پيروزي مرسي قطعي شد/ ارتش چه خواهد كرد؟

 

آخرين اخبار رسيده غير رسمي از مصر حاكي است كه حدود 50 درصد از واجدان شرايط در انتخابات روز گذشته رياست جمهوري شركت كردند و محمد مرسي نامزد اخوان المسلمين كه در دور دوم مورد حمايت بيشتر گروه‌هاي انقلابي بود، با كسب حدود 52 درصد از آراي شركت كنندگان در انتخابات بر احمد شفيق آخرين نخست وزير دوره مبارك و مورد حمايت بقاياي رژيم و طرفداران مبارك و همچنين قبطي‌ها و ليبرال‌ها پيروز شد.

به گزارش رجانيوز، اين خبر را ستاد مرسي اعلام كرد و به‌دنبال انتشار اين خبر، طرفداران او با حضور در ميدان التحرير قاهره به شادماني پرداختند.

در اين ميان، مرسي حتي نشست خبري اعلام پيروزي خود در انتخابات را نيز برگزار كرد و با تأكيد بر حقي كه شهدا و مجروحان انقلاب مصر بر گردن مردم اين كشور دارند، تأكيد كرد كه به‌دنبال انتقام‌گيري از كسي نيست و همه افرادي را كه به وي رأي داده يا نداده‌اند، فرزندان مصر مي‌داند.

نامزد اسلام‌گرایان مصر تاکید کرد که به تمامی مصری ها از مسلمانان و مسیحیان خدمت خواهد کرد و به عنوان پدری برای تمامی قومیت های ملت مصر خواهد بود و با دیدی یکسان به تمامی مصری ها خواهد نگریست.

پيش‌دستي ستاد مرسي در اعلام غير رسمي نتايج در حالي است كه پيش از اين گفته مي‌شد ارتش مصر كه برگزاري انتخابات را برعهده داشت، قصد دارد به‌طور ناگهاني از پيروزي احمد شفيق خبر بدهد.

پيش از برگزاري انتخابات نيز برخي فعالان داخلي و خارجي هوادار انقلاب مصر، در خصوص دست‌كاري نتايج انتخابات به نفع سرلشگر احمد شفيق به‌شدت اظهار نگراني كرده بودند.

در پي برگزاري دور اول انتخابات و رأي قابل توجهي كه براي احمد شفيق اعلام شد، اين شبهه به‌طور جدي از سوي برخي ناظران مسائل بين‌الملل مطرح شد كه چگونه ممكن است آراي حاميان مبارك و ليبرال‌ها در ظرف چهار ماه يعني از انتخابات مجلس شعب قانون‌گذاري مصر تا انتخابات رياست جمهوري حدود 60 درصد رشد كند و در مقابل آراي انقلابيون و اسلام‌گرايان 30 درصد كاهش يابد.

در انتخابات مجلس قانون‌گذاري كه دي ماه سال گذشته برگزار شد، حاميان مبارك و ليبرال‌ها تنها موفق به تصاحب يك كرسي در پارلمان شده بودند، در عين حال، اخوان المسلمين ترجيح داد كه موضوع تقلب در دور اول را پيگيري جدي نكند، چرا كه در صورت ابطال انتخابات، ارتش براي شش ماه تا يك سال ديگر دوباره اداره كشور را به‌دست مي‌گرفت.

با اين حال، هنوز نيز نتايج رسمي انتخابات اعلام نشده و اين نگراني وجود دارد كه در دقيقه 90، ناگهان شفيق به‌عنوان برنده انتخابات اعلام شود.

اما چنانچه ارتش به‌دليل نگراني از تبعات دست‌كاري در نتايج انتخابات از اين اقدام صرف‌نظر كند، باز هم به نظر مي‌رسد نبايد پيروزي مرسي را پايان ديكتاتوري و تسلط 60 ساله نظاميان بر سرزمين اهرام ثلاثه دانست، چرا كه سه روز پيش، ارتش مصر، پارلمان اين كشور را منحل كرد و شوراي نظامي در بيانيه‌اي اعلام كرده كه تا زمان تشكيل پارلمان، اختيارات آن به اين شورا واگذار شده است.

رجانيوز پيش از اين يادآوري كرده بود كه به‌دليل تندروي‌هاي اخوان المسلمين در ماجراي شوراي تدوين قاونو اساسي و همكاري نكردن با ساير گروه‌هاي مؤثر در انقلاب، ارتش اين شورا را گرو نگه داشته است تا چنانچه شفیق در نهایت رئیس‌جمهور شد، اختیارات رئیس‌جمهور را در قانون اساسی بسیار افزایش دهد و در صورت رییس‌جمهور شدن مرسی، این اختیارات را کاملاً محدود کند.

شفيق مورد حمايت غرب، رژيم صهيونيستي و برخي از رژيم‌هاي مرتجع منطقه به‌ويژه رژيم سعودي بود، به‌طوري كه بر اساس يك نامه به كلي سري كه سر از رسانه‌ها در آورد، سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان يك ماه پيش به سفير خود در مصرنوشت كه بر اساس تأكيد پادشاه عربستان، محمد مرسي كه يك خطر واقعي براي ماست، نبايد در انتخابات پيروز شود و در اين زمينه همه توان و ظرفيت خود را به‌كار بگيريد.

گزارش مرتبط:

جهش‎ناگهانی‌آراء احمدشفیق/وقتی اخوان‌چوب مماشات باارتش رامی‌خورد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پيروزي مرسي, نامزد اخوان المسلمين, انتخابات مصر, ,