعتراضات خياباني است و "باراك بارفي "، ‌تحليل‌گر آمريكايي در اين باره گفت: "چه بسا آمريكا پول‌هاي بيشتري را در اردن خرج كند. "

دومينوي ناآرامي‌هاي مصر به زودي به خاندان پادشاهي عربستان خواهد رسيد و ملك عبدالله ، 87 ساله كه از دسامبر گذشته تاكنون براي درمان در خارج از اين كشور به سر مي‌برد و شاهزاده سلطان، ولي‌عهد نيز كه سنش كمتر از پادشاه نيست با بيماري دست و پنجمه نرم مي‌كند و اكنون شاهزاده نايف نامزد احتمالي رسيدن به قدرت است.

ملك عبدالله از معدود رهبران عربي بود كه هفته گذشته حمايت خود را از مبارك اعلام كرد و حتي به زين العابدين بن علي، رئيس جمهور مخلوع تونس نيز اجازه پناهندگي در عربستان را داد.

"هلال خشان "، ‌استاد علوم سياسي دانشگاه آمريكايي بيروت گفت: روشن است كه آمريكا دست از حمايت مبارك برداشته و صلاحيت نظام وي به پايان رسيده است و اين امر شوكي بر عربستان سعودي به عنوان متحد راهبردي واشنگتن از سال 1945 تاكنون محسوب مي‌شود.
وي افزود: اگر آمريكا براي ايجاد تغيير در مصر فشار وارد آورد، خاندان پادشاهي آل سعودي نيز در آينده نزديك در اين راستا مورد فشار قرار خواهند گرفت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : نگراني عربستان از افزايش نفوذ ايران در منطقه, ديپلمات‌ها و تحليل‌گران معتقدند عربستان بيش‌تر از آنچه نگران احتمال كشيده شدن دامنه ناآرامي‌هاي تونس و مصر به عربستان باشد از اين هراس دارد كه متحدان خود را در مقابله با ايران از دست بدهد, ,