مجمع ناشران سایت تخصصی تدارک محتوا برای رسانه‌ها در حوزه کتاب راه‌اندازی می‌کند/ تاسیس شرکت توزیع کتاب «ترنج»

 

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: شرکت توزیعی وابسته به مجمع ناشران انقلاب اسلامی با عنوان «ترنج» به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

به گزارش فارس، مجمع ناشران انقلاب اسلامی با هدف بررسی و تحلیل عملکرد یکساله و ارائه برنامه‌های سال جاری و فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای حضور در بیست و پنجمین نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، همزمان با سالروز شهادت شهید فخرآوی ناشر بحرینی صبح امروز نشست خبری برگزار کرد.

براساس این گزارش در این نشست خبری میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، محمد حمزه‌زاده عضو هیات مدیره، مهدی فضائلی و مصطفی زمانی از اعضای هیات مدیره حضور داشتند.

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این نشست خبری ضمن اشاره به یک سالگی مجمع ناشران توضیح داد: در طول یک سالی که از حیات مجمع ناشران انقلاب اسلامی سپری می‌شود مجمع در این یک سالگی با هدف‌گذاری مطلوب برنامه‌های مدونی را پیگیری کرد از این رو در این نشست خبری گزارشی از برنامه ها به رسانه‌ها و جامعه نشر کشور همزمان با سالگرد شهادت یک ناشر شهید از جهان اسلام به نام عبدالکریم فخرآوی برنامه‌های خود را تببین کند چرا که وی یک عنصر فرهنگی، فعال و موثر کشور بحرین و خاورمیانه بود که به دست حکام جزیره بحرین به شهادت رسید.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: امسال اولین سالگرد این شهید است که آنرا گرامی می‌داریم و این تلاقی را به فال نیک گرفته و امیدواریم مجمع ناشران بتواند در مسیر تحقق اهداف انقلاب و نشر کشور بیش از گذشته موفق و پیشتاز باشد.

 

 

* آغاز به کار دفاتر ترویجی مجمع ناشران

 نیلی ضمن اشاره به ارائه گزارشی از آنچه طی یکسال گذشته مجمع ناشران انقلاب انجام داده گفت:‌ شرایط دشواری را در حوزه نشر و تولید کتاب سپری می‌کنیم اما باید بگویم یک سال از تولید این موجود زنده اجتماعی فرهنگی سپری می‌شود؛ طبیعتا رشد و بالندگی یک تشکل فرهنگی از حرکات، فعالیت‌ها و موضع گیری قابل برداشت است.

به گفته نیلی مجمع ناشران طی یکسال گذشته مسیر عقلانی و منطقی را طی کرد و توانست به ساختار متناسب و سازمان اجرایی خود تا حدی دست یابد از این رو سامانه کارشناسی طراحی کرد، خلاءهای حوزه نشر را احصا کرده و در این مسیر حرکت کرد؛ همچنین ساختار خود را براساس این خلاءها شکل داد و دفاتری در نظر گرفت تادر راستای برنامه‌ریزی، ترویج و توزیع حرکت کند. این دفاتر کارشناسی مجامع ناشران آغاز به کار کرد و امسال به خوبی شاهد خروجی‌های مطلوب در حوزه پژوهش، آموزش و توانمندسازی و بین‌المللی هستیم.

نیلی در ادامه ضمن اشاره به نشست خبری سال گذشته و وعده‌هایی که در آن به اصحاب رسانه داده شد گفت:‌در نشست خبری مجمع ناشران در سال گذشته دو موضوع از سوی مدیرعامل اعلام شد که قصد تمرکز برآنها را داریم یکی از این حوزه‌ها توزیع به معنی عرضه منطقی و گسترده کتاب و شبکه‌ای که محصولات فرهنگی را با محوریت کتاب در کل کشور بسط و توزیع کند که البته اهداف ما درکل فراتر از ایران هم بود که گام‌های موثری در این راستا برداشته شد. حوزه دیگر که سال گذشته مطرح شد حوزه ترویج کتاب و امور رسانه‌ای کتاب بودکه به همت دست‌اندرکاران این تشکل و تصمیمی که در هیات مدیره گرفته شد در شرف تولد است که می‌تواند امور رسانه‌ای کتاب و نشر را سامان دهد.

