از استناد رجايي‎فر به‌زيرنويس‌عكس تا ناديده‌گرفتن ديدار لاريجاني با مبارك!

انتقاد فروز رجايي فر، از همسر رئيس جمهور در برنامه " ديروز، امروز، فردا " بدليل ملاقات وي با سوزان مبارك همسر ديكتاتور مصر، كه در همان برنامه هم با ابراز ترديد وي از قطعي بودن اين ديدار صورت گرفت، سبب شد تا پايگاه اطلاع رساني دولت، در تكذيبيه‏اي اين ادعا را از اساس غير واقعي دانسته و نسبت به آن واكنش نشان دهد.

 
اما پس از انتشار اين تكذيبيه، رجايي‏فر با ارسال يادداشتي به يك پايگاه خبري ثالث، مبناي استناد خود را زيرنويس عكس يكي از اخبار عادي پايگاه رجانيوز دانسته و اعلام كرد كه وي مسئول اين موضوع نيست. وي در ادامه اقدام رجانيوز در اصلاح اشتباه خود را امري غير حرفه اي دانسته و از معاونت اطلاع رساني دولت را بدليل عدم دقت در زيرنويس يكي از اخبار عادي رجانيوز توضيح خواسته است. در ادامه متن رجايي‏فر و توضيحات رجانيوز را مي‏خوانيد:
 
 متن توضیحات رجايي فر به شرح زیر است:

بسمه تعالی
مدیریت محترم پایگاه خبری تابناک

با توجه به انتشار بیانیه پایگاه اطلاع رسانی دولت در آن رسانه محترم، خواهشمند است در راستای عمل به تعهدات حرفه ای رسانه ای و رعایت اخلاق و عدالت، توضیحات این جانب را ذیل همان خبر منتشر نمایید.

 به پیوست تصاویر مورد اشاره در متن ارسال می شود که تقاضا می شود در انتشار این دفاعیه مورد استفاده قرار گیرند. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزارم.

«استناد اينجانب به خبري بود كه در پايگاه اطلاع رساني رجانيوز (سايت نزديك به دولت) در تاريخ 25 آبان 1388 منتشر شده و در آن عكسي نيز با عنوان «ديدار اعظم السادات فراحی با سوزان مبارك همسر رییس جمهور مصر» درج شده بود.
 
 
 
تا ساعت 20:10 دقیقه امروز دوشنبه 18 بهمن ماه 1389 این عکس خبری با همان زیرنویس قبلی در سایت رجا قرار داشت که تصویر صفحه خبر نیز موجود است. بدیهی است اینجانب مسؤولیتی در قبال صحت یا سقم خبر نقل شده ندارم.

متأسفانه پس از اين كه افرادی از طریق غیررسمی از منبع خبر اطلاع کسب کردند، بلافاصله در عملي غيرحرفه اي و غیراخلاقی قبل از ساعت 20:45 دقیقه اقدام به تغییر زيرنويس عكس مذكور نمودند.

 
حال جاي طرح این نکات است كه:

1) اگر چنین خبر کذبی در سايتي كه یکی از نزديكترين پايگاه های اطلاع رساني به دولت و به همین دلیل منبع موثقی در این باره محسوب مي شود منتشر شده است، چرا معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور در همان تاریخ نسبت به آن حساسیت و واکنشی نشان نداده و آن را تکذیب یا اصلاح ننموده است تا این خبر، مرجع انتشار در رسانه های دیگر و مورد استناد سایرین قرار نگیرد؛ کما این که هم اکنون در بعضی از وبلاگ های علاقه مندان رییس جمهور عین خبر با همین عکس و زیرنویس درج شده که تصاویر برخی از آنان نیز در دست است.


 
2) چنانچه چنین غفلتی صورت گرفته، مخاطبان خصوصاً پس از گذشت 448 روز از انتشار خبر و عدم تکذیب آن، مسؤولیتی در استفاده و نقل آن ندارند و این سایت منبع است که باید به سهل انگاری خود اذعان نموده و مسؤولیت عدم صحت خبر و آثار ناشی از آن را به عهده بگیرد.

3) با توجه به دو اشتباه اولیه، اشتباه سوم را مرتکب شدن دور از عقل و انصاف می باشد که ترتیبی داده شود که در یک اقدام ناپسند، با این انگیزه که استناد به منبع غیر ممکن شود، در اصل خبر به نوعی جعل صورت گیرد.

از آنجا که با توجه به امکانات کنونی انکار واقعیت و فریب افکار ممکن نیست، انتظار دارم هم معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور از ایراد اتهام اظهارات کذب به این جانب و هم منبع انتشار خبر، بابت اقدامات نسنجیده بعدی خود عذرخواهی نمایند.»

