علی خطیبی کاندیدای جبهه پایداری در گفتگو با رجانیوز:
روند علمی کشور را باید متخصصان ریل‏گذاری کنند نه ژورنال‏های خارجی/احمدی‏روشن بودن باید یک ارزش باشد
 علی خطیبی شریفیه دانشجوی دکتری بیوفیزیک دانشگاه تهران و کاندیدای جبهه
 پایداری در دوره دوم انتخابات مجلس نهم است؛ با او وضعیت نظام علمی کشور را به گفتگو گذاشتیم. او از نسبت میان پژوهش‏های دانشگاهی و نیازهای روز کشور گفت و از ضرورت استفاده از توانمندی‏های اساتید بازنشسته. مشروح این گفتگو را در ادامه از نظر می‏گذرانید:

*اگر بخواهیم یک برآوردی از وضعیت نظام علمی کشور داشته باشیم، در یک نگاه کلی قضاوت شما در خصوص سیاست‏های علمی کشور بعد از انقلاب اسلامی چیست؟ آیا روندی که طی شده را کاملا مثبت ارزیابی می‏کنید یا معتقدید ما در این حوزه با آسیب‏ها و مشکلاتی مواجه بوده‏ایم؟

پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی ایران سیاست‏های آموزش عالی کشور و روح حاکم بر این سیاست‏ها باید مورد بازنگری قرار گیرد، متاسفانه روند علمی کشور به جای پرداختن و ارزش دادن به تولید و حرکت در جهت کاربردی کردن علوم صرفا به سمت چاپ و انتشار مقاله حرکت می‏کند. به عبارت دیگر در بسیاری از دانشگاه‏های ما خصوصا در مقاطع ارشد و دکتری هدف از آموزش و تحقیقات چاپ مقاله است، یعنی تمام دغدغه دانشجویان این است که نتایج تحقیقاتشان را بتوانند در یک ژورنال خارجی چاپ کنند، حال آنکه این تحقیقات و آزمایشاتی که دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری چند سال عمر جوانی خود را صرف آن می کنند آیا پاسخی است به نیازهای کشور و یا حتی مشکل یا مسئله‏ای در جای دیگر در دنیا با این تحقیقات حل و فصل می شود؟

*یعنی شما معتقدید نوعی بیگانگی بین نیازهای کشور و پژوهش‏ها و مقالات دانشگاه‏های ما وجود دارد؟

همین طور است. به نظر می رسد در بسیاری از مقالات هیچکدام از این حالت ها که عرض کردم دیده نمی شود. هدف از تحقیق صرفا رسیدن به اطلاعاتی است که فلان ژورنال برای چاپ مقاله نیاز دارد. چنانچه ریل‏گذاری مسیر علمی کشور توسط صاحبنظران و متخصصان صورت گیرد که آشنا به مسائل، مشکلات، اولویت‏ها و ضرورت‏های کشور باشند، شاهد آن خواهیم بود که توان عظیم و گرانبهای دانشجویان جوان تحصیلات تکمیلی کشور به جای پرداختن به مسائل علمی تحقیقاتی فاقد اولویت در خدمت برطرف کردن نیازهای کشور قرار خواهد گرفت که البته این مهم هم نیاز به اصلاح نگاه سیاستگذاران علمی کشور دارد و هم نیازمند حمایت همه جانبه از محققین و اساتید می‏باشد.   

*اگر بخواهیم نگاهمان را فارغ از نسبت میان صنعت و دانشگاه به حوزه دانشگاهی معطوف کنیم، ثمره این وضعیت را در حوزه دانشگاه چگونه می‏بینید؟