به گفته نیلی جدای از این دوحوزه توزیع و امور رسانه‌ای کتاب و نشر، ارتباط مجمع با ناشران در سال گذشته تقویت شد، اعضای مجمع ناشران انقلاب ۵ برابر شدند و امروز شاهد توجه تعداد خوبی از ناشران به مجمع هستیم. ناشران قدر و هم افقی که مجمع را سنگر خود می‌دانند.

 

 

* تاسیس شرکت توزیع کتاب «ترنج»

مدیرعامل مجمع در ادامه ضمن اشاره به برپایی نشست‌های هماهنگی میان ناشران طی سالی که گذشت تصریح کرد: در سال گذشته نشست‌های هماهنگی و همدلی میان ناشران برگزار شد، نشست‌های تخصصی که سبب تقویت اتاق فکر مجمع می‌شد.

نیلی افزود: این نشست‌ها مورد استقبال دستگاه‌های تصمیم‌گیر حوزه نشر از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت و به نوعی به صورت رسمی این موضوع بیان شد که مجمع ناشران باید اتاق فکر حوزه نشر کشور باشد، برای تحقق این هدف اتصال میان ناشران جدی گرفته شد، کارگروه‌ها و جلسات همفکری برای معضلات حوزه نشر تشکیل شد.

این مقام مسئول ابراز داشت: در موضوعات زیرساختی حوزه نشر مجمع ناشران انقلاب تا حدی پیش رفت و به آنالیز بحث بازار،‌ترویج، توزیع و کارشناسی، اختصاصیات و بررسی ژن‌های موضوعی هر کتاب وارد شد از این رو بسترهای موضوعی مطلوبی فراهم شد و قطعا در سال جاری می‌توانیم افتخار کنیم که گام‌های جدی تر برداشته شد و حتی در برخی حوزه‌ها به عرضه محصول هم رسیده است.

وی درباره موضوع توزیع و رسانه‌ ادامه داد: مجمع ناشران انقلاب در سال گذشته با اهتمام اعضای هیات مدیره و کارشناسان زبده حوزه نشر و عناصر با تجربه، جلسات مفصلی در حوزه توزیع برگزار کرد، مفتخریم اعلام کنیم هم‌اکنون شاهد تولد شرکت توزیعی وابسته به مجمع هستیم که استقلال اجرایی و مالی دارد و تحت نام «ترنج» در کل کشور به فعالیت خواهد پرداخت، این روزها روزهای ابتدایی «ترنج» که نیازمند حمایت رسانه‌هاست.

نیلی ضمن اشاره به رسانه‌ها افزود: برای اینکه در رسانه‌ها حوزه کتاب،‌معرفی کتاب و برنامه‌های فرهنگی معطوف به نشر تقویت شود چرا که متاسفانه چندان قوی نیست، طرح رادیو کتاب توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی سال گذشته به صدا و سیما ارائه شد که این طرح هم‌اکنون در حال بررسی است امیدواریم به زودی از سوی معاونت صدا خبرهای خوشی در این راستا ارسال شود.

وی به برنامه‌های تلویزیونی اشاره کردو افزود: مجمع ناشران انقلاب اسلامی در صدد است رسانه تخصصی و مرکز رسانه‌ای تخصصی به عنوان یک عامل محرک و تداعی کننده، محتوایی و معنوی حوزه نشر را ایجاد کند که در آن تبلیغات کتاب و امور ترویجی مورد توجه است؛ از دیگر کارهایی که به زودی شاهد آن خواهیم بود «ایجاد سامانه کارشناسی کتاب» است، آنچه پیش نیاز تمام فعالیت‌های ما در حوزه ترویج و توزیع است.

وی گفت: خوشبختانه تیم کارشناسی قوی در حوزه ادبیات،‌فرهنگ و اندیشه گرد هم آمده و با مشورت در حال راه‌اندازی این سامانه هستند که اولین خروجی آن در نمایشگاه کتاب ارائه می‌شود.