فروز رجایی فر

توضیحات «رجانيوز»

پايگاه اطلاع رساني رجانيوز در تاريخ 25 آبان 1388 در حاشيه انتشار خبري از سخنراني همسر رئيس جمهور اسلامي ايران در همايش همسران سران كشورهاي غير متعهد در ايتاليا كه اتفاقا با انتقادات تند خانم فراحي از رژيم صهيونيستي همراه بود، در زيرنويس تصوير ديدار ايشان با خانم وفاء سليمان همسر رئيس جمهور لبنان، به اشتباه جمله «ديدار اعظم السادات فراحی با سوزان مبارك همسر رییس جمهور مصر» را درج كرد، اين درحالي بود كه در متن خبر هيچ اشاره‏اي به ديدار ايشان و سوزان مبارك وجود نداشت. اما ظاهرا همين زيرنويس منبع استناد خانم رجايي فر براي بيان انتقاد از ديدار خانم فراحي با سوزان مبارك آنهم بر روي آنتن زنده رسانه ملي با ميليون‏ها مخاطب شد. اما در اين زمينه بيان چند نكته ضروري است.
 
1) رجانيوز به محض اطلاع از اشتباه خود ولو اينكه مدت زمان زيادي از آن گذشته بود، اقدام به تصحيح اين اشتباه كرد كه به نظر مي‏رسد حداقل شرط امانت‏داري و رعايت اخلاق در عرصه رسانه باشد. با اينحال خانم رجايي فر با كنار هم قرار دادن عكس‏هاي قبل و بعد از تصحيح اين زيرنويس، چنانكه گويي كشف جديدي كرده باشد، اين عمل را غير حرفه‏اي، و غير اخلاقي!!! دانسته است. اولين سوال اينجاست كه در كدام مذهب و آييني اصلاح يك اشتباه كه اتفاقا مورد سو استفاده هم قرار گرفته است غير اخلاقي قلمداد شده است؟
 
2) خانم رجايي فر در حالي در عبارت خود درج اين زيرنويس در سايت رجانيوز را براي اثبات ادعاي خود كافي دانسته است كه تا پيش از اين و در مواردي كه اخبار رجانيوز به مذاق همفكران ايشان خوش نمي‏آمد، اين سايت به دروغ‏پراكني و بي اخلاقي محكوم مي‏شد! حال چه اتفاقي افتاده است كه در اين خبر اشتباه، رجانيوز به موثق‏ترين منبع خبر خانم رجايي‏فر بدل شده است، جاي بررسي دارد.
 
3) قاعدتا براي خانم رجايي فر به عنوان رئيس ستاد پاسداشت شهداي اسلام، و يكي از فعالين مسائل مرتبط با جهان اسلام در ايران، نبايد تشخيص وفاء سليمان لبناني از سوزان مبارك مصري كه در اين سال‏هاي يكي از جدي‏ترين سوژه‏هاي تبليغات زيرمجموعه ايشان بوده است، در عكس ديدار همسر رئيس جمهور كار دشواري باشد، اين در حالي است كه حتي بخواهيم از پرچم لبناني كه پشت سر وفاء سليمان نصب شده است چشم پوشي كنيم.
بر اين مبنا، ايشان به عنوان يك فعال مسائل جهان اسلام، يا تصاوير اين اشخاص را نمي‏شناخته است كه بعيد به نظر مي‎رسد و يا اينكه اين تصاوير را مي‏شناخته ولي اصلا تصوير مذكور و خبر مورد اشاره را تا پيش از برنامه "ديروز امروز فردا" مشاهده نكرده است، كه با توجه به اشاره ايشان در دقايق پاياني اين برنامه مبني بر اينكه نتوانسته است عكس مذكور را در سايت‏هاي خبري پيدا كند، احتمال دوم قوي‏تر است. بنابراين مشخص نيست استناد اينگونه به عكسي كه ايشان نديده است بر روي آنتن پخش زنده بر كدام مبناي اخلاقي، شرعي و حرفه‌اي صورت گرفته است؟
 
4) ايشان از ديدار همسر رئيس جمهور با سوزان مبارك، آنهم با استناد به عكسي كه به گفته خود آنرا نديده‏اند، آنهم بدون تحقيق در مورد صحت يا كذب اين ديدار، در يك برنامه زنده تلويزيوني انتقاد مي‏كند ولي ترجيح مي‎دهد از جناب شيخ الاسلام، ميهمان ديگر همان برنامه و مشاور علي لاريجاني در امور بين الملل در مورد ديدار لاريجاني با شخص حسني مبارك در قاهره كه عكس و فيلم و خبر آن به وفور در سايت‏هاي داخلي و خارجي منتشر شده سوال نكرده و باز هم ترجيح مي‏دهد اين ديدار حتمي را ناديده بگيرد.
سوال اينجاست كه آيا مخاطب منصف مي‏تواند اين انتقاد رجايي‏فر را به پاي انقلابي‏گري بگذارد و يا اينكه بايد آنرا سوءاستفاده از مسائل بين المللي براي تصفيه حساب‏هاي داخلي ناميد.
 
