آغاز دور سوم مذاكرات سرنوشت‌ساز مسكو
1+5 كدام راه را انتخاب مي‌كند؟
 

 

دور جديد مذاكرات ايران و گروه 1+5 از روز گذشته در مسكو آغاز شد و بيشتر زمان گفت‌وگوهاي صبح و عصر به طرح موضوع از سوي نمايندگان ايران اختصاص يافت.

به گزارش رجانيوز، در گفت‌وگوهاي روز دوشنبه آن‌چنانكه علي باقري از اعضاي تيم مذاكره كننده اعلام كرد، ايران محورهاي پيشنهاد پنج‌گانه خود را به‌طور دقيق توضيح داده است. محورهاي پيشنهاد عبارت است از: ۱- اصول راهنمای مورد توافق دو طرف، ۲- اهداف، ۳- موضوعات، ۴- ساختار شکلی فرآیند گفت‌وگوها و ۵- گام‌های متقابل دو طرف

در اين پيشنهاد به‌طور دقيق عنوان شده بود كه هر يك از دو طرف بايد چه گام‌هايي را بردارند و اين يعني ايران شرايط لازم را براي خارج شدن 1+5 از بن بست فراهم كرده و اكنون بايد ديد كه آيا مي‌توانند استفاده از اين فرصت را خواهند داشت يا خير؟

بسته پیشنهادی ایران به گونه ای تنظیم شده که ضمن حفظ روند توسعه علمی و فناوری ملت ایران دغدغه های نظامی طرف مقابل را مرتفع می سازد و در صورت مخالفت آنها با این بسته، بیش از پیش آشکار خواهد شد که تلاش آن‌ها جلوگیری از پیشرفت ایران است که طبعاً با راهبرد پیشرفت توأم باعدالت در جمهوری اسلامی ایران در تعارض است.

 1+5 اکنون بر سر یک دوراهی است و امروز برای آنها روز انتخاب است تا در دور سوم مذاكرات مسكو كه از دقايقي قبل آغاز شده، راهي را انتخاب کنند كه ایران نيز متناسب با آن راه خود را انتخاب خواهد کرد. یک انتخاب تمرکز روی مسیر گذشته است که از همین حالا بن بست بودن آن کاملا روشن است و مسیر دوم ورود به فضایی جدید است که در آن صورت ایران هم از خود رفتاری جدید نشان خواهد داد.

در جلسه دیروز بحث های ایران چنان اقناعی و مفصل بود که طرف غربی اعلام کرد كه دیگر هیچ سوالی ندارد اما چون 1+5 آماده این حجم از مطلب نبود تا فردا (يعني مذاكرات امروز) برای پاسخ دادن وقت می‌خواهد و هيچ پاسخ محتوايي به اين پيشنهادها نداد.

اكنون به نظر می رسد طرف غربی کاملا پذیرفته است که ایران بحث هایی جدی به مسکو آورده و دیگر به هیچ وجه نمی تواند ایران را متهم به بحث های شکلی، غیر سازنده و تلاش برای گذراندن وقت بکند.

 نكته قابل توجه اينكه، ایران دیروز به‌طور تفصيلي اثبات کرد که قطعنامه های شورای امنیت غیر قانونی است و نمی تواند مبنای مذاکرات باشد و این موضوع به طور مکتوب هم تحویل طرف مقابل شد.

سايت ايران هسته‌اي نيز نوشت كه دیپلمات ها می گویند هیئت ایرانی در انتظار است تا ببیند در مذاکرات امروز گروه 1+5، یک چارچوب جدید و مبتنی بر واقعیت های صحنه ارائه خواهد کرد یا نه.

به گفته همین دیپلمات ها، تلاش طرف روس این است که حتی المقدور این اتفاق رخ بدهد و اصول مقاله ویلادیمیر پوتین که در آن بر به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران در ازای همکاری بیشتر با آژانس تاکید شده بود، به عنوان اصول گروه 1+5 در مذاکرات مورد تفاهم قرار کیرد.

با این وصف مذاکرات روز سه شنبه دشوار ارزیابی می شود ولی نقاط امیدواری برای پیشرفت وجود دارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





برچسب ها : آغاز دور سوم, مذاكرات سرنوشت ‌ساز, مسكو, 1+5, ,