نیلی ضمن اشاره به ارتباط مجمع با دیگر تشکل‌های حوزه نشر بیان کرد: این مهم موضوعی است که مجمع از آن غفلت نکرده است چرا که همه این موارد برای ایفای نقش موثر و ارتقای کیفیت نشر کشور خواهد بود تاوضع ناشران و نویسندگان بهتر شود.

به گفته وی در جلساتی بدین منظور مشکلات را به بحث می‌گذاریم چرا که افتخار می‌کنیم بتوانیم برخی از مشکلات را با مسولین در میان گذاشته و به سوی حل آنها پیش رویم.

 

 

* معرفی کتاب و ناشر خوب به مردم در نمایشگاه کتاب

نیلی یکی از خلاء‌های موجود در نمایشگاه کتاب را انتخاب اثری خوب دانست و گفت: یکی از خلاء های موجود در نمایشگاه کتاب مشکل انتخاب بهترین‌های کتاب است. گاهی برخی از خانواده‌ها بودجه پیش‌بینی شده‌ای را طی سال برای خرید کتاب در نمایشگاه اختصاص می‌دهند اما با ۶۰ هزار عنوان منتشر شده مواجه می‌شوند که تفکیک آثار خوب از این میان کار دشواری است، عدم اطلاع کامل از کتابهای خوب در حوزه مورد علاقه گاهی مردم را با مشکلاتی برای خرید مواجه می‌کند، مردم باید به گروه‌های مرجعی که اعتماد دارند مراجعه کند و درباره خرید با آنها مشورت کنند و خریدخود را در راستای آن اعتماد انجام دهند،‌مجمع ناشران انقلاب از طریق سامانه کارشناسی خود که به زودی شاهد رشد و رسانه‌ای شدن این سامانه خواهیم بود کار خود را آغاز و آثار مفید را معرفی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۲۰ ناشر و بیش از ۴۰۰ نویسنده یا مجموعه نویسندگان آثارشان در این بروشور تبلیغی کتاب به صورت حرفه‌ای آماده و در نمایشگاه کتاب ارائه می‌کنند که این کار جدید و نو است.

وی افزود:‌کتابهای خوب ارزشمند هستند که باید آنها را به مردم و اقشار مختلف معرفی کنیم، مراحل کارشناسی این آثار با حضور اهالی زبده این حوزه آغاز و استمرار خواهد داشت.

نیلی در ادامه یادآور شد: بسیاری از کارشناسان فرهنگی ارشد و نویسندگان در حوزه‌های مختلف به ارائه نظر در این سامانه کارشناسی پرداخته‌اند برای نمایش کتاب‌ها و کارنامه نشر کشور در برابر دید مردم و عناصر فرهیخته برنامه ریزی شده تا با همکاری معاونت فرهنگی ارشاد در سالنی تحت عنوان سالن کارنامه نشر (در حیات یاس نمایشگاه) این افتخارات به نمایش گذاشته شود.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با تمرکز در حوزه توزیع گفت: با این موضوع موافقم چرا که تمرکز داشتن در یک موضوع می‌تواند تاثیر بیشتری بر آن مهم داشته باشد. مجمع ناشران پاتوقی برای اهالی اندیشه و عمل در حوزه کتاب و نشر است از این رو هیات مدیره مجمع ناشران به این نتیجه رسید که شرکت توزیعی ترنج تاسیس و مستقلا اداره شود که این اتفاق هم رخ داد. البته باید بگویم موضوع توزیع با کارشناسی کتاب و ترویج به یکدیگر وابسته است؛ حوزه نشر به صورت کارشناسی در جلسات تخصصی مجمع ناشران همواره مطرح بوده است.

نیلی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سال گذشته در نشست خبری عنوانی به نام شیرازه مطرح شد، فعالیت شیرازه از کی آغاز خواهد شد ادامه داد: مرکز رسانه‌ای که پیش از این از آن یاد کردم همان شیرازه نام دارد؛ شیرازه مرکز رسانه‌ای تخصصی کتاب است؛ البته در کنار این نشریه شیرازه را خواهیم داشت که ویژه اعضای هیات مدیره مجمع خواهد بود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : سایت تخصصی تدارک محتوا, مجمع ناشران, توزیع کتاب ترنج, ,