اعتراف‌هاي جالب به پيشرفت‌هاي چشم‌گير موشكي و ماهواره‌اي ايران
 

 

كره شمالي در حالي براي پرتاب ماهواره خود آماده مي‌شود كه ظاهراً آزمايش‌هاي قبلي اين كشور در زمينه پرتاب ماهواره به فضا موفق نبوده، اين در حالي‌است كه منابع غربي كه تا پيش از اين اصرار داشتند تا بگويند كه برنامه ماهواره‌اي ايران تحت هدايت كره شمالي است و ايران، دانش خود را از اين كشور دريافت كرده است.

به گزارش رجانيوز، در آستانه آزمايش پرتاب ماهواره كره شمالي به فضا، منابع غربي در حال فضاسازي گسترده و اظهار نگراني در اين زمينه با اين توجيه هستند كه كره شمالي در صورت موفقيت آميز بودن اين اقدام قادر خواهد بود كه كلاهك هسته‌اي را نيز در فواصل قاره‌اي پرتاب كند.

در عين حال، فارغ از اين ادعا و جنگ رواني جديد غرب عليه كره شمالي اذعان رسانه‌هاي غربي به موفقيت آميز بودن پرتاب سه ماهواره قبلي ايران به فضا و توان‌مندي و دانش برتر ايران در اين زمينه است و در شرايطي كه آزمايش‌هاي قبلي كره شمالي در پرتاب ماهواره به فضا ناموفق خوانده مي‌شود، عملاً ادعاي دنباله‌روي ايران در صنعت ماهواره و موشك به كره شمالي نيز كاملاً زير سؤال مي‌رود.

در اين زمينه روزنامه واشنگتن پست نوشت: «درست دو ماه قبل، ایران در خلال جشن پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979، راكتی را از سایتی نظامی به فضا پرتاب كرد كه ماهواره‌ي 110 پوندی (حدود 55 كیلوگرم) را در مدار قرار داد. وزارت امور خارجه آمریکا در مورد استفاده نظامی از این ماهواره هشدار داد، حالا نوبت كره شمالی است. این طور كه به نظر می‌رسد این كشور درصدد است در خلال جشن سالگرد 100 سالگی بنیانگذارش، ماهواره‌ای را به فضا بفرستد. حتی به نظر می‌رسد زمینه‌ای را فراهم كند كه ناظران بین‌المللی در ردیف جلوی تماشاچیان این تاسیسات قرار گیرند، درست مانند حركتی كه ایران در ماه فوریه انجام داد. اما اعتراضات بین‌المللی به پرتاب ماهواره كره شمالی كه قرار است بین 12 تا 16 آوریل صورت گیرد بیشتر است. آمریکا تعهد كرده است در صورت پرتاب این ماهواره، قرار داد كمك آذوقه را كه به تازگی با این كشور منعقد ساخته است، لغو كند. توكیو و سئول نیز تعهد كرده‌اند در صورت به گردش درآمدن این ماهواره به دور زمین آن را سرنگون سازند. روسیه و چین كه روابط طولانی مدتی با كره شمالی دارند، از پیونگ یانگ خواسته‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر كند.»

در بخش ديگري از گزارش اين روزنامه امريكايي آمده است كه كره شمالي 15 سال است كه در تلاش برای پرتاب ماهواره به فضاست و موفق نبوده است، در حالی كه ایران تاكنون با موفقیت 3 ماهواره را به فضا فرستاده است. در حالی كه به نظر می‌رسد این دو كشور كه سابقه همكاری در زمینه موشك‌های دوربرد دارند، بازی مشابهی را به راه انداخته‌اند، اما كارشناسان بر این باورند كه هدف پیونگ یانگ از این تلاش خطرناك‌تر است.

جیمز مولتز، استاد دانشگاه نیروی دریایی آمریکا در مونتری كالیفرنیا می‌گوید، آنها عمداً به این بازی دست زده‌اند. در مورد ایران، موشك‌های دوربرد كلیدی برای دور نگه داشتن اسرائیل است. كره شمالی به دنبال تهدیدی واقعی است تا با ایالات‌متحده مقابله كند.