سوق دادن جامعه علمی کشور به سمت مقاله محوری و مشروط کردن تائید و قبول تمام وضعیت‏های علمی دانشگاه‏ها را به چاپ مقاله در طی این سالیان منجر به این شده است که نگاه عالمانه و مشکل‏گشای دانشگاهیان به جای پرداختن و حل معظلات بومی کشور به سمت خطوط تعریف شده توسط هیئت تحریریه‏های ژورنال‏های علمی خارجی دوخته شود که البته چنانچه بپذیریم طی این مسیر در این سالیان و ادامه این روند در آینده منجر به عدم تمایل دانشگاهیان به ورود به عرصه‏های کاربردی، صنعتی و تجاری سازی علوم شود و همواره جامعه علمی کشور صرفا خشنود و غره از تعداد مقالات چاپ شده خود باشد. در این صورت نمی‏توان به راحتی از کنار این مسئله گذشت و شاید نیاز باشد نیم نگاهی به پشت پرده این قضایا داشته باشیم و پاسخی برای این سوال پیدا کنیم که چرا دانشگاه‏های غربی که البته تحت اشراف سیاست‏گذاران آن کشورها نیز هستند اصرار دارند که دانشمندان ما از فضای چاپ مقالات خارج نشوند و آنقدر این فضا را جذاب می‏کنند تا انگیزه‏ای برای خروج از این فضا و رفتن به فضایی متعالی‏تر که همان ایفای نقش در عرصه‏های کاربردی علوم است وجود داشته باشد.

*اکنون کدام عرصه‏های کاربردی مدنظر شماست؟

به عنوان مثال پیشرفت‏های چشم گیر کشور در عرصه‏های فناوری هسته‏ای، علوم فضایی و ماهواره‏ای و سلول های بنیادی به طور قطع مرهون تلاش اساتید و دانشجویانی است که با نگاه جهادی به این مقولات می‏نگرند و مجاهده علمی می‏کنند نه برای چاپ مقاله بلکه برای هدفی بالاتر از آن که همان اعتلا و پیشرفت کشور عزیزمان است و این 2 مسیر با هم متفاوت است.

*با این توصیف به نظر شما چه باید کرد؟

فتح قله‏های علمی جهان و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب شکستن مرزهای دانش نیاز به مجاهدت علمی دارد. طبیعتاً کسی که اهل جهاد باشد بدنبال پاداش و دستمزد سریع و آنی نیست و به افقی بالاتر از کسب امتیاز و درج نامش در صدر مقالات و دریافت جوایز می اندیشد و شاید به خاطر همین هم باشد که آنهایی که این گونه می‏اندیشند ماندگارند حتی اگر اسم آنها در لیست چهره‏های ماندگار هم نباشد. نمونه بارز آن در اوایل انقلاب شهید دکتر چمران و در حال حاضر دکتر شهریاری، شهید احمدی روشن و شهید تهرانی‏مقدم‏ها هستند.

*یعنی شما معتقدید فرهنگ‏سازی می‏تواند به نوعی در این راستا کمک کند؟

بله. امیدوارم جامعه علمی کشورمان بتواند به سمتی حرکت کند که دانش آموختگان آن افرادی باشند از جنس چمران‏ها، شهریاری‏ها و احمدی روشن‏ها.

*در مورد دانشگاه‏ها نکته‏ای دیگری دارید که مغفول مانده باشد؟

یکی دیگر از ضرورتهای موجود در دانشگاه‏ها موضوع اساتید بازنشسته است که متاسفانه سیاست‏های آموزش عالی کشور در حال حاظر برنامه خاص و مشخصی برای این سرمایه‏های عظیم ندارند.

فردی که در کسوت هیئت علمی دانشگاه 30 سال و بعضا بیشتر تجربیات ارزنده علمی و تحقیقاتی را کسب کرده نباید به دلیل اینکه سن او  بالا رفته و یا 30 سال خدمت او پر شده با آنان خداحافظی کرد و آنان را به کنج خانه برد و جامعه علمی کشور از خدمات آنها بی‏بهره شوند این توجیه درستی نیست که بگوئیم اساتید بازنشسته چون توانایی تدریس ندارند از سایر توانمندی‏های آنها هم استفاده نشود باید برنامه‏ریزی‏ها به گونه‏ای باشد که هم اساتید جوان وارد دانشگاه شوند و هم از تجربه گرانقدر اساتید بازنشسته استفاده شود چنانچه در دانشگاه‏ها پژوهشگاه‏هایی ایجاد شود می‏توان از ظرفیت فوق‏العاده اساتید بازنشسته در هدایت تحقیقات دانشجویان و طراحی مسیر علمی دانشگاه در شاخه‏های مختلف علمی استفاده کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : علی خطیبی, روند علمی کشور, کاندیدای جبهه پایداری, ,