آخرين تحولات ساعاتي قبل از مذاكرات ايران و 1+5 در استانبول
پيش‌نشست در واشنگتن/ اختلاف‌هاي دروني 1+5 درباره موضوع مذاكره

 

نمايندگان پنج كشور از شش كشور طرف مذاكره با ايران كه قرار است در مذاكرات روز شنبه استانبول حاضر شوند، روز پنج‌شنبه در واشنگتن دور هم جمع شدند تا در مورد موضوع‌هاي مورد بحث در مذاكرات اصلي گفت‌وگو كنند.

به گزارش رجانيوز، در اين پيش نشست، نماينده چين حضور نداشت و معاون وزير امور خارجه چين مستقيما از پكن عازم استانبول شد اما سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه پس از برگزاري پيش نشست پنج كشور هنگام بازگشت به مسکو به خبرنگاران گفت: «ما و آمریکا ایده های عینی در خصوص چگونگی حرکت مرحله به مرحله و به شرط اقدام متقابل که بر مبنای اقدام در ازای اقدام باشد، داریم. ایران یک گام برمی دارد و گروه 1+5 نیز برای رفع نگرانی های ایران، گام بر می دارد».

اظهارات وزير امور خارجه روسيه نشان مي‌دهد كه مسكو به‌دنبال احياي طرح گام به گام در اين مذاكرات است و روسيه تلاش مي‌كند طرح گام به گام خود را به موضوع مذاكره تبديل كند. اين طرح، سال گذشته در جريان سفر علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان به اين كشور ارائه شد اما به‌دنبال كارشكني‌هاي امريكا به رغم توافق‌هاي قبلي با مسكو در مورد اين طرح و اعمال تحريم‌هاي شديدتر عليه كشورمان، عملاً اين طرح به بن بست خورد و حتي مجال بررسي نيافت.

اعلام اين مسئله از سوي لاوروف نشان مي‌دهد كه غرب بايد با اين واقعيت كنار بيايد كه در شرايطي مي‌تواند توقع اقدام از سوي ايران را داشته باشد كه براي برداشتن قدم‌هاي متقابل تعهد و تضمين بدهد.

با اين حال، گزارش‌هاي رسيده حاكي است كه با وجود برگزاري جلسه هماهنگي ميان اعضاي گروه 1+5 در سطح وزيران امور خارجه، مواضع اعضا با يكديگر تفاوت‌هاي قابل ملاحظه‌اي دارد، به‌طوري كه گام‌هاي متقابل مورد نظر امريكا و روسيه در موضوع هسته‌اي ايران يكسان نيست. همچنين فرانسه نيز اساساً به كارايي اين روش اعتقادي ندارد.

ناهماهنگي ميان اعضاي 1+5 و سخنان دلسرد كننده برخي مقام‌هاي غربي پيش از برگزاري نشست "استانبول 2" اين احتمال را ايجاد كرده كه به‌دليل شرايط مشابه مذاكرات "استانبول 1" كه اختلاف‌هاي دروني 1+5 مانع از به نتيجه رسيدن و ادامه يافتن گفت‌وگوها شد، در اين دور از مذاكرات نيز وضعيت مشابهي رقم بخورد.

در اين زمينه پرس تي وي به نقل از منابع نزديك به تيم مذاكره كننده ايران خبر داد كه اظهارات دلگرم كننده‌اي از سوي مقام‌هاي غربي قبل از آغاز مذاكرات شنيده نمي‌شود.

همچنين تغيير برخي اعضاي حاضر در جلسه نسبت به دور قبلي مذاكرات نيز بر مشكلات افزوده و در شرايطي كه دكتر سعيد جليلي مذاكره كننده ارشد ايران و تيم او از حدود چهار سال قبل (مذاكرات ژنو 1) به‌طور مستقيم و ثابت در مذاكرات چند جانبه حضور داشته‌اند، تغييرات در تركيب اعضاي 1+5 بر سرعت پيشرفت گفت‌وگوها تأثير منفي خواهد داشت.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : مذاكرات ايران, 1+5 در استانبول, ,