پايان دور اول مذاكرات ايران و 1+5 در مسكو
ورود جليلي به هتل "حلقه طلايي" با راهبرد سه گامي/ بي‌ميلي ايران به ادامه مذاكرات در صورت ادامه فرصت‌سوزي غرب و به‌رسميت نشناختن حق هسته‌اي كشورمان
 

 

دور اول گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 در مسكو، 26 روز پس از مذاكرات قبلي در بغداد از ساعت 11:30 امروز (دوشنبه) به وقت تهران در هتل حلقه طلايي پايتخت روسيه آغاز شد.

به گزارش رجانيوز، اگرچه تا پيش از اين گفته مي‌شد كه محل مذاكرات دفتر وزارت امور خارجه روسيه خواهد بود اما از روز گذشته اعلام شد كه هتل حلقه طلايي به‌عنوان محل برگزاري گفت‌وگوها خواهد بود. اين در حالي بود كه در بغداد، دفتر نخست وزير عراق ميزبان نمايندگان ايران و شش كشور طرف مذاكره بود.

در عين حال، وندي شرمن نماينده امريكا در گروه 1+5 روز گذشته ساعتي پس از ورود به اين هتل، بلافاصله خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي را جمع كرد تا آن‌ها را در زمينه سياست رسانه‌اي غرب در اين دور از گفت‌وگوها در يك جلسه محرمانه توجيه كند.

همچنين مايكل مان مشاور رسانه‌اي سفير امريكا در عراق كه در دور قبل گفت‌وگوها در بغداد به‌دليل حضورش در محل مذاكرات، توانسته بود جهت دهي‌هاي مورد نظر تيم غربي 1+5 را به رسانه‌هاي غير ايراني داشته باشد، در مسكو نيز حضور يافت و به‌عنوان سخنگوي اشتون در اين مذاكرات جايگزين سخنگوي رسمي وي شد كه اين تغييرات در كنار برخي اخبار درز كرده از جلسه شرمن با تعدادي از خبرنگاران خارجي حكايت از اين دارد كه طرف امريكايي تلاش مي‌كند تا در صورت به بن بست رسيدن گفت‌وگوها از حيث رسانه‌اي، ايران را مقصر شكست و توقف مذاكرات معرفي كند و از صبح روز گذشته نيز تعداد قابل توجهی از منابع غربی از قول دیپلمات های آگاه اخباری منتشر کرده اند که محورهمه آنها احتمال جدی شکست مذاکرات مسکو در صورت تن ندادن ایران به درخواست های گروه 1+5 است.

این در حالی است که کارشناسان در تهران عقیده دارند این فضاسازی روانی بیش از آنکه حاکی از موضع واقعی گروه 1+5 باشد، نوعی عملیات روانی برای تعدیل مواضع ایران در نشستی است که از صبح روز دوشنبه آغاز می شود. به عقیده این کارشناسان، گروه 1+5 همچنان نه توان و نه تمایلی به شکست مذاکرات ندارد حتی اگر مذاکرات مسکو به هیچ توافق ملموسی ختم نشود.

همچنین ظاهرا این موضوع قطعی به نظر می رسد که اگر گروه 1+5 به توافق صورت گرفته در مکالمه تلفنی دکتر جلیلی و کاترین اشتون پای بند نبوده و آمادگی ورود به بحث جدی و محتوایی درباره پیشنهادهای ایران از جمله پذیرش حق غنی سازی و لغو تحریم ها را نداشته باشد، در آن صورت ایران علاقه ای به تداوم مذاکرات نخواهد داشت.

تحلیلگران مرتبط با موضوع می گویند در صورت شکست مذاکرات ایران ضرر کمتری نسبت به 1+5 خواهد کرد چرا که در واقع تحریم هایی که غربی ها در 28 ژوئن و 13 ژوئیه از آن سخن می گویند قبلا اعمال شده و تهدید جدیدی برای ایران محسوب نمی شود در حالی که قطع مذاکرات بدون شک ضربه جدی به راهبرد انتخاباتی اوباما، قیمت نفت و وضعیت اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد، ضمن اینکه راهبرد مذاکراتی 1+5 را هم کاملا به هم می ریزد.
 

بر همين اساس نيز دكتر جليلي پيش از ورود به نشست رسمي اعلام كرد كه 1+5 بايد حق هسته‌اي ايران را به رسميت بشناسد و گام‌هاي اعتمادساز بردارد.

در دور اول مذاكرات نيز ایران محورهای پنج گانه پيشنهادات خود را كه در بغداد مطرح كرده بود، به تفصیل برای طرف مقابل شرح داد و این پیشنهادها بین دو طرف مورد بحث قرار گرفت.

ایران در این مذاکرات تاکید کرد که محورهای پنج گانه شرح داده شده کاملا به هم پیوسته و با هم مرتبط است و باید در فضای احترام متقابل مورد بحث قرار بگیرد.

همچنين یک دیپلمات نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گفت این تیم در دور اول مذاکرات در مسکو یک راهبرد سه گامی را در پیش گرفته است و 1+5 در دور اول مذاکرات با یک رهیافت منسجم از جانب تیم ایران مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایران یک راهبرد مذاکراتی سه گامی را در این مذاکرات در پیش خواهد گرفت. گام اول از این راهبرد انتقاد از فرصت سوزی یک ماهه گروه 1+5 از مذاکرات بغداد به این سو و عدم برگزاری نشست معاونین است. 1+5 کاملا در این باره توجیه خواهد شد که به این ترتیب به امکان پیشرفت در مسکو ضربه زده است.

 او گام دوم راهبرد ایران را "ورود جدی و محتوایی به بحث درباره محور مدنظر 1+5" نامید و گفت: ایران پاسخ هایی روشن، مستند و مبتنی بر NPT به پیشنهادهای غرب آماده کرده است که به تفصیل برای تیم 1+5 توضیح داده خواهد شد. وی این امر را روشن ترین دلیل بر جدیت ایران در مذاکرات مسکو دانست.

 این عضو هیئت ایرانی در مسکو در ادامه اضافه کرد: گام سوم راهبرد ایران تبیین پنج محور پیشنهادی ایران در بغداد به نحو تفصیلی تر و روشن تر است تا پای بندی گروه 1+5 به تعهد خود درباره درگیر شدن در بحث جدی درباره این موارد به آزمون گذاشته شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : پايان دور اول, مذاكرات ايران, 1+5 در مسكو, ,