5)هر چند كه نمي‎توان به صراحت ادعا كرد ولي اگر انتقاد از ديدار انجام نشده همسر احمدي ن‍ژاد با سوزان مبارك توسط خانم رجايي فر با هدف زير سوال بردن سياست خارجي تهاجمي و رو به جلوي احمدي ن‍ژاد صورت گرفته بايد گفت كه نتايج اين سياست خارجي انقلابي را كه با يك زيرنويس اشتباه در يك عكس خبري تلاش در به زير سوال بردن آن داريد، اكنون به وضوح مي‎توان در ميدان التحرير مصر، و در سال‎هاي قبل در نوار غزه و جنگ 33 روزه مشاهده كرد. تاثيري كه نه تنها بارها رهبر معظم انقلاب به عنوان پرچمدار جريان بيداري اسلامي از آن تقدير كرده‌اند بلكه شخصيت‎هايي چون سيد حسن نصرالله و اعضاي ارشد حماس و اخوان المسلمين اين ستون هاي خيميه مقاومت با افتخار از آن ياد كرده‏اند. بر دوست و دشمن روشن است كه شجاعت سياست خارجي احمدي نژاد حركت انقلاب اسلامي در منطقه را چندين گام به جلو برد و اگر اينگونه نبود در اين هجم وسيع مورد شماتت دشمنان انقلاب اسلامي قرار نمي‎گرفت. اما خانم رجايي‎فر بجاي ديدن ـ كه  پرداختن به اين جهش عظيم تنها تلاش دارد واقعه اي را كه اتفاق نيافتاده است ببيند. و به نظر نمي‎رسد كه بتوان اين رويكرد را منصفانه قلمداد كرد.
 
6) بر كسي پوشيده نيست كه جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش داشته راهي هرچند كوچك به درون مصر در دوران مبارك بيابد. راهي كه به دليل زمينه‏هاي موجود در مردم مصر و مراودات فرهنگي و ديپلماسي عمومي با ايران انقلابي، سبب تسريع در امري مي‏شد كه امروز و با تاخيري 30 ساله در حال وقوع در اين كشور است. راهي كه اگر طي سي سال گذشته باز شده بود، اكنون مي‏توانست به بحران رهبري انقلاب مصر پايان دهد. پس لزوما تلاش‏هاي سال‏هاي اخير براي برقراري ارتباط با مصر خواه از سوي لاريجاني بوده باشد يا حدادعادل و يا احمدي‏ن‍‍ژاد نمي‏تواند خودسرانه و خارج از سياست‏هاي كلان جمهوري اسلامي ايران و حتي دليلي بر نداشتن روحيات انقلابي باشد. و اين مهم را رجايي فر و همفكرانش خوب مي‏دانند و بازهم بر طلب استفاده سياسي داخلي از آن مي‏كوبند.
 
7) و آخر آنكه رجانيوز به عنوان رسانه سينه چاك و حامي جريان انقلاب اسلامي و نه رسانه حامي دولت و يا نزديك به دولت، رسالت خود را در تقويت همه جريانات فرهنگي، سياسي و اجتماعي عضو جبهه انقلاب اسلامي ـ كه خانم رجايي فر را نيز جزيي از آن مي‎پندارد ـ  قرار داده است و  همواره تلاش داشته و دارد تا از تضعيف جريانات موجود در اين جبهه جلوگيري كند، هرچند كه نامهرباني‏ها از سوي هم جبهه‏اي‏ها زياد باشد.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : از استناد رجايي‎فر به‌زيرنويس‌عكس تا ناديده‌گرفتن ديدار لاريجاني با مبارك!, براي خانم رجايي فر به عنوان رئيس ستاد پاسداشت شهداي اسلام, و يكي از فعالين مسائل مرتبط با جهان اسلام در ايران, نبايد تشخيص وفاء سليمان لبناني از سوزان مبارك مصري كه در اين سال‏هاي يكي از جدي‏ترين ,