اين روزنامه همچنين افزوده است: «كره شمالی اولین‌بار در سال 1998 تلاش كرد ماهواره‌ای به فضا پرتاب كند. این كشور دوباره در سال 2006 و 2009 در این زمینه تلاش‌هایی انجام داد اما به گفته ناظران بین‌المللی هر دو ناكام ماند. ایران اولین‌ ماهواره‌ي خود را به وسیله راكتی كه ساخت داخل كشور بود در سال 2009 و دومی را در ژوئن سال گذشته به فضا پرتاب كرد. این كشور در ماه فوریه ماهواره نوید را به وسیله موشكی به نام سفیر با موفقیت به فضا پرتاب كرد. اما بازی پرتاب ماهواره دو نكته مثبت برای كره شمالی و ایران دارد. ماهواره‌ها اطلاعات لازم برای برنامه‌های نظامی را فراهم كرده و غرور و افتخار ملی را تقویت می‌كنند، درست همانند غرور و افتخاری كه آمریکا، شوروی سابق و اخیراً چین از طریق برنامه‌های فضایی‌شان برای ملت‌هایشان به ارمغان آوردند. ایران و كره شمالی ادعا می‌كنند ماهواره‌هایشان تنها با اهداف صلح‌آمیز به فضا پرتاب شده‌اند و می‌گویند داشتن برنامه فضایی حق مسلم آنهاست. دیوید رایت فیزیكدانی كه عضو اتحادیه دانشمندان نگران است گفت: فعالیت ماهواره‌ای اخیر كره جنوبی تلاش برای متوقف ساخت كره شمالی را مشكل‌تر می‌سازد. رایت گفت: كره جنوبی اخیراً موشك ماهواره‌‌بری را با استفاده از تكنولوژی روسیه ساخته است و در تلاش است ماهواره‌ای را به فضا بفرستد. كره جنوبی در حال مذاكره با آمریکاست تا به او اجازه دهد از موشك‌هایی با برد بیشتر استفاده كند. برد كنونی موشك‌ها بین 300 تا 600 كیلومتر (370-185 مایل) است. به این ترتیب ممكن است كره شمالی احساس كند استاندارد دوگانه‌ای در نظر گرفته شده است و احتمالاً نمی‌خواهد از كره جنوبی عقب بماند. همكاری كره شمالی و ایران در زمینه تكنولوژی ساخت موشك حداقل به دو دهه قبل بر می‌گردد. به نظر می‌رسد ایران همكاری با كره شمالی را در اوایل دهه‌ي 1990 و در زمینه ساخت موشك‌های میانبرد آغاز كرد. كره شمالی همچنین موشك‌های بالستیك كوتاه برد سریع طراحی شوروی را به ایران داد و زیرساختار فنی لازم برای تولید این موشك‌ها را در ایران ایجاد كرد.

گرگ تیلمان، یكی از مقامات اطلاعاتی برجسته سابق آمریکا كه در حال حاضر در سازمان كنترل تسلیحات در واشنگتن دی‌سی فعالیت می‌كند می‌گوید: ایران در حال حاضر در زمینه‌ي تكنولوژی موشكی به ویژه در بخش موشك‌هایی با سوخت جامد – از كره شمالی پیشی گرفته است. به نظر من ایران برای توسعه موشك‌های بالستیك خود دیگر نیازی به كمك كره شمالی ندارد. تیلمان می‌گوید، پرتاب ماهواره‌ای متعدد توسط ایران نشان دهنده پیشرفت چشم‌گیر این كشور در این زمینه است. او گفت: مرحله دوم پرتاب سفیر 2 به فضا نشان دهنده‌ي ویژگی‌های فنی خاصی شامل موتورهای دوگانه و سوختی با تولید انرژی بیشتر بود كه تاكنون در ایران و كره شمالی مشاهده نشده بود. او همچنین افزود، ایران در حال ساخت موشك بالستیك میان‌برد دومرحله‌ای با سوخت جامعه است كه پیشرفته‌تر از موشك‌هایی است كه كره شمالی در اختیار دارد.

به نظر می‌رسد ادعای ایران در مورد اهداف برنامه ماهواره‌ای‌اش مبنی بر اینكه برنامه‌ای فراتر از آزمایشات موشكی است، نسبت به ادعای كره شمالی در این زمینه از اعتبار بیشتری برخوردار است. ایران الگوی تقریباً قابل پیش‌بینی را در مورد برنامه فضایی‌اش در پیش گرفته است و از همكاری‌های خارجی نیز به طور چشم‌گیر سود برده است، در حالی كه كره شمالی علاقه‌ای به این روند نشان نداده است.

ماركوس شیلر، تحلیلگر سازمان اشموكر تكنولوژی در آلمان و كارشناس برجسته در زمینه موشك‌های كره شمالی می‌گوید: در ایران می‌توان برنامه منطقی، اصولی، آهسته اما مداومی را مشاهده كرد كه با هدف پرتاب ماهواره صورت می‌گیرد و از طرفی همواره با شكست و از طرف دیگر همراه با موفقیت‌های چشم‌گیر است. اما در كره شمالی فعالیت‌های پراكنده‌ای در این زمینه دیده می‌شود كه روند منطقی قابل مشاهده‌ای ندارد.

شیلر می‌گوید تحلیلگران سیاسی به دقت موشك اون‌ها-3 كره شمالی را ،كه قرار است به فضا پرتاب شود، تحت نظر گرفته‌اند تا دریابند این موشك تا چه اندازه به موشك سفیر ایران شبیه است. راكتی كه كره شمالی در سال 2009 به كاربرد تشابه‌هايی با سفیر داشت، به این ترتیب می‌توان دریافت همكاری بین این دو برنامه موشكی هنوز ادامه دارد. او گفت: همه می‌دانند كه كارشناسان موشكی كره شمالی در دهه 1990 به ایران آمدند. من شخصاً معتقدم كه همكاری بین این دو كشور در زمینه موشك و راكت ادامه خواهد داشت، اما مشخص نیست میزان همكاری آنها چقدر است.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيشرفت‌هاي موشكي و ماهواره‌اي, پرتاب ماهواره, ,